Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:59

Het gaat hier om het weekend, dan moet je altijd betalen (40%). Of je nu een kaartje koopt of je chipkaart scant ;) en volgens mij klopt het inderdaad dat je sinds het invoeren van het verplichte inchecken voor studenten geen kaartje meer mag kopen in het weekend en gewoon je pas moet gebruiken :j (helaas ;) )

patatkraam

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:01

Ja maar wat voor reden zit daar achter dan? Wat maakt het uit of je een kaartje koopt of op dat ding saldo zet. Dat moet ik toch zelf kunnen beslissen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:48

Fiffill schreef:
Het gaat hier om het weekend, dan moet je altijd betalen (40%). Of je nu een kaartje koopt of je chipkaart scant ;) en volgens mij klopt het inderdaad dat je sinds het invoeren van het verplichte inchecken voor studenten geen kaartje meer mag kopen in het weekend en gewoon je pas moet gebruiken :j (helaas ;) )

Dit had ik ook zo begrepen inderdaad :j

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:46

_Tara_ schreef:
Yessy schreef:
Hmm dat is gek. Je begon dus op 16,60, checkte in, toen ging er 10 euro af en zag je 6,60 op de automaat staan. 5 euro erbij is 21,60 en vervolgens 12,80 eraf is 8,80. Waar is die 5 euro dan gebleven? Heb je gepind? Anders zou je kunnen checken of er een transactie is geweest. Heb je wel de chipkaart voor de automaat gehouden na het betalen?

Ben ik 5 euro kwijt geraakt? Dan kan al helemaal niet trouwens :P Toen ik incheckte stond er ook nog maar 6,60 op m'n kaart. Dat weet ik zeker. Daar heeft echt geen 16,60 opgestaan toen ik incheckte :n
Ik wist namelijk dat m'n saldo eigenlijk te laag zou zijn om in te checken. Was eigenwijs, probeerde toch in te checken en dat lukte :P

In dat geval heb je 5 euro cadeau gehad. Je kan inderdaad met een kortingskaart inchecken tot een saldo van 6 euro. Er wordt namelijk 10 euro afgeschreven tijdens het inchecken, maar je mag max 4 euro in de min :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:11

Ok apart dat ze dan zeggen dat je altijd 10 euro op je kaart moet hebben staan. Maar wel goed om te weten, van die 6 euro!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:13

patatkraam schreef:
Ja maar wat voor reden zit daar achter dan? Wat maakt het uit of je een kaartje koopt of op dat ding saldo zet. Dat moet ik toch zelf kunnen beslissen.

Vind ik ook hoor ;) ik verdenk ze er ook nog steeds van dat ze gewoon willen controleren hoe en wat en waarheen studenten reizen >;)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:57

Fiffill schreef:
patatkraam schreef:

Vind ik ook hoor ;) ik verdenk ze er ook nog steeds van dat ze gewoon willen controleren hoe en wat en waarheen studenten reizen >;)

dat gevoel heb ik ook :')
en dat er zoveel aan euro aan moet staan, dan raak je toch geld kwijt zeg maar, kijk ik snap dat er saldo op moet, maar stel een reis kost je 4 euro , dan zou je er toch gewoon 4 euro op moeten kunnen zetten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:54

Voor niet-studenten is het zelfs 20 euro :) dit komt omdat ze er 20 (of 10 dus) afhalen voor je gaat reizen, dat wordt weer terug gezet als je uitcheckt (min het reisbedrag natuurlijk :P ). Niet geheel onlogisch dat het zoveel is, want stel het was 5 euro en mijn reis kost 18 euro dan kan ik natuurlijk ook gewoon niet uitchecken.. en ben ik maar 5 euro kwijt ;)

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:56

Je kan nog steeds gewoon kaartjes kopen in het weekend hoor. Ik reis elk weekend, gewoon met een kaartje en dat is allemaal prima.

