Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:31

*Haalt diep adem*

Ok, een beetje gekalmeerd nu.

Maar JuliaMaria, ik ga het even anders stellen, van psycholoog tot psycholoog (mijn specialiteit ligt overigens in kinder psychologie). Ik ga uiteenzetten waarom ik zo ontplofte. Nogmaals, ik ga hier geen excuus voor maken, dat is er niet, en ik heb er ook geen spijt van.
Ik vind het erg interessant om hetvolgende in je profiel te lezen:

"Het geheim van gezondheid voor zowel lichaam als geest is niet treuren om het verleden, geen zorgen maken over de toekomst en niet vooruitlopen op problemen, maar om wijs en eerlijk in het moment te leven."

Dat is ook mijn reden waarom ik geen excuses aan zal bieden. Ik heb geen spijt, ik treur niet om wat ik gezegd heb. Ik was eerlijk in het moment.

En dan deze:
"Aangezien regen zowel op de goeden als op de niet-goeden valt, Moet je je hart niet met oordelen belasten, maar laat je vriendschap gelijkmatig over iedereen regenen."

En toch stond jij meteen klaar om de schuld bij de ouders van dat meisje te leggen, en het kwam op mij over alsof je die conclusie zonder enig beraad had bereikt. En dat voor iemand die psychologie studeert? Een van de eerste lessen die je leert is niet te oordelen zonder alle feiten te kennen. Mensen kunnen psychologen heel makkelijk voor de gek houden, een van die tekenen, is het starten van een nieuw onderwerp, als het onderwerp van gesprek te pijnlijk wordt. Nu is het natuurlijk aan de psycholoog om dit te omzeilen, maar je moest eens weten hoe goed sommige mensen zijn in zich compleet opsluiten in zichzelf. Ik krijg het idee dat Livia dit ook heeft gedaan.

De reden van mijn uitbarsting was, dat ik het idee kreeg dat je een oordeel klaar had, zonder alle kanten van een verhaal te weten. Nu. Livia's verhaal kan ik je niet vertellen, maar wel het mijne. Nee, ik heb nooit zelfmoord neigingen gehad. Maar dat maakt de pijn die dat soort geschiedenis met zich meebrengt niet minder.

Als psycholoog ben je, of in jouw geval wordt je, getrained om symptomen te zien. Maar dat werkt niet altijd. Het leven is geen rozengeur en maneschijn, hoe mooi de uitspraken in jouw profiel ook zijn. Er is altijd een kans dat je patienten/clienten door je vangnet glippen en alsnog de hand aan zichzelf leggen. Vertel mij dan alsjeblieft jouw antwoord op mijn vraag:
Als een patient/client van jou, in de toekomst, de hand aan zichzelf legt, ben jij dan de mening bedeeld dat het jouw schuld is? Dat jij het had kunnen voorkomen, als je nu maar dat ene signaal had gezien?

Ik bedoel het echt niet rot, en dit is geen persoonlijk aanval op jou als persoon. Ik bedoel dit als een manier van het creeeren van inzicht, in de hoop dat je begrijpt hoe pijnlijk je opmerking was.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:34

Ieder mens mag zijn/ haar mening hebben, lijkt me beter om het niet persoonlijk te maken. Als juliamaria er zo over denkt, moet dat kunnen, toch? Ik denk dat het, wellicht vanuit eigen ervaringen, zwaarder wordt opgevat dan het bedoeld is. We hoeven elkaar niet te overtuigen volgens mij. Maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:36

gummie en StefenYnia: volkomen mee eens. Het is ten hemel schreiend dat de slachtoffers door alles en iedereen in de steek worden gelaten, en dat de ouders niet eens iets kunnen doen om hun kind te helpen...... er gaan een aantal dingen verschrikkelijk verkeerd in dit land...... dit kan toch niet......?

en JuliaMaria: hoe kun je. Hoe durf je. Wat ontzettend kil en hard.......

