Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:30

Misschien een beetje offtopic, maar ik stel hier toch maar even mijn vraag/vragen, omdat ik het idee heb dat er oprechte gelovigen in dit topic zitten.

Ik weet niet of ik moet geloven. Ik weet niet of er een God is. En zo zijn er vele met mij. Maar hoe zijn jullie er nou achter gekomen dat Hij er wél is? Natuurlijk kan ik hetzelfde aan atheïsten vragen: hoe zijn jullie erachter gekomen dat Hij er níet is? Ik ben hier echt benieuwd naar. Aan de ene kant denk ik: de natuur is zo perfect, bijv. hoe een spin zijn web maakt (ok, ben wel bang voor spinnen :+), dat is toch prachtig? Hoe zo'n klein beestje 'weet' hoe hij dat moet doen. Alles is voor ons aanwezig op de wereld, voedsel, water en gezelschap. Zou er dan toch een God zijn die dit allemaal voor ons heeft gemaakt?
Aan de andere kant denk ik: er is zo veel narigheid in deze wereld. Pijn, honger, moorden, rampen, etc. Als er een God was, zou Hij er dan niet voor zorgen dat dit er allemaal niet was? Vaak zeggen gelovigen dan: dat is de wil van de mens zelf. Maar God heeft toch juist de mens geschapen en daarmee zijn gedachtes? Had God er dan niet voor kunnen zorgen dat mensen niet kunnen moorden? En waarom moet die lieve buurvrouw nou weer kanker krijgen, terwijl ze zo'n goed mens is?
En de Bijbel is door alle vertalingen veranderd. Stonden er eerst niet andere dingen in?

En hoe kijken jullie tegen de evolutietheorie aan? Mij lijkt het logisch, aangezien soorten zo op elkaar lijken en er fossielen/resten zijn gevonden van dieren.
En als je nou iemand ben die niet weet of hij moet geloven, maar je leeft wel goed, kom je dan niet toch in de hemel als blijkt dat God wel bestaat?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.

LadyMadonna

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:42

Sammie, ik heb ook geen problemen met een rok am sich, maar wel als dat om religieuze redenen is

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:46

cam schreef:
Ingrid het feit dat de bijbelgeleerde met alleen de vrouw kwamen en de man waarmee ze het heeft gedaan ongemoeid laten geeft mij de bevestiging dat de bijbel de vrouw dus anders behandeld dan de man.

Niet specifiek de bijbel, maar dat was nou eenmaal de cultuur in die tijd. Had het vreemder gevonden als het anders was geweest...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:47

@stabledoor, zit nu op tel. te bokken maar zal vanavond wat proberen uit te leggen voor je. :-)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:58

Blue_Eyes schreef:
cam schreef:
Ingrid het feit dat de bijbelgeleerde met alleen de vrouw kwamen en de man waarmee ze het heeft gedaan ongemoeid laten geeft mij de bevestiging dat de bijbel de vrouw dus anders behandeld dan de man.

Niet specifiek de bijbel, maar dat was nou eenmaal de cultuur in die tijd. Had het vreemder gevonden als het anders was geweest...

Daarnaast weten we verder de context niet. Misschien was ze met een man vreemd gegaan die niet eens wist dat ze al een relatie had? Wie zegt het... Verder ga ik mee in wat Blue_Eyes zegt. Daarnaast stonden er ook straffen op mannen die vrouwen verkrachten. De bijbelgeleerden kwamen alleen met de vrouw, maar dat zegt niet dat die bijbelgeleerden "juist" bezig waren en dat wordt hen ook duidelijk gemaakt.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:01

Hier een SGP stemster, m'n man ook.
Ook nog eens een rok draagster ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:06

Voor iemand zelf maakt het me trouwens ook niet uit, moet men zelf weten. Ik bedoel meer dat ik me niet laat verplichten een rok te dragen om religieuze redenen

