De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:15

Dan sta je daar als juffie van net 24 jaar, net afgestudeerd, ga er maar aanstaan ;-). Het is toch een verschil iemand van 24, jong en vrouw of een oudere man, grijze haren en al jaaaaaaren docent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:20

russel schreef:
Fiffill schreef:
Niet alleen de leraren waren anders hoor. Ook de kinderen. Je wilt niet weten hoe brutaal ze zijn tegenwoordig, dat is echt merkbaar. Zelfs voor mij, toen ik nog op de middelbare school zat leek elk nieuw jaar asocialer te worden. :n
Ik zat overigens ook op de vrije school ;)

is dat in de steden anders dan op het platte land? Hier valt dat mee hoor, merk daar niets van....gelukkig...maar ik woon op plaaate land, lopen ook ongeveer 50 jaar achter :+

Geen idee, maar ik zat op school in Amsterdam. 50 jaar haha :+
Overigens in een buurt waar veel scholen zitten, die erg "elitair" aan het worden zijn (lees: weinig VMBO, vooral witte scholen), is de gemeente niet zo blij mee. Maar toch merk je echt dat kinderen asocialer worden. Ik ben bijv vrijwilliger op een kinderboerderij en daar merk je het ook, zo weinig respect... en welke kinderen zijn dat? De kinderen waar de ouders amper aandacht voor hebben. (ze staan ongeïnteresseerd te kijken hoe hun kind dieren opjaagt terwijl ernaast een bordje staat dat dat niet mag). Daar ligt meer het probleem denk ik. En wie moeten al die kids nu opvoeden? De leerkrachten... nou, zij liever dan ik, een stel van die losgeslagen koters elke dag.

Arabesk

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:22

Oh ik zie het al helemaal voor me 'Mamma ik wil die pony aaien, ik MOET hem aaien. AUW hij bijt me!!'

Ik merk het ook als ik met de paarden koffie ga drinken op een redelijk drukke plek met kinderen. Ouders komen gewoon ongevraagd met hun kinderen op de paarden af en vragen niet eens of ze mogen aaien. Of ouders laten kinderen gewoon een voetbal richting het paard trappen.

Gelukkig zijn die van mij kipmak ^)

De enigen die wél netjes vragen of ze mogen aaien zijn duitse kindjes en ouders.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:22

Russel, er is echt wel verschil tussen leerlingen op een 'platteland'school en een in de stad, er is zelfs al verschil tussen verschillende regio's. Zo heb ik lesgegeven in de buurt van Hoorn/Enkhuizen en een school hier in het dorp. Hier zijn het over het algemeen schatjes die best mee willen werken, in Hoorn/Enkhuizen veel minder :n En dat is geen verzinsel, dat hoor je van iedereen in die regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:23

Arabesk, kom hier wonen, echt wel lieve kinderen hoor en ruimte zat, huizen goedkoper en ruimte voor peerd.............

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:26

russel schreef:
Arabesk, kom hier wonen, echt wel lieve kinderen hoor en ruimte zat, huizen goedkoper en ruimte voor peerd.............

ja misschien moet ik dat maar doen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:26

Gelukkig kunnen de pony en ezels hier zelf bepalen of ze geaaid worden, dan gaan ze gewoon niet bij het hek staan. Maar pony vindt het volgens mij erg leuk om zo te gaan staan dat de kindjes er NET niet bij kunnen }>

mayniac_val schreef:
Russel, er is echt wel verschil tussen leerlingen op een 'platteland'school en een in de stad, er is zelfs al verschil tussen verschillende regio's. Zo heb ik lesgegeven in de buurt van Hoorn/Enkhuizen en een school hier in het dorp. Hier zijn het over het algemeen schatjes die best mee willen werken, in Hoorn/Enkhuizen veel minder :n En dat is geen verzinsel, dat hoor je van iedereen in die regio.

Klopt, ook hier heb je al bepaalde regio's. En bepaalde scholen. Die van mij was niet zo erg, fijne school (ligt wss ook aan het soort school) maar er waren scholen... en niet denigrerend bedoelt maar altijd VMBO. Je zag dat ze in "mijn" scholenbuurt (A'dam oud zuid) de VMBO afdeling er vaak gewoon uit gooiden, zo van "probleem opgelost". Zag je ook met bijv het Amsterdams Lyceum.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:29

Arabesk, dat laatste plaatje dat je hebt geplaatst is zo waar!
Tegenwoordig hoeven kids maar te piepen bij hun ouders en deze bellen of stappen naar school om te klagen bij desbetreffende docent over een gehaalde onvoldoende of omdat ze vinden dat kindlief niet na hoeftte blijven, werk hoeft in te halen, of noem maar op.
Ouders ondermijnen het gezag van een docent vreselijk, fijn voorbeeld voor hun kinderen die daarmee alleen maaar leren overal mee weg te komen..... En bedankt paps en mams!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:30

@Fiffill: Is ook zo hoor, dat is meestal ook de lastigste afdeling, met name BK.
Op die school rond Hoorn/Enkhuizen liep ik stage op de havo/vwo afdeling, wat een draaama. Geef mij die malle pubers hier maar :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:31

Goof schreef:
Arabesk, dat laatste plaatje dat je hebt geplaatst is zo waar!
Tegenwoordig hoeven kids maar te piepen bij hun ouders en deze bellen of stappen naar school om te klagen bij desbetreffende docent over een gehaalde onvoldoende of omdat ze vinden dat kindlief niet na hoeftte blijven, werk hoeft in te halen, of noem maar op.
Ouders ondermijnen het gezag van een docent vreselijk, fijn voorbeeld voor hun kinderen die daarmee alleen maaar leren overal mee weg te komen..... En bedankt paps en mams!