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:46

Wat leef ik mee met dit arm meisje en haar nabestaande. Me bedenkend dat ik 2 jaar geleden in een zelfde soort schuitje zat. Nee geen zelfmoordneigingen of bengalijsten (hoorde overigens dat het een veel diepere reden had?) Maar wel van alles onzeker worden. Gelukkig gaat het nu veel beter maar het heeft een enorme invloed op alles als je gepest wordt. Van je gezondheid (burn-out op mijn 13de) tot leerprestaties.

Echt ontzettend naar dat dit meisje door iedereen in de steek gelaten wordt. Terwijl juist dié steun haar misschien had kunnen helpen.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:58

gummie schreef:
Ieder mens mag zijn/ haar mening hebben, lijkt me beter om het niet persoonlijk te maken. Als juliamaria er zo over denkt, moet dat kunnen, toch? Ik denk dat het, wellicht vanuit eigen ervaringen, zwaarder wordt opgevat dan het bedoeld is. We hoeven elkaar niet te overtuigen volgens mij. Maar dat is mijn mening.

Ik moet zeggen, dat laatste bericht was meer vanuit het professionele oogpunt, de vraag die ik stelde is puur bedoeld voor haar zelf, want als haar antwoord 'ja' is, dan denk ik dat zij niet het juiste vak heeft gekozen. Is en blijft haar keuze, natuurlijk, maar, wederom uit ervaring, weet ik dat het een heel zwaar vak is. Als je niet de juiste instelling hebt, er geen droog brood in te verdienen is.

Ik zelf werk niet meer in de psychologie, maar dat is voor mij een bewuste keuze geweest, op dat punt in mijn leven kon ik niet anders.
Mijn bericht was dus meer bedoelt als raad, dan wat dan ook. :-)

Uiteindelijk zijn ook psychologen gemoeid in dit soort zaken, en het is misschien professionele trots, maar ik zou het vervelend vinden als iemand met goede bedoelingen (Die zal ze zeker hebben, twijfel ik niet aan) een vak in stapt voor de verkeerde redenen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:28

Ik denk JuliaMaria's uitspraak zo via internet heel wat anders (harder) overkomt dan ze het bedoeld heeft. Als ik het wat nuanceer kan ik me namelijk wel in haar uitspraak vinden. Ik werk ook met kinderen ("normale kinderen" en kinderen met psychiatrische problemen) en ik durf zeker te stellen dat een deel van de klachten die kinderen hebben sterk kunnen verminderen/overgaan wanneer hun ouders eens echt gaan opvoeden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:35

JuliaMaria schreef:
Zware opmerking misschien, maar het is aan de ouders om een kind autonoom te laten worden. En nee dat kan een kind van 13 nog niet zijn, en wie weet waren er beperkingen in het spel, maar ouders kunnen er zeker wel grote stappen in maken waardoor een kind niet meer kwetsbaar is voor zulke lijstjes/opmerkingen/etc.

Als je het mij vraagt liggen de wortels van dit soort problemen bij kinderen bij de ouders... Die horen goed te kunnen anticiperen op het karakter en de leefomgeving van hun kind, maar ja er zijn helaas maar weinig ouders die zich daar actief mee bezig houden..

dit bedoelde ik ook een beetje...een kind iets weerbaarder maken.
Ik wat van dit specifieke geval helemaal niet,behalv dat het natuurlijk in en in triest is....niets is belangrijk genoeg om zo een jong leven te beindigen.

Het is trouwens ook een moeilijke leeftijd,hormonen spelen een rol....ze gaan van een beschermde kleine basisschool naar vaak een enorme scholengemeenschap.Waar je dan in ene niet meer zo belangrijk bent en zo gewaardeerd wordt.
Heel soms spelen psychische stoornissen een rol....waardoor dit soort jonge mensen tot deze daad overgaan.

horzlover

Re: Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:44

Als een kind zelfmoord pleegt mede door pesten kunnen die ouders er werkelijk niets aan doen.
Het kind wordt dan zo gepest dat het het leven zat is. op het moment dat het kind op zo een lijst staat kan dat best de druppel zijn.

Die ouders kan niets worden verweten de pesters wel. Ik hoop dat ze zich goed schuldig voelen en er hun leven lang last van hebben

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:39

horzlover schreef:
Als een kind zelfmoord pleegt mede door pesten kunnen die ouders er werkelijk niets aan doen.
Het kind wordt dan zo gepest dat het het leven zat is. op het moment dat het kind op zo een lijst staat kan dat best de druppel zijn.

