Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:22

gummie schreef:
Of we gaan met z'n allen in onze korte broek naar Iran en eisen daar dat de Burka wordt afgeschaft... :D Ach ja.

Dat is iets vergelijkbaars ja. Alleen.... wij komen er niet mee weg!

Collie2008

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:24

Ik ben ook tegen clowns, alsof alle roodharigen grappig zijn :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:27

We hebben er vandaag een debat over gevoerd in de klas en ik ben wel een beetje teruggekomen op wat ik eerst dacht. Wij kunnen nooit voor donkere mensen bepalen hoe gevoelig de slavernij ligt. En dat zwarte piet geassocieerd wordt met slaven vind ik een behoorlijk logische gedachtengang. Dus ik vind argumenten over roodharigen nogal irrelevant mbt tot dit onderwerp.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:31

MarcoBorsato schreef:
We hebben er vandaag een debat over gevoerd in de klas en ik ben wel een beetje teruggekomen op wat ik eerst dacht. Wij kunnen nooit voor donkere mensen bepalen hoe gevoelig de slavernij ligt. En dat zwarte piet geassocieerd wordt met slaven vind ik een behoorlijk logische gedachtengang. Dus ik vind argumenten over roodharigen nogal irrelevant mbt tot dit onderwerp.

Maar we hebben de slavernij nu juist los gelinkt van zwarte piet. Zwarte piet is ook geen afrikaan meer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:33

wat is er irrelevant dan? Roodharigen worden gepest om hun afkomst

rooie haren zijn varkensharen, en varkensharen die stinken....

Om maar even een leuke uitspraak te noemen, dat is ook racisme, net als denken dat roodharigen maar dom en grappig zijn

staat dan los van slavernij, het is een 'soort' of 'type' mens be/ver oordelen om hun uiterlijk

dus het is zeker wel relevant

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:36

gummie schreef:
Of we gaan met z'n allen in onze korte broek naar Iran en eisen daar dat de Burka wordt afgeschaft... :D Ach ja.

Ik ben ooit met de auto, in een avonturlijk leven naar iran gereden, het was daar tussen de 40 en 45 graden!! liep in de stad, echt bloedheet, de politie sommeerde mij om de bovenste knoopjes van m'n overhemd dicht te doen!!!
Was aanstootgevend of zoiets. Wat een leiphuizen daar!!
Met een korte broek hoef je daar echt niet aan te komen en de vrouwen moeten hun haar bedekken.

En maar schreeuwen om allah, nou die denkt gewoon krijg allemaal maar de paasei!! Of mag ik dat niet zeggen ??

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:37

nee dat mag niet want allah heeft niets te maken met paaseieren...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:40

Langcara schreef:
MarcoBorsato schreef:

Maar we hebben de slavernij nu juist los gelinkt van zwarte piet. Zwarte piet is ook geen afrikaan meer.

wie is we?
Colway schreef:
wat is er irrelevant dan? Roodharigen worden gepest om hun afkomst

rooie haren zijn varkensharen, en varkensharen die stinken....

Om maar even een leuke uitspraak te noemen, dat is ook racisme, net als denken dat roodharigen maar dom en grappig zijn

staat dan los van slavernij, het is een 'soort' of 'type' mens be/ver oordelen om hun uiterlijk

dus het is zeker wel relevant

Nee want de roodharigen zijn niet 400 jaar gebruikt in de slavernij.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:41

Jammer dan! :D

Schei uit over slaven, ze zijn er zelf mee begonnen daar in Africa. Ze namen een andere stam gevangen en lieten die voor hun werken, later verkochten ze die aan de blanken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:43

Ja dus? is dit nu een slavernij discussie of een racisme discussie?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:44

HolyPope schreef:
Jammer dan! :D

Schei uit over slaven, ze zijn er zelf mee begonnen daar in Africa. Ze namen een andere stam gevangen en lieten die voor hun werken, later verkochten ze die aan de blanken.

Oh dus omdat zij het deden, mochten wij het ook! Gelukkig, dan hoeven 'wij' daar geen verantwoording voor te nemen. Opluchting!

