Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:18

xHaithi schreef:
Dat is dan erg droevig want iemand die 'niet vloekt' heeft daarom niet meer inhoud of meer capaciteiten om een goed mens te zijn dan iemand die wel vloekt. 'Niet vloeken' geeft geen meerwaarde aan een persoon, net als dat AN praten dat niet doet. Je kan je er nog wel aan ergeren omdat je zelf je taal het liefst netjes gebruikt (ik ben zo iemand), maar dat heeft niets te maken met een beter mens zijn.
Netjes doen is trouwens ook maar uiterlijke schijn en heeft letterlijk gezien geen waarde.

Daarnaast is het hoegenaamd geen teken van onmacht, maar van frustratie die er effe uit moet. En zelfs al zou het in sommige gevallen een teken van onmacht zijn omdat je in een situatie zit waar je geen uitweg in ziet, wat is er dan zo verkeerd aan om eens te vloeken? En eigenlijk spreken we dan alsnog van frustratie over die situatie eruit te laten, dus weer opnieuw 'frustratie' en geen onmacht. Misschien frustratie die er komt door onmacht, maar dat is geen letterlijke onmacht.
Of ik snap jouw link vloeken-onmacht niet. Die moet je dan nog maar eens uitleggen :')

Ik denk toch echt wel dat het een meerwaarde heeft als persoon wanneer je niet vloek en ABN spreekt trouwens ook. Ga het maar eens uitproberen in een sollicitatie gesprek. Daarmee wil ook meteen weerleggen dat je er niets aan kan doen.. Tijdens een sollicitatie gesprek zou je niet zomaar vloeken, ook al stoot je je teen tegen de stoelpoot. Je hebt een keus om iets wel of niet uit te spreken.

Je kan je nog zo gefrustreerd voelen of machteloos bij welke situatie dan ook, je hebt de keus om te gaan staan vloeken of niet. Ik kies ervoor om dat niet te doen. Maar nogmaals, als andere mensen zich daar wel prettig bij voelen, ga vooral je gang. Mij heb je er niet mee. :+ Maar ik heb er wel een mening over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:24

Tessa_1 schreef:
Vloeken werkt bovendien volgens wetenschappelijk onderzoek pijn verlagend, dus het is niet iets wat je gewoon random maar doet, het is iets wat wel degelijk werkt. Dus ja, aangeleerd gedrag misschien, maar alleen omdat het voor jezelf wel degelijk een positief effect heeft.
Eigenlijk ben je dus op z'n minst een beetje vreemd of extreem principieel als je niet vloekt, dan pijnig je jezelf dus extra om maar 'netjes' te zijn.

Ik kan alleen over mezelf oordelen en spreek daarin het wetenschappelijk onderzoek wat jij aanhaalt tegen. Ik voel me totaal niet beter of ik nu wel of niet vloek. Vloeken veranderd niets aan de (vervelende) situatie. Vroeger werd ik ook heel boos, maar ook dat heb ik niet meer. Ik denk eigenlijk altijd meteen aan oplossingen of acceptatie. Ikzelf heb het dus geheel niet nodig om te vloeken, maar blijkbaar sommige mensen wel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:46

Electra63 schreef:
Nynke, niet overal hoor

Nee, dat is waar.

Maar laten we niet vergeten dat het nog niet eens zo heel lang geleden is dat Nederlandse vrouwen ook hun hoofd bedekt hadden, buitenshuis.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:46

Even alles in 1 keer beantwoorden waarop ik nog iets te zeggen heb. Daarna mijn vriend eens helpen met zijn PWS :)

@ Danique_G: Natuurlijk mag je niet met frustraties op lange termijn blijven zitten en op lange termijn helpt vloeken ook niet (ik hoop ook niet dat er mensen zijn die zo denken?), maar als je op een bepaald moment gefrustreerd raakt of een pijntje hebt, of je rijdt met je auto ergens tegenaan, dan lucht het wel gewoon op om effe 'GVD!' te roepen. Bij mij in ieder geval. Dat anderen daar blijkbaar aanstoot aan moeten nemen is dan erg jammer, maar ik vind er niks mis mee.
Edit: Ik doel hier trouwens niet op jou maar op mensen die hier aanstoot aan nemen op welk moment dan ook.

@ veerledec: Dat is allemaal schattig dat de maatschappij dat vindt. De maatschappij vindt wel meer waarvan ik denk dat het bullshit is.
En dat is geen drogredenering. Zie mijn reactie op Jessix.

@ Jessix: Het heeft geen meerwaarde als persoon _O- Jammer dat nog steeds zoveel mensen zo bekrompen denken zeg :') Ik vind jou niet meer waard dan een ander omdat je niet vloekt. Dat bepaalt naar mijn mening hoegenaamd niet wat jij waard bent als mens. Je komt netjes óver. Dat wil niet zeggen dat je ook een net persoon bént. Dat jij voor jezelf de rust en het licht gezien hebt in niet vloeken is mooi, maar niet iedereen hoeft zo te zijn of te denken. Daarbij is jezelf meer vinden dan een ander altijd een scheve gedachte vind ik.

