De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:42

Het is zeker een eigen keuze. Nederland staat bol van de bemoeizucht.
Maar wat Cer zegt, voorlichting kan geen kwaad.
Neem nou zo'n topic als dit. Ook hier staan enorme leerzame dingen in. Dat is geen bemoeizucht, maar het kan zomaar zijn dat mensen zich ineens wel bewust van dingen zijn.
Net als reclamespotjes over gezonde voeding, voorlichting op scholen, enz.

Iemand bij de snackbar aanspreken die dikker is met de vraag of hij/zij nou wel dat patatje moet nemen vind ik not done. Je weet niet wat er achter zit.
Misschien is iemand 20 kilo afgevallen en mag hij/zij dit een keer als beloning.
Dat vind ik bemoeizucht en inderdaad ongelofelijk vervelend.

Anoniem

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:43

Vreemden aanspreken zou ik ook nooit doen. Je weet niet of iemand bijvoorbeeld ziek is en daardoor zoveel gewicht heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:46

Amanda schreef:
Neem nou zo'n topic als dit. Ook hier staan enorme leerzame dingen in.

Klopt, en gelukkig wel. Maar het begon met de wens van de ts om overgewicht 'met de harde hand' aan te pakken, op basis van een kleine steekproef op het station. Dat is al een heel wat minder positieve benadering.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:49

Is ook Shadow. Maar gelukkig zijn er mensen die iets breder kunnen kijken in de 16 pagina's dat dit topic lang is. :)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:56

16 pagina's doorgelezen :-) Het was mij ook al opgevallen dat er steeds meer dikkerdjes zijn. Nu heb ik daar zelf geen moeite mee (moet iedereen zelf weten), maar ik wil absoluut niet dat mijn kinderen zo worden. Dus geen frisdrank in huis, 2 snoepmomenten op de dag en gewoon gezond eten. Wil je een extra snoepje? Prima, maar dan moet je eerst 3 rondjes om het blok rennen :-). Zo leer ik ze dat alles wat je erin stopt in verhouding moet zijn met hoeveel je beweegt. Geen idee of mijn aanpak gaat werken, maar dan heb ik het tenminste geprobeerd.

Ik denk dat een deel van het 'overconditie-probleem' ligt aan het feit dat veel ouders geen "nee" kunnen zeggen tegen hun kinderen. Daardoor is maat houden voor die kids als ze groter zijn, veel moeilijker. Volgens mij heeft het alles te maken met zelfbeheersing...

Edit: en dat heb ik het dus alleen over de mensen die 'gewoon' iets aan de dikke kant zijn. Niet over de mensen met medische en/of psychische problemen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:59

Amanda schreef:
Ik eet zelf koolhydraatarm. Of dat nou een dieet is of gewoon gezond eten is boeit me eigenlijk niet zo :D
Ik noem het een dieet op het moment dat je bewust keuzes maakt qua eten omdat er een gedachte/reden achter zit.

Ik eet ook koolhydraatarm, maar ik noem het juist wél dieet, omdat ik ervan overtuigd ben dat je het niet 'levenslang' kunt doen, dan ga je serieuze tekorten op doen.
In de schijf van 5 kun je je levensstijl aanpassen, maar imo kan dat niet binnen koolhydraatarm (of eiwitrijke). Er wordt ook aangeraden om max. 17 weken koolhydraatarm te eten (daarna kreeg ik inderdaad ook last van haaruitval en was het tijd voor een stop).

Dus ik dieet wel :P
Maar goed... ik heb een BMI van 23 en wil graag naar de 20/21, omdat ik mij daar prettiger bij voel.
Vorig jaar had ik (jawel, door ziekte en medicijngebruik) een BMI van 26 (bijna 27).

