terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 08:22

Huertecilla schreef:
joostvangestel schreef:
Alle gekheid op een stokje, dat kan gewoon niet.

Pardon?

Een nog veel ergere beperking is een voorwaarde voor redding van Griekenland!
Dat zou onder curatele van een elite van eg-kleptocraten komen.

Tja, dat je kennelijk een redenen hebt om iedereen ernstig te wantrouwen die enigszins macht moet wel heel ver vervelend zijn. Om de EU bureaucraten op voorhand allemaal tot kleptocraat te benoemen vind ik heel erg ver gaan.

HC schreef:
Verder is het prima mogelijk. Nu is er een minimumleeftijd. Krik die naar 21 of wat ook. Kan zó.
Het hangijzer is het maatschappelijk draagvlak. Dát is een kwestie van genoeg krisis.
Geen stemrecht voor allochtonen is er dan ook zó door met een goed Jip&Janneke verhaal.
Dat zijn maar twee voorbeelden.

Een achterdeur is een wijzing van het vertegenwoordigingssysteem. Een staat van nood of crisis-kabinet is een voorbeeld van wat nu al kan.

Kijk voor een derde naar wat er in de VS is gebeurd. Daar heeft de burger toegestaan dat diens grondwettelijk rechten vlak boven de grond zijn afgezaagd. Lekker angst aanzwengelen aan de ene kant, censuur aan de andere en hoppa weer een knip in de rechten onder het mom van anti-terrorisme.
Slechts een kleine meerderheid van de amerikanen heeft het zelf nú nog maar echt door.

Je vergeet dat de media niet onafhankelijk zijn en de grote meerderheid nu net makkelijk te beïnvloeden is.

Staar je wederom niet blind op de omstandigheden in NL. Dat gaat én helemaal niet slecht én heeft de gasbel.

Taaltechnisch gesproken is mijn uitspraak fout: natuurlijk "kan" je het kiesrecht beperken, tot aan een dictatuur toe. Daarnaast geef je terecht aan dat er zelfs staatsrechtelijk mogelijkheden zijn om kiesrecht in te perken. In Duitsland zijn ze in de vorige eeuw ook een keer van een democratie naar een dictatuur gegaan. De vraag is of we dat willen. Ik geloof dat je met je betoog vooral aan wilt geven dat er risico's zitten in hoe ons staatsbestel in elkaar zit en we niet zo gek ver af zijn van beperkingen in het kiesrecht. Het landsbestuur zal rekening moeten houden met dat wat een meerderheid van het volk wil. Ook daar zijn grenzen aan, want als een meerderheid wil dat elementaire rechten van minderheden worden afgenomen, moeten we dat ook niet willen. Dan is het einde heel snel zoek en hebben we uiteindelijk alleen maar een egocratie (=anarchie) over.

Je kan ook mensen uitsluiten die in het buitenland wonen. Of alleen mensen laten stemmen die belasting betalen. Feit is dat het parlement stemt over zaken die alle inwoners van het land (en ook expats) aangaan. Mensen onder 18 stemmen voornamelijk niet mee omdat die onder verantwoording van hun ouders vallen. Ik denk dat het feit dat ze niet allemaal even competent zijn een secundair verhaal is. Als je Jan Modaal uit gaat sluiten, sluit je ook de grootst belastingbetalende groep uit. Dat lijkt me gewoon 100% fout.

Ik heb jarenlang in het buitenland gewoond en ik heb dus ook jarenlang niet mogen stemmen over wat er met "mijn" belastingcenten gebeurt (met uitzondering van gemeentelijk en europees stemrecht, ik mocht overigens weer wel meestemmen over de Nederlandse politiek, hoewel ik daar geen cent afdroeg). Ik begrijp dat jij nu nog in die situatie zit (tenzij je al een andere nationaliteit hebt aangenomen). Geen ideale situatie, maar er is mee te leven.

Overigens zouden mensen hun Europees stemrecht eens wat serieuzer moeten nemen. Je onthouden van dat recht is geen wijs idee in deze tijden. Ook Grieken kunnen invloed uitoefenen op wat er in Brussel gebeurt, net zoals Drenten invloed kunnen uitoefenen op wat er in Den Haag gebeurt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:18

Karl66 schreef:
Maar met deze redenering wordt een sterke leider vervangen door een intelligente, breed geöriënteerde bovenlaag en is daarmee net zo griezelig.

