Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:23

1 opmerking: Daag opleiding :wave:

Nederland KENNISeconomie en waar gaan we op bezuinigen: KENNIS -:(-

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:24

Als je maar vier uur per week les hebt, lijkt me dat je voldoende tijd zou moeten hebben voor huiswerk en een baan?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:25

Abiola schreef:
Als je maar vier uur per week les hebt, lijkt me dat je voldoende tijd zou moeten hebben voor huiswerk en een baan?

Baan á 32 uur per week of 1 dag 5 uurtjes werken?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:26

Als niemand meer zal kunnen studeren, zoals in dit topic wordt geschetst, zullen werkgevers dus zelf medewerkers moeten gaan opleiden. Het is heel gebruikelijk dat medewerkers opleidingen volgen naast een 40-urige baan: dit kan op alle niveaus en wordt zelfs gesubsidieerd vanuit de overheid. Na het VWO ga je dus werken en naast dit werk ga je studeren, de werkgever betaalt de opleiding. Uiteraard begin je niet aan de top, maar zal je groeien in je functie.

Overigens heeft mijn vader het niet anders gedaan vroeger :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:27

Abiola schreef:

Baantje: zeker wel. Baan waarmee je je studie kan betalen? nee :n
Het is niet voor niets dat je 4 uur les hebt, de rest zit je in de bieb literatuuronderzoek te doen en papers te schrijven.

En Joyrider: als je nou het onderwijs in wil? Of een taal wil gaan studeren die je nog niet spreekt? Of een zeldzame baan wil? Stel: je wil rechter worden. Dan moet je toch eerst nog een heel ander traject doorlopen... en wat als je nou niet 'uitgezocht' wordt door een bedrijf?

Abiola

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:29

Als je vier uur les hebt, kun je imo best een baan van 24 uur hebben. Dan heb je plenty tijd voor thuisstudie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:30

24 uur is een halve baan :).

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:32

Maar dan kun je wel je iegen broek ophouden toch?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:34

CoronaLime schreef:
Abiola schreef:

Baan á 32 uur per week of 1 dag 5 uurtjes werken?

Ik zal op beide reacties proberen in te gaan. Ik heb 6 uur college per week, maar mijn studie kent wel dezelfde studielast als iedere WO studie: een 40-urige studieweek. In mijn geval komt dat dus neer op heel veel zelfstudie. Daar vul ik dan ook mijn dagen mee, ik spendeer er echt enorm veel tijd aan. Iedere werkdag studeer ik overdag. Daarnaast werk ik 2 avonden in de week, plus de zaterdagen en zondagen. Dat werk kost mij bij elkaar ongeveer 25 uur per week. Dat geld gebruik ik om mijn eigen studie te betalen, wat mondjesmaat lukt.
Mijn punt wat betreft het lage aantal lesuren is dan ook niet zo zeer financieel van aard, maar meer een kwalitatieve vraag. Hoe kan je studenten begeleiden met zo weinig lesuren per week? Waar is de kwaliteit? Waarom hebben veel studenten een werkdag van 9 tot 5 en andere maar wat luttele uurtjes? Ik wil best wat meer voor mijn studie gaan betalen, zoals het kabinet het ziet, maar dan wil ik wel iets hebben wat het waard is om te betalen. Mijn bachelor rond ik nog af omdat ik daar nu al heel ver mee ben, maar duizenden euro's per jaar betalen voor 6 uur les per week? Ik zoek wel wat anders om te studeren :)
Klein detail: de overheid zegt dat hoger opgeleiden hun studieschulden makkelijk terug kunnen betalen doordat zij toch een bovengemiddeld salaris hebben na afstuderen. Wel, de studie die ik volg resulteert vooral in banen bij de overheid. En laat dit kabinet dus net heel erg bezuinigen op deze overheidstak, waardoor mensen van mijn studie moeilijk aan een baan komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:37

Wat Szan zegt :)

En naast 4 uur college kun je wel werken, maar het zal toch studievertraging opleveren omdat het wel gelijk staat aan een volle studieweek. Elke studie deelt dat anders in. Als een faculteit ervoor kiest om erg weinig contacturen te geven, dan moet die tijd op een andere manier besteed worden. Door inderdaad hele dagen zelfstudie.

