Huertecilla schreef:joostvangestel schreef:Alle gekheid op een stokje, dat kan gewoon niet.
Pardon?
Een nog veel ergere beperking is een voorwaarde voor redding van Griekenland!
Dat zou onder curatele van een elite van eg-kleptocraten komen.
Tja, dat je kennelijk een redenen hebt om iedereen ernstig te wantrouwen die enigszins macht moet wel heel ver vervelend zijn. Om de EU bureaucraten op voorhand allemaal tot kleptocraat te benoemen vind ik heel erg ver gaan.
HC schreef:Verder is het prima mogelijk. Nu is er een minimumleeftijd. Krik die naar 21 of wat ook. Kan zó.
Het hangijzer is het maatschappelijk draagvlak. Dát is een kwestie van genoeg krisis.
Geen stemrecht voor allochtonen is er dan ook zó door met een goed Jip&Janneke verhaal.
Dat zijn maar twee voorbeelden.
Een achterdeur is een wijzing van het vertegenwoordigingssysteem. Een staat van nood of crisis-kabinet is een voorbeeld van wat nu al kan.
Kijk voor een derde naar wat er in de VS is gebeurd. Daar heeft de burger toegestaan dat diens grondwettelijk rechten vlak boven de grond zijn afgezaagd. Lekker angst aanzwengelen aan de ene kant, censuur aan de andere en hoppa weer een knip in de rechten onder het mom van anti-terrorisme.
Slechts een kleine meerderheid van de amerikanen heeft het zelf nú nog maar echt door.
Je vergeet dat de media niet onafhankelijk zijn en de grote meerderheid nu net makkelijk te beïnvloeden is.
Staar je wederom niet blind op de omstandigheden in NL. Dat gaat én helemaal niet slecht én heeft de gasbel.
Taaltechnisch gesproken is mijn uitspraak fout: natuurlijk "kan" je het kiesrecht beperken, tot aan een dictatuur toe. Daarnaast geef je terecht aan dat er zelfs staatsrechtelijk mogelijkheden zijn om kiesrecht in te perken. In Duitsland zijn ze in de vorige eeuw ook een keer van een democratie naar een dictatuur gegaan. De vraag is of we dat willen. Ik geloof dat je met je betoog vooral aan wilt geven dat er risico's zitten in hoe ons staatsbestel in elkaar zit en we niet zo gek ver af zijn van beperkingen in het kiesrecht. Het landsbestuur zal rekening moeten houden met dat wat een meerderheid van het volk wil. Ook daar zijn grenzen aan, want als een meerderheid wil dat elementaire rechten van minderheden worden afgenomen, moeten we dat ook niet willen. Dan is het einde heel snel zoek en hebben we uiteindelijk alleen maar een egocratie (=anarchie) over.
Je kan ook mensen uitsluiten die in het buitenland wonen. Of alleen mensen laten stemmen die belasting betalen. Feit is dat het parlement stemt over zaken die alle inwoners van het land (en ook expats) aangaan. Mensen onder 18 stemmen voornamelijk niet mee omdat die onder verantwoording van hun ouders vallen. Ik denk dat het feit dat ze niet allemaal even competent zijn een secundair verhaal is. Als je Jan Modaal uit gaat sluiten, sluit je ook de grootst belastingbetalende groep uit. Dat lijkt me gewoon 100% fout.
Ik heb jarenlang in het buitenland gewoond en ik heb dus ook jarenlang niet mogen stemmen over wat er met "mijn" belastingcenten gebeurt (met uitzondering van gemeentelijk en europees stemrecht, ik mocht overigens weer wel meestemmen over de Nederlandse politiek, hoewel ik daar geen cent afdroeg). Ik begrijp dat jij nu nog in die situatie zit (tenzij je al een andere nationaliteit hebt aangenomen). Geen ideale situatie, maar er is mee te leven.
Overigens zouden mensen hun Europees stemrecht eens wat serieuzer moeten nemen. Je onthouden van dat recht is geen wijs idee in deze tijden. Ook Grieken kunnen invloed uitoefenen op wat er in Brussel gebeurt, net zoals Drenten invloed kunnen uitoefenen op wat er in Den Haag gebeurt.