Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
russel schreef:Fiffill schreef:Niet alleen de leraren waren anders hoor. Ook de kinderen. Je wilt niet weten hoe brutaal ze zijn tegenwoordig, dat is echt merkbaar. Zelfs voor mij, toen ik nog op de middelbare school zat leek elk nieuw jaar asocialer te worden.
Ik zat overigens ook op de vrije school
is dat in de steden anders dan op het platte land? Hier valt dat mee hoor, merk daar niets van....gelukkig...maar ik woon op plaaate land, lopen ook ongeveer 50 jaar achter
mayniac_val schreef:Russel, er is echt wel verschil tussen leerlingen op een 'platteland'school en een in de stad, er is zelfs al verschil tussen verschillende regio's. Zo heb ik lesgegeven in de buurt van Hoorn/Enkhuizen en een school hier in het dorp. Hier zijn het over het algemeen schatjes die best mee willen werken, in Hoorn/Enkhuizen veel minderEn dat is geen verzinsel, dat hoor je van iedereen in die regio.
Goof schreef:Arabesk, dat laatste plaatje dat je hebt geplaatst is zo waar!
Tegenwoordig hoeven kids maar te piepen bij hun ouders en deze bellen of stappen naar school om te klagen bij desbetreffende docent over een gehaalde onvoldoende of omdat ze vinden dat kindlief niet na hoeftte blijven, werk hoeft in te halen, of noem maar op.
Ouders ondermijnen het gezag van een docent vreselijk, fijn voorbeeld voor hun kinderen die daarmee alleen maaar leren overal mee weg te komen..... En bedankt paps en mams!
Lente schreef:Dat is inderdaad ook iets wat mij zorgen baart Arabesk. Vroeger bij mij in de klas (en dat is nog niet eens zo gek lang geleden) zaten bijna alle jongens wel op sport. Voetbal, hockey, basketbal, whatever.
Nu lijkt het minder dan 50% van de leerlingen te zijn die nog sport. Vreemd dat we zoveel obese leerlingen hebben. Hobby nummer 1 is tegenwoordig; online shooters, met vrienden, met zo'n koptelefoon en dat hele dagen lang. Huiswerk wordt er tussendoor gefrummeld door een groot aantal leerlingen - iets waar wij als docent geen zicht op hebben maar wel de consequenties van dragen.
Voor gek zetten van leerlingen is tegenwoordig een absolute no-go en dat zou ik ook niet willen. Een veilige klassenomgeving is een hele belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.
Mambobeach, ik heb ook als receptioniste gewerkt. Een heel stuk relaxter vind ik persoonlijk, maar voor mij ook een stuk minder voldoening.
Goof schreef:Ja,dat is inderdaad dagelijks kost.
Tijdje geleden sprak ik een leerling aan omdat hij een van onze regels overtrad. Ik kreeg ten eerste een grote mond toe en ten tweede 's middags een boze papa aan de tel. mij vertellende dat zijn kind zeker niet na zou blijven en ook zijn excuses niet aan zou bieden omdat hij (papa dus) hem thuis wel regels leerde en hij vond dat wat zijn zoon deed gewoon wel mocht.
Dag autoriteit....
Goof schreef:Waarom conludeer je dat ik niet gesproken heb met zowel leerling als vader?
Ik ben altijd bereid om met iedereen te spreken en naar ieders kant van het verhaal te luisteren. probleem is dat ouders tegenwoordig weinig meer samen lijken te willen werken met docenten. Ouders nemen eigen beslissingen en ondermijnen daarmee totaal het gezag op scholen.
Erger nog is dat ze daarmee hun kind met een totaal verkeerde insteek naar school sturen (de papa-lost-alles-wel-op-insteek).
Kinderen (mijn leerlingen dus) horen te leren dat er regels zijn in het leven waaraan ze zich zullen moeten houden. Kinderen horen niet te leren dat je je niet hoeft te houden aan regels, want papa praat toch alles wel goed voor je.
Goof schreef:Waarom conludeer je dat ik niet gesproken heb met zowel leerling als vader?
Ik ben altijd bereid om met iedereen te spreken en naar ieders kant van het verhaal te luisteren. probleem is dat ouders tegenwoordig weinig meer samen lijken te willen werken met docenten. Ouders nemen eigen beslissingen en ondermijnen daarmee totaal het gezag op scholen.
Erger nog is dat ze daarmee hun kind met een totaal verkeerde insteek naar school sturen (de papa-lost-alles-wel-op-insteek).
Kinderen (mijn leerlingen dus) horen te leren dat er regels zijn in het leven waaraan ze zich zullen moeten houden. Kinderen horen niet te leren dat je je niet hoeft te houden aan regels, want papa praat toch alles wel goed voor je.
mayniac_val schreef:Omdat de 'status' van het beroep daalt. Probeer niet arrogant te doen van 'kijk ons nou belangrijk zijn', maar de relatie tussen ouder/kind en leraar is gewoon een stuk informeler geworden, waardoor het lastiger wordt om goed te communiceren.
Edit: en ja, een docent heeft ALTIJD gelijk als hij/zij iemand eruit gooit en als ouder moet je dat niet in twijfel gaan trekken.
Citaat:Edit: en ja, een docent heeft ALTIJD gelijk als hij/zij iemand eruit gooit en als ouder moet je dat niet in twijfel gaan trekken.