Ik vind het hoogst interessant dat er totaal voorbij gegaan wordt aan dat het nú een veel beperkter olichargie is.

Ook dat er om uitleg gevraagd wordt terwijl die door verschíllenden al gegeven is; de massa-media geven helemaal geen correcte informatie.

Algemeen stemrecht is *\o/*
Dat staat of valt met een bevolking die zich realiseert dat dit geweldig waardevolle recht ook een plicht inhoudt; geen ongefundeerde meningen ventileren, dus alleen stemmen als je weet waar het over gaat.
Daar is vrijheid van informatie een voorwaarde voor.

Momenteel wordt aan deze twee fundamentele voorwaarden niet voldaan en is er een dictatuur van een olichargie, gesteund door de massa die kiest wat deze via de door hen beheerste media stemt-

Kijk naar de VS; de bevolking heeft geen benúl en het land verkeerd permanent in staat van alertheid met een oorlogsindustrie op volle stoom. Het is als Duitsland in de jaren 1930.
Dát is ons democratische rolmodel?

Algemeen stemrecht is een waanzinnig groot goed.
Gooi dat niet te grabbel door luiheid en laksheid.
Geef het volk McBrood en videospelen en het laat zich leiden als een kudde schapen; comfie dom geplukt en geslacht.

Dit topic illustreert hoe erg het ook in NL is. Ongefundeerde onzin alom. Het succes van demagogie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:20

vorige eeuw zijn er ook zuidamerikaanse landen van democratie met veelbelovende economische ontwikkeling naar dictatuur gegaan, dat heeft uiteindelijk tot een faillisement van staten geleid. Nu gaat het weer beter daar.

Ik denk dat het een terechte opmerking is dat aan iedere staatsvorm risicos zitten. Maar het alternatief hier is geen staat, lijkt me tamelijk onwerkbaar.

Lovely schreef:
Citaat:
Het grootste probleem in het onderwijs is dat iedere ouder tegenwoordig denkt dat zijn kind hoogbegaafd is.

Citaat:
Ouders denken het vaak, maar die zijn natuurlijk niet objectief. Het heeft wel vaak tot gevolg dat kinderen van hun ontdekkingspaadje worden afgesleurd en opeens in fastforward moeten. Dat is op zich niet erg als dat kind echt HB is, maar kan behoorlijk vervelend uitpakken als dat kind over een normaal ontwikkelingsbeeld blijkt te beschikken. Eigenlijk zou er voor de overstap naar voortgezet onderwijs niet naar gekeken moeten worden, laat een kind lekker kinderdingen doen, hij kan nog lang genoeg volwassen zijn. Kijk naar Geert.

Even afgezien van het feit dat ik niet helemaal begrijp hoe deze reacties op mijn post over onderwijs volgen, omdat ik het niet over hoogbegaafden heb, maar over de groep 'beste studenten', dat zijn dus de studenten die in het huidig stelsel het best studeren, wil ik er toch even op ingaan.

Uit je post spreekt niet echt ervaring of kennis, maar ik heb besloten je dat niet echt kwalijk te nemen. Laat ik als matter of fact even neerzetten hier dat mijn zoon inmiddels een klas heeft overgeslagen en bij bepaalde vakken ook alweer voor de muziek uit begint te lopen.
Ik ben dus zon 'ouder die denkt..enz'.

Mijn kind is een stuk gelukkiger geworden na zijn versnelling. Nederlands onderwijs is nog steeds in hoofdzaak klassikaal, dús gericht op de middenmoot, waardoor de leerpaadjes van de snelste kinderen oerend saai zijn. Je kunt die kinderen gewoon sneller over de paadjes laten lopen en daar worden ze meestal een stuk gemotiveerder van.
Motivatie is het sleutelwoord tot zelfontplooiing en later van maatschappelijk nut zijn. :)

Veel ouders van hoogbegaafde kinderen vechten zich stuk om passend onderwijs voor hun kind te krijgen, kennelijk is dat nog niet zo eenvoudig. Heeft niets met lui, dom of verwaande ouders te maken maar gewoon met kinderen die 1,2, of 3 jaren in de stof voorlopen en dus de hele dag niets zitten te leren.

Aangezien scholen geen bezigheidstherapie horen te verzorgen, maar kinderen iets dienen te leren, lijkt het me duidelijk dat die situatie niet wenselijk is.
Naar schatting doen 50% van de hoogbegaafde leerlingen (dat wordt dan als de 10% leerlingen met beste potentieel uitgelegd) het prima, die andere heeft toch wel wat extra zorg nodig.