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:09

stef schreef:
Voor iemand zelf maakt het me trouwens ook niet uit, moet men zelf weten. Ik bedoel meer dat ik me niet laat verplichten een rok te dragen om religieuze redenen

ah oke, ik dacht al! :+

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:14

Daarnaast weten we verder de context niet. Misschien was ze met een man vreemd gegaan die niet eens wist dat ze al een relatie had? Wie zegt het... Verder ga ik mee in wat Blue_Eyes zegt. Daarnaast stonden er ook straffen op mannen die vrouwen verkrachten. De bijbelgeleerden kwamen alleen met de vrouw, maar dat zegt niet dat die bijbelgeleerden "juist" bezig waren en dat wordt hen ook duidelijk gemaakt.[/quote]

We hebben het over de tijd dat mensen alleen in uitzonderlijke gevallen hun dorp verlieten. Dus dit gaat niet op. De mannen in die tijd wisten echt wel wie er getrouwd waren in hun dorp. Daarbij komt als de bijbel als leidraad moet gelden voor hoe je hoort te leven had het er wel in moeten staan. Of het nu wel of niet normaal was voor die tijd.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 17:51

StableDoor: ik heb voor mijn scriptie vrij veel onderzoek gedaan naar filosofische gedachten over God, met name over goed en kwaad.

Als eerste heeft God de mens, net als de Engelen, vrije wil gegeven. Dit was ook de reden dat Lucifer zich ooit tegen God kon keren (of beter gezegd, een bevel van God weigerde op te volgen uit liefde voor God). Dankzij de vrije wil heeft de mens de keuze om zich kwaad te gedragen - dat is ook belangrijk, want hoe waardevol zou goed gedrag nog zijn als je daar geen vrije keuze in hebt? Overigens wordt in de Bijbel ook gesproken over mensen die bezeten zijn door geesten of demonen, dus kwaad gedrag hoeft niet altijd volledig eigen keuze te zijn. Een gelovige kan dat interpreteren als bezeten door Satan; een niet-gelovige als iemand die geestesziek is.

Hieruit volgt de door sommigen aangehangen filosofie dat ál het slechte in de wereld direct gevolg is van slecht gedrag van de mens. Immers, God is oneindig goed en alwetend, dus móet het kwade wel uit die vrije wil voortkomen. Nu hebben meerdere filosofen zich daarover gebogen. Er vanuit gaande dat God alwetend, almachtig, en oneindig goed is, is er misschien wel een goede reden voor slechte dingen. Stel, bijvoorbeeld, dat God de 'keuze' heeft tussen één iemand kanker geven of 10 mensen kanker geven. Dan is die ene persoon vanzelfsprekend de meer wenselijke keuze, ook al blijft het pijnlijk. En stel dat het voor de wereld beter is dat er regelmatig mensen sterven aan ziektes en oorlog dan dat al deze mensen blijven leven - dan is het dus voor het individu en direct betrokkenen heel pijnlijk, maar voor de wereld als geheel (waar God zorg voor draagt) is het dan beter. Als wij uiteindelijk met z'n allen een beter leven hebben doordat sommigen in dit leven moeten lijden, dan is dat beter dan dat we allemáál zouden moeten lijden. Op kleine schaal; het is beter dat sommige mieren zich opofferen in gevechten om territorium, of door verdrinkingen in een rivier, dan dat ze allemaal op dezelfde plek blijven en uiteindelijk sterven van de honger.

En dan is er natuurlijk ook nog die vrije wil, waardoor God niet altijd bij machte zou zijn om menselijke acties te voorkomen. Of, beter gezegd: waardoor God de keuze maakt die acties niet te stoppen, omdat Hij de vrije wil waardevoller vindt dan het voorkomen van slecht gedrag zoals moord of verkrachting of zelfs oorlog. Want zónder die vrije wil zou de menselijke aard teveel worden aangetast, en zou liefde voor God niets meer waard zijn, want het is immers afgedwongen.

Ik geloof zelf niet in God, omdat ik de kans op een 'natuurlijk ontstaan' groter vind dan die op (een) God die alles in gang heeft gezet. Maar ik durf ook niet met 100% zekerheid te zeggen dat God niet bestaat, simpelweg omdat het niet te bewijzen valt. Vroeger geloofden mensen ook met zekerheid dat de aarde plat was en de zon om de aarde draaide..dat idee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:01

cam schreef:
Daarnaast weten we verder de context niet. Misschien was ze met een man vreemd gegaan die niet eens wist dat ze al een relatie had? Wie zegt het... Verder ga ik mee in wat Blue_Eyes zegt. Daarnaast stonden er ook straffen op mannen die vrouwen verkrachten. De bijbelgeleerden kwamen alleen met de vrouw, maar dat zegt niet dat die bijbelgeleerden "juist" bezig waren en dat wordt hen ook duidelijk gemaakt.