Die ouders kan niets worden verweten de pesters wel. Ik hoop dat ze zich goed schuldig voelen en er hun leven lang last van hebben

Dat hoop ik niet, ik denk dat alle kinderen die ook maar een half verkeerd woord hebben gezegd het op dit moment erg genoeg hebben... Dat zijn ook maar kinderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:54

Weet je wat het ergste is van al die pesters? Dat ze zich er later niets meer van herinneren. Ik ben ook gepest op school, nooit zo erg dat ik er een einde aan wilde maken, maar erg genoeg om mijn schooltijd flink te vergallen. En al die etterbakken van kinderen die daar aan meedoen, die zich laten meeslepen door de groep, die mee doen om "erbij te horen", daar kan ik nu zo kwaad om worden. Want weet je wat het is? Als je ze er later op aanspreekt, weten ze zogenaamd van niets, hebben ze niet door dat ze je zo ontzettend hebben gepest en je schooltijd hebben vergald.

Het begint al met kleine dingen, als je je durft of moet te verzetten tegen de modetrends, als je niet meedoet of mee kunt doen met dingen als merkkleding enz, omdat daar simpelweg het geld niet voor is, niet mee kunt naar schooluitjes, met afgedragen kleding rondloopt. Tot aan dingen als een verzonnen Bangalijst. Ga niet met vingers wijzen naar ouders van het slachtoffer, of ouders van de kinderen die dit hebben verzonnen of daaraan mee hebben gedaan. Jongvolwassenen willen graag serieus genomen worden, nou, neem ze dan ook serieus. En straf ze serieus. Als hun pesterijen het zover brengen dat iemand geen andere uitweg meer ziet dan er zelf een einde aan te maken, laat ze dan een volwassen straf ondergaan. Pesten is NIET stoer! Wat mij betreft mag daar een gigantische straf op staan, en niet alleen een opgeheven vingertje en "foei" of een taakstraf van twee weken....Zero tolerance hebben ze naar het slachtoffer getoond, laat ze dan zelf zero tolerance ervaren!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:01

ruitje schreef:
horzlover schreef:

Dat hoop ik niet, ik denk dat alle kinderen die ook maar een half verkeerd woord hebben gezegd het op dit moment erg genoeg hebben... Dat zijn ook maar kinderen.

Ja maar die kinderen verpesten een anders leven en daar weet ik alles van en als het zo ver is gegaan zou ik me rot schamen.

Ik ben altijd heel erg gepest maar als het zo vergaat is voor MIJ geen straf erg genoeg

Sorry ik ben daar fell op

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:43

Heino schreef:
Ik denk JuliaMaria's uitspraak zo via internet heel wat anders (harder) overkomt dan ze het bedoeld heeft. Als ik het wat nuanceer kan ik me namelijk wel in haar uitspraak vinden. Ik werk ook met kinderen ("normale kinderen" en kinderen met psychiatrische problemen) en ik durf zeker te stellen dat een deel van de klachten die kinderen hebben sterk kunnen verminderen/overgaan wanneer hun ouders eens echt gaan opvoeden.

Dat is nogsteeds een ander verhaal. Je bent intensief (neem ik aan) met die kinderen bezig, kent de leefsituatie, en de ouders waarschijnlijk ook. Ik zeg niet dat het 'nooit' de ouders zijn. Ik zeg dat het een uitspraak is die je niet KAN maken, zonder alle facetten van het verhaal te kennen. Dat maakt het dan gewoonweg kwetsend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:50

En toch, als ik zie hoe er tegenwoordig zogenaamd pedagogisch verantwoord wordt opgevoed, en hoe ik zelf ben opgevoed, dan zie ik daar werelden van verschil in. In tegenstelling tot een pedagogisch verantwoord diepgaand gesprek met een 2 jarige puber die perse niet luisteren wilde, heb ik in mijn jeugd de nodige pedagogisch verantwoordde tik voor mijn billen gehad die toch echt niet verkeerd heeft uitgepakt. Rust, Reinheid en Regelmaat zijn in mijn ogen nog steeds kenmerkend voor de ontwikkeling van een kind. Maar als je ziet hoeveel externe partijen zich er tegenwoordig mee denken te moeten en te mogen bemoeien (ook inherent aan het feit dat er tegenwoordig twee ouders moeten werken om enigszins rond te kunnen komen en om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen en er externe opvang nodig is) is het dan nog haalbaar om een richtlijn te trekken?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:47

