Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:07

pmarena schreef:
DaniBanani schreef:
Kinderen hebben zelf geen inkomsten en kunnen het niet betalen. Dat komt op de ouders aan maar als ouders voor elk kind ook de premie + eigen risico moeten betalen maak je het voor sommige groepen effectief onmogelijk voor hun kind te zorgen. De kinderen worden dan óf niet geboren óf niet verzekerd, wat beide niet heel wenselijk is.

Als een kind niet geboren wordt omdat de ouders tot de conclusie komen dat ze het te duur vinden....dan lijkt dat me een goede zaak eigenlijk :o
Beter dan dat ze het toch maar doen omdat een ander het allemaal wel voor ze zal betalen.

Niet verzekeren is geen optie, gezien de verplichting, dus daar hoef je niet bang voor te zijn :)

Als jij van je paard valt en daarbij een langdure revalidatie moet ondergaan, dan wil ik daar ook niet voor betalen, jouw keuze, had je niet op het paard moeten gaan zitten en zo kun je het ook nemen met autorijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:10

Mindim schreef:
pmarena schreef:

Als een kind niet geboren wordt omdat de ouders tot de conclusie komen dat ze het te duur vinden....dan lijkt dat me een goede zaak eigenlijk :o
Beter dan dat ze het toch maar doen omdat een ander het allemaal wel voor ze zal betalen.

Niet verzekeren is geen optie, gezien de verplichting, dus daar hoef je niet bang voor te zijn :)

Als jij van je paard valt en daarbij een langdure revalidatie moet ondergaan, dan wil ik daar ook niet voor betalen, jouw keuze, had je niet op het paard moeten gaan zitten en zo kun je het ook nemen met autorijden.

Echter betaalt zij wel premie :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:11

Rowdine schreef:
Oke prima, laten we even veronderstellen dat je voor kinderen meer betaalt omdat je daar zelf voor kiest.
Ga je ook meer betalen omdat jij je bewust tonnetje rond eet, en dus hart en vaatziekten sneller krijgt en allerlei andere zorg nodig hebt omdat je te zwaar bent?
Ga je ook meer betalen als je rookt, en daar dus bewust voor kiest?

Je zou niet meer betalen voor je kinderen...gewoon een bijdrage die van mijn part minder is dan die van een volwassene, maar ieder poppetje dat verzorgt wordt uit de pot, daarvoor moet gewoon ook wat in die pot gestopt worden. Vind je dat principe eerlijk of niet? :)

Roken, drinken, slecht eten, dat is weer een andere discussie die hier los van staat vind ik.
Dan kom je bij de vraag van: wat vergoed je wel of niet.

Dat is weer wat anders dan de vraag of het eerlijk is dat niet elk poppetje zijn bijdrage in de pot doet :)

Ik begrijp heel goed dat het niet leuk is als je nu niet voor je kinderen betaalt en dat wel zou moeten gaan doen, maar gewoon even heel eerlijk: zou het eerlijk(er) zijn of niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:13

Tjonge jonge zeg, ik hoop niet dat de helft hier ooit kinderen gaat krijgen. Als jij en voor jezelf en voor je kinderen allemaal zorgverzekering moet betalen ben je op dit moment met 3 kinderen meer dan 500 euro per maand kwijt, en nog maar te spreken over het eigen risico.
Als dat zo is, kan niemand meer een gezin met 3 kinderen 'nemen'. En tja, wie zorgt er dan voor jullie AOW? Wie zorgt er voor de kennis in dit land? En wie gaat alle belasting betalen?
Sommigen denken hier wel erg kortzichtig hoor.

Pff en laat alle dikkers en alle rokers dan ook maar meer betalen. Ik ga toch zeker ook niet voor hen mee betalen, kom nou toch eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:14

pmarena schreef:
Rowdine schreef:
Oke prima, laten we even veronderstellen dat je voor kinderen meer betaalt omdat je daar zelf voor kiest.
Ga je ook meer betalen omdat jij je bewust tonnetje rond eet, en dus hart en vaatziekten sneller krijgt en allerlei andere zorg nodig hebt omdat je te zwaar bent?
Ga je ook meer betalen als je rookt, en daar dus bewust voor kiest?

