Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:32

Mars schreef:
Shadow0 schreef:
Zie ook het topic [NM] ' Door verkrachting kan een vrouw niet zwanger worden'

En het gaat daar niet om uitzonderingen: dit is een buitengewoon machtige lobby in Amerika. En sommige van die dingen sijpelen steeds meer ook het Nederlandse debat binnen. Dat is eng en daar moeten we heel erg op bedacht zijn.

Goeie hemel, ik ben me rot geschrokken van die link :\
Ik vind dit een zeer verontrustende uitspraak en te bedenken dat deze meneer wellicht een invloedrijke positie krijgt in een nog invloedrijker land. We kunnen alleen maar hopen dat dit soort enge ontwikkelingen niet doordringen tot Nederland en ook in Amerika een halt toegeroepen wordt. Het lijkt wel alsof op dit gebied telkens een kleine stap vooruit, en vervolgens weer een flinke stap achteruit genomen wordt.

Het probleem is niet meneer Romney, maar meer de mensen die zich in dit soort uitspraken kunnen vinden. Daar kun je je beter zorgen over maken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:47

Ik ben voor, blij dat er nog een paar mensen hun verstand bijeen rapen voordat ze weer een kind op de wereld zetten die een vervolgens een crappy jeugd krijgt enzo.

Ik geloof niet zo in de heiligheid die moeders word toegedeelt dat ze het zo leuk en goed gaan doen als ze een kind uitdragen. Al helemaal niet als dat kind ongewenst is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:52

Het probleem is ook zeker meneer Romney, meneer Santorum, meneer Akin, en al die anderen. Zij hebben geld en invloed, en bewerken de mensen zo dat ze zich in dit soort uitspraken kunnen vinden. Zij verspreiden bewust valse informatie, zij creeren de wetten, zij handelen. De kiezers trappen er in en dat is jammer, maar die handelen (slechts) uit onwetendheid. De mensen die deze lobby sturen, doen bewust kwaad. Die mag je dat zeker aanrekenen. Het is laf, maar vooral ook onjuist, om je te verschuilen achter 'de kiezer'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:57

Shadow0 schreef:
Het probleem is ook zeker meneer Romney, meneer Santorum, meneer Akin, en al die anderen. Zij hebben geld en invloed, en bewerken de mensen zo dat ze zich in dit soort uitspraken kunnen vinden. Zij verspreiden bewust valse informatie, zij creeren de wetten, zij handelen. De kiezers trappen er in en dat is jammer, maar die handelen (slechts) uit onwetendheid. De mensen die deze lobby sturen, doen bewust kwaad. Die mag je dat zeker aanrekenen. Het is laf, maar vooral ook onjuist, om je te verschuilen achter 'de kiezer'.

Dat heet demagogie en is de grote valkuil van democratie.
De grote meerderheid van de kiezers is namelijk níet de slimste groep.
Van de slimste toplaag heeft weer een kleine minderdheid heel veel geld en bv de media in handen.
Kijk maar hoe dat werkt mbt Wiki-leaks; de óvergrote meerderheid van de amerikaanse kiezers vindt door propaganda en censuur dat deze whistle-blower voor hoogverraad achter de VS tralies moet.

MissAnnemijn

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:01

Ik ben voor abortus maar ik denk dat 'voor zijn' een beetje automatisch samen gaat met dat iemand zelf mag beslissen wat hij doet. Als je zegt ik ben tegen abortus kan iemand dat opvatten als dat diegene voor zichzelf tegen is, maar ook voor andere mensen. Bij het voor zijn gaat het voor mij redelijk samen :P

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:13

MissAnnemijn schreef:
Ik ben voor abortus maar ik denk dat 'voor zijn' een beetje automatisch samen gaat met dat iemand zelf mag beslissen wat hij doet. Als je zegt ik ben tegen abortus kan iemand dat opvatten als dat diegene voor zichzelf tegen is, maar ook voor andere mensen. Bij het voor zijn gaat het voor mij redelijk samen :P

Zo is het dus ook bij mij. Op mijn werk zijn er op het moment 4 zwangeren (wat ik vrij veel vind op een afdeling van ongeveer 30man) en een paar die dit jaar bevallen zijn. Het is niet dat ik bij het nieuws van een zwangere collega haar aan ga raden om abortus te overwegen _O- Hoewel ik denk dat als ik net zo hard ga lopen roepen dat ik zwanger ben en het ga laten aborteren, ik niet net zo vrolijk ontvangen ga worden als de mensen die roepen dat ze zwanger zijn... :P