Ik vind dat we best wat meer rekening mogen houden met elkaar, Nederland is allang geen 'blank' land meer en als mensen echt gekwetst worden door zwarte piet is het toch helemaal niet zo'n ramp om een aanpassing te doen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:44

Colway schreef:
Ja dus? is dit nu een slavernij discussie of een racisme discussie?

Het 1 staat met het ander in verbinding lijkt me.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:46

Rood harige, dikke mensen, domme mensen, belgen, joden, vrouwen, zwarten, iemand ergens om uitlachen, uitrangeren, uitstoten of buitensluiten...Het is ALLEMAAL racisme

dus leg me nu nog eens 1 keer uit waarom roodharigen daar niet tussen horen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:48

Hoe kun je nu gekwetst worden door Zwarte Piet.
Dat is een verzonnen iets, er bestaat in het echte leven geen Zwarte Piet.
Als je je daardoor gekwetst voelt, is er al iets anders aan de hand met je.
Dan is Zwarte Piet een aanleiding om je gekwetstheid te gebruiken.

Er is ook niemand die zich gekwetst voelt door Sinterklaas of de Kerstman.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:50

terwijl die beiden obesitas hebben

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:50

Omdat roodharigen niet 400 jaar zijn misbruikt voor de slavernij van de blanken. Of wil je nu serieus beweren dat het voor jou hetzelfde is?

mika11 schreef:
Hoe kun je nu gekwetst worden door Zwarte Piet.
Dat is een verzonnen iets, er bestaat in het echte leven geen Zwarte Piet.
Als je je daardoor gekwetst voelt, is er al iets anders aan de hand met je.
Dan is Zwarte Piet een aanleiding om je gekwetstheid te gebruiken.

Er is ook niemand die zich gekwetst voelt door Sinterklaas of de Kerstman.

Sint en Santa zijn nooit slaven geweest. Hoewel ik denk dat Zwarte Piet een vrijgekochte slaaf is en vrijwillig bij Sint bleef begrijp ik toch heel goed dat donkere mensen bij het zien van zwarte pieten associaties maken naar de slavernij toe. En wat zou het boeien als piet een ander kleurtje kreeg?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:51

MarcoBorsato schreef:
wie is we?

De nederlandse cultuur, je weet wel, de cultuur die hier ontstaan is sinds eeuwen en eeuwen en zijn eigen ontwikkeling en geschiedenis heeft met eigen tradities.

MarcoBorsato schreef:

Dus je mag je alleen gediscrimineerd voelen als je voorouders 400 jaar in de slavernij gebruikt zijn. MAar niet om andere redenen. Jaja....

Het gaat hier om mensen die zich om wat voor reden ook gediscrimineerd voelen. Ik zie niet waarom de ene groep zich wel gediscrimineerd mag voelen en de andere niet. Dat is discriminatie. ;)
Laatst bijgewerkt door Langcara op 08-12-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:53

Citaat:
Dus je mag je alleen gediscrimineerd voelen als je voorouders 400 jaar in de slavernij gebruikt zijn. MAar niet om andere redenen. Jaja....

Inderdaad :+

Hoezo het woord discriminatie uit z'n verband trekken :){

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:53

Ik voel me gekwetst door types als Robin Atkinson die zich vermommen als Paus :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:54

Langcara schreef:
MarcoBorsato schreef:
wie is we?

De nederlandse cultuur, je weet wel, de cultuur die hier ontstaan is sinds eeuwen en eeuwen en zijn eigen ontwikkeling en geschiedenis heeft met eigen tradities.

Oh 'we' is de Nederlandse cultuur? Grappig, ik heb toch nooit geleerd dat 'we' daar het woord voor is. Ik leer echter wel dat een cultuur die leeft een cultuur is die verandert.