We hebben het over de tijd dat mensen alleen in uitzonderlijke gevallen hun dorp verlieten. Dus dit gaat niet op. De mannen in die tijd wisten echt wel wie er getrouwd waren in hun dorp. Daarbij komt als de bijbel als leidraad moet gelden voor hoe je hoort te leven had het er wel in moeten staan. Of het nu wel of niet normaal was voor die tijd.[/quote]
Wat bedoel je nu met de laatste 2 zinnen?

In die tijd waren vrouwen ondergeschikt aan mannen, Jezus was juist een voorloper in vrouwenrechten. Hij is juist degene die zei dat óók de man gestraft hoort te worden bij overspel, verkrachtingen ed. Hij was juist degene die prutsmutsen ongestraft liet en oudere ongetrouwde vrouwen onder zijn hoede nam (was bijna een ziekte in die tijd).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:02

Het christendom was in de tijd van de kruisvaarders ook gewoon extreem trouwens. Heb daar een boek over gelezen (meerdere), is niet mis :n

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:16

Dat stukje "Cam schreef "is niet van mij hoor.
Wat ik bedoel als god dan alles weet en hij dus wist dat de bijbel een boek zou worden waar alle gelovigen hun leven naar zouden leiden. Hij misschien toch even iets duidelijk had moeten zijn in die zelfde bijbel.
Misschien had de bijbel dan niet zo veel dubbel te interpreteren verhalen moeten bevatten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:51

Ja dat valt een beetje onder dezelfde discussie als 'waarom zijn er mensen ziek, zijn er oorlogen en rampen' ed. God heeft mensen een eigen wil gegeven, dat leid tot goede maar ook tot minder goede dingen.
De bijbel is net zo persoonlijk als jouw dagboek, als ik hetzelfde leven lijd als jij ziet het er toch heel anders uit omdat ik andere dingen belangrijk vind, anders interpreteer en ergens anders de nadruk wil leggen.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:07

Shiloh, dat denk ik ook! Zulke ‘christenen’ is God echt niet trots op. Die zullen vast en zeker ook niet bij Hem wonen.

Apple, jammer dat je zo kortzichtig bent. Ik denk dat 9 van de 10 mensen in mijn nabije omgeving niet eens weet dat ik op SGP stem en ze weten wel dat ik gelovig ben maar ik wordt volgens mij niet gezien als extremist of wat dan ook. Vriendinnen van mij hebben ook niets met de SGP maar vinden mij wel aardig. Je stem maakt niet hoe je bent!

Heino, idd we geven hem een basis mee van het geloof. En dat doen we expres. Idd wij geloven dat in God geloven het enige goede is. En Ruben krijgt dat inderdaad mee. Maar we zullen hem op latere leeftijd wel leren dat hij zelf het geloof moet onderzoeken en zelf keuzes moeten maken. Dat kunnen wij niet voor hem doen. Ik voel hem zo op uit liefde omdat ik wil dat mijn kinderen behouden blijven.

Patatkraam, ik kan jou accepteren als persoon maar je levenswandel misschien niet. Sorry dat ik er zo over denk.

Shiloh, Mijn ouders hebben ons ook in de pubertijd wat losser gelaten. Geloven moet jezelf doen en kunnen je ouders je niet verplichten. Ik zie de ‘regels’ in de Bijbel anders als jou ouders. We hoeven niet de wetten van het oude testament meer na te leven maar zoals de 10 geboden daar houd ik me idd aan. Nou ja dat probeer ik ik ben oo maar een zondig mens.

NatasjavE, er zijn heel veel mensen die niets hebben met de paus he. De paus hoort bij de roomse kerk. Niet bij de protestantse etc.
En dat vrouwen een andere taak hebben en mannen de macht is dikke onzin.