Wat mij het meeste irriteert zijn de incheckkastjes die heb bij Hermes in Eindhoven nooit doen. En dan gecontroleerd worden.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:04

Fiffill schreef:
Voor niet-studenten is het zelfs 20 euro :) dit komt omdat ze er 20 (of 10 dus) afhalen voor je gaat reizen, dat wordt weer terug gezet als je uitcheckt (min het reisbedrag natuurlijk :P ). Niet geheel onlogisch dat het zoveel is, want stel het was 5 euro en mijn reis kost 18 euro dan kan ik natuurlijk ook gewoon niet uitchecken.. en ben ik maar 5 euro kwijt ;)

ja maar andersom slaat het natuurlijk nergens op

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:05

Waarom slaat het nergens op dan? Lijkt me toch een duidelijke reden.
Niet dat ik het niet vervelend vind :+

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:38

Omdat je dan geld kwijt bent dat zweeft

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:50

Ja, maar zij hebben dan toch dat geld :+

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:22

Ik heb even snel een vraagje.
Ik moet zo naar school, maar het is erg koud. Dus wil ik met de bus ;)
Maar een ritje naar mijn school kost volgens mij 1.98
Maar ik heb er nu nog 2.50 opstaan.. dus kan ik dan wel met de bus?
Want in het begin schrijven ze er altijd 4 euro af..
dus dan zou ik -1.50 moeten staan... of lukt dat gewoon?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:47

paardje13g schreef:
Ik heb even snel een vraagje.
Ik moet zo naar school, maar het is erg koud. Dus wil ik met de bus ;)
Maar een ritje naar mijn school kost volgens mij 1.98
Maar ik heb er nu nog 2.50 opstaan.. dus kan ik dan wel met de bus?
Want in het begin schrijven ze er altijd 4 euro af..
dus dan zou ik -1.50 moeten staan... of lukt dat gewoon?

Dat kan gewoon als het goed is, je mag tot -4 euro na het inchecken, dus zelfs zonder saldo (0) zou je nog kunnen reizen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:26

Voor mij is de OV chipkaart wel goedkoper.
Met een kaartje (bus) naar school betaal ik rond de 3,20. Met OV kaart alleen heen is 2,50. Maar ik heb een abonnement dus betaal maandelijks 49 euro en kan bijna overal heen in de omgeving. Reken maar uit 2,50 x 30 (gemiddelde maand) = 75 euro. *Alleen de heenreis* Ik reis er 4 keer in de week heen + terug van/naar school en vaak ook nog eens naar een vriendin of gewoon naar de stad. Dus ik bespaar toch al 100 euro per maand ermee. :D

Maar voor de trein vind ik het echt bagger. Daarom koop ik dan altijd een online ticket gewoon van te voren al thuis als ik weet dat ik met de trein moet.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:34

Hebben er meer mensen via de ns site een abbonement besteld wat op de ovchip kaart komt te staan?

ik heb alles gedaan, betaling is gedaan maar ik krijg geen bevestigingsmail.
Ik wacht tot vanavond, dan ga ik er een belletje tegenaan gooien, maar ben toch benieuwd naar ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:08

Sani schreef:
Hebben er meer mensen via de ns site een abbonement besteld wat op de ovchip kaart komt te staan?

ik heb alles gedaan, betaling is gedaan maar ik krijg geen bevestigingsmail.
Ik wacht tot vanavond, dan ga ik er een belletje tegenaan gooien, maar ben toch benieuwd naar ervaringen.

Succes
Ik heb op die van mij bij een service punt er een maandabbo opgezet.Na een ritje een negatief saldo.De communicatie met TLS en de vervoerder hierover zal ik je maar besparen. Je mond valt open.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:43

Inmiddels de mail gekregen. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:21

Ik kon vanmorgen bij een AH niet opladen. Dus maar bij de NS zelf gedaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:25

just_kiki schreef:
Magrathea schreef:

Ik neem aan dat je student bent?
Dan mag je alleen nog maar op je ov reizen, niet meer met een kaartje...

niks moet,
als je studenten-gedoe hebt,heb je je ovkaart natuurlijk gratis (als in, gratis reizen)
koop je een kaartje, dan moet je zelf betalen ;)

je hoeft je ovkaart niet te scannen als je een loskaartje gekocht (en gestempeld) hebt

:O

Leven jullie onder een steen ofzo?

http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/student

En wat betreft 'dat bepaal ik zelf wel', dat is gewoon dom om te zeggen :') Anders laat ik mijn OV gewoon wel thuis voortaan, ik bepaal zelf wel of ik daadwerkelijk mijn ov laat zien als ik gecontroleerd wordt. Je hebt je gewoon te houden aan de regels die de vervoerder waarmee jij reist stelt.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:28

Het gaat mij er gewoon om dat ik die keuze zelf zou kunnen maken. Niet die autoriteiten die maar weer eens dingen voor mij beslissen. :roll:

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:29

waar staat dat dan dat het niet mag?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:31

Citaat:
•Reizen met een papieren vervoerbewijs tijdens de kortingsuren is uitsluitend bij NS voorlopig nog toegestaan.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:32

*\o/*