En uiteraard let je wel een beetje op waar en wanneer je wat zegt en doet, maar dat wil nog niet zeggen dat je jezelf verheven moet voelen over de rest als die in een losse sfeer wel eens vloeken. Dat we nog altijd over zoiets in moeten zitten zeg...
Edit: Daarbij is wat jij aanhaalt over dat sollicitatiegesprek nou net een mooi voorbeeld van kwaliteiten die ervoor dienen om je verder te helpen in deze maatschappij. Dat heeft niks met je 'waarde' te maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:07

xHaithi schreef:
@ Jessix: Het heeft geen meerwaarde als persoon _O- Jammer dat nog steeds zoveel mensen zo bekrompen denken zeg :') Ik vind jou niet meer waard dan een ander omdat je niet vloekt. Dat bepaalt naar mijn mening hoegenaamd niet wat jij waard bent als mens. Je komt netjes óver. Dat wil niet zeggen dat je ook een net persoon bént. Dat jij voor jezelf de rust en het licht gezien hebt in niet vloeken is mooi, maar niet iedereen hoeft zo te zijn of te denken. Daarbij is jezelf meer vinden dan een ander altijd een scheve gedachte vind ik.

En uiteraard let je wel een beetje op waar en wanneer je wat zegt en doet, maar dat wil nog niet zeggen dat je jezelf verheven moet voelen over de rest als die in een losse sfeer wel eens vloeken. Dat we nog altijd over zoiets in moeten zitten zeg...
Edit: Daarbij is wat jij aanhaalt over dat sollicitatiegesprek nou net een mooi voorbeeld van kwaliteiten die ervoor dienen om je verder te helpen in deze maatschappij. Dat heeft niks met je 'waarde' te maken.

Prima hoor. Mijn mening over mensen die vloeken is duidelijk. ;)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:19

Ayasha schreef:
veerledec schreef:
Nogmaals: vloeken wordt door de maatschappij in het algemeen (dus nu weer niet iedereen gaan roepen dat het voor hen niet uitmaakt) als aanstootgevend ervaren. Als er niemand in de buurt is, dan is er natuurljk niemand om er iets van te vinden.

En je laatste alinea is natuurlijk het ultieme voorbeeld van een drogredenering.

piercings, tattoo's, hoofddoeken en fel gekleurde haren ook. Als we alles dat "over het algemeen al aanstootgevend ervaren wordt" moeten laten, wordt het een hele saaie samenleving.

Inderdaad! Kijk, als je met een bivakmuts oploopt rond 10 uur savonds, en ik fiets alleen naar huis, en ik kom je tegen. Dat vind ik aanstootgevend. Fiets ik naar huis en kom ik iemand met knalroze haren tegen, dan fiets ik of gewoon door, of ik geef deze een glimlach. Nikste rondje omfietsen of wat dan ook.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:34

xHaithi schreef:
Even alles in 1 keer beantwoorden waarop ik nog iets te zeggen heb. Daarna mijn vriend eens helpen met zijn PWS :)

@ Danique_G: Natuurlijk mag je niet met frustraties op lange termijn blijven zitten en op lange termijn helpt vloeken ook niet (ik hoop ook niet dat er mensen zijn die zo denken?), maar als je op een bepaald moment gefrustreerd raakt of een pijntje hebt, of je rijdt met je auto ergens tegenaan, dan lucht het wel gewoon op om effe 'GVD!' te roepen. Bij mij in ieder geval. Dat anderen daar blijkbaar aanstoot aan moeten nemen is dan erg jammer, maar ik vind er niks mis mee.
Edit: Ik doel hier trouwens niet op jou maar op mensen die hier aanstoot aan nemen op welk moment dan ook.

Hihi ik ontken niets, als ik mijn teen stoot kan ik zo.. ehm.. boos worden. En dan vind ik dat het wel werkt en oplucht. Maar dat vind ik persoonlijk iets heel anders dan iets groots zoals een leeg banksaldo. Dan vind ik dat je jezelf een beetje voor schut zet. En ja.. of mensen er aanstoot aan moeten nemen vind ik zo lastig, als zwaar Christen snap ik dat je niet staat te trappelen maar aan de andere kant, die zou beter moeten weten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:41

Jessix schreef:
Wie de schoen past trekt hem aan. ;)

Ja want een toon in een post kan alleen hooghartig zijn als iemand zich aangesproken voelt erdoor. :roll:

Jammer dat je echt niet snapt wat er bedoelt wordt. :) Je kan het in je voordeel gebruiken, want in een sollicitatiegesprek kom je ook een stuk leuker over als je niet uit de hoogte doet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:52

Skygirl schreef:
Jessix schreef:
Wie de schoen past trekt hem aan. ;)

Ja want een toon in een post kan alleen hooghartig zijn als iemand zich aangesproken voelt erdoor. :roll:

Jammer dat je echt niet snapt wat er bedoelt wordt. :) Je kan het in je voordeel gebruiken, want in een sollicitatiegesprek kom je ook een stuk leuker over als je niet uit de hoogte doet.

