'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:08

Je hebt gelijk :o Ik zag bij de eerste een link staan van 'Free Access' en heb niet heel veel verder gekeken, want wilde Gaby niet te lang laten wachten :o

F_Orumster

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:10

Ik ken het, vind het altijd irritant, wl je nét ergens bij...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:12

Gaby zoals ik al schreef, mijn moeder kon ook geen borstvoeding geven, ben zelf ook met flesvoeding gezond groot geworden, net als jij. Zei ook al dat ik niets tegen flesvoeding heb, maar voor mij wegen de voordelen van borstvoeding gewoon zo sterk dat ik daarvoor heb gekozen :) geloof dat ik toch erg gematigd ben geweest juist, zeg toch meerdere keren dat ik het ook begrijp als iemand voor flesvoeding kiest? Tsja het is wel bewezen dat borstvoeding de kans op borst-, eierstok- en baarmoederkanker verkleint. Wat je met die kennis doet is toch verder helemaal eigen keuze? Alcohol is ook slecht, roken ook, fastfood eten ook... Dat zijn gewoon persoonlijke afwegingen die ieder voor zich maakt :)
Ik snap ook wel dat je echt niet alles kunt calculeren in het leven, maar als je net als ik van heel dichtbij hebt meegemaakt hoe verschrikkelijk kanker kan zijn, kan dat wel meespelen in je keuze om borstvoeding te geven. Veel vrouwen vinden het ook een rotgevoel, borstvoeding geven, als dat voor mij ook zo zou zijn geweest had ik het waarschijnlijk ook al opgegeven maar tot nu toe gaat het gewoon erg soepel dus ga rustig door voorlopig :) haha maar niet tot 5 jaar denk ik hoor :+
Voor artikelen, inderdaad even googlen :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:16

Esplendido schreef:
In het tijdschrift ouders van nu staat een interview met een vrouw die al tien jaar bv geeft zij heeft al haar kinderen gevoed tot ongeveer het vierde jaar en op sommige momenten dus ook meer dan een kind gevoed.

Ik zal waarschijnlijk dan wel een slechte moeder zijn als ik zeg dat ik er niet aan moet denken om al 10 jr lang 24/7 beschikbaar te moeten zijn voor mijn kinderen := ...
Dan zou ik mezelf toch echt als een heuse melk- }:0 voelen en al helemaal als ik (een bepaalde periode) meer als 1 kind aan de borst zou hebben := ....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:17

Via de universiteitsbieb kan ik het nog proberen, maar krijg geen toegang vanaf thuis.
Kan de auteur mailen, maar ook pas maandag.
Verder zijn de gelijkende onderwerpen ook afgesloten, duur vakblad blijkbaar.
Sorry!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:19

Als ze ouder dan zeg een jaar zijn, hoef je dan echt niet meer 24/7 beschikbaar te zijn natuurlijk ;) Die kunnen best van 9 tot 18 uur zonder, zeg maar ;)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:21

Ook ik ben een voorstander van bv inmiddels is denk ik genoeg onderzoeken bewezen dat dat het beste is voor moeder en kind. Zelf ben ik echter gezond grootgebracht met de fles en ik respecteer het zeker als mensen voor flesvoeding kiezen. Beter een gelukkige moeder die flesvoeding geeft dan een ongelukkige moeder die bv geeft. Gelukkig geef ik zelf al een tijd zonder problemen bv.

Uit dat interview in ouders van nu blijkt dat die vrouw ook nog een eigen bedrijf heeft in draagdoeken. En inderdaad vanaf zes maanden wordt de bv langzaam afgebouwd dus hoef je niet meer 24/7 beschikbaar te zijn bovendien is er nog de kolf...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:23

Ik denk dat heel veel vrouwen van de generatie die nu bv geven, met fv zijn grootgebracht. Het werkte allemaal wat anders in de jaren 70/80... :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:23