En ten laatste: er zullen heus wel wat Marie-therese's en Roderick-Huberts zijn die hun heel gemiddelde zoon Frederik-Jan liever op de Unie zien dan op het MBO, ten koste van alles, maar een goed schoolbeleid kan in zon geval het kind ook beschermen. Lukt alleen als je goede toetsmiddelen gebruikt om de inschatting van een kind te maken.

Overigens worden meisjes uit laagopgeleide milieus nog steeds onderschat door ons schoolsysteem. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:28

joostvangestel schreef:
Overigens zouden mensen hun Europees stemrecht eens wat serieuzer moeten nemen.

Mensen zouden het hele stemrecht eens serieus moeten nemen :)*

Zich écht moeten informeren en dan vrijheid van informatie afdwingen.

President Roosevelt zei eens tot een groep economen die een serie harde maar noodzakelijke hervormingen voorstelde; ´Ok, now máke me do it´. Daarmee aangevend dat hij dit politiek moest kúnnen.

Voor allen hier; zoek de afscheidsrede van Eisenhower op youtube op. Gaat over het ´military complex´.
DOEN.
Dat geeft veel :)* over wat er heel breed en diep verankerd aan de hand is met de westerse deomcatie. Het is óók zo mbt bv (kern)energie en big pharma om er nog twee te noemen.
Te beroerd om het op te zoeken en te beluisteren?
Ssssssht over stemrecht dan :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:41

randalinpony schreef:
vorige eeuw zijn er ook zuidamerikaanse landen van democratie met veelbelovende economische ontwikkeling naar dictatuur gegaan, dat heeft uiteindelijk tot een faillisement van staten geleid. Nu gaat het weer beter daar.

De zuid amerikaanse revolutie is héél illustratief voor wat er in het westen zou moeten gebeuren.
Dáár is het door té grote uitbuiting en het opkomen van vrijere informatie begonnen.
Dat is begonnen met Hugo Chavez. Die is door het volk tégen de door de CIA militair gesteunde dictator en gecontroleerde media in het presidentiële paleis gezet. Letterlijk.

Wat er in Venezuela aan de hand was, is in het westen ook het geval. Alleen is het bij ons veel beter verpakt door de grotere rijkdom van onze maatschappij.
In het westen heeft het volk het nog te goed met McBrood en videospelen. Veel te comfie om de eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Over wat er nú in Venezuela aan de hand is heb ik geen mening; de informtie is een warboel. Het verschil tussen spaans- en engelstalig is abismal om een voorbeeld te gven.
Het enige wat ik over Venezuela kan vinden is dat we gepiepeld worden met informatie. Ik zou daar niet over stemmen. Ik zou namelijk niet weten of ik daar een demagoog mee steun en zo ja welke. Ik zou daar eerst meer moeite voor moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:47

Wbt dat HB, het schoolsysteem zou eens aangepast moeten worden aan de huidige generatie, die is nu eenmaal sneller dan 50 jaar geleden...zeker met de komst van al die technologie.

Als het schoolsysteem al in de 1e klas van de basisschool een uitdaging geeft voor net iets rijpere kinderen en de nog wat jongere kinderen ook leuke uitdaging geeft om toch mee te mogen kunnen komen, zul je zien dat er bijna geen HB kind meer is, maar een kind dat lekker mee kan komen met het huidige kennisniveau.

Dan kunnen de speelse en dromerige kinderen ook weer mee komen omdat het aanbod dan weer wat meer op hun is afgestemd en toch geprikkeld worden, zodat zij ook geen stempel op gedrukt krijgen...iets wat tegenwoordig volgens mij voor de ouders alleen maar een :P gevoel geeft en het kind heeft er niets aan...in tegendeel.

Bewust stemmen, dat gaat nooit gebeuren, goed lezen is al voor de meerderheid moeilijk laat staan moeilijke dingen lezen ipv de viva of helemaal niet..

De meerderheid van de bevolking is geestelijk lui, ongeinteresseerd, ver van mijn bed show, daarna is het kankeren, maar een grote meerderheid die met de ogen dicht stemmen, maar alleen een kleur stemmen, kan ook nog eens goed voor zich zelf zorgen...Nederland is een land met subsidies waar makkelijk misbruik van gemaakt kan worden en zwart klussen wordt nog steeds gedaan, juist meer dan dat, want wit klussen is voor de meesten niet echt te betalen...