En nogmaals, wie de schoen past... :D

xHaithi

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:13

Doet hem aan als hij hem mooi vindt :P
En anders koopt hij een andere :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:16

xHaithi schreef:

Zo is het maar net. :D

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:18

Jessix schreef:
xHaithi schreef:

Zo is het maar net. :D

Ik weet niet wat jij erin ziet want het was zo random als iets random kan zijn, maar goed _O-
Tot zover mijn offtopic reactie :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:23

Oh is het echt... :z Maar toch, ik geef je helemaal gelijk. :j

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:32

Jaaa, heel echt. :j Maar misschien ziet iemand er een heel diepgaande boodschap in. You never know :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:13

Zou maar zo kunnen, maar laten we weer on topic gaan. :) Deze discussie is veelste leuk!!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:26

ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens scheld als ik me bijvoorbeeld hard stoot of whatever, al probeer ik me wel altijd in te houden (en anders heb ik nog hele aparte, nietszeggende woorden die ook goed over de tong rollen). Mensen die alleen maar lopen te tieren en de vloeken mijd ik liever. En dat sommige mensen/kinderen tegenwoordig het woord K**** voor ieder woord plakt, daar kan ik pas ziek van worden...

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:51

Zou het mogelijk zijn dat lager opgeleide mensen meer vloeken?
Ze hebben misschien minder zelfbeheersing oid?
Zomaar een vraag om deze discussie weer een beetje nieuw leven in te blazen.

ik oordeel niet he en heb ook niemand op het oog!!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:52

Nee, ik denk niet dat schelden te maken heeft met je opleidingsniveau. Misschien wel met omgeving/opvoeding? I don't know.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:54

Als ik bijv. bij ons in het dorp loop zijn het vaak wel de mensen die er al aso bij lopen en dan een grote muil opgooien met k..ank....er ed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:56

Nou ik moet zeggen dat hier op de TU er knap weinig mensen rondlopen die voor elk woord kanker plakken :') Terwijl als ik langs het vmbo in Rotterdam fiets, ik uit mijn kankerogen moet kijken met mijn kankerfiets als zij zich onder mijn fiets gooien zo ongeveer :') (en ik netjes op het fietspad rij)

Ik zal het ook direct geloven als iemand me een bewijs kan geven dat het niet zo is, maar heb wel het idee dat lager opgeleide mensen minder waarde hechten aan scheldwoorden dan hoger. Dus denk aan vloeken in elke zin.
Het tenenstootvloeken ( :') ) komt denk ik overal wel even veel voor.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:05

Magrathea schreef:
Nou ik moet zeggen dat hier op de TU er knap weinig mensen rondlopen die voor elk woord kanker plakken :') Terwijl als ik langs het vmbo in Rotterdam fiets, ik uit mijn kankerogen moet kijken met mijn kankerfiets als zij zich onder mijn fiets gooien zo ongeveer :') (en ik netjes op het fietspad rij)

Ik zal het ook direct geloven als iemand me een bewijs kan geven dat het niet zo is, maar heb wel het idee dat lager opgeleide mensen minder waarde hechten aan scheldwoorden dan hoger. Dus denk aan vloeken in elke zin.
Het tenenstootvloeken ( :') ) komt denk ik overal wel even veel voor.

Ik kende genoeg mensen van de HAVO/ VWO die dit dus wel deden, maar inderdaad, op het VMBO zal je het misschien vaker horen, maar ik denk, omdat zij misschien dit gedrag van elkaar overnemen omdat zij inderdaad er de ernstigheid niet van in zien?

Hier op het HBO hoor ik gelukkig ook weinig gevloek. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 00:08

Hmmhmm, ja weet ook niet hoe het op het MBO zit. Hier heerst toch een ander sfeertje denk ik..

Het 'aansteken' speelt idd ook wel mee.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:10

mijn MBO klas was gewoon normaal, niet agressief, heel gevarieerd en ook beschaaft over het algemeen :) verschilt natuulijk ook in wat voor opleiding je doet :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 00:14

Da's waar :) Maar ik moet zeggen dat ik me hier ook wel erg kan ergeren aan al die rrrr's en hee banketstaaf's en heegajevanavondnogborrelenkerel :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:42

Nou ja, dat is wat ik bedoelde met de "kringen waarin je verkeert".. En dan bedoel ik niet lager geschoolde of minder sociale, maar op sommige bedrijven of bij sommige families wordt er nu eenmaal meer gevloekt als bij andere.

Mijn eerste baantje was op een manege en daar werd werkelijk continu met k** gesmeten. Daarna heb ik mijn loopbaan voortgezet op verschillende banken en daar hoor je toch een ander taal gebruik. Ook in mijn sociale wereldje wordt er praktisch nooit gevloekt. Ik denk dat het ook wel een beetje met leeftijd te maken heeft. Als je ouder wordt, dan wordt je vaak wat rustiger. Dan flap je er niet meer steeds allerlei geslachtsdelen en ziektes uit. :')