respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:34

Blue_Eyes schreef:
In het begin wordt er zelfs gesproken over 'de mens'. In het Hebreeuws: Adaam. Pas in hoofdstuk 3 krijgt er iemand een naam, inderdaad. Ik ben er niet zo zeker van dat het eerste mensenpaar letterlijk Adam en Eva waren. God schiep 'de mens', niet 'God schiep Adam'.

Dat Adam zijn vrouw Eva noemde "omdat ze de moeder moest worden van ieder die leeft" zoals de bijbeltekst vermeldt impliceert volgens mij dat zij de eerste was naast Adam, of Adaam (die de eerste mens was)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:53

Volgens mij is de hele bijbel ontstaan door hoe jij er over denkt. :+ En dat bedoel ik niet beledigend.

Ik ben zelf protestants opgevoed en katholiek gedoopt. Dat kan als je ouders gemixt zijn uit 2 geloven. In mijn familie is het normaal, dat je nadenkt over wat je gelooft en wat je er mee doet. Ik ga niet kritiekloos zitten geloven. Maar als een ander dat wel wil, dan moet ie dat zelf weten en moet ie lekker zijn gang gaan. Een voorbeeld? Ik weet een heel aandoenlijke. Op school krijgen mijn kids 3x per week bijbelles. Er werd aan mijn 6-jarige verteld, dat Noach 120 jaar heeft gebouwd aan de ark. Dat vond mijn dochtertje heel erg lang. En die had daar over nagedacht en toen vroeg ze: "Als je zo lang bouwt, dan ben je toch al dood?" (Ze had de week ervoor de buurman begraven, die was zeer respectabel 87 geworden.) Kijk en dat bedoel ik met: Denk er over na wat er in staat, maar die 10 geboden worden hier wel nageleefd. :j

Waar ik woon, worden mensen die niet lid van de kerk zijn achtergesteld. Zo is er een stuk land te huur en alleen leden van de kerk mogen zich daarvoor inschrijven. Ik ben als katholiek natuurlijk geen lid. En dat land grenst aan het onze, dus ik wilde er wel meer over weten. Ik vind het discriminatie in de meest pure vorm en daar heb ik last van. Dat kan ik niet respecteren. Er komt bij dat ze denken er een exorbitant hoge prijs voor te krijgen van één van hun leden, nou laat die dan maar lekker schuiven! Maar laten we wel wezen zeg! De 80-jarige oorlog is al even voorbij. Dat je iets gelooft oké, maar zo val je er wel degelijk een ander mee lastig.

idefix4

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:57

Babootje: Ja en als je daar over gaat nadenken, dan was dat gezin het eerste gevalletje incest... Ik blief maar te denken dat God er daarna nog een paar heeft bijgemaakt, maar inmiddels zijn er met DNA onderzoeken al heel wat verwijzingen naar één Eva in Afrika, waar de hele wereldbevolking uiteindelijk van af stamt. Het onderzoek is nog volop bezig en ieder die wil mag er DNA voor afstaan.

Ik heb ook wel eens iemand heel overtuigend de bijbel uit zien leggen, dat het buitenaardse wezens waren. Als je het zo wil lezen, dan zou je dat ook nog eens goed onderbouwd kunnen uitleggen. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:57

idefix4 schreef:
Waar ik woon, worden mensen die niet lid van de kerk zijn achtergesteld. Zo is er een stuk land te huur en alleen leden van de kerk mogen zich daarvoor inschrijven. Ik ben als katholiek natuurlijk geen lid. En dat land grenst aan het onze, dus ik wilde er wel meer over weten. Ik vind het discriminatie in de meest pure vorm en daar heb ik last van. Dat kan ik niet respecteren. Er komt bij dat ze denken er een exorbitant hoge prijs voor te krijgen van één van hun leden, nou laat die dan maar lekker schuiven! Maar laten we wel wezen zeg! De 80-jarige oorlog is al even voorbij. Dat je iets gelooft oké, maar zo val je er wel degelijk een ander mee lastig.