Gut ja, ik hoorde laatst een verhaal.. Geen idee meer waar, maar goed. Kind was door een docent de les uit gezet en moest nakomen omdat hij/zij geen huiswerk had gemaakt ofzo. Kreeg de docent in kwestie een boos telefoontje dat nablijven echt niet kon, want kind had een voetbaltraining of iets dergelijks :roll:

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:51

Dat is dagelijkse kost hoor...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:59

Ja,dat is inderdaad dagelijks kost.
Tijdje geleden sprak ik een leerling aan omdat hij een van onze regels overtrad. Ik kreeg ten eerste een grote mond toe en ten tweede 's middags een boze papa aan de tel. mij vertellende dat zijn kind zeker niet na zou blijven en ook zijn excuses niet aan zou bieden omdat hij (papa dus) hem thuis wel regels leerde en hij vond dat wat zijn zoon deed gewoon wel mocht.

Dag autoriteit.... :wave:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:03

In zo'n situatie Goof zou ik die leerling de les weigeren totdat er een gesprek is geweest met leerling, vader en schoolleiding. :(

Even wat anders; die wet waar het allemaal om draait zou deze week door de 1e kamer gaan. Ik hoor er weinig meer van :?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:04

Ik geef deze leerling geen les, het gebeurde in de pauze. Schoolleiding heeft inderdaad contact gehad met de ouders. Gelukkig.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:04

Lente schreef:
Dat is inderdaad ook iets wat mij zorgen baart Arabesk. Vroeger bij mij in de klas (en dat is nog niet eens zo gek lang geleden) zaten bijna alle jongens wel op sport. Voetbal, hockey, basketbal, whatever.

Nu lijkt het minder dan 50% van de leerlingen te zijn die nog sport. Vreemd dat we zoveel obese leerlingen hebben. Hobby nummer 1 is tegenwoordig; online shooters, met vrienden, met zo'n koptelefoon en dat hele dagen lang. Huiswerk wordt er tussendoor gefrummeld door een groot aantal leerlingen - iets waar wij als docent geen zicht op hebben maar wel de consequenties van dragen.

Voor gek zetten van leerlingen is tegenwoordig een absolute no-go en dat zou ik ook niet willen. Een veilige klassenomgeving is een hele belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.

Mambobeach, ik heb ook als receptioniste gewerkt. Een heel stuk relaxter vind ik persoonlijk, maar voor mij ook een stuk minder voldoening.

Ik vond het een prachtbaan maar het was wel aanpoten! :j En wat ik zeg, eigenlijk geen pauze's maar dat had ik er graag voor over. :j Ligt er denk ik ook aan bij welk bedrijf je werkt. Bij het bedrijf waar ik voor werkte zat 1000 man en dan nog eens de andere bedrijven die in het pand zaten maar ik vond het heerlijk. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:13

Goof schreef:
Ja,dat is inderdaad dagelijks kost.
Tijdje geleden sprak ik een leerling aan omdat hij een van onze regels overtrad. Ik kreeg ten eerste een grote mond toe en ten tweede 's middags een boze papa aan de tel. mij vertellende dat zijn kind zeker niet na zou blijven en ook zijn excuses niet aan zou bieden omdat hij (papa dus) hem thuis wel regels leerde en hij vond dat wat zijn zoon deed gewoon wel mocht.

Dag autoriteit.... :wave:

Waarom niet gewoon praten? Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat sommige leerkrachten heel autoritair over kunnen komen. Maar goed, een goede discussie ga ik altijd wel aan. :) Ik kom er dan ook altijd wel uit en ik ben ook recht door zee. Iedereen maakt fouten, ouders en leerkrachten. Mijn kind kwam laatst thuis en wilde echt niet zijn excuses aanbieden omdat hij niet diegene was die iets had gedaan, kind naast hem had het gedaan maar die zei mooi niets. Afijn, ik heb met de juf een gesprek gehad en opgelost. Er werd namelijk een kind gepest en dat is natuurlijk niet de bedoeling. En mijn kinderen doen niets? Jawel hoor :) maar daar is hij dan ook eerlijk over maar hij heeft wel een rechtvaardigheidsgevoel. ;)
(Net zijn moeder ;) )

Heb 1 keer mij echt laten gelden op school, een enorme fout, en daar sta ik nog steeds achter en dat zal ik nooit vergeten. Maar wat ik zeg, iedereen maakt fouten. :j