Dat begrijp ik niet en zal ik nooit begrijpen. Ik heb niet het gevoel altijd beschikbaar te moeten zijn, of iig, dit nooit als vervelend ervaren. In mijn ogen hoort dat bij het moederschap.
Ik heb me nooit anders gevoeld dan mezelf. Ik snap opmerkingen (die ik vaak hoor) als ik wil mijn lichaam terug, bijvoorbeeld, ook echt nooit.... Ik denk dat dat al een groot verschil is. Als ik er zo tegenaan zou kijken zou ik vast ook niet langvoeden.
Meerdere kids aan de borst, jaren voeden, het lijkt me allemaal geweldig.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:25

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat heel veel vrouwen van de generatie die nu bv geven, met fv zijn grootgebracht. Het werkte allemaal wat anders in de jaren 70/80... :)

Mijn moeder was ook langvoedster. Denk dat ik er daarom ook zo voor ga... Vind het gewoon vanzelfsprekend. (in mijn situatie)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:26

Jouw moeder was waarschijnlijk alweer een aantal jaartjes jonger dan mijn moeder :) Eind jaren '70, begin jaren '80 waren ze niet zo van het stimuleren van bv.

Yasemin is trouwens echt een mooi meisje zeg :+:
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 09-09-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:26

Heb een interessante review voor jullie denk ik.
Een review is een samenvatting uit vele wetenschappelijk gepubliceerde artikelen over betreffend onderzoek.

Ip S, Chung M, Raman G, Chew P, Magula N, DeVine D, Trikalinos T, Lau J.''Breastfeeding and maternal and infant health outcomes in developed countries.'' Evid Rep Technol Assess (Full Rep). 2007 Apr;(153):1-186.

RESULTS:

We screened over 9,000 abstracts. Forty-three primary studies on infant health outcomes, 43 primary studies on maternal health outcomes, and 29 systematic reviews or meta-analyses that covered approximately 400 individual studies were included in this review. We found that a history of breastfeeding was associated with a reduction in the risk of acute otitis media, non-specific gastroenteritis, severe lower respiratory tract infections, atopic dermatitis, asthma (young children), obesity, type 1 and 2 diabetes, childhood leukemia, sudden infant death syndrome (SIDS), and necrotizing enterocolitis. There was no relationship between breastfeeding in term infants and cognitive performance. The relationship between breastfeeding and cardiovascular diseases was unclear. Similarly, it was also unclear concerning the relationship between breastfeeding and infant mortality in developed countries. For maternal outcomes, a history of lactation was associated with a reduced risk of type 2 diabetes, breast, and ovarian cancer. Early cessation of breastfeeding or not breastfeeding was associated with an increased risk of maternal postpartum depression. There was no relationship between a history of lactation and the risk of osteoporosis. The effect of breastfeeding in mothers on return-to-pre-pregnancy weight was negligible, and the effect of breastfeeding on postpartum weight loss was unclear.

Kunnen jullie hierbij ? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK38337/
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-09-11 22:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:27

@F_Orumster, yep, ik kan erbij :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:29

Toen ook niet hoor. Mijn mama was eigenwijs. :D zelfs kinderartsen kwamen met flesjes aan.
Mijn zus is van 81, ik ben de jongste.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:29

Dat scheelt niet zo heel veel met mij inderdaad, ik ben van '78 en mijn zus van '80 :D Eigenwijs is ook wijs, he :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:30

Nathalie schreef:
Dat begrijp ik niet en zal ik nooit begrijpen. Ik heb niet het gevoel altijd beschikbaar te moeten zijn, of iig, dit nooit als vervelend ervaren. In mijn ogen hoort dat bij het moederschap.
Ik heb me nooit anders gevoeld dan mezelf. Ik snap opmerkingen (die ik vaak hoor) als ik wil mijn lichaam terug, bijvoorbeeld, ook echt nooit.... Ik denk dat dat al een groot verschil is. Als ik er zo tegenaan zou kijken zou ik vast ook niet langvoeden.
Meerdere kids aan de borst, jaren voeden, het lijkt me allemaal geweldig.

Als je er altijd bent is het denk ik veel gemakkelijker. Als je werkt parttime of fulltime en je moet aan de gang met die kolf en flesjes invriezen etc dan kan ik mee voorstellen dat je je 'gebonden' voelt. Nooit eens rustig je kind ergens afleveren en weer ophalen zonder nadenken.