Ik vind het vreselijk om dikke kinderen te zien... wat doe je je kinderen als ouder zijnde aan...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:00

Denk ook dat veel ouders hun afwezigheid (met werken) compenseren met verwennerij plus dat steeds minder mensen gewoon snappen welke voedingsmiddelen je wel en niet en vooral wanneer wel en wanneer niet moet eten. Als er al geen kennis is, is het niet gek dat de bevolking dicht slibt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:01

Citaat:
Ik eet ook koolhydraatarm, maar ik noem het juist wél dieet, omdat ik ervan overtuigd ben dat je het niet 'levenslang' kunt doen, dan ga je serieuze tekorten op doen.

m'n sportinstructeur doet het al jaren en leeft nog ;-)

je hebt koolhydraatarm en het totaal weghouden van koolhydraten. Die eerste is tot je dood vol te houden, de 2e lijkt mij een minder goede keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:01

Shadow, ik ben het met je eens: je moet je vooral niet teveel bemoeien met elkaar. Ik ben ook te zwaar en ik vind het echt prima als bekenden (die dichtbij me staan) me op een opbouwende manier voorzien van tips (of commentaar zelfs) dat ik er wat aan moet doen.

Echter, een topic als dit laat wel weer zien wat voor harde, veroordelende mensen we eigenlijk zijn. TS is, sorry dat ik het zeg, in mijn ogen een veroordelende trut. Prima hoor, ik kan er ook eentje zijn (en ik ben vast niet de enige als ik het zo lees in dit topic alleen al), maar ik vraag me wél altijd af wie ik ben om anderen te veroordelen. Dus als je mij vraagt ´wat vind ik ervan dat veel mensen te zwaar zijn´, zeg ik tsja, dat is vooral vervelend voor ze. Want niemand is voor z´n lol te dik. En je weet niet hoeveel lijnpogingen mensen ondernomen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:02

Kinderen vind ik ook onwijs sneu, daar ga ik later zeker wel op letten. Wat hier ook al aamgehaald werd: nee zeggen op zeuren om snoep en chips, gezond eten in de avond. Patatjes mogen, maar uitmde oven of zo'n airfryer en dan zelf snijden van aardappels. Diepvries is namelijk voorgefrituurd in olie.

En kinderen motiveren een leuke sport te kiezen en vooral motiveren veel buiten te spelen zomder spelcomputer.

Wij hebben hier ook spelcomputers in huis, maar in de zomer zijn die nagenoeg werkloos. We zijn veel liever buiten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:05

Ffortuna schreef:
zeg ik tsja, dat is vooral vervelend voor ze. Want niemand is voor z´n lol te dik. En je weet niet hoeveel lijnpogingen mensen ondernomen hebben.

Sja, dan denk ik 'sja... moeten ze niet zeuren'.
Mijn zus is onlangs van 95kg naar 61kg gegaan en weet je hoe? Met discipline.

Zonder wilskracht lukt niets, maar met doorzettingsvermogen kan alles.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:07

Colway schreef:
Citaat:

m'n sportinstructeur doet het al jaren en leeft nog ;-)

je hebt koolhydraatarm en het totaal weghouden van koolhydraten. Die eerste is tot je dood vol te houden, de 2e lijkt mij een minder goede keuze

:j
Ik eet ook gewoon koolhydraten. Maar dan vanuit volkorenproducten, fruit, aardappels (maar wel minimaal).
Natuurlijke koolhydraten zeg maar. Die zijn gewoon gezond, in tegenstelling tot geraffineerde suikers die in veel producten zitten.

Quellian schreef:

Ben ik het mee eens. Het zal bij de een langzamer gaan dan bij de ander, om welke reden dan ook.
Maar het kan altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:10

Ffortuna schreef:
Shadow, ik ben het met je eens: je moet je vooral niet teveel bemoeien met elkaar. Ik ben ook te zwaar en ik vind het echt prima als bekenden (die dichtbij me staan) me op een opbouwende manier voorzien van tips (of commentaar zelfs) dat ik er wat aan moet doen.