Ik denk dat vandaag de dag alle mensen sowieso mondiger zijn, volwassenen en kinderen. Ja, waar ligt dat eigenlijk aan? Werd er vroeger meer geslikt en ja en amen gezegd?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:25

Waarom conludeer je dat ik niet gesproken heb met zowel leerling als vader?
Ik ben altijd bereid om met iedereen te spreken en naar ieders kant van het verhaal te luisteren. probleem is dat ouders tegenwoordig weinig meer samen lijken te willen werken met docenten. Ouders nemen eigen beslissingen en ondermijnen daarmee totaal het gezag op scholen.
Erger nog is dat ze daarmee hun kind met een totaal verkeerde insteek naar school sturen (de papa-lost-alles-wel-op-insteek).

Kinderen (mijn leerlingen dus) horen te leren dat er regels zijn in het leven waaraan ze zich zullen moeten houden. Kinderen horen niet te leren dat je je niet hoeft te houden aan regels, want papa praat toch alles wel goed voor je.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:27

Het is echt verschrikkelijk hoor. Mijn ouders zouden docenten groot gelijk hebben gegeven (en ik ben krap vijf jaar van de middelbare school af :') ), tegenwoordig mag je een kind amper streng toespreken of je hebt de ouder al op je dak.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:50

Goof schreef:
Ik ben altijd bereid om met iedereen te spreken en naar ieders kant van het verhaal te luisteren. probleem is dat ouders tegenwoordig weinig meer samen lijken te willen werken met docenten. Ouders nemen eigen beslissingen en ondermijnen daarmee totaal het gezag op scholen.
Erger nog is dat ze daarmee hun kind met een totaal verkeerde insteek naar school sturen (de papa-lost-alles-wel-op-insteek).

Kinderen (mijn leerlingen dus) horen te leren dat er regels zijn in het leven waaraan ze zich zullen moeten houden. Kinderen horen niet te leren dat je je niet hoeft te houden aan regels, want papa praat toch alles wel goed voor je.

Zo, standje opgewonden... Ik vraag me in het algemeen af waarom ouders en leerkrachten niet normaal met elkaar kunnen praten... Dat dat dus steeds moeilijker wordt... In sommige gevallen begrijp ik dat dus. :=

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:52

Goof schreef:

:roll: Sorry hoor, dus een leerkracht heeft altijd gelijk? Nou, dus niet. Kijk, dat komt uit het stenen tijdperk he, als het niet rechtvaardig was, was het kop houden en niet banketstaaf. Ik ben heel blij dat ik mijn mannetje sta voor mijn kinderen, daar kunnen de leerkrachten ook nog eens wat van opsteken. :)*

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:53

Omdat de 'status' van het beroep daalt. Probeer niet arrogant te doen van 'kijk ons nou belangrijk zijn', maar de relatie tussen ouder/kind en leraar is gewoon een stuk informeler geworden, waardoor het lastiger wordt om goed te communiceren.

Edit: en ja, een docent heeft ALTIJD gelijk als hij/zij iemand eruit gooit en als ouder moet je dat niet in twijfel gaan trekken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:56

mayniac_val schreef:
Omdat de 'status' van het beroep daalt. Probeer niet arrogant te doen van 'kijk ons nou belangrijk zijn', maar de relatie tussen ouder/kind en leraar is gewoon een stuk informeler geworden, waardoor het lastiger wordt om goed te communiceren.

Edit: en ja, een docent heeft ALTIJD gelijk als hij/zij iemand eruit gooit en als ouder moet je dat niet in twijfel gaan trekken.

Nou, dat ben ik dus niet met je eens en dat is exact waar ik op doel!
Mijn kind heeft ten onrechte op zijn kop gekregen, dan is het toch logisch dat ik even overleg met juf en heel aardig dat zij ook te heeft gegeven dat zij het niet had gezien maar gegokt. Kom op nou zeg, wat is dit nu voor iets vreemds... Ik kan me voorstellen dat het zo niet leuk werken is, bah!

:') Sorry, maar een discussie met een leerkracht is ook zo niet mogelijk. Als IK maar gelijk heb, want ik ben leerkracht. :roll:

Ik wens jullie een fijne avond verder. ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:58

Zolang je niet zelf een klas van 30 voor je neus hebt, heb je ook gewoon geen idee :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:02

Leerlingen zijn een stuk brutaler hoor, niet alleen in amsterdam! Ik kom zelf uit een boerengat heb op een vmbo school gezeten, daarna ook met havo/vwo erbij. Beide zijn de leerlingen ontzettend brutaal hoor, vraag je netjes of ze even aan de kant gaan in de kantine omdat je kantine corvee hebt, krijg je toch een grote bek :=

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:08

Citaat:

Dit ben ik niet met je eens. Een leerlaar handelt altijd goed (altijd bewust van eigen handelen) als hij/zij vind dat iemand de les niet mag volgen maar of hij gelijk heeft? Vind ook dat je, je 'fouten' mag toegeven worden we alleen maar betere mensen van!
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 01-02-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt