Huertecilla schreef:gummie schreef:Met die laatste zin ben ik het eens, en dan komen we in een andere discussie terecht (die ik eigenlijk in het begin al aankaartte, namelijk dat het niet de maximumsnelheid, maar het gedrag van automobilisten is)...
Het is WEL de max. snelheid:
- dat is namelijk de norm waar niet te hard proportioneel aan wordt afgemeten
- ook zijn de autobommen krachtiger bij 130 dan bij 120
Ralph Nader verwoordde het goed; ´unsafe at any speed´.
Ponies schreef het helemaal![]()
Haar beslissing om met 2200 kilo ipv 1000 kilo te rijden reduceert de overlevingskans van een 107-bestuurder met 2,2.
Zo is het met sneller rijden ook: De beslissing om sneller te rijden reduceert de overlevingskans van de overige verkeersdeelnemers en wel als functie van het kwadraat van de snelheid.
Voeg nu het Peltzman-effect toe.
Dan krijg je dat de bestuurder van een zwaardere/grotere auto makkelijker sneller rijdt; zonder benul beslist om de overlevingskans van anderen fors te reduceren.
Wie reedt er ook alweer met een klein 18 jaar autootje?
Ik ben er niet zeker van, maar bedoel je nu dat je met een hogere snelheid eerder dood ben?
Want in dat geval kan ik je vertellen dat die 10km/u niet uitmaakt

Of je nu van 120km/u naar 0 gaat of van 130km/u naar 0 gaat, het blijft een ontiegelijke rotklap die toch al zeer schadelijk is.
Of er nu 2 auto's met 130 tegen elkaar klappen, of met 120.... het effect is hetzelfde als je tegen een (stilstaande) betonnen muur rijd, je gaat van 130 naar 0.... en niet 130 en 130 bij elkaar optellen.
Daarnaast ben ook ik voor het meer verantwoordelijkheden geven aan de bestuurders. Haal maar eens alle borden en tekens om de weg weg bij een kruispunt, mensen worden ineens een stuk oplettender