Echter, een topic als dit laat wel weer zien wat voor harde, veroordelende mensen we eigenlijk zijn. TS is, sorry dat ik het zeg, in mijn ogen een veroordelende trut. Prima hoor, ik kan er ook eentje zijn (en ik ben vast niet de enige als ik het zo lees in dit topic alleen al), maar ik vraag me wél altijd af wie ik ben om anderen te veroordelen. Dus als je mij vraagt ´wat vind ik ervan dat veel mensen te zwaar zijn´, zeg ik tsja, dat is vooral vervelend voor ze. Want niemand is voor z´n lol te dik. En je weet niet hoeveel lijnpogingen mensen ondernomen hebben.

Och god... Weet je wat dit nu is; een gebrek aan het kunnen uiten van je gevoel. Een trut... Hoepel toch op zeg.
En ja, ik vind dat er teveel dikke mensen zijn. Mag dit niet gezegd worden? Mag er wel gezegd worden dat iemand te klein is, of te dun of te groot of weet ik het wat? Mi mag de mens wat meer ruggengraat tonen en jezelf in de hand houden. Als dit de ouders met kinderen ook aangeleerd wordt, zal een deel van het probleem al verdwijnen :)
Maargoed als je gaat schelden dan kunnen we helaas niet met elkaar communiceren, daar leen ik mezelf nl. Niet voor :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:13

Ik sport weinig (1 u pw paardrijden dat is het, al ben ik nu het weer mooier weer is weer gaan skaten - dat kan helaas niet in de winter ivm glad wegdek) maar toch blijf ik slank. Ik denk dat het toch ook een deel aanleg is (mijn hele familie is slank, ook m'n moeder heeft nog steeds maatje 36/38) maar vooral gezond eten. Ik heb soms het idee dat mensen die (buitensporig) veel vlees eten, wat je best veel ziet, ook sneller dik zijn. Ik weet niet zeker of dat zo is maar ik ken wel een aantal mensen die te dik zijn en flink veel vlees eten... al kan ik dan natuurlijk niet meteen die conclusie trekken, maar zou er een verband tussen zijn? Ik ben zelf nooit aangekomen in mijn leven, tot dat ik in het buitenland zat en daar vlees moest gaan eten. Vandaar dat ik het me ook af vroeg, maar in mijn geval zou het ook kunnen komen omdat ik mijn hele leven al vegetariër ben en toen ineens moest omschakelen. Want eenmaal thuis en terug op mijn oude vertrouwde voeding viel ik, zonder te sporten, vanzelf weer af (terwijl ik in het buitenland zwaar lichamelijk werk deed en een rondreis van 1000+ km gefietst heb, wat ik thuis dus niet doe. Al viel ik van dat fietsen ook wel wat af, maar toen at ik ook al geen vlees meer).
Wij thuis zijn allemaal vegetariërs en daardoor wordt er altijd goed op de voeding gelet. Elke dag verse groenten (sowieso nooit spul uit blik of potjes eigenlijk) en we snoepen ook gewoon weinig. Er is nooit snoep in huis. Er zijn wel eens koekjes maar ook niet elke dag (en 9 vd 10 keer worden ze voor mijn neus weg gegeten door m'n puberende broertje die in een hamster periode zit). Een zak chips is er alleen in het weekend. Verder eten we zo veel mogelijk biologisch en alles volkoren. Ik zelf drink eigenlijk alleen water en thee, af en toe een glaasje frisdrank (dubbelfris spul oid).

Quellian schreef:
Ffortuna schreef:
zeg ik tsja, dat is vooral vervelend voor ze. Want niemand is voor z´n lol te dik. En je weet niet hoeveel lijnpogingen mensen ondernomen hebben.