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:17

Dit zal altijd een lastig onderwerp blijven,
Iedereen heeft zijn eigen mening,
Ik ben eigenlijk ook niet voor of tegen,
Het ligt echt puur aan de situatie,

Zelf krijg ben ik geboren met een hazenlip,
Harstikke leuk ik heb er geen last van en ben gelukkig.
En hoevaak krijg ik dan wel niet de walgenlijke vraag,
Laat jij je kindje weghalen als hij/zij een hazenlip heeft?
Daar kan ik met m'n pet niet bij, waarom kan zo'n kindje niet gelukkig worden?
Nu snap ik best dat het in hele zware gevallen toch beter is,
Maar tegenwoordig als het kindje al "iets" mankeert,
Is het al niet goed genoeg voor deze wereld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:24

Ik denk dat er geen tot zeer weinig mensen een kindje weg zouden halen vanwege enkel een eenvoudige hazelip.

Er zijn echter ook vormen van een schisis die niet met het leven verenigbaar zijn....dat maakt het wel weer anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:33

Angeliquee18 schreef:
En hoevaak krijg ik dan wel niet de walgenlijke vraag,
Laat jij je kindje weghalen als hij/zij een hazenlip heeft?

Wat bot! Maar ik zou de vraag terugkaatsen, zeggen dat een hazelip bij iedereen voor kan komen en of zij hun kind zouden laten weghalen? (En als ze ja zeggen, dan zou het helemaal mooi zijn om weg te wandelen met 'Je wilt dus geen kind zoals ik? Dan heb ik ook niet echt zin om met jou te praten.')

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:35

Voor. Als iemand eraan denkt om zijn kind te laten weghalen is het ook beter dat die persoon het doet. Imo kan je nooit 100% dezelfde relatie hebben met je kind als je eraan dacht om je kind 'te vermoorden'

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:40

Het verbaasd me ook vaak hoevaak ik die vraag krijg,
Maar ik weet gelukkig ook dat er veel mensen zijn die er anders over denken,

Ik gooi het inderdaad ook op me zelf neer,
Of ik er zo ongelukkig uit zie,
En inderdaad, iedereen kan een kindje met een hazenlip krijgen,
Mijn ouders en mijn broer en me zus hebben helemaal niks,

Ook kun je de kans niet inschatten,
Ik ken een vrouw met hazenlip en heeft 3 gezonde kinderen,
En een andere mevrouw die ik ken, heeft 1 kindje met hazenlip, en 2 anderen niet,

En in 9 van de 10 gevallen heeft het kindje het in mindere mate,
Dus bijvoorbeeld aan maar 1 kant,

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:41

En dan kom je weer op het punt dat voor iedereen de reden om wel of niet voor abortus te kiezen anders is, zelf zou ik bijvoorbeeld een down kindje zeker geboren laten worden mede door de positieve ervaring die ik met mijn gehandicapte zus heb gehad. Maar als iemand anders daar anders over denkt dan is dat de keuze van die persoon en heb ik dat niet te veroordelen.

Ik ben 100% voor keuze vrijheid al denk ik niet dat ik zelf ooit voor abortus zou kiezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:42

Een hazenlip is toch ook geen reden om een kindje weg te halen?
Als het nu echt zwaar gehandicapt is vind ik het nog wat anders

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:45

stef schreef:

De vraag blijft trouwens onvoorstelbaar bot en inbreukmakend - tenzij je toevallig in een diepzinnig gesprek over de kwaliteit van het leven beland bent, meestal tussen goede vrienden. Je hebt het ook niet aan zwaargehandicapten te vragen, of hun ouders, als je niet heel intiem bij ze betrokken bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:46

Ik vind weghalen bij een aandoening ook lastig. Je weet namelijk nooit zeker of het kindje die aandoening heeft. Zo ken ik twee mensen die bij de 20weken echo extra onderzoeken kregen. Een omdat het kindje een hartafwijking zou hebben en de ander omdat het kindje het syndroom van down zou hebben. Beide kindjes kwamen kerngezond ter wereld. Had je gedacht dat het kindje geen kwaliteit van leven zou hebben, zou je dus een gezond kindje aborteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:46

Btw, Narnia, hoe kijk jij eigenlijk aan tegen abortus die noodzakelijk is om het leven van de moeder te redden? (Buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ernstige bloedingen.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:47

Nee ok shadow, dat is waar

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:50

Shadow0 schreef:
stef schreef:

De vraag blijft trouwens onvoorstelbaar bot en inbreukmakend - tenzij je toevallig in een diepzinnig gesprek over de kwaliteit van het leven beland bent, meestal tussen goede vrienden. Je hebt het ook niet aan zwaargehandicapten te vragen, of hun ouders, als je niet heel intiem bij ze betrokken bent.