Dit mag toch niet in Nederland. Dit vindt ik discriminatie van de hoogste plank. Bah.
Ik zou dit zeker aangeven bij het meldpunt voor discriminatie.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:01

Ach, ik wil het land toch niet huren voor die prijs, maar idd, volgens mij mag het ook niet. Grappig detail: Ik had er van te voren al over gebeld met iemand van de kerk en die zei dat die regel voor dat land niet ging gelden. Ik vermoed dat ze dat hebben ingesteld, omdat ze weten dat ik interesse heb, en omdat er hier een heel gore boer zit, die het ook wil huren. Die is wel lid. Voor de lieve vrede ga ik het nu niet melden, maar als ik last krijg van die boer, omdat ie zijn zooi op mijn land gaat gooien, dan bel ik de politie. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:17

NatasjavE schreef:
idefix4 schreef:

Dit mag toch niet in Nederland. Dit vindt ik discriminatie van de hoogste plank. Bah.
Ik zou dit zeker aangeven bij het meldpunt voor discriminatie.

Hoezo mag dat niet?
Een verhuurder mag altijd zelf bepalen aan wie ze iets verhuurt.
Daarnaast zie je dat deze grond vaak van de kerk is, en ja, dan is het logisch dat alleen kerkleden het mogen huren.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:19

Jup, als je blank bent, wordt je immers niet gediscrimineerd. En als je vrouw bent en geen lid mag worden van een bepaalde politieke partij, dan mag dat gewoon. Maar het maakt mij wel principieel op ze tegen. Ik voel me hier dan net die barmhartige samaritaan, waar jezus het over had. Die gaf aan, dat je ondanks je geloof altijd van een ander moet houden, maakt niet uit wat die ander gelooft. En dan slaan er toch heel wat de plank mis, vind je ook niet?

Dat ze voorrang krijgen vind ik wat anders, dan dat je helemaal niet in aanmerking komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:36

Hoezo is dat raar?
Als een vereniging als regel heeft: alleen leden mogen ergens gebruik van maken, dan is dat hun goed recht. De grond is nl van de kerk (dus van hun leden).

Bij mijn vorige rijvereniging kon je een stuk grond huren (met bak), en alleen leden kwamen hiervoor in aanmerking. Dan is dat toch geen probleem?!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:44

En wat als er geen leden waren die interesse hadden? Bleef het dan braak liggen? Want dat gebeurt bij een kerk meestal wel. Ik zeg al: Laat ze maar gaan, want ik wil het toch niet betalen, maar ze moeten niet hun zooi op mijn land gaan gooien. En dat is geen aanname, maar een praktisch feit waar ik vorig jaar ook al tegen aan liep. Toen liepen mijn paarden nog niet op dat stuk, maar we gingen er wel van hooien en dan wil ik geen zooi van een ander op mijn land hebben liggen, maar ik moet er niet aan denken dat dat nu wel gebeurt als mijn paarden er lopen.

Respect houd simpelweg op waar dat van een ander ook ophoudt. Dat mag ik toch best vinden? Voor de rest heb ik geen enkele moeite met deze mensen hoor. Kids gaan gewoon tussen ze naar school en ik houd me prima aan hun regels. Het jammere is altijd, dat het maar van één kant komt. Ik heb serieus al in het verleden meegemaakt, dat protestanten op katholieke feestdagen de rust verstoorden, omdat het niet 'hun' feestdag was. En dat bedoel ik dus met 'houd rekening met elkaar'. Ik ga op hun feestdagen ook niet het gras maaien oid. Daar houd ik gewoonlijk wel rekening mee, mits ze dat ook naar mij toe doen.
Waar ik nu woon zijn de mensen wel veel hartelijker dan waar ik eerst woonde, dus vandaar dat ik er verder ook geen werk van maak, maar zo'n regel geeft je wel een vieze bijsmaak. Helemaal, als van te voren is gezegd, dat ze die niet gingen toepassen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:49

Het land heeft ong 2 jaar "braak" gelegen, het werd dan wel gebruikt door andere die geen buitenbak hadden. (zolang het niet verhuurt was mochten de leden gebruik maken van de buitenbak) en het hooi werd verkocht onder de leden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:50

Babootje schreef:
Onvolmaakt in de zin van onderhevig aan ziekte en dood. Dat is iets anders dan onschuld.
De status van niet zondig bereik je door aanvaarding van het loskoopoffer van Jezus Christus.