(ik doe overigens 2 studies en heb daarnaast ook nog een tijd gewerkt, maar dat is alles behalve aan te raden)

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:57

Sheran schreef:
En Joyrider: als je nou het onderwijs in wil? Of een taal wil gaan studeren die je nog niet spreekt? Of een zeldzame baan wil? Stel: je wil rechter worden. Dan moet je toch eerst nog een heel ander traject doorlopen... en wat als je nou niet 'uitgezocht' wordt door een bedrijf?

Ik heb geen idee of het op dit moment mogelijk is om de PABO in deeltijd te doen, maar als dit de enige manier is om nog aan leraren te komen wordt daar echt wel een oplossing voor gezocht: onderwijsinstellingen zullen dan wel moeten.

Bij ons in het bedrijf kunnen medewerkers ook een taal leren: alleen niet omdat ze dit leuk vinden, maar omdat het toepasbaar is in het werk.

Ook voor een zeldzame baan zoeken werkgevers mensen, dus die zullen ze dan ook zelf opleiden.

Als je niet wordt uitgezocht door een bedrijf moet je je afvragen of je na het afronden van een studie wel op het niveau zou komen te werken waarvoor je de studie nodig hebt. Echt niet alle mensen die een HBO of WO studie afronden komen op een plek terecht waar ze iets hebben aan de studie.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:51

Abiola schreef:
Maar dan kun je wel je iegen broek ophouden toch?

Jezus, waarom moeten jonge mensen van 18 al per sé een superdruk leven van werk en studie op hun nek halen van jou?
Ik werk ook niet naast mijn studie (en lig nu sowieso even stil). Al ooit gehoord van vrije tijd en relaxen naast het studeren? Of uitgeput zijn na school en/of vele uren blokken om door je studie heen te komen? Zelfs al heb ik niet élke week hele dagen ben ik moe na school hoor, en vaak geen puf om dan ook nog eens te gaan werken, als ik dat al zou willen/kunnen. Ik heb toch ook een best lange reistijd, heb soms erg vroege dagen en heel veel opdrachten/werkstukken. Paard kan er nog net bij, en doet me vaak ook veel deugd maar ik zou de puf niet hebben om na school ook nog 3/4 uur te gaan werken, al naargelang wanneer ik thuis ben.

Nu heb ik zelf niet zo weinig uren als hier omschreven stond, maar veel mensen met minder uren kunnen die tijd alsnog goed gebruiken om te studeren en/of huiswerk te maken, en eventueel als ze tijd hebben nog een baan erbij te nemen. Ik denk dat de mensen die écht tijd over hebben en liggen te niksen echt niet zo dik gezaaid zijn hoor.

Daarnaast vind ik het sowieso al knap dat er zoveel mensen zijn in NL die nog een baan kunnen hebben naast hun studie en soms ook nog een hobby kunnen onderhouden. Ligt dat dan inderdaad aan minder lesuren? Zou kunnen, want ik ken maar weinig mensen in België die dat zouden kunnen als ik zie hoeveel les wij doorgaans hebben. (hoewel ik de uren die sommigen hier omschrijven toch echt niet weinig vind hoor, zelfde als hier)

Edit: En ik zie nu dat de mensen boven mij eigenlijk hetzelfde zeggen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:53

Dat je wel tijd hebt voor je paard, maar niet voor werk zegt mij al genoeg. Mensen zoals jij zijn een beetje de reden waarom ik denk zoals ik denk :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:56

Het kan voorkomen dat je wel kunt ontspannen (paarden) maar niet kunt werken... dat zijn toch twee hele andere dingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:02

Ik werk ca. 20 uur in de week omdat ik anders mijn huur niet kan betalen. En nee daar heb ik niet altijd energie voor maarja, als ik het niet doe is de spaarrekening die mijn ouders voor me hebben gemaakt héél snel leeg denk ik.