Of het nu guldens zijn of euros, maakt niet uit...

Als een economie groei afgelezen moet worden aan de mindere verkoop van auto's??? Doen ze het nog steeds zo meten?

En de groei net na de zomervakantie, als iedereen vakantiegeld heeft, vrij heeft, en dan juist wat gaat kopen of op reis gaat of juist met met de auto omdat dat goedkoper is dan met het vliegtuig...maar wel meer benzine en desnoods andere auto oplevert...

We moeten nu gaan geloven dat Frankrijk en Duitsland zijn gegroeid in hun economie en Nederland gekrompen...tja, zou het zijn omdat wij leeg getrokken worden met belastingen en Nederlanders de bekende Potters zijn???

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:56

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
Maar met deze redenering wordt een sterke leider vervangen door een intelligente, breed geöriënteerde bovenlaag en is daarmee net zo griezelig.

Ik vind het hoogst interessant dat er totaal voorbij gegaan wordt aan dat het nú een veel beperkter olichargie is.

Ook dat er om uitleg gevraagd wordt terwijl die door verschíllenden al gegeven is; de massa-media geven helemaal geen correcte informatie.

Algemeen stemrecht is *\o/*
Dat staat of valt met een bevolking die zich realiseert dat dit geweldig waardevolle recht ook een plicht inhoudt; geen ongefundeerde meningen ventileren, dus alleen stemmen als je weet waar het over gaat.
Daar is vrijheid van informatie een voorwaarde voor.

Momenteel wordt aan deze twee fundamentele voorwaarden niet voldaan en is er een dictatuur van een olichargie, gesteund door de massa die kiest wat deze via de door hen beheerste media stemt-

Kijk naar de VS; de bevolking heeft geen benúl en het land verkeerd permanent in staat van alertheid met een oorlogsindustrie op volle stoom. Het is als Duitsland in de jaren 1930.
Dát is ons democratische rolmodel?

Algemeen stemrecht is een waanzinnig groot goed.
Gooi dat niet te grabbel door luiheid en laksheid.
Geef het volk McBrood en videospelen en het laat zich leiden als een kudde schapen; comfie dom geplukt en geslacht.

Dit topic illustreert hoe erg het ook in NL is. Ongefundeerde onzin alom. Het succes van demagogie.

U doet een aantal veronderstellingen die niet iedereen deelt... U zegt dat de massa-media beheerst wordt dor een dictatuur van de olichargie, dat die helemaal geen correcte informatie geven en gaat er van uit dat de massa die incorrecte informatie volgt. Vervolgens zegt U dat de VS ons democratisch rolmodel is. En tot slot geeft U aan dat in dit topic ongefundeerde onzin staat, als gevolg van succesvolle demagogie.

Ik vind het nogal wat dat U wederom iedereenover 1 kam scheert. U kunt niet oordelen over andere mensen die U niet kent. U weet niet welke media wij volgen, U weet niet welke informatie wij opzoeken, U weet niet welk rolmodel wij nemen, en U weet niet wat het fundament van onze meningen is. En U leest stelselmatig over de reacties heen die goed onderbouwd zijn, en die zelfs exact hetzelfde als U verwoorden op sommige punten. U gaat er gewoon van uit dat wij allemaal die domme massa zijn. U valt uiteraard weer buiten die massa. U heeft gelijk.

ER IS VRIJHEID VAN INFORMATIE, en dat weten we omdat we kunnen vaststellen dat er onjiste informatie gegeven wordt! Heel simpel. Je weet pas dat iets niet kopt, als je weet hoe het echt zit. U weet hoe het echt zit. Dat betekent dat die informatie er is. De vrijheid is er, je moet alleen weten waar je de informatie moet zoeken. In plaats van mensen tegen het hoofd te blijven soten, zou U er goed aan doen al die sukkels, die hele kudde schapen, te leren hoe ze uit die kudde kunnen komen, aangezien U wel weet waar de juiste informatie te vinden is. En wederom bedoel ik dit als handreiking, en niet als belediging of iets anders negatiefs. Als U de juiste informatie heeft, weet waar die te vinde is, waarom delt U dat dat niet met ons= Waarom probeert U dan ook niet eens de helpende hand te bieden?

