gummie schreef:Of we gaan met z'n allen in onze korte broek naar Iran en eisen daar dat de Burka wordt afgeschaft...Ach ja.
Dat is iets vergelijkbaars ja. Alleen.... wij komen er niet mee weg!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarcoBorsato schreef:We hebben er vandaag een debat over gevoerd in de klas en ik ben wel een beetje teruggekomen op wat ik eerst dacht. Wij kunnen nooit voor donkere mensen bepalen hoe gevoelig de slavernij ligt. En dat zwarte piet geassocieerd wordt met slaven vind ik een behoorlijk logische gedachtengang. Dus ik vind argumenten over roodharigen nogal irrelevant mbt tot dit onderwerp.
gummie schreef:Of we gaan met z'n allen in onze korte broek naar Iran en eisen daar dat de Burka wordt afgeschaft...Ach ja.
Langcara schreef:MarcoBorsato schreef:We hebben er vandaag een debat over gevoerd in de klas en ik ben wel een beetje teruggekomen op wat ik eerst dacht. Wij kunnen nooit voor donkere mensen bepalen hoe gevoelig de slavernij ligt. En dat zwarte piet geassocieerd wordt met slaven vind ik een behoorlijk logische gedachtengang. Dus ik vind argumenten over roodharigen nogal irrelevant mbt tot dit onderwerp.
Maar we hebben de slavernij nu juist los gelinkt van zwarte piet. Zwarte piet is ook geen afrikaan meer.
Colway schreef:wat is er irrelevant dan? Roodharigen worden gepest om hun afkomst
rooie haren zijn varkensharen, en varkensharen die stinken....
Om maar even een leuke uitspraak te noemen, dat is ook racisme, net als denken dat roodharigen maar dom en grappig zijn
staat dan los van slavernij, het is een 'soort' of 'type' mens be/ver oordelen om hun uiterlijk
dus het is zeker wel relevant
HolyPope schreef:Jammer dan!![]()
Schei uit over slaven, ze zijn er zelf mee begonnen daar in Africa. Ze namen een andere stam gevangen en lieten die voor hun werken, later verkochten ze die aan de blanken.
mika11 schreef:Hoe kun je nu gekwetst worden door Zwarte Piet.
Dat is een verzonnen iets, er bestaat in het echte leven geen Zwarte Piet.
Als je je daardoor gekwetst voelt, is er al iets anders aan de hand met je.
Dan is Zwarte Piet een aanleiding om je gekwetstheid te gebruiken.
Er is ook niemand die zich gekwetst voelt door Sinterklaas of de Kerstman.
MarcoBorsato schreef:wie is we?
MarcoBorsato schreef:Nee want de roodharigen zijn niet 400 jaar gebruikt in de slavernij.
Citaat:Dus je mag je alleen gediscrimineerd voelen als je voorouders 400 jaar in de slavernij gebruikt zijn. MAar niet om andere redenen. Jaja....
Langcara schreef:MarcoBorsato schreef:wie is we?
De nederlandse cultuur, je weet wel, de cultuur die hier ontstaan is sinds eeuwen en eeuwen en zijn eigen ontwikkeling en geschiedenis heeft met eigen tradities.
MarcoBorsato schreef:Nee want de roodharigen zijn niet 400 jaar gebruikt in de slavernij.
Citaat:Het gaat hier om de zwarte pieten dus stap niet zo in dat slachtofferbootje.
Colway schreef:en de dwergen van de kerstman dan? Dat is pas slavernij....Kan ie wel...tegen die kleintjes? Je zal maar een groeistoornis hebbenCitaat:Het gaat hier om de zwarte pieten dus stap niet zo in dat slachtofferbootje.
Er wordt, terecht, een vergelijking gemaakt met het discrimineren van andere rassen/soorten/types en nu opeens zit er iemand in het slachtofferbootje?
Citaat:Oh 'we' is de Nederlandse cultuur? Grappig, ik heb toch nooit geleerd dat 'we' daar het woord voor is. Ik leer echter wel dat een cultuur die leeft een cultuur is die verandert.
Citaat:Wij als 'blanken' kunnen en mogen niet oordelen wat een donkere gemeenschap lastig en pijnlijk vindt.
MarcoBorsato schreef:Oh 'we' is de Nederlandse cultuur? Grappig, ik heb toch nooit geleerd dat 'we' daar het woord voor is. Ik leer echter wel dat een cultuur die leeft een cultuur is die verandert.
MarcoBorsato schreef:Het gaat hier om de zwarte pieten dus stap niet zo in dat slachtofferbootje.
sorry ik kan niet goed quoten