MarcoBorsato schreef:

Dus je mag je alleen gediscrimineerd voelen als je voorouders 400 jaar in de slavernij gebruikt zijn. MAar niet om andere redenen. Jaja....[/quote]

Het gaat hier om de zwarte pieten dus stap niet zo in dat slachtofferbootje.

sorry ik kan niet goed quoten :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:55

en de dwergen van de kerstman dan? Dat is pas slavernij....Kan ie wel...tegen die kleintjes? Je zal maar een groeistoornis hebben :+

Citaat:

Er wordt, terecht, een vergelijking gemaakt met het discrimineren van andere rassen/soorten/types en nu opeens zit er iemand in het slachtofferbootje? :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:58

Colway schreef:
en de dwergen van de kerstman dan? Dat is pas slavernij....Kan ie wel...tegen die kleintjes? Je zal maar een groeistoornis hebben :+

Citaat:

Er wordt, terecht, een vergelijking gemaakt met het discrimineren van andere rassen/soorten/types en nu opeens zit er iemand in het slachtofferbootje? :')

Ik geloof dat mensen die klein zijn ook niet graag met dwergen worden aangesproken :)

En jij zit in dat bootje aangezien je continue refereert naar roodharigen die gediscrimineerd worden. However, het gaat hier om donkere mensen die het lastig en pijnlijk vinden dat zwarte piet is zoals 'ie nu is. Wij als 'blanken' kunnen en mogen niet oordelen wat een donkere gemeenschap lastig en pijnlijk vindt. Ik hoop dat we met z'n allen een gulden middenweg kunnen vinden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:01

Citaat:
Oh 'we' is de Nederlandse cultuur? Grappig, ik heb toch nooit geleerd dat 'we' daar het woord voor is. Ik leer echter wel dat een cultuur die leeft een cultuur is die verandert.

is dat zo gek dan? Ik zie mezelf ook als onderdeel van mij familie en zeg dan ook 'we'
Zie mezelf ook als onderdeel van het bedrijf waar ik werk, en spreek dan ook over 'we'
Zo ook over de Nederlandse samenleving
Niets raars aan, niets mis mee

Citaat:
Wij als 'blanken' kunnen en mogen niet oordelen wat een donkere gemeenschap lastig en pijnlijk vindt.

Jahoor dat kunnen en mogen we zeker...VERoordelen is wat anders. En donkere mensen mogen zodoende ook oordelen over onze (hebben we het WIJ-gevoel weer) tradities, maar het VERoordelen slaat nergens op

BTW over het zwarte pieten bootje, jij ging er als eerst in zitten hoor door de discussie op die flauwe manier de mond proberen te snoeren, roeien met de riemen die je hebt denk ik

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:06

Nou ik denk dat het nogal wat is om te spreken voor de hele Nederlandse samenleving :=

En onze meningen verschillen wat dat oordelen betreft dan. Net zoals dat ik op een flauwe manier de discussie de mond zou proberen te snoeren, ik vind het een interessante discussie en heb mijn research gedaan. Ik bekijk het nu van een andere kant dan eerst.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:10

MarcoBorsato schreef:

Yep, en dat gebeurt hier ook. De traditie Sinterklaas is bijvoorbeeld veranderd. Kindvriendelijker, dus geen straffen meer met de roe, ook al komt deze nog voor in de liedjes. En Zwarte Piet wordt niet meer het knechtje genoemd maar is een heel belangrijke Personal Assistent geworden voor Sinterklaas, die er bepaald niet jonger en kwieker op geworden is de laatste jaren. Zwarte Piet is ook niet meer zwart omdat hij een slaaf is. Hij is zwart van het roet van de schoorsteen. Sint heeft daar geen last van: hij is te oud en te stijf om door de schoorsteen te kunnen. Hij kan slechts de pakjes uit de zak aangeven vanaf de rug van zijn paard op het dak. ;)
Ik snap niet wat hier op tegen is.

MarcoBorsato schreef:

sorry ik kan niet goed quoten :')

Ik ben ook niet altijd de handigste in quoten, no big deal. Het gaat hier over zwarte pieten, maar wij hebben het over vergelijkbare zaken. Zodat je dingen in perspectief kunt zien, dat hoort bij discussies. Want waarom het een afschaffen terwijl het ander geaccepteerd moet worden?