U vindt het ongetwijfeld hoogst irritant dat ik op U blijf reageren, maar wen daar maar aan. Want ik vind het hoogst irritant dat U mensen over 1 kam blijft scheren en blijft doen alsof U het allemaal beter weet en beter bent. Er is U gevraagd uitleg te geven over het stemrecht dat U voor ogen heeft, hoe U dat voor zich ziet. Dat is een normale vraag. Nu pas geeft U antwoord, namelijk dat er vrijheid van informatie moet zijn zodat alleen gefundeerde meningen tot een stem kunnen leiden. Jammer dat er dan weer een heel stuk achteraan wordt geplakt over hoe wij met z'n allen een domme kudde zijn. Zeg niet dat wij dan persoonlijk worden, want ook dit is een reactie op uw persoonlijk worden jegens een hele menigte.

On-topic: als ik het er nu eens mee eens ben dat vrijheid van informatie een must have is. Hoe kunnen we dat dan bewerkstelligen? Want het zou inderdaad GOED zijn om niet eenzijdig en onjuist geinformeerd te worden, en te weten welke bronnen we kunnen raadplegen om ons inzicht te vergroten. Dat de bronnen er zijn, is al vrijheid van informatie. Maar waar zijn ze en hoe herkennen we ze? Want dan ga ik meteen aan de slag.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:02

Citaat:
ER IS VRIJHEID VAN INFORMATIE, en dat weten we omdat we kunnen vaststellen dat er onjiste informatie gegeven wordt! Heel simpel. Je weet pas dat iets niet kopt, als je weet hoe het echt zit.

Gummie, doe eens aan mij vertellen dan hoeveel de Irak en Afghanistan-oorlogen het Nederlandse volk nu kosten?

gummie

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:06

Randalinpony: dat moet je aan HC vragen, want hij heeft toegang tot de juiste informatie. Hij weet dat cijfers die openbaar worden gemaakt niet kloppen, en dus zal hij kunnen aantonen welke cijfers wel kloppen. En als hij dat kan aantonen, dan weet je dat er vrijheid van informatie is. En als hij dat niet kan aantonen, dan kan hij niet bewijzen dat de openbaar gemaakte informatie niet waar is. Hoe je het ook wendt of keert, dat is de moraal van het verhaal!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:15

Oke en na deze wonderbaarlijke redenering ben ik echt wel toe aan ontbijt en kop koffie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:37

Ik dacht dat het hier over euro versus gulden ging?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:06

Och deze draad behandelt de hele staat van de wereld op dit moment. :D Dus schuif gezellig aan en gooi je stokpaardje in de groep. :D

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:11

Wel even een woordenboek erbij pakken ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:12

Geloof niet dat ik hier mag mee praten, heb slechts een hbo diplomaatje.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:16

Veulen84: tja, geld staat nou eenmaal centraal. Veel mensen zien het opgeven van de gulden als een stuk opgeven van de soeveriniteit van de Nederlandse staat. Dat is zo. Ook is er een onderbuikgevoel (dat overigens voor een groot deel op waarheid berust) dat het stemvee minder invloed heeft op alle processen door de euro. en verder worden er veel vragen gesteld rondom de bijbedoelingen van het invoeren van die euro en het afwikkelen van de huidige crisis.

Er zijn dus feitelijk twee onafhankelijke redeneringen:

1) Waren we beter afgeweest met de gulden?
2) Heeft het zin om terug te gaan naar de gulden?

Op 1) kan je veel verschillende redeneringen loslaten. Waarschijnlijk had de introductie beter kunnen verlopen en had er beter gescreend moeten zijn om meer rendement uit de investering te halen. Maar ik denk dat we per saldo niet veel beter afgeweest waren als de gulden er nu ook nog geweest was. Ik weet dat ik de afgelopen 10 jaar een aantal dingen heb gedaan die veel moeilijker zouden zijn zonder de Euro. En ik ben wel blij dat ik ze heb gedaan.