Ariebren, omdat wij geloven dat God bestaat en wij leven voor Hem ;) Als niet gelovige snap ik best dat je daar raar tegen aan kijkt. Ik vind het apart dat mensen in budda (schrijf je dat zo?) geloven :P
Sorry en wat een belachelijke opmerking over bermbommen waar slaat dat op? Kun je dat uitleggen?
Ik ben ik jullie ogen denk ik een ‘zwaar’ gelovige.

Ik heb besloten niet te reageren op mensen die me met hun posts niet aan staan. Ik breng respect op, tenminste zo zie ik dat, voor jullie maar voor mij hebben sommige maar weinig respect.

Anne_mieke, sommige bokkers zijn soms kortzichtig jammer dat er op bokt moeilijk normaal gediscussieerd kan worden.

Wendyenbram, wat een fijn geschreven en eerlijk stuk!

Liedje, De Hel wordt vaak beschreven als lijden en branden. Mij is altijd geleerd dat je in de Hel door God verlaten bent en dat dat juist een heel erg lijden is. Dat ook voor de ongelovigen het daar lijden is. De hel staat echt niey 24/7 in brand ik denk dat je daar helemaal niet brand. De verlatenheid is zo erg dat je ervan lijd. Verlaten door God. Ongelovigen kunnen dat lijden zich denk ik niet voorstellen.

Bloedtransfusies, niet verzekeren etc. Sommige mensen doen dit uit overtuiging. Wij zelf verzekeren ons wel en zijn erg blij met de Nederlandse zorg en zouden daar ook gebruik van maken (operaties, bloed etc etc)

Ingrid, wat mooi gezegd! Helemaal waar!

Adamoontje, De man is het hoofd van de vrouw. Jullie zien dat als onderdrukking. Maar wij zien het anders. Christus is het hoofd van zijn kerk (de gelovigen) hij zorgt voor ze etc. (lang om nu allemaal goed uit te leggen). Het hoofd christus en het hoofd de man moeten ongeveer het zelfde gezien worden. Mannen mogen dus echt de vrouw niet onder drukken en dat bedoeld de SGP niet. Ze zeggen ook: Roeping en plaats. Vrouwen en mannen hebben een andere roeping zoals Christus en zijn kerk een andere roeping hadden. Daar moet niet direct discriminatie of onderdrukking bij gezien worden.

Kiesrecht, ik vind het heel normaal. Maar niet voor de politiek. In de kerk hebben wij ook alleen mannenkiesrecht. Maar ik overleg altijd met hubs dus wij kiezen het zelfde zoals als het goed is elke man en vrouw doen!

Ambtenaren: ik zou dat beroep nu niet meer kiezen. Ik zou ook weigeren homostellen te trouwen…
(waarom staat in andere posts van mij ga niet alles 100x opschrijven ;) )

Liedje, donkere mensen etc is geen zonde. Homo zijn ook niet maar praktiserend homo is in onze ogen een zonde. Dus vind ik het niet raar dat ze dat weigeren.
In mijn ogen dus een rare vergelijking.

Christenen mogen niet tegen andere zeggen dat je naar de hel gaat. Ze mogen wel zeggen dat dingen niet goed zijn en dat je zonder geloof niet in de hemel komt. Maar wij, christenen, weten nooit of iemand voor zijn dood bekeerd is? Dus wat hebben wij te oordelen. Gelukkig mogen en hoeven wij dat ook niet te doen.

Wendyenbram, mooi verwoord. Een christen zelf kan weten of hij in de Hemel komt. Maar wij kunnen het van elkaar niet zeggen.
Zoals jij het omschrijft zijn wij de hemel en hel ook.

Anne_miek, mooi geschreven zeg!

