Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:13

Citaat:
. Alcohol is vanaf het begin en altijd al slecht voor je. Ik vind het eigenlijk gewoon grappig dat mensen willen drinken terwijl zij weten hoe slecht het is en kan zijn.

Alcohol is niet alleen slecht, dagelijks een glaasje rode wijn drinken verkleint het risico op hart- en vaatziektes.
De cardioloog heeft dit oa. aangeraden aan mijn oma.

Elixir d'Anvers (een kruidenlikeur) wordt vaak gebruikt tegen krampen.

Alcohol -met mate- is NIET slecht, maar zoals met alles, Overdaad schaadt!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:16

Ieder glas die een jongere, waarvan de hersenen en het lichaam nog in ontwikkeling zijn, drinkt, is een manifestatie van het risico. Drinken op die leeftijd = schade. En dat is meteen het verschil met paardrijden: paardrijden is een risicosport, maar als je gaat paardrijden hoeft dat risico zich niet per definitie te manifesteren. Pas als je valt, of een klap krijgt, heeft het risico zich gemanifesteerd.

Als je op 16-jarige leeftijd drinkt, breng je jezelf moedwillig schade toe. Ook als je "maar" 3 glazen drinkt en op het VWO zit. Het feit dat daar zo makkelijk over wordt gedaaan, zegt iets over onze houding tov alcohol. Het wordt niet gezien als gif, maar als iets wat garant staat voor gezelligheid. Iets wat moet kunnen. Iets wat er bij hoort. En ik begrijp nog steeds niet op basis van welk argument het normaal is om vergiftiging toe te staan.

En dat je aan jongeren niet direct kunt ZIEN dat er sprake is van schade, is nu juist het probleem. De schadelijke effecten treden op langere termijn op. Op kortere termijn vertelt je lichaam je ook heus waar de grens is, alleen wordt daar niet of nauwelijks naar geluisterd. Iedere jongere die een keer boven de pot hangt vanwege een glaasje te veel, kan weten dat dat an sich al een uiting is van schade aan het lichaam (of in ieder geval een reactie van je lichaam om schade te voorkomen). Als je NIET drinkt, en dan begint over te geven, kom je tot de conclusie dat er iets mis is. Als het zich herhaalt, ga je naar een arts. Maar gek genoeg: als er teveel wordt gezopen, en de daaropvolgende dagen komt je lunch en diner er weer uit, of kun je je bed niet uitkomen van ellende, dan is dat wel prima. Want dat komt door de drank, gaat wel over. En een week later gewoon weer..

Nu wordt hier gedaan alsof de 16-jarigen wel weten wat ze doen en niet allemaal comazuipen. Alsof alleen comazuipen schadelijk is. AL het zuipen is schadelijk op die leeftijd. Als de jongeren, of de mensen die een hekel aan moraalridders hebbeb, niets met die informatie willen doen, dan is het inderdaad de overheid die maar moet ingrijpen.

Ik kan geen enkel argument bedenken waarom alcohol onder de 18 jaar toegestaan zou moeten worden. Heb ook nog geen enkel argument voorbij zien komen waar iets van een punt in zit. Van het verhogen van de leeftijd gaan jongeren misschien niet minder drinken, of los je het zuipprobleem onder de 16 niet op. Maar door het verlagen van de leeftijd, of het gelijk houden op 16, ook niet. Dus dat argument doet uberhaupt niet terzake volgens mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:19

Geryon schreef:
Waarom zou de overheid iets anders ook moeten verbieden terwijl dat andere/minder risico's heeft?

IK vind niet dat de overheid alles met risico moet verbieden, ik ben vooral benieuwd waarom jij zo nadrukkelijk wilt dat de overheid dit specifieke risico verbiedt, en waarom je anderen zo veroordeelt omdat ze iets doen dat risico's heeft, terwijl je zelf ook op een paard klimt (met alle risico's van dien.)