Op 2) denk ik dat we vooruit moeten denken. Nostalgisch vasthouden aan een muntje uit het verleden is precies wat het is: nostalgisch terugkijken. Voor die mensen raad ik aan om dagelijks naar "het dorp" van Wim Sonneveld te gaan luisteren en verder in een fantasiewereld te gaan leven. Om wat verder terug te kijken: tijdens de Franse tijd was de munteenheid hier de Franse Franc. Toen Nederland weer onafhankelijk werd is er besloten om de Nederlandse gulden in te voeren. Vergelijkbare processen zijn redelijk recent ook nog gebeurd met ex-landen van de Sovjet Unie en ex-landen van Joegoslavië. Er er zijn al landen die in de laatste 20 al meer dan eens van munteenheid zijn gewisseld. Of dat de Nederlandse situatie vergelijkbaar is met die van bijvoorbeeld Estland is maar ernstig de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:26

Randalinpony, dank voor je kritische noten, maar je moet wel beseffen dat mijn opmerkingen niet over jou persoonlijk gingen. Helaas weet ik wel wat over HB en ook over HB kinderen en erger ik mij dus aan al die nieuwe ouders die maar te pas en te onpas beweren dat die van hun zo voorlijk is. Dit gaat dus enorm ten koste van kinderen die wel over een hoog IQ beschikken en die verliezen veel te vaak aandacht aan die nep-HB'ers om ze zo maar even te noemen. Ik denk dus dat jij de verkeerde conclusie trekt over mijn post, denk er nog maar eens over na.
Je gedachte dat de hersens van mensen sneller ontwikkelen dan 50 jaar geleden is dus niet waar en biologisch onmogelijk. Het is een welbekende misvatting die teveel wordt nageleefd en ook voorbij gaat aan het feit (zo kun je het beschouwen) dat intelligentie een flexibel ding is en niet een rechte lijn schuin omhoog.

Joost, een veel gemaakte fout in de publieke opinie is dat men de internationale verbanden niet ziet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:48

Mooi analyse Joost. :)

Annabell8: woordenboek, zie het als een stukje gemiste scholing dat je zomaar op bokt in kan halen! :D

@Lovely: je tweede alinea heeft niet betrekking op iets wat ik schreef, maar op een opmerking van Russel. :)
Ik ben het wel met je eens. Hoewel ik net als Russel wel denk dat een andere inrichting van het schoolsysteem en anders denken over talenten bij kinderen wel kan leiden tot een vermindering van het probleem.

Ik weet dat het niet over mij persoonlijk ging, maar ik vond het wel noodzakelijk om in deze context mijn persoonlijke interesse en mijn persoonlijk belang uit te leggen. :)

Over die 'nep-hoogbegaafden', ik weet niet hoeveel dat er zijn hoor... Ik hoor ook wel verhalen over ouders die alles maar dan ook alles uit de kast trekken om een 'bijzondere' behandeling van hun kroost te krijgen. Zelfs mensen die met een nepverhaal over ADHD proberen om Ritalin los te peuteren omdat ze zich zorgen maken of de Citotoets gr8 wel goed genoeg zullen maken... Dit gebeurt dus echt. ;(
Maar hoe groot deze groep is, geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:51

Randalinpony, groot genoeg om de aandacht af te leiden van wie wel die extra zorg en aandacht nodig hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:59

tja, ik ben ook ouder in de leeftijd dat andere ouders zich afvragen of hun kind al dan niet HB is. Je ziet sommige ouders zich in allerlei bochten wringen om hun kinderen al dan niet op een speciale HB school te krijgen. Ik was zelf tot mijn 15e altijd het beste kindje van de klas, heb daar verder niks mee gedaan. Ben er wel achter gekomen dat er ook slimmere mensen rondliepen dan ik.

Zoonlief gaat een beetje dezelfde kant op. Je ziet andere ouders die hun kindje dan liever een klas laten overslaan of zelfs naar een andere school laten gaan. Dan moet de nood wel erg hoog zijn, want je doet een kind wel wat aan door ze een (of zelfs meerdere jaren) eerder op te laten groeien. Ik zie het nut van een 15-jarige op de universiteit niet zo. Naast natuurlijk "gewone" intellectuele ontwikkeling is er ook nog zoiets als een emotionele ontwikkeling, die moet je niet frustreren door de lat te hoog te leggen voor het kind. Vind het in ieder geval wel interessant hoe ouders met een kind die lager scoort in de CITO toch denken dat ze een hoger begaafd kind hebben. Misschien is het zelfs wel zo, maar iedereen moet leren omgaan met teleurstellingen en al is een kind het beste van de klas, dat blijft niet zijn hele leven zo.