Je zou niet meer betalen voor je kinderen...gewoon een bijdrage die van mijn part minder is dan die van een volwassene, maar ieder poppetje dat verzorgt wordt uit de pot, daarvoor moet gewoon ook wat in die pot gestopt worden. Vind je dat principe eerlijk of niet? :)

Roken, drinken, slecht eten, dat is weer een andere discussie die hier los van staat vind ik.
Dan kom je bij de vraag van: wat vergoed je wel of niet.

Dat is weer wat anders dan de vraag of het eerlijk is dat niet elk poppetje zijn bijdrage in de pot doet :)

Ik begrijp heel goed dat het niet leuk is als je nu niet voor je kinderen betaalt en dat wel zou moeten gaan doen, maar gewoon even heel eerlijk: zou het eerlijk(er) zijn of niet :)

Nee het zou niet eerlijker zijn, om mijn bovenstaande bericht.

Lekker kortzichtig allemaal, en niet denkend aan alle gevolgen die dit met zich mee zou brengen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:16

Dus ouders moeten voor hun kind betalen, maar omdat ik voor mezelf betaal mag ik risicosporten doen, zuipen, me het ongans vreten, en roken, en dan zeurt er niemand over het geld wat jullie allemaal voor mij moeten betalen? Tof! *\o/*

En het heeft best wel met elkaar te maken. Want de kinderen betalen zelf niets dus de ouders betalen voor hun kinderwens. Ze betalen dus feitelijk voor hun eigen 'plezier' (in de vorm van een kind, en dat bedoel ik helemaal niet denigrerend), en het is helemaal niet gezegd dat ouders+kind meer zorgkosten maken dan een kinderloos stel. Dus voor het ene risico-op-hogere-zorgkosten (een kind) moet je wel standaard betalen maar voor het andere risico (roken, drinken, paardrijden) niet. Terwijl het in beide gevallen de verantwoordelijkheid en keuze van de ouders is.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:16

Er is eens een onderzoek geweest naar rokers en daar is uitgekomen dat rokers juist geld opleveren :) zij betalen zo godsgruwelijk belasting en accijnzen dat er uit eindelijk, als je de ziektekosten er af haalt, nog geld overblijft.

Ik zou zeggen, vooral door blijven paffen mensen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:18

vibabu schreef:
Er is eens een onderzoek geweest naar rokers en daar is uitgekomen dat rokers juist geld opleveren :) zij betalen zo godsgruwelijk belasting en accijnzen dat er uit eindelijk, als je de ziektekosten er af haalt, nog geld overblijft.

Qua belasting ja, en dus gaat dat naar de overheid.
Dit staat natuurlijk los van de gezondheidszorg die zij nodig hebben, en dus de kosten die zij met zich meebrengen die wij vervolgens betalen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:21

Mindim schreef:
Anne_GTI schreef:
Aangezien het overgrote deel van bokt vrouw is en relevante vraag: Wat kost een behandeling voor borstkanker?

1 op de 9 vrouwen wordt daarmee geconfronteerd. De kans bestaat dus dat een van de posters in dit topic dit lot treft. Maar weet een van jullie wat voor kosten er eigenlijk met deze behandeling gemoeid zijn?

Ik weet het zo ook niet maar kan er wel achter komen. Ik betaal er graag mijn premie voor....

Geen idee, mijn zus heeft het net gehad, dus operatie en daarna bestraling en er komt een onderzoek of het genetisch is. Een ander heeft 3 operaties en een rits chemo's. Dus een prijs voor borstkanker is niet zo 123 gezegd. Dat verschilt nogal.

Eenheidstarieven dus die rekening is hetzelfde. Om de doodsimpele reden dat alles apart factureren nog veel meer kost en oncontroleerbaar is.

vibabu

En de overheid betaald helemaal niks aan zorg?

Anoniem

_San87_ schreef:

Ze heeft ook een inkomen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:23

vibabu schreef:
En de overheid betaald helemaal niks aan zorg?

Wie zegt dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:24

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Ze heeft ook een inkomen lijkt me.

Klopt. Ouders toch ook?

Rowdine schreef:
vibabu schreef:

Dit staat natuurlijk los van de gezondheidszorg die zij nodig hebben, en dus de kosten die zij met zich meebrengen die wij vervolgens betalen.