NatasjavE schreef:
Maar als je het loskoopoffer van Jezus Christus aanvaard ben je nog steeds niet gevrijwaard van ziekte of dood.
Je wordt zo nu en dan ziek en tenslotte ga je dood.

verootjoo schreef:
Nu nog niet, maar je krijgt na de dood eeuwig leven bij God als Jezus terugkomt op aarde

Daar denk ik ietsiepietsie anders over. Door het aanvaarden van het loskoopoffer kom je in aanmerking om als burger te leven in Gods koninkrijk. Een koninkrijk waarvan Jezus Christus koning zou zijn. Het koninkrijk waar Jezus ons om leerde bidden in het modelgebe (Matt 6 : 9-13) "Uw koninkrijk kome, uw wil geschiede in de hemel en op aarde...etc.". Wat was nu precies Gods wil? Dat mensen in de hemel zouden wonen bij hem?
In de bijbel lezen we dat Jezus zijn "eerstgeboren zoon was" De aartsengel. De eerste van vele engelen die allemaal Gods zonen waren een allemaal een bepaalde taak hadden. Samen met Jezus maakte hij de schepping af. Een andere zoon van God werd zijn tegenstander Satan. Dit was ook de "slang" die Eva verleidde ongehoorzaam aan God te zijn. De woonplaats van de engelen was en is in de hemel.
God maakte de aarde geschikt voor een andere schepping: de mens. Deze kreeg de opdracht "tot velen" te worden, de aarde te vullen en er voor eeuwig op te verblijven. De mens was "volmaakt gemaakt" d.w.z. dat zij niet ziek zouden worden of sterven. Dat volmaakte leven verloren zij door hun ongehoorzaamheid. Het loon dat de zonde betaalt betekende de dood. Romeinen 5 geeft duidelijk weer dat "door een mens de zonde de wereld is binnengekomen en dat het volmaakte leven van Jezus als loskoopoffer nodig was om dat "eeuwige leven" weer terug te krijgen. Maar dat ligt nog in het verschiet.
Een deel van het modelgebed waar Jezus ons om leerde bidden in het modelgebed: "Uw wil geschiede in de hemel..." is reeds in vervulling gegaan.
Uit studie naar diverse profetieen in de bijbel kunnen wij leren dat Jezus vanaf 1914 als koning in de hemel is gaan regeren. Dit ging gepaard met een oorlog in de hemel en het neerslingeren van de "oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd" naar de aarde inclusief zijn volgelingen de demonen. Openbaring 12:12 zegt verder "Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u neergedaald en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft" Een korte tijdsperiode tot zijn vernietiging en realisatie het tweede deel van Gods wil, de komst van Gods koninkrijk op aarde. In deze tijdsperiode leven wij nu.
In Openbaring 16 lezen wij verder wat hiervan de gevolgen zouden zijn. Ook Jezus gaf zijn volgelingen tekenen (Math 24 : 6-14) waaraan zij deze laatste dagen voor zijn wederkomst zouden herkennen. Ook 2 Timotheus 3 omschrijft deze laatste dagen duidelijk. We hoeven maar om ons heen te kijken om te weten dat wij in deze laatste dagen leven. Het is tegelijkertijd dus ook goed nieuws te weten dat hier binnenkort een einde aan komt. En Openbaring 21 : 4 werkelijkheid wordt: "En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, nog pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan".

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:55

Ik ben nu ook wel benieuwd, want volgens mij is de groep leden hier helemaal niet groot. De kerk zit niet eens vol op zondag, omdat de meesten die hier wonen niet zwaar beleidend zijn. Vandaar dat ik ook zo'n woonplezier heb. Alleen mijn overburen zijn redelijk zwaar gelovig. En ook met hen kan ik prima door één deur. Dat is dus ook de reden, dat ik er geen soelaas over ga maken. Maar als ik last krijg van iemand, omdat hij de regels die de wet voorschrijft aan zijn laars lapt, dan bel ik gewoon, net als elke andere burger de politie. Zo simpel werkt het. En dan zal ook een christen vinden, dat je je buurman zijn land moet gunnen. 1 van de 10 geboden is immers, dat je een ander niet mag benijden om zijn bezit. Ik was puur geïnteresseerd, omdat het grenst aan ons land, maar we hebben het niet nodig. Dus het is een ander ook gegund.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:57

idefix4 schreef:
Babootje: Ja en als je daar over gaat nadenken, dan was dat gezin het eerste gevalletje incest... Ik blief maar te denken dat God er daarna nog een paar heeft bijgemaakt, maar inmiddels zijn er met DNA onderzoeken al heel wat verwijzingen naar één Eva in Afrika, waar de hele wereldbevolking uiteindelijk van af stamt. Het onderzoek is nog volop bezig en ieder die wil mag er DNA voor afstaan.