DaniBanani, doodstraf.
Zoals ik al zei zien veel christenen het recht (de rechtbank etc, vroeger de oude mannen bij de poort :P ) als een twee snijdend zwaard die ook oordelen kan over leven en dood. Vroeger in de Bijbel werden sommige mensen ook gestenigd. Maar of dit in onze tijd nog kan? Ik heb me er eerlijk gezegd niet goed in verdiept. Voor sommige dingen zou ik doodstraf niet erg vinden. Binladen (die was het toch?) is ook opgehangen… Heb er geen moeite mee gehad. Zoveel als die man kapot gemaakt heeft. God maakt een einde aan het leven en soms is dat door het zwaard. Uiteindelijk heeft hij dat dan in onze ogen beslist. Nu geloof ik alleen dat ik een foutje aan het maken ben… recht is geen twee snijdend zwaard volgens mij ben ff het goede woord kwijt sorry.
Ik vind het ook moeilijk om dit punt goed uit te leggen. Daarnaast ben ik er, denk ik, niet voor om de doodstraf in te voeren… Er worden te vaak en te veel fouten gemaakt in ons rechtssysteem.
Maar zoals ik al zei. Ik vind dit een moeilijk punt. Maar SGP heb ik gestemd omdat hun het beste bij mijn keuzes passen. Maar aan de macht… nee dat moeten ze niet komen…
Sommige dingen zouden dan te veel opgelegd worden denk ik.

Wendyenbram, zo denk ik er ook over. Hoe jij stemt. Tegen gas is goed maar SGP aan de macht niet…

Natasjav, in Duitsland is een nieuwe test voor down syndroom. Doe je die test en is je kind positief, dus down patiënt dan ben je verplicht abortus te doen. Dat vind ik dus echt heel erg. Bleg. Down syndroom is zo erg nog niet!
In mijn ogen een kleine handicap.

Natasja, genoeg ambtenaren die geloven die homo’’s willen trouwen ook gewoon kerken hoor…
Moet je wel een kerk zoeken die dat wil.

Ariebren schreef:
Dat is een echte vorm van discriminatie.

Maar je mag blij zijn dat je er niet mag werken.

Stel je voor, om half negen het ochtend gebed voor aanvang werkzaamheden.
Om 10 uur bidden voor de koffie met het tussendoortje.
Om 12 uur bidden voor de lunch met na afloop het dank gebed.
Om 3 uur de thee, bidden en danken.
En om 5 uur naar huis, maar eerst het dank gebed na een zware werkdag.

Bleg wat een stom antwoord bah.

Stabledoor, pb me anders ff voor je antwoord. (heb nu ff geen tijd en anders vergeet ik het) vind dit topic geen plek voor deze antwoorden ;)

De laatste pagina heb ik ff snel door gebladerd. Er ligt meer in huis op me te wachten!
Doeg!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:22

Kiesrecht, ik vind het heel normaal. Maar niet voor de politiek. In de kerk hebben wij ook alleen mannenkiesrecht. Maar ik overleg altijd met hubs dus wij kiezen het zelfde zoals als het goed is elke man en vrouw doen!
@Blokje
Dit meen je toch niet echt hoop ik.
Dat ik moet stemmen wat mijn man stemt.
Ik ben een eigen persoon. Geen aanhangsel van mijn man.
Ook al ben ik 33 jaar zeer gelukkig getrouwd heb ik nog nooit een zelfde keuze gemaakt over iets enkel omdat mijn man dat de juiste keuze vond. En daardoor is het best mogelijk dat wij Niet op de zelfde partij stemmen.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:23

Politiek gezien niet nee. Heb als NLer gewoon stemrecht idd.

Maar in de kerk mogen bij ons vrouwen niet stemmen. Dus nee daar stem ik niet. Gaat zo moeilijk als ik geen papier krijg. Heb er totaal geen problemen mee...
En nee ik ben geen onderdrukte vrouw ofzo. ben wel benieuwd hoe jullie mij voor je zien :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:28

blokje schreef:
Heino, idd we geven hem een basis mee van het geloof. En dat doen we expres. Idd wij geloven dat in God geloven het enige goede is. En Ruben krijgt dat inderdaad mee. Maar we zullen hem op latere leeftijd wel leren dat hij zelf het geloof moet onderzoeken en zelf keuzes moeten maken. Dat kunnen wij niet voor hem doen. Ik voel hem zo op uit liefde omdat ik wil dat mijn kinderen behouden blijven.