Ik ben zelf ook gepest en begrijp dus het gevoel van straffen. Ik denk dat het verschil is dat ik de situatie van Livia wat beter ken en dit daardoor voor wat meer nuance's en een objectieve kijk zorgt. Jullie laten in je woede je eigen verleden meespelen, wat ik nogmaals echt heel erg goed begrijp... maar ik wil jullie toch echt graag voor de laatste keer vertellen dat hier iets heel anders aan de hand was dan pestgedrag, en dan moet jij je maar voorstellen dat jij degene ben die woensdag een grapje tegen Livia heb gemaakt, dan heb je levenslang.

Verder zou ik mij er geen zorgen over maken dat deze kinderen er niets meer van weten.... deze kinderen gaan stuk op dit moment...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:00

Ik denk dat ik me bij Ruitje aansluit.

Het heeft geen zin in deze discussie, je te laten meeslepen door eigen emoties en ervaringen, want we weten niet wat er in Livia's leven speelde.
En geloof me, bij een dertienjarige kan er zoveel spelen, dat op het eerste gezicht niet tot het 'normale' belastingspatroon van een dertienjarig meiske hoort... We weten niet of de ouders enige schuld is aan te rekenen, we weten niet wat voor meisje Livia was... niet iedereen loopt met zijn problemen te koop, en ook kinderen kunnen zich heel anders voordoen dan ze zich voelen.

Maar ik weet niet of het kies is hierover op het internet te speculeren.

In het geval van de nabestaanden heb ik al eerder geschreven, dat dit gewoon voor iedereen verschrikkelijk is, voor ouders, familie, vrienden en klasgenoten.

Het beeindigen van een leven roept zoveel vragen op, zeker op die leeftijd. Ik denk dat de 'waarom'vraag voor iedereen in haar omgeving een kwelling is...

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:04

Dit is idd heel erg ziek!
Erg, zo'n meisje die door een een of ander dom lijstje zelfmoord pleegt?!
Dit is soms echt niet meer normaal met zelfmoord ed.
En gecondoleerd heel veel sterkte voor vrienden en familie!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:05

Mensen noemen hun eigen ervaringen en emoties om aan te tonen wat gevolgen kunnen zijn van pestgedrag. Dat mensen dat willen posten is direct het gevolg van opmerkingen van anderen die niet begijpen dat bijvoorbeeld een bangalijst een enorme impact kunnen hebben op een persoon, of opmerkingen over nalatigheid van ouders of iets dergelijks.
Dat gaat niet eens zozeer om dit specifieke geval. Het geldt in z'n algemeenheid.

Maar speculeren over de rol van ouders in dit specifieke geval, of de toestand van het meisje in dit specifieke geval, vind ik ook niet nuttig. We kennen de situatie niet, en hoeven die ook niet te kennen.

Eén ding vind ik van groot belang: stond zij op een bangalijst, ja of nee. Als het antwoord ja is, vind ik dat voldoende om een oordeel te vellen daarover. Nogmaals: het is smaad. Smaad is niet zomaar strafbaar. Het is strafbaar vanwege de impact die het heeft of kan hebben op iemands leven. Dat wil niet zeggen dat zij alleen om een lijst zelfmoord heeft gepleegd. Maar het wordt tijd dat de samenleving gaat inzien dat het een rol kan spelen, een druppel kan zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:08

Gelukkig worden die bangalijsten wel serieus opgepakt door de politiekorpsen hoor...