Dat klopt. Over de DNA onderzoeken, staat me idd iets van bij. Interessant. De hof van Eden werd verwoest door de zondvloed in de dagen van Noach maar heeft vermoedelijk in het huidige Irak gelegen, in de buurt van de rivieren Eufraat en Tigris.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:00

Babootje: Goh, Openbaring heb ik het nog nooit gelezen, maar dat wee de aarde en de zee, dat klopt behoorlijk in deze tijdsspanne! Kijk naar Japan en de tsunami en je zou er echt in gaan geloven, dat het zo is! Toch eens mezelf in gaan lezen.

Ik zie de bijbel niet als 'de waarheid' maar wel als een leidraad om een sociaal leven te kunnen leiden. Vandaar ook, dat ik het prima vindt, dat mijn kinderen de bijbel leren kennen.

Mbt ziekte heb ik een heftig nadeel gezien van het geloof. Ik heb iemand met kanker gezien, die euthanasie weigerde. Hij ging volledig op in zijn vertrouwen in god. Hij heeft geleden tot de laatste snik. Dat was vooral ook voor zijn familie en zijn vrouw ongelooflijk zwaar. Aan de ene kant natuurlijk heel erg knap. Ik zou er niet voor kiezen. Een zieke hond help je ook uit het lijden, waarom een ziek mens dan niet?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:02

Ja, dat is mij ook zo geleerd. Uit DNA onderzoeken is naar voren gekomen dat ergens in ethiopië de eerste mens was en die is de hele wereld over getrokken. Ik vind dat soort onderzoeken ook bere-interessant!

Net als de vraag hoe pyramides er hadden kunnen zijn in zowel Zuid Amerika als Egypte. Ook al zo'n mooie vraag. Of hoe de Egyptenaren in hun tijd al tabak konden hebben. Op dat vlak zou ik best tijdreizen willen kunnen maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:18

idefix4 schreef:
Jup, als je blank bent, wordt je immers niet gediscrimineerd. En als je vrouw bent en geen lid mag worden van een bepaalde politieke partij, dan mag dat gewoon. Maar het maakt mij wel principieel op ze tegen. Ik voel me hier dan net die barmhartige samaritaan, waar jezus het over had. Die gaf aan, dat je ondanks je geloof altijd van een ander moet houden, maakt niet uit wat die ander gelooft. En dan slaan er toch heel wat de plank mis, vind je ook niet?

Dat ze voorrang krijgen vind ik wat anders, dan dat je helemaal niet in aanmerking komt.

Ik ben het met je eens hoor. Mensen hebben altijd de neiging om andere vanuit een geloofsovertuiging meer op te leggen dan dat Jezus in feite heeft geboden "je naaste lief te hebben gelijk jezelf en God boven alles" Daarmee vatte hij in feite de hele wet (de 10 geboden die God aan Israel gaf) samen. Luk 10:26, 27. Je naasten - je medemensen - zijn ook degenen die niet aan je verbonden zijn door het geloof.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:24

idefix4 schreef:
Net als de vraag hoe pyramides er hadden kunnen zijn in zowel Zuid Amerika als Egypte. Ook al zo'n mooie vraag. Of hoe de Egyptenaren in hun tijd al tabak konden hebben. Op dat vlak zou ik best tijdreizen willen kunnen maken.

Dan kan :D : http://youtu.be/cb9e35tyCE4

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:31

Haha, die eekhoorn blijft leuk! Da's ook een leuke uitleg. Vermoedelijk nemen mijn kids die voorlopig wel over. :')

Babootje: Ik heb gemerkt dat mensen die zich echt verdiepen in wat er in de bijbel staat, vaak meer naastenliefde in hun lijf hebben, dan mensen die klakkeloos elke zondag in de kerk zitten. Blijkbaar zijn veelal dat de luie gelovigen, die gewoon doen, wat de rest ook doet. Maar echt hoor, waar ik nu zit, is er veel naastenliefde verder. Ik zal nooit vergeten, dat die gelovige mensen aan de overkant van onze straat zo lief waren om in de tijd dat we geen weide hadden voor onze paardjes hun weiland gratis en belangeloos ter beschikking stelden. Die hadden echt wel begrepen waar het voor stond. En dat kan ik meer dan alleen maar waarderen.
Ik bedenk me dus ook maar, dat zo'n besluit is genomen door een paar mensen en niet door de gemeenschap. Ik kan dat verschil absoluut wel zien. En ik ben dus ook niet zo hypocriet om me dan maar aan te melden om kans te maken op. Ik respecteer hun wens. ;)
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 17-02-12 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:33