Maar als jij altijd gehoord hebt dat blauw blauw is, hoe lastig is het dan om te beseffen dat blauw ook paars kan zijn? Is het dan niet eerlijker om te zeggen dat voor jou blauw blauw is, maar dat blauw voor anderen ook paars, roze of geel kan zijn?
Hoop dat je mn vergelijking kunt volgen trouwens :P

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:38

Zo schrijf je het niet.
Er staat dat je overlegt met je man en dan kiezen jullie voor het zelfde zoals elke man en vrouw doen.
Nou zo doen niet alle mannen en vrouwen. Niet in mijn kring.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:39

Heino, ik denk dat wij in onze opvoeding ook zullen vertellen en uitleggen over andere geloven zover ik dat kan. Want veel weet ik daar niet vanaf. Ikzelf vind het wel belangrijk dat hij andere geloven kent en snapt wat het inhoud (zelf weet ik dat niet dus dat zal hij op school moeten leren). Dan kan hij namelijk goed een keuze maken. Ik weet weinig over het Ala dus ik kan weinig over dat geloof zeggen. Ik kan niet zeggen wat goed of fout is. Ik vind het belangrijk dat een mens zich in veel verdiept zodat hij zijn/haar punten goed kan onderbouwen. Ik moet dus zelf nog heel wat studie doen! Maar heb nog tijd ben pas 23 :P

Maar ik zal hem idd vertellen waarom papa en mama denken en geloven dat ons geloof het juiste geloof is. Ik hoop dat hij dan met alle info samen een goede en oprechte keuze kan maken die hoop ik dezelfde is als die van ons :+

Ik ga er vandoor. Tot maandag denk ik!

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:40

cam schreef:
Zo schrijf je het niet.
Er staat dat je overlegt met je man en dan kiezen jullie voor het zelfde zoals elke man en vrouw doen.
Nou zo doen niet alle mannen en vrouwen. Niet in mijn kring.

Sorry ik moest het beter op schrijven.

Zoals elke man en vrouw in ONZE kerk dat doet.
In ONZE kerk hebben alleen mannen stemrecht. En ik ga er vanuit dat de mannen en vrouwen in ONZE kerk samen overleggen.
In mijn oude kerk mag iedereen stemmen ;) Dat is dus per kerk verschillend.

Dat stemmen geld alleen voor IN de kerk dus voor ouderlingen en diakenen etc.
Voor de politiek kies ik zelf. En ja dat overleg ik ook. Wil weten wat mijn man denkt en wij denken eigenlijk praktisch het zelfde ;)

En nu ga ik douchen adios!!!

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:15

Blokje respect +:)+ je weet het zo goed te verwoorden!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:25

Elk geloof is gebaseerd op verder leven na de dood.

Niemand kan vertellen wat het inhoudt om dood te gaan.

En aan die dood vraag is in bijna elk geloof een hele mythe aan opgehangen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:30

blokje schreef:
Shiloh, dat denk ik ook! Zulke ‘christenen’ is God echt niet trots op. Die zullen vast en zeker ook niet bij Hem wonen.

Daarover kan en mag jij niet oordelen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:43

StableDoor schreef:
Misschien een beetje offtopic, maar ik stel hier toch maar even mijn vraag/vragen, omdat ik het idee heb dat er oprechte gelovigen in dit topic zitten.

Geen probleem toch :)

Citaat:
Ik weet niet of ik moet geloven. Ik weet niet of er een God is. En zo zijn er vele met mij. Maar hoe zijn jullie er nou achter gekomen dat Hij er wél is? Natuurlijk kan ik hetzelfde aan atheïsten vragen: hoe zijn jullie erachter gekomen dat Hij er níet is? Ik ben hier echt benieuwd naar. Aan de ene kant denk ik: de natuur is zo perfect, bijv. hoe een spin zijn web maakt (ok, ben wel bang voor spinnen :+), dat is toch prachtig? Hoe zo'n klein beestje 'weet' hoe hij dat moet doen. Alles is voor ons aanwezig op de wereld, voedsel, water en gezelschap. Zou er dan toch een God zijn die dit allemaal voor ons heeft gemaakt?
Aan de andere kant denk ik: er is zo veel narigheid in deze wereld. Pijn, honger, moorden, rampen, etc. Als er een God was, zou Hij er dan niet voor zorgen dat dit er allemaal niet was? Vaak zeggen gelovigen dan: dat is de wil van de mens zelf. Maar God heeft toch juist de mens geschapen en daarmee zijn gedachtes? Had God er dan niet voor kunnen zorgen dat mensen niet kunnen moorden? En waarom moet die lieve buurvrouw nou weer kanker krijgen, terwijl ze zo'n goed mens is?