Oh en ik studeer aan de tu van Delft, heb 8 verplichte en ongeveer 15 niet verplichte uren. Daarnaast HEEL veel zelfstudie, ik loop lekker achter op het moment :) ach ik geloof niet dat er meer dan een tiende ofzo nominaal loopt op het moment.
Als ze de stufi afschaffen, mogen ze de studieduur voor Delft wel gelijk even verlengen :j lijkt me een goed plan.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 10-03-12 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:06

Abiola schreef:
Dat je wel tijd hebt voor je paard, maar niet voor werk zegt mij al genoeg. Mensen zoals jij zijn een beetje de reden waarom ik denk zoals ik denk :j
Ik vind dat wel erg kort door de bocht als je de situatie van iemand niet kent. Hoe graag ik ook een baantje zou willen (en ik wil écht graag), het gaat op dit moment gewoon even niet, paardrijden ook niet overigens. Zelfs mijn ouders staan daar achter en ik kan je zeggen dat het heel wat is als mijn ouders zeggen dat ik het werken maar even moet laten voor wat het is. Mijn studie is druk, ik zit met persoonlijke problemen, behandelingen etc. dus als ik nu naast mijn studie ook nog zou werken zou ik er gewoonweg aan onderdoor gaan, het combineren van dat alles is al zwaar genoeg. Ontspannen en werken zijn, zoals Sheran zegt, twee heel verschillende dingen en je hebt ook enige ontspanning nodig wil je goede resultaten behalen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:10

Sheran schreef:
Het kan voorkomen dat je wel kunt ontspannen (paarden) maar niet kunt werken... dat zijn toch twee hele andere dingen.

Ik kan ook lekker ontspannen bij mijn paard. Maar als je dat gesubsidieerd doet is er toch iets mis. Of moet ik even mijn bankrekeningnummer geven?

Summerly, jij hebt blijkbaar iets, dat vind ik anders. Als je kunt werken maar liever paard gaat rijden kan ik daarniet zoveel mee, dat moet je lekker zelf betalen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:12

Zo Abiola.. Wat een aannames. :)
Gesubsidieerd naar je,paard gaan.. Jeetje.. Ik werk potdrie zo'n 20 uur per week naast mijn studie,omdat ik het met de stufi erbij al niet makkelijk red... Ben blij dat ik nog kan knolhobbelen soms.. En dan ben ik verwend? :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:16

Abiola schreef:

mens heeft toch ook ontspanning nodig? Leven bestaat toch niet alleen maar uit continue werken, studeren etc. etc? Mens mag best wat vrije tijd hebben (en moet zelfs, mensen hebben dit nodig!). En moeten die zelf op hun eigen manier invullen, als dat voor haar paardrijden is, is dat prima.

Ik werk wel, maar ik zie mensen die dan 't hele weekend werken naast een voltijd studie. Op een gegeven moment kom je dan op een punt dat je 't niet meer kan hoor.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:18

Tsja, als in je profiel staat dat je proffesioneel werkontduiker bent, dan weet ik niet zo goed wat ik daartegen in moet brengen. Behalve dan ik eerder al zei...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:20

Sarcasme is,ook,een vak he. :')

Wil je mn werkrooster erbij hebben samen met mijn collegerooster en werkcollegeopdrachten? Tsjongejonge. Ik kan me hier echt boos om maken. Mensen die maar even denken te beslissen dat alle studenten feestende geldverslinders zijn...
Laatst bijgewerkt door upendo op 10-03-12 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:20

Daarnaast schrijf je professioneel nog altijd op deze manier. :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:22

Ik heb geen behoefte aan jou rooster, ik heb behoefte aan mensen die hun eigen broek op houden en niet die van mijn reet proberen af te trekken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:23

upendo schreef:
Daarnaast schrijf je professioneel nog altijd op deze manier. :)

Misschien kun je als bijbaantje gaan lesgeven.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:23

Ik hoop dat je over 30 jaar ook nog behoefte hebt aan een broek om je reet, want als het goed loopt financieer IK die dan. ;)