Robert M wil meer begrip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:09

IMJ schreef:
Esplendido schreef:
Ik bedoelde ook niet dat zijn wandaden door Narcisme en onmogeliheid tot empathie kwamen, maar wel zijn vraag om meer begrip. En misschien heb ik Narcisme niet helemaal juist omschreven excuus daarvoor. Ben zelf ook geen psycholoog maar heb wel veel rapportages van psychologen ed in strafzaken gelezen. Ik weet dat mensen die dat soort walgelijke dingen doen vaak psychopaat zijn.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor.
Hij vindt zichzelf wrs geweldig (al dan niet voorkomend uit onzekerheid) en vindt zijn verhaal dus ook niet onbegrijplijk. Als mensen dat nu is zouden willen horen dan begrijpen ze hem beter.
Toch?

Ik wilde je niet tegenspreken of zo hoor Esplendido, ik wilde even orde op zaken stellen zodat mensen die het lezen niet denken dat narcisten zichzelf echt geweldig vinden!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:11

Ow excuses ik had niet begrepen dat het slachtoffer was overleden. Dan vind ik het een heel ander verhaal, en kan ik de actie compleet begrijpen.

Shenavallie, precies, dat bedoel ik ook.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:17

merel90 schreef:
Ow excuses ik had niet begrepen dat het slachtoffer was overleden. Dan vind ik het een heel ander verhaal, en kan ik de actie compleet begrijpen.

Shenavallie, precies, dat bedoel ik ook.

Ik niet, ik vind de ene misdaad geen excuus voor een andere misdaad. Waar eindigt het anders? Waarom mag de ene mensen wel zijn frustratie botvieren op een ander en de ander niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 14:32

sallandval schreef:
Ik niet, ik vind de ene misdaad geen excuus voor een andere misdaad. Waar eindigt het anders? Waarom mag de ene mensen wel zijn frustratie botvieren op een ander en de ander niet?

Er staat niet dat dat mag, er staat dat men dat begrijpt en zelfs de rechter begreep dat en handelde daarnaar

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:42

sarabande schreef:
sallandval schreef:

Er staat niet dat dat mag, er staat dat men dat begrijpt en zelfs de rechter begreep dat en handelde daarnaar

ik snap dat men dat begrijpt maar ík heb daar niet zozeer begrip voor. Hoewel ik de rechter wel weer snap; die moet toch rekening houden met omstandigheden.

merel90

Re: Robert M wil meer begrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:45

Begrip voor iets hebben of het ook daadwerkelijk goedkeuren zijn twee heel verschillende dingen :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 14:46

Zo begrijp ik dan weer niet dat moordenaars in de USA huwelijksaanzoeken krijgen, dat er hier veel mensen waren die Joram van der Sloot zo leuk vonden en weer anderen vinden dat we begrip voor Robert en bewondering voor zijn advocaten moeten hebben.

Maar wellicht ben ik wat primitiever aan gelegd wbt goed en kwaad.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:52

sarabande schreef:
Zo begrijp ik dan weer niet dat moordenaars in de USA huwelijksaanzoeken krijgen, dat er hier veel mensen waren die Joram van der Sloot zo leuk vonden en weer anderen vinden dat we begrip voor Robert en bewondering voor zijn advocaten moeten hebben.

Maar wellicht ben ik wat primitiever aan gelegd wbt goed en kwaad.

vergis je niet hoor, er zijn heel veel pedofielen en mensen met agressieve fantasieën oid. Alleen is een gedachte iets heel anders dan een daad, daarom is ook niet iedere hetero man een potentiële vrouwenverkrachter.

Des te meer reden om aan te nemen dat deze dader heel ver heen is op geestelijk gebied. Van een mens met een normale psychische ontwikkeling verwacht ik echter dat hij/zij zijn impulsen kan bedwingen en het recht over laat aan de rechters.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:15

Esplendido schreef:
Juridisch gezien kan ik de poging die de advocaten hebben gedaan om de ouders het zwijgen op te leggen begrijpen, maar maatschappelijk gezien niet.

Even nieuwsgierig als dat mag: ben jij zelf strafrechtadvocaat?

sallandval schreef:
Maar dat is het probleem nou juist; mensen kunnen hier geen begrip voor opbrengen, ook psychologen en psychiaters niet, ook al doen ze nog zo hun best. Daarom is er weinig hoop voor dit soort mensen, alle hulp komt decennia te laat.

Mooi samengevat! Al vraag ik me toch af of niet juist het besef dat alle hulp decennia te laat komt tot gevolg heeft dat een betrokken hulpverlener/behandelaar alsnog empathie/begrip voor z'n patiënt kan opbrengen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:41

sarabande schreef:
Dat klopt allemaal, maar daar zijn advocaten voor om dat in juiste banen te leiden

Hier hebben mensen zoveel bewondering voor die advocaten.
Ik niet, nadat ik een artikel gelezen had waarin Van der Goot voor het proces vertelde dat hij vele genoeglijke uren met zijn cliënt had doorgebracht en vervolgens proberen ze de ouders het zwijgen op te leggen en laten de gestoorde uitflippen tegen alles en iedereen, daar heb ik geen bewondering voor, in tegendeel.

Ik vind die advocaten eigenlijk net zo erg inderdaad. Hoe kun je zo'n zieke gast verdedigen????? Hoe KUN je!!!! En alsjeblieft, hou op met praatjes over 'eerlijke processen'. Ik ben heel redelijk als mens, maar bij dit soort gasten moet je bij mij echt niet aankomen. Dan is mijn empathie compleet verdwenen. :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:42

maura schreef:
Mooi samengevat! Al vraag ik me toch af of niet juist het besef dat alle hulp decennia te laat komt tot gevolg heeft dat een betrokken hulpverlener/behandelaar alsnog empathie/begrip voor z'n patiënt kan opbrengen?

Bij sommige professionals wel, maar ik denk niet dat je dat van elke psych kunt verwachten. Vooral niet als ze zelf te sterk betrokken zijn (zelf kinderen in die leeftijdscategorie hebben, zelf ervaringen hebben met misbruik oid).

Daarbij komt dat een psychopaat (als ik die controversiele term even in deze context mag gebruiken) zo getraind is in manipulatie en bedrog dat het gedrag ingesleten is in zijn karakter. De vraag is dan dus of ook de oprechtst begripvolle behandelaar het vertrouwen zo zou kunnen winnen dat behandeling ""uberhaupt" mogelijk is. Ik denk dat dat bijna niet kan, zeker niet bij gedwongen opname. En dan hebben we het nog niet over de interne processen waardoor behandeling misschien wel onmogelijk is.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:55

sallandval schreef:
Bij sommige professionals wel, maar ik denk niet dat je dat van elke psych kunt verwachten. Vooral niet als ze zelf te sterk betrokken zijn (zelf kinderen in die leeftijdscategorie hebben, zelf ervaringen hebben met misbruik oid).

O ik denk ook zeker niet dat dat van elke psych verwacht kan worden, maar wat mij betreft heb je als professional altijd in de eerste plaats een belangrijke verantwoordelijkheid om een realistische inschatting te maken van de mate waarin jij als persoon met jouw deskundigheid een nuttige bijdrag kunt leveren aan een casus. Iemand die z'n emoties niet in de hand heeft bij het horen van de feiten die deze figuur gepleegd heeft, heeft niets in de behandelkamer te zoeken (vind ik dan). Datzelfde geldt uiteraard ook voor de betrokken juristen. En in een geval als dit moet men zich ook nog afvragen of ze, naast de professionele uitdaging, om kunnen gaan met de gevolgen voor hun privé-leven (het lijkt me toch wat minder gezellig kletsen op verjaardagsfeestjes).

sallandval schreef:
Daarbij komt dat een psychopaat (als ik die controversiele term even in deze context mag gebruiken) zo getraind is in manipulatie en bedrog dat het gedrag ingesleten is in zijn karakter. De vraag is dan dus of ook de oprechtst begripvolle behandelaar het vertrouwen zo zou kunnen winnen dat behandeling ""uberhaupt" mogelijk is. Ik denk dat dat bijna niet kan, zeker niet bij gedwongen opname. En dan hebben we het nog niet over de interne processen waardoor behandeling misschien wel onmogelijk is.

Hebben we niet allemaal bepaald gedrag dat is ingesleten in karakter? En hoe kun je eigenlijk bepalen of gedrag is ingesleten in karakter? En waarom zou ingesleten gedrag bij een psychopaat moeilijker te behandelen zijn dan bij iemand die, ik noem maar wat, voortdurend nagelbijt zonder zich daar bewust van te zijn? (ik ben geen psysch, dus als ik domme vragen stel, mijn excuses).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:55

Hoorde gisteren dat zijn jongste slachtoffertje 19 dagen was. 19 DAGEN! Zo iemand heeft absoluut geen recht meer op een normaal leven.
Denk dat er echt iets flink verkeerd zit bij die vent, en denk ook dat een levenslange opsluiting daar niets aan kan veranderen. Deze man heeft gewoon een psychische stoornis, denk dat hij daar uiteindelijk misschien ook wel niets aan kan doen. Die moet imo gewoon een kogeltje door z'n kop hebben, iedereen tevreden dan.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:00

Hoorde dat inderdaad ook BaileyMix....

Vind het ook ondenkbaar dat deze man zich nu gaat profileren als een slachtoffer... Tsja, pedofilie is een ziekte waar hij misschien niks aan kan doen, maar aan het uiten van zijn gevoelens voor kinderen kan hij wél iets doen. Heb ook het idee dat hij steeds wijzer en slimmer aan het worden is, zou hij echt expres zeggen dat hij slachtoffertjes van onder de 2 heeft uitgekozen omdat daar geen leed bij te bewijzen is? En zou hij echt vinden dat hij een monster is, omdat hij pedofiel is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:02

Pedofilie is geen ziekt, pedofilie is een geaardheid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:05

In mijn optiek is het gewoon een ziekte. Sommige dingen kan ik helaas niet openbaar schrijven, maar er zijn voldoende zaken waaruit blijkt dat zo iemand niet meer en niet minder is dan geestesziek. Vaak komt het neer op controle willen hebben over iets en niet omdat men volgens zijn/haar "geaardheid" handelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:08

Vjestagirl schreef:

Kan best zijn, volgens de boekjes.... Maar je gaat mij toch niet vertellen dat de daden van deze vent niet behoorlijk ziek zijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:09

De daden wel, volgens onze huidige maatschappelijke normen. Maar wat hij heeft is een gehaardheid, en is gelijk aan homofilie en heterofilie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:15

Vjestagirl schreef:
De daden wel, volgens onze huidige maatschappelijke normen. Maar wat hij heeft is een gehaardheid, en is gelijk aan homofilie en heterofilie.

Tja.... zal best. Maar seks met doden willen hebben is necrofilie en seks met dieren willen hebben is ??? (geen idee hoe dat heet), maar normaal wil ik het niet noemen. :+
Op je eigen of de andere sekse vallen, mensen die daar ook zelf over beslissen en daartoe ook in staat zijn, vind ik wat anders dan jonge kinderen zwaar beschadigen. Hetzij fysiek, hetzij mentaal. Ik heb dan ook niets met die zogenaamde geaardheid van zo'n monster van een kerel, die zijn poten niet thuis kan houden, omdat 'ie een harde krijgt van een baby. :(

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:27

Mensen die hier in dit topic nog vrij coulant reageren op wat Robert M heeft gedaan vind ik toch wel weer apart. Ben benieuwd hoe deze mensen reageren als het bij hun eigen kind gebeurt!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:29

Vjestagirl schreef:

Het gaat hier echter niet om een pedofiel maar om een verkrachter die toevallig ook pedofiel is.

Overigens is nog niet aangetoond dat pedofilie evenzeer een 'normale' geaardheid is zoals dat bij homoseksualiteit en biseksualiteit wel aangetoond is. Eén groot verschil is al dat een exclusief pedofiel nooit legale sex met een kind kan hebben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:30

MyHorseGirl schreef:
Mensen die hier in dit topic nog vrij coulant reageren op wat Robert M heeft gedaan vind ik toch wel weer apart. Ben benieuwd hoe deze mensen reageren als het bij hun eigen kind gebeurt!

En als je kind zo wordt als Robert M? Wordt je dan coulanter? Ook die vraag is in dit topic al eerder gesteld.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:34

Vjestagirl schreef:

Pedofilie misschien niet, maar het op deze manier uiten? Dan heb je imo wel degelijk een flinke stoornis.
Wil trouwens niet zeggen dat ik pedofilie 100% goedkeur, maar dat is weer een andere discussie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 17:46

Vjestagirl schreef:

Net zo gelijk als een eurocent aan miljoen euro is, het is allebei geld en daar houdt het mee op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:57

sallandval schreef:
MyHorseGirl schreef:

En als je kind zo wordt als Robert M? Wordt je dan coulanter? Ook die vraag is in dit topic al eerder gesteld.

Coulanter? Ik zou het gevoel hebben enorm gefaald te hebben, als mijn kind zo zou worden. Nou heb ik toevallig een dochter, die hetero lijkt te zijn en gelukkig geen rare trekjes heeft tot nu toe, waar ik me zorgen over hoef te maken. En jij? Wat zou jij doen?