En de overheid stopt een deel van die belasting (zeg maar een groot deel) in de gezondheidszorg. Dus een deel van die belasting en accijnzen vloeit door naar de gezondheidszorg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:24

Rowdine schreef:
Tjonge jonge zeg, ik hoop niet dat de helft hier ooit kinderen gaat krijgen. Als jij en voor jezelf en voor je kinderen allemaal zorgverzekering moet betalen ben je op dit moment met 3 kinderen meer dan 500 euro per maand kwijt, en nog maar te spreken over het eigen risico.
Als dat zo is, kan niemand meer een gezin met 3 kinderen 'nemen'. En tja, wie zorgt er dan voor jullie AOW? Wie zorgt er voor de kennis in dit land? En wie gaat alle belasting betalen?

Pff en laat alle dikkers en alle rokers dan ook maar meer betalen. Ik ga toch zeker ook niet voor hen mee betalen, kom nou toch eens.

Dus jij vindt het blijkbaar onredelijk om een BIJDRAGE te gaan leveren aan de zorgverzekering van je eigen kinderen? :=

Zoals gezegd, het hoeft niet eens het volle bedrag te zijn, en van mijn part stapsgewijs invoeren net als de HRA, maar in de toekomst moet dit echt eerlijker kunnen :j

De gemeenschap betaalt nog steeds het leeuwendeel hè, qua scholing, zorgkosten, enz. enz. Het enige dat ik zeg is dat het wel zo eerlijk zou zijn als je als ouders maandelijks een bedrag in de zorg-pot doet, gezien jouw kind (net als jij en iedereen) daar ook een flinke graai uit kan gaan nemen.

Kinderen kosten nu eenmaal veel geld. Heb je dat er niet voor (over) dan moet je er niet aan beginnen, of er 1 minder nemen, denk ik dan.
Ik vind het raar dat de gemeenschap zo'n enorm groot deel ervan moet betalen nu.

En het excuus dat zij straks je billen af gaan vegen vind ik maar flauw: die kant gaat maar een deel van de kinders op, er zijn er ook zat die elk weekend bushokjes in elkaar gaan trappen, winkels leeg stelen, uitkeringen gaan trekken, enz. enz.

Ik geloof echt niet dat niemand meer aan kinderen begint als ze niet meer allerlei subsidies toegestopt krijgen.

Wanneer die subsidies de doorslaggevende factor zijn om ouders te willen worden...dan heb ik liever dat die mensen er niet aan beginnen want dan doen ze het om de verkeerde reden :o

(de staat zorgt er wel voor, in plaats van eigen verantwoordelijkheid nemen)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-01-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:25

Anne_GTI schreef:
Eenheidstarieven dus die rekening is hetzelfde. Om de doodsimpele reden dat alles apart factureren nog veel meer kost en oncontroleerbaar is.

Wil je dat eens uitleggen?
Het lijkt mij dat een ingekapselde vorm van borstkanker, met een enkele operatie en bestraling een stuk goedkoper is dan een uitgezaaide borstkanker met drie operaties, vele ziekenhuisopnames, chemo, medicatie en vaak bestraling en nazorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:26

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:

En de overheid stopt een deel van die belasting (zeg maar een groot deel) in de gezondheidszorg. Dus een deel van die belasting en accijnzen vloeit door naar de gezondheidszorg.

Wat valt er niet te snappen aan hogere zorgkosten is hogere premie betalen??????

Jeetje mina, begrijpen mensen hier nu zo weinig van het overheidsstelsel? Hebben jullie dat niet op school gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:26

_San87_ schreef:
Klopt. Ouders toch ook?

Jep, maar kinderen niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:27

Mindim schreef:
_San87_ schreef:
Klopt. Ouders toch ook?

Jep, maar kinderen niet.

En daar heb je dus ouders voor :).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:28

schrikdraad schreef:
Ik trek mijn knip al 22 jaar en gebruik het pas 2 jaar.
Maar had me dit 10 jaar terug gevraagd en ik had hetzelfde gezegd als nu.
Alle poppetjes willen zorg, ook alle poppetjes betalen.

Gewoon via uitkering en loon.
Ben je ook van wanbetalers af.
Maar dat schreef ik eerder ook al.