Internationale verbanden zie ik redelijk. Ik heb in de eerste 6 maanden van het jaar 6 werelddelen bezocht voor mijn werk. Ik heb in mijn carrière in 4 landen gewerkt. Voor mij mag de Euro vandaag nog omgezet worden in een wereldmunt. Al die valuta zijn alleen maar lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:04

Joost, zo bedoel ik het inderdaad ook, HB is hip en een zeer wenselijk etiketje om je kind op te plakken. Vaak gaat dat ten koste van het kind-zijn helaas en dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat een aspect als motoriek en ruimtelijk inzicht minder worden ontwikkeld terwijl verbaal talent juist wordt gestimuleerd. Het omgekeerd is -gelukkig- gebeurd met Johan Cruyff, ongelooflijk talent voor lijfelijke dingen en iets minder gestyleerd(!) in intellect.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:35

De link tussen de gulden en stemrecht snap ik, maar wat is in godsnaam de link tussen de gulden en HB?

Toen we de gulden nog hadden werden er minder kinderen HB verklaard ofzo? Dan ben ik ook voor de terugkeer van de gulden! :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:38

LindyH schreef:
De link tussen de gulden en stemrecht snap ik, maar wat is in godsnaam de link tussen de gulden en HB?

er is een link tussen gulden en stemrecht. Aangezien er geopperd werd dat er alleen maar stemrecht voor mensen met hoog IQ zou moeten gelden, kwam de discussie kennelijk op HB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:39

Ja precies, zo zat het :D. Nee, het ging over onderwijs, dat zit een beetje in het slop in NL. En Joost begon over IQ en zo ben je er.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:47

Ach JC heeft de Nederlandse taal toch ook behoorlijk verrijkt met zijn gevleugelde uitspraken. :+

Wat betreft het ten koste gaan van kindzijn enz, dat is wel een erg grote generalisering die je daar doet Lovely.
Zat ouders van heel energieke én heel intelligente kinderen, die hen in diverse sporten stimuleren om die energie in goede banen te leiden. :)
En de tijd die een kind per dag op school doorbrengt verschilt niet. Veel ouders die ik ken komen in actie omdat hun kind signalen afgeeft dat het ongelukkig wordt, niet omdat ze hun ambities via kind willen uitleven. :D
Ik zeg dus niet dat die groep niet bestaat, maar wel dat ik om mij heen vooral ouders zie die heel beschroomd zijn om hun vermoedens naar school uit te spreken.

Joost schreef:
Citaat:
Dan moet de nood wel erg hoog zijn, want je doet een kind wel wat aan door ze een (of zelfs meerdere jaren) eerder op te laten groeien.

Je hebt het korte termijnperspectief en het lange termijnperspectief. :)
Voor een kind is nú belangrijk, wij ouders kijken ook verder. Maar als nú betekent dat het kind op de basisschool echt gefrustreerd raakt (of zelfs afhaakt...) doordat het zich constant verveelt, moet er óók nú wat gebeuren.

Ieder mens moet leren om met frustraties om te gaan, maar dat is dan idealiter op school wel het soort frustratie van 'ik vind dit moeilijk, ik kan dit nog niet, het kost me inspanning, maar ik moet er even doorheen'. Want dat wordt normaal gezien gevolgd door: 'ik vond het erg lastig, maar nu ik mijn tanden erin gezet heb, heb ik het toch begrepen/voor elkaar gekregen!'
Dat leidt tot competentie. :)

Voor ons was de versnelling toen we aan het 'erkenningstraject' met school begonnen overigens de enige optie die níet bespreekbaar was. :D Nu zijn we er blij mee. Belangrijker nog: zoon ook. Die voelt zich op zijn plek.

Uit onderzoek blijkt overigens dat versnelde kinderen het wat betreft algemeen welbevinden ietsje beter doen dan niet versnelde even slimme kinderen.
En dat 1X versnellen neutraal tot positief effect op de schoolloopbaan heeft. 2X versnellen is andere koek, dat kan negatieve gevolgen hebben. Verder spelen attitudes van leerkrachten een grote rol, als die tegen de versnelling zijn, neemt een klas deze houding over.
En ieder kind, iedere situatie is natuurlijk anders. :)

Ok dit was volkomen offtopic. In het kader van kenniseconomie dan maar. :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:57

randalin: het is inderdaad een afweging. Als de nood hoog genoeg is, dan kan het, maar dan moet de nood eerst hoog genoeg zijn ;) Zoonlief is nu 11, spreekt drie talen vloeiend en doet nog veel meer extracurriculaire activiteiten. De uitdaging hoeft niet alleen van school te komen ;)

terug naar het mijmeren over dat muntje uit een grijs verleden :D