Inderdaad, of dikke mensen die tegen mij gaan lopen klagen dat ik wel dun ben en daar vast geen flikker voor hoef te doen. Nu hoef ik er naar mijn gevoel inderdaad niet echt in het bijzonder iets aan te doen nee, maar als je ziet wat deze personen naar binnen werken snap ik wel waarom ik slanker ben dan zij (en nu heb ik het dus over bepaalde personen die ik ken, niet dikke mensen in het algemeen). Terwijl ik over hun omvang maar beter niks kan zeggen want dat kunnen ze niet zo goed hebben... maar over mij mag er wel wat gezegd worden. Beetje krom.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:18

er zijn ook gewoon veel dikke mensen.. en ik ben t ook met quellian eens. Dicipline, daar gaat het om. Nu ik zelf aan het lijnen ben merk ik hoe lastig het is, maar ik doe t wel.. Je hebt het zelf in de hand. En je kan wel allemaal redenen bedenken dat het niet lukt dat lijnen.. maar de meeste mensen hebben overgewicht waar ze wat aan kunnen doen. Ze zijn er immers ook gekomen. Maar het kan mij verder weinig schelen of iemand dat discipline heeft.. ik erger me er niet aan.

mee eens fiffil: Tegen mij word ook vaak gezegd.. Jij hebt geluk dat je zo slank bent! Of nog erger: er zit geen vet aan ja! Dat is ook niet mooi. Of een nog ergere:
"Ik heb tenminste borsten en een kont.." En als je dan iets zegt van nou ik ben blij dat ik niet dik ben.. oei dan is het mis.. Dikkere vrouwen mogen wel zeggen dat ze " echte vrouwen" zijn omdat ze meer heupen etc hebben, maar een slanke vrouw mag dat niet zeggen: Ik ben meer vrouw want ik ben slank
Laatst bijgewerkt door pinuts op 22-05-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:19

Fiffill: ook dat is per persoon afhankelijk. Ik heb lang gegeten zoals jij eet en viel geen gram af.
Nu eet ik juist meer vlees en minder koolhydraten en val af.
Mijn verbranding is denk ik anders dan de jouwe.
Of misschien omdat jouw lichaam niet gewend was aan vlees en ineens andere dingen moest gaan verteren. Geen idee.
Maar daarom werkt ook niet ieder dieet voor iedereen hetzelfde.

Aanleg is ook zeker wel zo. Niet als excuus, maar we zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.
In mijn familie is iedereen fors. Grover. Niet allemaal te zwaar overigens, maar wel breder en grover gebouwd. En als je dan ook nog dikker wordt, dan ben je al snel te zwaar.
Even een stomme vergelijking, maar mijn haflinger weegt net zoveel als het paard van 1.70 van een vriendin van mij. Hij is zeker niet dik, haar paard niet dun. Maar hij is wel een stuk grover van structuur. En ik geloof dat dat met mensen ook zo is.
Het is alleen aan jezelf wat je er mee doet en hoe je er mee omgaat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:21

Mensen die als kind al te zwaar zijn geweest, hebben grote kans dit in hun volwassen leven ook te blijven.
Of in ieder geval veel moeite hebben om op een gezond gewicht te blijven.
Dat is onderzocht, en eigenlijk is het ook wel logisch.

Als je zo om je heen kijkt, zijn er veel mensen wel te zwaar, maar niet echt dik.
Maar ik denk dat in de westerse wereld iets te zwaar, eigenlijk normaal is geworden.

Ik heb zelf geen eens een weegschaal maar ik zorg altijd dat ik in dezelfde maat spijkerbroeken blijf passen. :')
Dan weet ik dat ik nog steeds 'goed' zit.
Maar die maat heb ik al vanaf m'n tienertijd dus zal ook wel een kwestie van geluk zijn.
Ik hoef niet echt te letten op wat ik eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:23

Botten en spieren wegen natuurlijk ook veel.

Bij mij zit forsheid, aanleg voor dikker worden ook in de familie. Ik ben denk ik her fijnst gebouwd. Zeg vaak genoeg tegen mijn zusje en ouders dat ze op moeten letten met wat ze eten. Iets wat ik sinds ik samenwoon wel ben gaan doen, en ik voel me een stuk lekkerder en kom ook steeds lekkerder in mijn vel. Ik ben ook de enige van mijn ouderlijk huis die sport, maar ik dring niet echt tot ze door :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:24

Ik let wel op wat ik eet; het is niet zo dat ik meteen dik wordt als ik teveel eet, maar je let toch uberhaupt al op je eten vanwege je gezondheid??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:26