Verder zie ik wel wat nadelen aan verbieden: ten eerste werkt het niet, ervaringen met de drooglegging of bv in Amerika geven duidelijk aan dat het drankgebruik niet zomaar vermindert, en ten tweede heeft verbieden tot gevolg dat het drankgebruik nog veel meer terecht komt in schimmige circuits.

gummie

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:29

Draai het eens om: waarom WEL alcohol voor jongeren vanaf 16? Wat zijn de argumenten VOOR het aanhouden van de leeftijd van 16 jaar? als je kijkt naar deze info, inclusief filmpje, op basis van welk argument kun je een leeftijdsgrens van 16 dan nog goedpraten? http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&a=3&b=33&c=116

We hebben het hier niet om een "drooglegging", we hebben het over een verantwoorde leeftijd om te gaan drinken (voor zover die leeftijd uberhaupt bestaat). We hebben het over een 16-jarige die twee jaar langer moet wachten... Denk je dat die allemaal terecht komen in 1 of ander schimmig circuit?
Dat is van toepassing op drugs, omdat drugs voor ALLE leeftijdscategorieen verboden is en mensen op zoek gaan naar manieren om er aan te komen, omdat ze het sowieso NOOIT op legale wijze zullen verkrijgen en nuttigen. Iemand van 16 die het vooruitzicht heeft op z'n 18e alcohol te mogen drinken, heeft een heel ander vooruitzicht dan iemand die het vooruitzicht heeft nooit een bepaald middel legaal te kunnen verkrijgen en dus te nuttigen. Dat schimmige circuit zal dus heel erg meevallen imo.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:30

moeshie schreef:
Citaat:
. Alcohol is vanaf het begin en altijd al slecht voor je. Ik vind het eigenlijk gewoon grappig dat mensen willen drinken terwijl zij weten hoe slecht het is en kan zijn.

Alcohol is niet alleen slecht, dagelijks een glaasje rode wijn drinken verkleint het risico op hart- en vaatziektes.

Voor hersenen in ontwikkeling is het wel slecht. De gunstige werking van alcohol op hart en bloedvaten is pas na het 40ste levensjaar. Keerzijde is wel dat er bepaalde vormen van kanker juist getriggerd worden door alcohol.

Dus dat alcohol gezond is, is volledig uit de context gehaald

Voor jongeren is het sowieso niet gezond

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:32

moeshie schreef:

Fout. Het topic gaat om jongeren in de leeftijd van 16 tot 18 jaar. Alcohol is voor jongeren ALTIJD slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:51

Ik zie dat heel veel mensen het hier hebben over verbieden, verbieden en meer verbieden. Als we alles gaan verbieden denk ik dat dat meer negatieve als positieve effecten gaat hebben.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:53

Ik snap niet waarom ze de controle niet gewoon een heel stuk strenger maken.
Als ze hier gaan controleren weten de café's dat dusja dan wordt er opeens wel naar de ID gevraagd en krijg je een boete als je met iets staat wat je niet mag drinken.
Maar als die controles er niet zijn krijg je zo alles mee, of je nou 14, 16 of 18 bent

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:06

Geryon schreef:
Dat vind ik inderdaad ook. Ik ken zelfs ouders die hun kind zelf als eerste drank aanbieden zodat het normaal gaat worden. Een beetje je kind aan de drank gaan helpen.

Ouders en jongeren (en de opvoeding) moeten ook gaan veranderen, anders heeft dit niet erg veel nut.

Beter thuis je eerste drankje dan dat je ergens anders gaat drinken waar weet-ik-veel-wat voor troep inzit.
Ik drink thuis ook soms met mijn vader een biertje, is toch niks mis mee als je je grens kent.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:09

_AlMaraam_ schreef:
Geryon schreef:
Dat vind ik inderdaad ook. Ik ken zelfs ouders die hun kind zelf als eerste drank aanbieden zodat het normaal gaat worden. Een beetje je kind aan de drank gaan helpen.

Ouders en jongeren (en de opvoeding) moeten ook gaan veranderen, anders heeft dit niet erg veel nut.

Beter thuis je eerste drankje dan dat je ergens anders gaat drinken waar weet-ik-veel-wat voor troep inzit.
Ik drink thuis ook soms met mijn vader een biertje, is toch niks mis mee als je je grens kent.

En dit is dus weer precies wat ik bedoel. Er meteen weer vanuit gaan dat dat kind toch wel gaat drinken. Waarom? Is drank dan zó normaal? Het klopt niet dat drank normaal gevonden wordt, zeker niet op die leeftijd. Lees daar de post van Gummi maar eens voor door.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:10

Ik vind dat dus niet goed, als ouders geef je een verkeerd signaal af. Waarom leren we dat drank hoort bij feestelijkheden? Door het dan ook nog eens thuis af en toe toe te staan vervaag je de norm.

Bedoel, je gaat toch ook niet met je ouders je 1è joint opsteken of je eerste lijntje coke neerleggen?