Hoe ben ik erachter gekomen dat God er wel is? Ik denk omdat ik dat voelde, maar ik zou het eigenlijk niet precies weten. Ik geloofde nergens in, kwam toen via een vriendin bij een jeugdgroep terecht waar ik ging meedraaien omdat ik de mensen aardig vond, eerst behoorlijk sceptisch, maar naarmate ik meer leerde kreeg ik steeds meer het idee van 'hee, dat kon weleens waar zijn, wat hier verteld wordt'. En later ben ik ook dingen gaan meemaken waardoor ik dacht 'dat kan geen toeval zijn'.
Dat lijden blijft een moeilijke zaak. Ik heb ook de wijshed niet in pacht, maar ik denk inderdaad dat het zo is omdat we een eigen wil hebben, waardoor we steeds verder van God af zijn gelopen. Ja, God had ons kunnen maken zonder de mogelijkheid om iets verkeerds te doen, maar dan waren we willoze marionetten geworden. Stel je voor dat jij een kind hebt. Wat heb je liever, dat dat kind met jou in een kamer wordt opgesloten, dus geen keus heeft om bij jou te zijn of niet, of dat het uit eigen vrije wil graag bij jou wil zijn? Ik zou het wel weten. Ik heb liever dat mijn kind zelf kiest voor mij, anders is het zonder betekenis. En zo is het voor God ook. Die zocht geen speelpop, maar een sparring partner. Iemand die is als Hij. In Psalm 8 staat bijvoorbeeld:
Citaat:
6 U hebt hem [=de mens] bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie,
7 hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd:
8 schapen, geiten, al het vee,
en ook de dieren van het veld,
9 de vogels aan de hemel, de vissen in de zee
en alles wat trekt over de wegen der zeeën.

Iemand die goed voor de Schepping zou zorgen. En helaas hebben we dat vanaf het begin al niet gedaan, waardoor het nu 'kapot' is.

Citaat:
En de Bijbel is door alle vertalingen veranderd. Stonden er eerst niet andere dingen in?

Nee, als je bijvoorbeeld de Dode Zee-rollen bekijkt, die al heel oud zijn maar pas betrekkelijk recent ergens werden aangetroffen, dan zie je dat de Bijbel nergens cruciaal is veranderd. Een paar kleine dingetjes, ik geloof iets in 1 Samuel en iets in Deuteronomium, maar nergens iets van ernstige betekenis.

Citaat:
En hoe kijken jullie tegen de evolutietheorie aan? Mij lijkt het logisch, aangezien soorten zo op elkaar lijken en er fossielen/resten zijn gevonden van dieren.

Ik ben van de Intelligent design, zeg maar. Ik geloof best dat er zoiets als evolutie plaatsvindt, maar wel dat dat door God in gang gezet is. Ik denk er niet veel over na, want het maakt me niet zoveel uit. De evolutietheorie vertelt iets over hoe, de Bijbel over waarom.
Citaat:
En als je nou iemand ben die niet weet of hij moet geloven, maar je leeft wel goed, kom je dan niet toch in de hemel als blijkt dat God wel bestaat?

Dat is niet aan ons om te oordelen. Ik weet het niet. Ik denk dat God ons nog weleens allemaal zou kunnen verrassen wat dat betreft.
Citaat:
Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen :)

Heino schreef:
blokje schreef:

Maar als jij altijd gehoord hebt dat blauw blauw is, hoe lastig is het dan om te beseffen dat blauw ook paars kan zijn? Is het dan niet eerlijker om te zeggen dat voor jou blauw blauw is, maar dat blauw voor anderen ook paars, roze of geel kan zijn?
Hoop dat je mn vergelijking kunt volgen trouwens :P

Ik kan in ieder geval je vergelijking wel volgen, en ik zit hier dus als levend bewijs dat er heus mensen zijn die blauw en paars van elkaar kunnen onderscheiden ;) Ik ben opgevoed met paars, maar heb uiteindelijk toch zelf gekozen voor blauw.