Alleen vraag ik mij af of dat gaat helpen, het soort jongeren dat dit soort flauw gedrag vertoont is over het algemeen de botte, hormoongestuurde puber(jongen) die het alleen maar extra stoer gaat vinden als iets 'niet mag'.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:15

Ik denk dan ook dat we heel veel negatief gedrag zouden kunnen beperken door ervoor te zorgen dat het niet meer stoer wordt gevonden. Maar daarvoor heb je sociale controle nodig. En daar schort het nogal aan. Dit geldt voor alcoholmisbruik, pesten, roekeloos rijden en zo nog veel meer zaken.... Als de grote groep het afkeurt, en jou als een loser bestempeld, hou je er gauw genoeg mee op.

Groepsgedrag, kuddegedrag, is iets wat je niet kunt veranderen. Wat het gedrag van die kudde is, wel!!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:00

StefenYnia schreef:
Dat is nogsteeds een ander verhaal. Je bent intensief (neem ik aan) met die kinderen bezig, kent de leefsituatie, en de ouders waarschijnlijk ook. Ik zeg niet dat het 'nooit' de ouders zijn. Ik zeg dat het een uitspraak is die je niet KAN maken, zonder alle facetten van het verhaal te kennen. Dat maakt het dan gewoonweg kwetsend.

Ben ik met je eens, maar ik blijf toch denken dat JuliaMaria het niet zo zwartwit heeft bedoeld als dat het hier overgekomen is. Ik denk ook niet dat het persoonlijk richting dit meisje en haar ouders bedoeld was, maar meer algemeen: er schort iets aan de opvoeding van veel ouders. En dat kan ik alleen maar beamen. "Mevrouw, die %&^$()% zoon van ons is zo agressief, hij scheldt zoveel, hij luistert nooit, &%*&(*^ kind". Hoe vaak je wel niet ziet dat kinderen het gedrag van ouders overnemen, dat kinderen met ernstige ADHD op een vrije school gezet worden (want ja, daar kan ze zo lekker zichzelf zijn) en ernstige leerproblemen ontwikkelen, dat ouders geeeeeen idee hebben waar hun puber zich allemaal mee bezighoudt (want ja, zodra hij uit school komt duikt hij achter de computer).

Dat dit een heel trieste gebeurtenis is, ben ik het zeker mee eens. Maar dat zo'n meisje alleen vanwege een lijstje zelfmoord gepleegd heeft, kan ik me zoals zovelen hier niet voorstellen. Mocht dat wel het geval zijn, vraag ik me toch af waar haar ouders waren in de opvoeding.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:25

Oh jeetje wat is dit nou allemaal...... :+ Lees mijn bericht even opnieuw en haal die die persoonlijke lading er even af alsjeblieft.

Het enige wat ik zeg is dat ouders heel veel invloed hebben op hoe stabiel een kind in de wereld staat, en dat je daarmee je kind kunt beschermen tegen dergelijke acties. Iets waar veel ouders na mijn idee veel te weinig aandacht aan besteden. Hele algemene opmerking, heb het niet specifiek over deze meid en haar ouders maar neem haar als voorbeeld. Is er prima uit op te maken hoor, gewoon goed lezen. ;) Ik geef die arme mensen dus absoluut niet de schuld, maar vertel gewoon dat je als ouder je kind wel weerbaarder kunt maken. Het is absoluut niet zo dat je als ouder verantwoordelijk bent voor ieder "falen"/lijden/watdanook van je kind, maar je kunt er wel een protectieve factor in zijn (of niet).

Heino: Jij begrijpt inderdaad precies wat ik bedoel. :j

StefenYnia: Sneu dat je het zo persoonlijk maakt door mijn profiel er bij te betrekken, echt. Daarnaast trek je het je denk ik veel te persoonlijk aan..

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:57

Pffffffffffffffffffffffffffffffffft waar gaat het heen met de wereld zeg :o !!! Ongelooflijk, wil haar ouders/familie/vrienden ontzettend veel sterkte toe wensen..

Wbt ''Bangalijst'' noooooooooooooooooooooooooit van gehoord vind het wel enorm triest als leerlingen zich daarmee zo bezig houden, ze weten blijkbaar dmv ''pesten'' beslist niet hoeveel pijn het diegene doet van binnen (ben zelf vroeger enorm gepest)..