Bedoel, da's ook veiliger met ouders, dan in de bosjes achter de kerk

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:13

De rede hiervoor is dat mijn ouders mij vertrouwen. Met 1 glaasje per week zal de schade toch wel meevallen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:15

_AlMaraam_ schreef:
De rede hiervoor is dat mijn ouders mij vertrouwen. Met 1 glaasje per week zal de schade toch wel meevallen.

Jahoor die schade valt vast mee, gezond is het niet echt, maar waarom vinden jouw ouders het zo belangrijk dat je onder toezicht drinkt? Ik zou als ouder liever willen dat mn kind niet drinkt zolang het iig niet volwassen is

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:17

Mijn ouders stonden het overigens ook toe hoor. Mijn ouders dronken ook standaard iedere dag en vaak de weekenden wel teveel. Ik en mn broers kwamen de weekenden ook steevast laveloos thuis als pubers. Dat was 'normaal'. Als ik terugkijk vindt ik het alles behalve normaal ;-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:20

gummie schreef:
We hebben het hier niet om een "drooglegging", we hebben het over een verantwoorde leeftijd om te gaan drinken (voor zover die leeftijd uberhaupt bestaat). We hebben het over een 16-jarige die twee jaar langer moet wachten... Denk je dat die allemaal terecht komen in 1 of ander schimmig circuit?

Misschien een of twee niet, maar het merendeel: absoluut. Dat is de ervaring in Amerika, dat is ook hier al in enige mate het geval bij de jongeren tot 16: die mogen geen alcohol, maar het komt nog steeds voor, en er zijn van die indrink-keten ontstaan. 16 is een leeftijd waarop jongeren zich behoorlijk los maken van thuis - ook gevoelsmatig een grens voor veel jongeren en volwassenen waarop de jongere geen kind meer is, de kans dat die zich nog door gezag laten weerhouden van zoiets lijkt me niet zo groot.

Verder ben ik tegen verboden die worden verdedigd met het argument 'waarom niet' en 'imo zal het wel meevallen.'

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:20

Geen idee eig, als ik uitga drink ik ook maar nooit tot ik straalbezopen ben. Anders is het eigen kots opruimen van vaderlief en never nooit dat ik dat ga doen ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:22

@ shadow, je bereikt ook niet alle jongeren en er zullen altijd probleemdrinkers zijn en jongeren die grenzen opzoeken. Toch is aangetoond dat als je de verkrijgbaarheid van een middel beperkt, het gebruik ook beperkt wordt. Er blijft uiteraard een groep die hoe dan ook toch 'gebruiken'.

Alleen regels helpt ook niet, voorlichting moet beter. Voor ouders en jongeren

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:39

Shadow0 schreef:
Misschien een of twee niet, maar het merendeel: absoluut. Dat is de ervaring in Amerika, dat is ook hier al in enige mate het geval bij de jongeren tot 16: die mogen geen alcohol, maar het komt nog steeds voor, en er zijn van die indrink-keten ontstaan. 16 is een leeftijd waarop jongeren zich behoorlijk los maken van thuis - ook gevoelsmatig een grens voor veel jongeren en volwassenen waarop de jongere geen kind meer is, de kans dat die zich nog door gezag laten weerhouden van zoiets lijkt me niet zo groot.

Verder ben ik tegen verboden die worden verdedigd met het argument 'waarom niet' en 'imo zal het wel meevallen.'

Dat argument wordt ook nergens gebruikt ter verdediging van het verbod. Het wordt slechts gebruikt ter weerlegging van het argument dat de jongeren dan een schimmig circuit in gaan om aan drank te komen.

Jongeren die voor hun 16e niet gedronken hebben, worden geacht dan ook nog wel tot hun 18e te kunnen en willen wachten. Jongeren daarentegen die voor hun 16e al WEL gedronken hebben, zouden gezien jouw argumentatie dus hun drank uit een schimmig circuit hebben?