Kinderen hebben geen loon of uitkering. En premie betalen voor kinderen zie ik niet zitten. Ik kan daar een heel lang relaas over afsteken maar per saldo gaat het geen geld opleveren. Indirect leveren ze al wel geld op omdat ouders zich hoger aanvullend gaan verzekeren om hun beugelbekkies te kunnen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:29

pmarena schreef:
Rowdine schreef:

Dus jij vindt het blijkbaar onredelijk om een BIJDRAGE te gaan leveren aan de zorgverzekering van je eigen kinderen? :=

Zoals gezegd, het hoeft niet eens het volle bedrag te zijn, en van mijn part stapsgewijs invoeren net als de HRA, maar in de toekomst moet dit echt eerlijker kunnen :j

De gemeenschap betaalt nog steeds het leeuwendeel hè, qua scholing, zorgkosten, enz. enz. Het enige dat ik zeg is dat het wel zo eerlijk zou zijn als je als ouders maandelijks een bedrag in de zorg-pot doet, gezien jouw kind (net als jij en iedereen) daar ook een flinke graai uit kan gaan nemen.

Kinderen kosten nu eenmaal veel geld. Heb je dat er niet voor (over) dan moet je er niet aan beginnen, of er 1 minder nemen, denk ik dan.
Ik vind het raar dat de gemeenschap zo'n enorm groot deel ervan moet betalen nu.

En het excuus dat zij straks je billen af gaan vegen vind ik maar flauw: die kant gaat maar een deel van de kinders op, er zijn er ook zat die elk weekend bushokjes in elkaar gaan trappen, winkels leeg stelen, uitkeringen gaan trekken, enz. enz.

Ik geloof echt niet dat niemand meer aan kinderen begint als ze niet meer allerlei subsidies toegestopt krijgen.

Wanneer die subsidies de doorslaggevende factor zijn om ouders te willen worden...dan heb ik liever dat die mensen er niet aan beginnen want dan doen ze het om de verkeerde reden :o

Ja en dan krijgen we weer de klagende bijstandmoeder, die het niet kan opbrengen. Zo blijf je bezig. Wat zeg je dan, degenen die meer verdienen, betalen maar wat meer. De mensen die erg weinig gebruik maken van de gezondheidszorg, daar gooien we de premie ook weer voor omhoog?
Kinderen zijn tot hun 18e altijd gratis meeverzekerd geweest. Idd uit een stukje bescherming naar het kind. Jullie ouders hebben daar ook van geprofiteerd.

Verder staan we voldoende af aan de samenleving, dat ik me niet schuldig ga voelen, dat ik het wel prima vind de gratis zorg tot 18 jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:30

Maak eens een leuke rekensom.

16.792.396 inwoners in nl.
20 % onder de 18
laat die 50 per maand betalen.

Dan kan eigen risico voor iedereen weg. En veel dingen terug in het pakket.
Waar iedereen kans heeft dat ooit te gebruiken.
Dat is pas solidair een zorg die ook zorgt ipv steeds minder vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:30

pmarena schreef:

Dat vind ik onredelijk omdat het ten koste gaat van de hele maatschappij.
Hoe draaien wij op voor alle ouderen straks als wij minder kinderen krijgen?

Wie gaat straks de maatschappij draaiende houden? En ja, winkels leegstelen en dergelijk zorgt ook voor werkgelegenheid. Politie/gevangenissen en dat soort dergelijke zaken.

Ik snap niet dat dit als oneerlijk wordt beschouwd. Zijn jullie echt allemaal zo egoïstisch ingesteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:31

schrikdraad schreef:

20 % onder de 18

En die dingen die terug in het pakket moeten, dat ontlast de chronisch zieken zeker. Dus alles maar om de chronisch zieken te ontlasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:31

schrikdraad schreef:

20 % onder de 18

Gelukkig is er het eigen risico zeg, anders gaan mensen helemaal voor iedere scheet van alles laten doen.
Dit is wel het vreemdste argument dat ik heb gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:32

_San87_ schreef:
En daar heb je dus ouders voor :).

Misschien kunnen jouw ouders dan ook met terugwerkende kracht geld terug storten, ik neem aan dat jij ook naar de tandarts bent geweest vroeger en meer van dat soort dingen ;)