En mocht ik op nummer 1 van zo'n lijst komen te staan ''So be it dan ben ik maar de grootste slet, ben ik toch nog wat''!!

Diep en diep triest dit..

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:06

JuliaMaria schreef:
StefenYnia: Sneu dat je het zo persoonlijk maakt door mijn profiel er bij te betrekken, echt. Daarnaast trek je het je denk ik veel te persoonlijk aan..

Een profiel zegt toch vaak iets over een ander, en ik vond het erg in strijd met hoe jij de commentaar op dit verhaal formuleerde. Ik ben dan ook niet de enige geweest die erg verontwaardigd was over jouw opmerking.

Ik stel dan ook voor, dat je de volgende keer dat je zo'n opmerking maakt, je jezelf iets duidelijker profileert in je mening. Uiteindelijk praten we hier met z'n allen over een zeer geladen onderwerp, via een medium die het erg lastig maakt vanuit het oogpunt van een ander iets te lezen, tenzij dit heel duidelijk geformuleerd is.

Ik heb voor jou hetzelfde advies als wat jij geeft: Lees je eigen post nog eens heel duidelijk na, bedenkend dat jij zelf de situatie van dit meisje, haar relatie met haar ouders, leeftijdsgenootjes en andere externe en interne factoren die met een diagnose gemoeid zijn - niet kent.

Natuurlijk zijn er gevallen waar een ouder een hand in de zaak heeft, waar ouders hun verantwoordelijkheden niet nemen, maar als je zelf de details niet hebt, kan je en mag je in mijn ogen dat soort opmerkingen NIET maken. Er zijn hier mensen op dit topic die het meisje gekend hebben, die meer van de situatie weten, en voor wie het heel pijnlijk en anderzijds kwetsend over komt als jij de stelling geeft dat de ouders hier schuld in hebben. Dat is hetgeen ik getracht heb uit te leggen. Maar schijnbaar komt de boodschap niet over.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:21

JuliaMaria schreef:
Hele algemene opmerking, heb het niet specifiek over deze meid en haar ouders maar neem haar als voorbeeld.

JuliaMaria's opmerking was anders behoorlijk duidelijk geformuleerd.. Dus bij deze nog maar even benadrukken dat er sprake van miscommunicatie was. Zijn we dan nu klaar? ;)
Enne, iemand's profiel/postgedrag op Bokt zegt echt niet alles. Ik houd me juist bewust afzijdig van hulpverleningsgevallen op Bokt en/of reageer soms vanuit mijn positie als Bokker ipv hulpverlener, omdat ik werk en privé graag gescheiden houd. Maakt dat mij meteen een mindere psycholoog?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:54

Ik las in de reactie van StefenYnia vooral de vraag om dingen concreet te maken: hoe vertaal je bepaalde dingen naar een werkelijke situatie? Dat is niet hetzelfde als persoonlijk. Ik vond het zinnige vragen, ik denk dat elke professional die vragen voor zichzelf in elk geval wel eens moet stellen. Je hoeft ze niet hier te beantwoorden hoor, maar voor jezelf, ja, denk ik wel.

Daarnaast denk ik dat je je als hulpverlener (in wording) wel heel bewust moet zijn hoe ver je woorden kunnen strekken. Ook een simpele opmerking die je plaatst uit je perspectief als Bokker, niet als hulpverlener, heeft toch een bepaalde lading. Zeker als je ervaringen aangeeft van je praktijk. Ik denk dat ouders of patienten zich bv veel minder op hun gemak voelen om hulp te vragen als ze lezen dat er ook bij hulpverleners zo makkelijk conclusies getrokken worden, zo makkelijk een oordeel geveld zonder de situatie te kennen. Het geeft zo snel de indruk dat je niet echt betrokken bent met je clienten en dat vriendelijkheid en begrip alleen maar een 'maniertje' is voor het gesprek, maar dat zodra de deur dicht is je toch denkt 'och ja, die ouders weer'. Juist voor ouders die al in een ingewikkelde situatie zitten en veel zorgen/verdriet hebben om hun kind kan dat heel hard aankomen.

In dat opzicht vond ik dan ook dat StefenYnia een aantal dingen heel helder heeft opgeschreven.