Het is niet logisch te stellen dat met een leeftijdsgrensverhoging naar 18 jaar er een schimmig circuit zal ontstaan, want dat circuit zou dan ook al lang hebben moeten bestaan voordat de leeftijdsgrens werd opgetrokken tot 18. Aangezien je zelf aan geeft dat jongeren onder 16 al alcohol hebben gedronken terwijl het verboden was. En als dat circuit al bestaat, dan is dat dus niet te koppelen aan de verhoging van 16 naar 18. Dan is dat al een bestaand probleem (waar ik overigens geen enkele informatie ter bevestiging van heb).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:51

_AlMaraam_ schreef:

Jij gaat toch juist thuis drinken, onder toezicht, en met mate, omdat het op andere plaatsen niet aan jou geschonken wordt en je dus niet de stad in kan om daar bier te drinken? Is dat dan niet juist erg gunstig, als je ervan uitgaat dat een jongere toch wel wil drinken? Als je in de stad al drank geschonken zou krijgen, het dus niet verboden was, zou je dan nog thuis bij jouw pa 1 biertje drinken?

Citaat:
Geen idee eig, als ik uitga drink ik ook maar nooit tot ik straalbezopen ben. Anders is het eigen kots opruimen van vaderlief en never nooit dat ik dat ga doen

En klopt het dat jouw grens, op je 16e, dus is dat je niet wilt kotsen omdat je het dan zelf moet opruimen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:57

Gummie, je logica is een beetje lek :) Het gaat hier niet over 1 circuit dat kan bestaan, of niet kan bestaan. Het gaat om een heleboel jongeren, en het vinden van goede balans.

Er wordt uiteraard allang genoeg geritseld achter de ruggen van autoriteiten om. Er zijn zat jongeren onder de 16 die aan drank weten te komen. Dat fenomeen bestaat allang. Alleen... het is een kwestie van verhoudingen. De meeste 14- en 15-jarigen zijn toch vaak veel minder zelfstandig en onafhankelijk, waardoor het deel dat daar de grenzen opzoekt en flink overschrijdt veel kleiner is. Bij 16 worden de verhoudingen anders, het is ook niet voor niets dat de grens voor bv brommers of einde leerplicht op 16 ligt. (Daarna heb je nog kwalificatieplicht.) De kans dat het daarbij dus doorslaat en je situaties krijgt vergelijkbaar aan Amerika (waar al die repressie echt niet positief werkt) is gewoon veel groter als je de grens verder ophoogt. En aangezien we de huidige grens al niet kunnen handhaven, en ik tegen verboden ben tenzij het een probleem oplost, ben ik tegen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:58

En dan nog de ene jongere kan beter met grenzen, groepsdruk, impulsiviteit omgaan dan de andere

Maar waarom is het wel normaal om met ouders een biertje te drinken op je 16e en niet normaal om een jointje te roken (lijntje te leggen, whatever?)

is toch precies hetzelfde?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:30

Shadow0 schreef:
Gummie, je logica is een beetje lek :) Het gaat hier niet over 1 circuit dat kan bestaan, of niet kan bestaan. Het gaat om een heleboel jongeren, en het vinden van goede balans.

Er wordt uiteraard allang genoeg geritseld achter de ruggen van autoriteiten om. Er zijn zat jongeren onder de 16 die aan drank weten te komen. Dat fenomeen bestaat allang. Alleen... het is een kwestie van verhoudingen. De meeste 14- en 15-jarigen zijn toch vaak veel minder zelfstandig en onafhankelijk, waardoor het deel dat daar de grenzen opzoekt en flink overschrijdt veel kleiner is. Bij 16 worden de verhoudingen anders, het is ook niet voor niets dat de grens voor bv brommers of einde leerplicht op 16 ligt. (Daarna heb je nog kwalificatieplicht.) De kans dat het daarbij dus doorslaat en je situaties krijgt vergelijkbaar aan Amerika (waar al die repressie echt niet positief werkt) is gewoon veel groter als je de grens verder ophoogt. En aangezien we de huidige grens al niet kunnen handhaven, en ik tegen verboden ben tenzij het een probleem oplost, ben ik tegen.

Ik snap jouw redenering :) Jij gaat uit van het verschil tussen 14-jarigen en 16-jarigen, en daar heb je een punt. Tegelijkertijd vind IK dat niet ter zake doende als het gaat om het al dan niet toelaten/ legaliseren van stoffen die feitelijk extra schadelijk zijn voor die beide leeftijdscategorieen. Want zowel voor een 14-jarige als voor een 16-jarige is alcohol puur vergif, meer nog dan voor een volwassene. Dus ik bekijk het van een andere invalshoek. Zoals je al aangeeft bekijk jij het vanuit in hoeverre het een probleem oplost. Jij vindt dat je iets alleen moet verbieden als het een probleem oplost. Ik bekijk het vanuit een andere invalshoek, namelijk waarom zou je gedrag dat aantoonbaar schadelijk is legaliseren en daarmee aanmoedigen? Precies andersom dus. Jij bent tegen verbieden, tenzij het een probleem oplost. Ik ben tegen legaliseren, tenzij het een probleem oplost. En wij bezien een ander probleem. Jij voornamelijk het gevolg van verbieden, namelijk het schimmige circuit. Ik voornamelijk het probleem van de volksgezondheid en met name het signaal dat je afgeeft als je het toestaat.