Aanleg is een belangrijk punt. Wat inmiddels duidelijk is is dat roken tijdens de zwangerschap zorgt voor een enorme kans op overgewicht op latere leeftijd bij het kind.
Door het roken tijdens de zwangerschap vermindert de toevoer van voedingsstoffen aan het kind, waardoor de hersenen al vanaf de vroegste ontwikkelingen zich volledig instellen op structureel te weinig eten, waardoor (wanneer na de geboorte/later in het leven) bij het nuttigen van gewoon "genoeg" eten alles opgeslagen wordt, het lichaam verkeerd constant in een zgn "spaarstand".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:26

Rowdine schreef:
Ik let wel op wat ik eet; het is niet zo dat ik meteen dik wordt als ik teveel eet, maar je let toch uberhaupt al op je eten vanwege je gezondheid??

Uhm.. nee..? Hoezo?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:27

Ik erger me er wel eens aan hoor, maar ik kan me ook ergeren aan lange mensen, korte mensen, dunne mensen.... :P maar laatst in de bus kwam er een ontzettend dikke vrouw naast me zitten, ik werd gewoon tegen het raampje geplet omdat ze voor een groot deel mijn stoel in beslag nam :oo tsja, dan raak ik toch wel een beetje geïrriteerd hoor. Is niet echt fijn, het was ook nog eens hartstikke warm :+ maar goed die vrouw kan net zo goed dik zijn door ziekte, dan is het voor haar ook extra vervelend. Maar ik kan niet zeggen dat ik niet blij was toen ze er eerder uit moest dan ik :')

Amanda, ik denk ook niet dat iedereen goed gaat op hetzelfde dieet. Ik denk ook niet dat vegetariër zijn voor iedereen geschikt is bijv.
Aanleg is imo ook geen excuus maar kan wel degelijk meespelen. De een heeft gewoon meer geluk dan de ander wat dat betreft denk ik. Ik ben overigens niet smalletjes, ik heb brede schouders, heupen, grote cupmaat maakt ook nog dat ik zeker niet iel ben maar ik ben wel slank en dat zie je terug in de rest van mijn familie, niemand van ons is dik of zelfs een beetje stevig. Maar wat ik al zei we eten ook gewoon erg gezond dat speelt natuurlijk zeker mee.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:27

Rowdine schreef:

Dat is toch iets wat een heleboel mensen echt niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:28

Quellian, ik zeg ook niet dat het niet kán. Tuurlijk kan het, iedereen kan afvallen (een hele enkele uitzondering daar gelaten). Maar als je vraagt wat vind ik ervan, zeg ik enkel dat het nergens voor nodig is om elkaar zo te veroordelen.

TS, vat mijn woorden nou niet zo letterlijk op joh :) het is niet bedoeld om je uit te schelden maar ironisch. Daarom zet ik er ook bij dat ik ook een veroordelende trut kan zijn. Kom ik weer op mijn punt van net, waarom zouden we elkaar zo gaan veroordelen?

Er zijn altijd wel punten waarop je een ander kan veroordelen. Ik zit zelf dagelijks in de trein dus ik zie héél veel mensen. En er zijn altijd wel mensen die afwijken van de standaard. Hebben rare kleren aan, hebben hun haar raar zitten, kijken raar, lopen raar, zijn heel klein, of juist heel lang, zijn dik, of juist heel dun, hebben moedervlekken of wijnvlekken in het gezicht, praten gek............................... je valt echt in een hele nare wereld als je elkaar daar allemaal op moet veroordelen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:31

Rowdine schreef:

Ik denk dat ik ongezonder eet, dan iemand die op het gewicht let en hier ook moeite voor doet door gezond te eten.
Als ik eerlijk ben, eet ik elke dag wel ongezonde dingen tussendoor zoals chips, koek, gebak, hartige hapjes.
Alleen ik kom er niet van aan, dus eet ik soms alles wat los en vast zit. :')
Denk ik eigenlijk nooit bij na, maar nu besef ik wel dat dit ook ongezond is.