StableDoor schreef:Misschien een beetje offtopic, maar ik stel hier toch maar even mijn vraag/vragen, omdat ik het idee heb dat er oprechte gelovigen in dit topic zitten.
Geen probleem toch
Citaat:
Ik weet niet of ik moet geloven. Ik weet niet of er een God is. En zo zijn er vele met mij. Maar hoe zijn jullie er nou achter gekomen dat Hij er wél is? Natuurlijk kan ik hetzelfde aan atheïsten vragen: hoe zijn jullie erachter gekomen dat Hij er níet is? Ik ben hier echt benieuwd naar. Aan de ene kant denk ik: de natuur is zo perfect, bijv. hoe een spin zijn web maakt (ok, ben wel bang voor spinnen

), dat is toch prachtig? Hoe zo'n klein beestje 'weet' hoe hij dat moet doen. Alles is voor ons aanwezig op de wereld, voedsel, water en gezelschap. Zou er dan toch een God zijn die dit allemaal voor ons heeft gemaakt?
Aan de andere kant denk ik: er is zo veel narigheid in deze wereld. Pijn, honger, moorden, rampen, etc. Als er een God was, zou Hij er dan niet voor zorgen dat dit er allemaal niet was? Vaak zeggen gelovigen dan: dat is de wil van de mens zelf. Maar God heeft toch juist de mens geschapen en daarmee zijn gedachtes? Had God er dan niet voor kunnen zorgen dat mensen niet kunnen moorden? En waarom moet die lieve buurvrouw nou weer kanker krijgen, terwijl ze zo'n goed mens is?
Hoe ben ik erachter gekomen dat God er wel is? Ik denk omdat ik dat voelde, maar ik zou het eigenlijk niet precies weten. Ik geloofde nergens in, kwam toen via een vriendin bij een jeugdgroep terecht waar ik ging meedraaien omdat ik de mensen aardig vond, eerst behoorlijk sceptisch, maar naarmate ik meer leerde kreeg ik steeds meer het idee van 'hee, dat kon weleens waar zijn, wat hier verteld wordt'. En later ben ik ook dingen gaan meemaken waardoor ik dacht 'dat kan geen toeval zijn'.
Dat lijden blijft een moeilijke zaak. Ik heb ook de wijshed niet in pacht, maar ik denk inderdaad dat het zo is omdat we een eigen wil hebben, waardoor we steeds verder van God af zijn gelopen. Ja, God had ons kunnen maken zonder de mogelijkheid om iets verkeerds te doen, maar dan waren we willoze marionetten geworden. Stel je voor dat jij een kind hebt. Wat heb je liever, dat dat kind met jou in een kamer wordt opgesloten, dus geen keus heeft om bij jou te zijn of niet, of dat het uit eigen vrije wil graag bij jou wil zijn? Ik zou het wel weten. Ik heb liever dat mijn kind zelf kiest voor mij, anders is het zonder betekenis. En zo is het voor God ook. Die zocht geen speelpop, maar een sparring partner. Iemand die is als Hij. In Psalm 8 staat bijvoorbeeld:
Citaat:
6 U hebt hem [=de mens] bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie,
7 hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd:
8 schapen, geiten, al het vee,
en ook de dieren van het veld,
9 de vogels aan de hemel, de vissen in de zee
en alles wat trekt over de wegen der zeeën.
Iemand die goed voor de Schepping zou zorgen. En helaas hebben we dat vanaf het begin al niet gedaan, waardoor het nu 'kapot' is.
Citaat:
En de Bijbel is door alle vertalingen veranderd. Stonden er eerst niet andere dingen in?
Nee, als je bijvoorbeeld de Dode Zee-rollen bekijkt, die al heel oud zijn maar pas betrekkelijk recent ergens werden aangetroffen, dan zie je dat de Bijbel nergens cruciaal is veranderd. Een paar kleine dingetjes, ik geloof iets in 1 Samuel en iets in Deuteronomium, maar nergens iets van ernstige betekenis.
Citaat:
En hoe kijken jullie tegen de evolutietheorie aan? Mij lijkt het logisch, aangezien soorten zo op elkaar lijken en er fossielen/resten zijn gevonden van dieren.
Ik ben van de Intelligent design, zeg maar. Ik geloof best dat er zoiets als evolutie plaatsvindt, maar wel dat dat door God in gang gezet is. Ik denk er niet veel over na, want het maakt me niet zoveel uit. De evolutietheorie vertelt iets over hoe, de Bijbel over waarom.
Citaat:
En als je nou iemand ben die niet weet of hij moet geloven, maar je leeft wel goed, kom je dan niet toch in de hemel als blijkt dat God wel bestaat?
Dat is niet aan ons om te oordelen. Ik weet het niet. Ik denk dat God ons nog weleens allemaal zou kunnen verrassen wat dat betreft.
Citaat:
Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen 
Heino schreef:blokje schreef:Heino, idd we geven hem een basis mee van het geloof. En dat doen we expres. Idd wij geloven dat in God geloven het enige goede is. En Ruben krijgt dat inderdaad mee. Maar we zullen hem op latere leeftijd wel leren dat hij zelf het geloof moet onderzoeken en zelf keuzes moeten maken. Dat kunnen wij niet voor hem doen. Ik voel hem zo op uit liefde omdat ik wil dat mijn kinderen behouden blijven.
Maar als jij altijd gehoord hebt dat blauw blauw is, hoe lastig is het dan om te beseffen dat blauw ook paars kan zijn? Is het dan niet eerlijker om te zeggen dat voor jou blauw blauw is, maar dat blauw voor anderen ook paars, roze of geel kan zijn?
Hoop dat je mn vergelijking kunt volgen trouwens

Ik kan in ieder geval je vergelijking wel volgen, en ik zit hier dus als levend bewijs dat er heus mensen zijn die blauw en paars van elkaar kunnen onderscheiden
Ik ben opgevoed met paars, maar heb uiteindelijk toch zelf gekozen voor blauw.