Ik vind het achteraf gezien spijtig dat ik op mijn 16e gewoon overal drank geschonken mocht krijgen. Want het was okee, het was gezellig, het was maatschappelijk geaccepteerd, het was stoer, het was een fijn gevoel onder invloed te zijn, etc. Geen enkele drempel om het niet te doen, want het was legaal en dus okee.
Op je 16e ga je echt niet nadenken over wat het met je hersenen, lever, etc. doet. Andere mensen (volwassenen die de regels bepalen) denken dan voor jou na daarover, en die mensen besloten kennelijk dat 16 een prima leeftijd was voor bier en wijn.

Nu wordt het signaal afgegeven dat het helemaal niet prima is. Dat het voor jongeren van 16 en 17 helemaal niet zo okee is om alcohol te drinken. Ik vind het afgeven van dat signaal belangrijk. Hoe verder om te gaan met de gevolgen van het invoeren van de regel, zal inderdaad op de voorgrond moeten staan. Verder heb ik dezelfde vraag als Colway, niet specifiek aan jou gericht hoor :), maar in het algemeen: je zegt toch tegen je dochter van 16 ook niet "hier meid, pak maar een lijntje".

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:31

Citaat:
Ik vind het achteraf gezien spijtig dat ik op mijn 16e gewoon overal drank geschonken mocht krijgen. Want het was okee, het was gezellig, het was maatschappelijk geaccepteerd, het was stoer, het was een fijn gevoel onder invloed te zijn, etc. Geen enkele drempel om het niet te doen, want het was legaal en dus okee.
Op je 16e ga je echt niet nadenken over wat het met je hersenen, lever, etc. doet. Andere mensen (volwassenen die de regels bepalen) denken dan voor jou na daarover, en die mensen besloten kennelijk dat 16 een prima leeftijd was voor bier en wijn.

Nu wordt het signaal afgegeven dat het helemaal niet prima is. Dat het voor jongeren van 16 en 17 helemaal niet zo okee is om alcohol te drinken. Ik vind het afgeven van dat signaal belangrijk.

helemaal mee eens. Bovendien wordt steeds duidelijker wat de schade van alcohol en vroegtijdig drinken is. Daar was voorheen veel minder over bekend

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:15

gummie schreef:
_AlMaraam_ schreef:

Jij gaat toch juist thuis drinken, onder toezicht, en met mate, omdat het op andere plaatsen niet aan jou geschonken wordt en je dus niet de stad in kan om daar bier te drinken? Is dat dan niet juist erg gunstig, als je ervan uitgaat dat een jongere toch wel wil drinken? Als je in de stad al drank geschonken zou krijgen, het dus niet verboden was, zou je dan nog thuis bij jouw pa 1 biertje drinken?

Citaat:
Geen idee eig, als ik uitga drink ik ook maar nooit tot ik straalbezopen ben. Anders is het eigen kots opruimen van vaderlief en never nooit dat ik dat ga doen

En klopt het dat jouw grens, op je 16e, dus is dat je niet wilt kotsen omdat je het dan zelf moet opruimen?

Mijn grens is dat ik gewoon niet dronken wil worden

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:25

aan de ene kant zou ik het goed vinden, gewoon omdat je dan 18 bent, en beter kunt nadenken over wat je doet. en waar je aan begint. misschien ook beter nee kan zeggen.

de meeste keren dat het bij mij mis ging, was voor ik 18 was. nu realiseer ik me dat het niet zo veel toevoegt en ik er alleen maar trammelant van heb(vooral de volgende dag), maar of je nu met 16 of met 18 begint met experimenteren maakt niet zo heel veel uit denk ik.

toen ik net 16 was vond ik het stoer om de ene naar de andere naar binnen te gieten, nu heb ik aan een paar 'durf' glaasjes voldoende. maar kan ook goed de avond doorkomen zonder een druppel.