Mee eens, ongelovelijk hoe bot mensen kunnen zijn.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:01

Ik ben voor. (Ik heb niet het gehele topic gelezen) er zijn redenen om het kindje niet te laten komen. Verkrachting, geen levensvatbaarheid, absoluut geen kinderwens ect.

Baas in eigen buik.

Er zullen altijd mensen zijn die fel tegen zijn, en er zullen ook altijd mensen zijn die er te lichtzinnig mee omgaan. Maar een kind ter wereld brengen waarvan je weet dat het enorm veel pijn zal hebben en maar kort zal leven, of waar de ouders absoluut niet op zitten te wachten, is misschien nog wel egoistischer dan abortus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:04

Shadow0 schreef:
Btw, Narnia, hoe kijk jij eigenlijk aan tegen abortus die noodzakelijk is om het leven van de moeder te redden? (Buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ernstige bloedingen.)

Dan geld het motto beter 1 leven verliezen dan twee of wel uit twee kwaden de minst kwade kiezen, echter zijn er genoeg vrouwen die deze keuze niet willen maken en soms hun leven laten omdat ze het kind graag wilden... daar sta je als medicus machteloos tegenover, ik zeg ook niet dat men geen abortus mag onder gaan, ik bekijk van uit mijn visie net als elk ander dat hier doet.

Abortus beëindigd een leven net als euthanasie...ik zie er maar 1 verschil bij euthanasie is er sprake van wil en keuze bij abortus speelt de man soms buitenspel en het kind in wording heeft niks te willen die moet er gewoon aan geloven...

De meerderheid is voor de minderheid is tegen....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:09

Narnia schreef:
Dan geld het motto beter 1 leven verliezen dan twee of wel uit twee kwaden de minst kwade kiezen,

Dus je vindt abortus in bepaalde medische noodsituaties wel aanvaardbaar? Wat vind je ervan dat er in de VS veel medici niet meer opgeleid worden om deze medisch noodzakelijke abortussen uit te voeren, waardoor er dus daadwerkelijk mensenlevens gevaar lopen?

Citaat:
echter zijn er genoeg vrouwen die deze keuze niet willen maken en soms hun leven laten omdat ze het kind graag wilden...

Is dat relevant? Waarom haal je dat hier aan?

Citaat:
De meerderheid is voor de minderheid is tegen....

De meerderheid is voor keuze. Niet specifiek voor abortus. (Idem voor euthanasie trouwens, ook al is dat off-topic, de keuze willen hebben betekent niet dat je het ook automatisch wilt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:33

@ Shadow,
Wat er in de VS speelt op medisch terrein daar stevenen wij hier in Nederland ook op af als er verder door wordt gegaan met het bezuinigen op de zorg...Dan mag hier de tuinman straks ook abortussen uitvoeren, alleen maar omdat men de kosten wil drukken..

Ik zie bijna geen verschil met euthanasie beide keren wordt er een leven actief beëindigd daarom noemde ik het ook, staat niet ter discussie en is weliswaar off topic.

Het gaat om de gevolgen van die keuze die zijn niet rooskleurig, die had ik al eerder getikt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:05

Narnia schreef:
@ Shadow,
Wat er in de VS speelt op medisch terrein daar stevenen wij hier in Nederland ook op af als er verder door wordt gegaan met het bezuinigen op de zorg...Dan mag hier de tuinman straks ook abortussen uitvoeren, alleen maar omdat men de kosten wil drukken..

De bezuinigingen zijn ook een slecht idee (vooral omdat ze bezuinigingen op de verkeerde manieren en de verkeerde terreinen), maar het staat toch los van abortussen. De anti-abortuslobby is gevaarlijk, ook zonder bezuinigingen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:13

totaal TEGEN,, mits het van een verkrachting is.
waarom.. als je oud en wijs genoeg bent om sex te hebben,
ben je ook oud en wijs genoeg om voor de concequenties op te dragen!!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:16

Bello, wat fijn dat je de moeite hebt genomen om het topic even door te lezen :)
Je bedoelt verder 'tenzij' en niet 'mits' neem ik aan? En waarom is het kiezen voor abortus volgens jou geen wijze manier om de consequenties te dragen?