Mij lijkt het ideaal om kv met bv te combineren. Weet dat het met productie(?) ofzoiets lastig is. Maar lijkt me zo handig. Als je wegbent geen zorgen en als je thuis bent gewoon de borst.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:35

ik heb de eerste maanden fulltime moeten kolven. Nee ik doe het allemaal graag. En nu kan mijn dochter prima met een ochtend en avondvoeding af. Dus met werken zou ik allang niet meer heven kolven. ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:37

Kan me niet voorstellen dat iemand 'graag' kolft :o . Hooguit dat je er geen problemen mee hebt.

Maargoed, is vast persoonlijk ook. Net als de fv/bv voorkeur.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:38

Graag om mijn dochter mijn melk te kunnen geven. Maar tis niet mijn hobby, was reteblij toen ik haar alsnog aan de borst had hoor.;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:47

Tja, mijn broers en ik zijn alle drie flessekinderen, gewoon weg omdat mijn moeder om medische redenen geen BV kon geven... (en we zijn alle drie gewoon prima gezond groot geworden :+ ).
Maar het was juist mijn moeder die mij enorm gestimuleerd heeft om toch vooral BV te geven :) .

Begrijp me niet verkeerd: ik had bij beide kinderen graag nog wat langer zelf gevoed dan het half jaar wat ik per kind heb gedaan, maar dat neemt niet weg dat ik het ook wel fijn vond om mijn lichaam weer terug te hebben :) .
Dat ik er altijd voor mijn kinderen ben is imo logisch (en ook geen "opoffering" ofzo), maar het zou voor mij zeer zeker wel een belasting zijn om 10 jr lang altijd op een of andere manier mijn mijn borsten paraat te moeten staan (of het nu "live" voeden is, of moeten kolven of wat dan ook) :\ .
Ik ben een moeder die het ook heerlijk vond om eens een weekendje met mijn vriendinnen op pad te zijn, in de wetenschap dat ze het met papa ook prima naar de zin hadden.
Het zou gewoon niet bij me opkomen om dan eerst tijden van te voren te moeten afkolven, zodat mijn kind(eren) tijdens mijn afwezigheid dan toch hun flesje/bekertje BV hadden kunnen krijgen.
(Stel je voor, voor ieder kind minimaal 250 ml per flesje/bekertje x 4 keer per dag = 1 liter per dag/per kind.
Bij 2 kinderen is dat dus 2 liter. Dan ben je 3 dagen van huis = 6 liter := .... Neuh, het zou echt niet bij me opkomen om weken van te voren 6 liter BV af te kolven zodat ik 3 daagjes weg kan :n !)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:51

Nou, als k nu weg ben, krijgt dochterlief gewoon een bekertje koemelk hoor. Als je lang voed moet je niet perse vijf x per dag voeden oid. Het is gewoon echt de vervanging van het bekertje koemelk hier. Ook savonds gaat ze prima slapen als mama weg is. Dan krijgt ze wat hapjes kwark of yoghurt ipv melk bij mama.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:53

Overigens drinken de meeste kids vanaf een jaar nog 300 cc per dag. Dus dat is stukken minder dan een liter, mocht je dan nog willen kolven. ;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:59

Nathalie schreef:
Overigens drinken de meeste kids vanaf een jaar nog 300 cc per dag. Dus dat is stukken minder dan een liter, mocht je dan nog willen kolven. ;)

Nou... mijn kinderen zijn inmiddels 21 & 17, dus die tijd is definitief voorbij :D !

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 01:25

Niet iedereen heeft de luxe om huismoeder te zijn of bv maar een paar uurtjes per week te werken..
Dan is het ook moeilijker om borstvoeding te blijven geven... (direct vanuit de borst )
En daarnaast hebben sommige vrouwen pijn bij het geven van borstvoeding...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:32

Sterre schreef:
Nathalie schreef:

Nou... mijn kinderen zijn inmiddels 21 & 17, dus die tijd is definitief voorbij :D !

Hihi bedoelde het niet persoonlijk gericht aan jou hoor. Gewoon, als een vrouw nog wil gaan kolven na 1jaar, het geem liter per dag meer is. ;)