Alleen al uit geschiedkundig oogpunt is de bijbel een heel waardevol boek. Veel archeologische schatten zijn gevonden op basis van het bijbelverslag. En ook de wetenschap heeft inmiddels veel van wat in de bijbel is omschreven bevestigd. Bijvoorbeeld wordt in de bijbel al er al over gesproken over "het rond der aarde" en dat de aarde "aan niets hangt" gesproken zonder dat iemand dat toen kon zien.
Ook zijn in de Bijbel (destijds aan Israel) strenge wetten gegeven omtrent hygiene bijvoorbeeld hoe men omging met doden etc. waarvan wij nu weten waarom dat zo is.
Maar ook worden in de bijbel alle wereldregeringen tot nu toe omschreven. Dat maakt het dan ook weer een actueel boek.
En wat je zegt, als leidraad voor een sociaal leven is de bijbel ook waardevol. De raad die in dat opzicht wordt gegeven veroudert nooit.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:35

idefix4 schreef:
Net als de vraag hoe pyramides er hadden kunnen zijn in zowel Zuid Amerika als Egypte. Ook al zo'n mooie vraag.

:D Hij blijft leuk dat filmpje. Er is een theorie dat de werelddelen vroeger aan elkaar hebben gezeten. Deze fasen wordt wel Pangaea genoemd. Er was toen verkeer mogelijk tussen o.a. Zuid-Amerika, Afrika, India, Australië etc. Door de continentale drift zijn deze werelddelen uit elkaar gedreven. Er zijn veel theorieën over het ontstaan van het menselijk leven in Afrika, maar net als de theorie bewezen wordt geacht, wordt er weer een ouder mens soort ontdekt. De verspreiding van de mens over de aarde wordt ook toegekend aan het verdwijnen van de laatste ijstijd. Door de opwarming van de aarde werd Afrika droger en heter en werd daar het jagen en verzamelen moeilijker. Er ontstond een trek naar andere delen van de wereld zoals het gebied rond de Indus, China en Europa. Vanwege het klimaat werd het mogelijk om hier landbouw samenleving op te bouwen. Dat er dus overal DNA verspreiding plaats vind is logisch maar over het ontstaan van de mensheid is er nog geen al om bewezen wetenschappelijke theorie. Ik denk dat het vooral afhangt van wat je zelf wilt geloven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:37

quote="idefix4"]
[/quote]

Ellie_F schreef:

_O- _O- _O- Briljant.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:40

Maar dat maakt het geloven ook zo leuk hè? Geloven is iets anders dan feitelijk kunnen bewijzen. :j Ik vind die onderzoeken gewoon heel interessant. Het geeft je ook weer stof om na te denken. Er wordt ook wel gezegd, dat de zeestromen al snel ontdekt waren en dat Egyptenaren allang in Amerika kwamen voor dat Columbus het 'herontdekte'. De Vikingen gingen ook al naar Amerika. Daar zijn al dingen van gevonden in Canada.
Zondermeer ben ik het er ook mee eens dat de bijbel een verzameling verslagen is uit andere tijden. Een aantal verhalen komen ook terug in andere oude boeken. Daar zit echt wel een kern van waarheid in. Maar je kan dat boek op zo veel manieren interpreteren! En daar komen al die geloven uit voort. Zo werkt het nu éénmaal. Maar dat maakt het ook zo boeiend!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:44

Ik denk helemaal niet dat de bijbel allemaal verslagen zijn, en ook niet dat de bijbel een geschiedenisboek is :n Sommige teksten zijn wel bedoeld als geschiedschrijving, anderen als verzetsliteratuur of poëzie, of nog meer redenen die je kunt bedenken om een boek te schrijven ;).

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:47

De bijbel kan inderdaad een waardevol boek zijn. Maar vergeet niet dat er in de bijbel ook fouten staan. Een bekend voorbeeld hiervan is Mozes die, in naam van God, de zon beval om stil te staan bij Ephrata. Toen Galielo Galilie in 1610 vertelde dat de aarde om de zon draaide i.p.v. de zon om de aarde, werd hij als ketter door de kerk vervolgd. Dus een al te rigide toepassing van wat er in de bijbel staat, is gevaarlijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:54

Zijn dat fouten of is dat zo opgevat omdat het nou eenmaal is wat wij zien gebeuren? Wij zeggen ook nog steeds dat de zon opkomt en ondergaat. Terwijl die zon feitelijk niets doet, maar de aarde. Toch zal niemand daarvan zeggen dat het fout is.