De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:06

Als de consument niet meer wil betalen kan de boer moeilijk meer kosten maken..

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:10

Ook lang niet alle paarden die een miskraam krijgen hebben het goed. Overal is wel wat het maakt niet uit in welke sector het is of het nu de paardenhandel/manege is een koeienboer of varkenshouderij. Zolang wij met zijn allen vlees willen eten blijft dit zo. Bovendien wordt het leven van een varken alleen maar beter door alle ontwikkelingen echter is dit nog niet voor alle boeren betaalbaar omdat zij erg weinig aan de vleesprijs verdienen. Ookal heb je de nieuwste stallen altijd zullen er zwakkere en zieke beesten tussen de groep blijven.
Juist die paar die zo zijn worden in zulke filmpjes getoond en dit vertekend gewoon het beeld van de veehouders... Ze hebben het niet zo slecht als de meeste leken denken.

Miracle_

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:11

Het gaat mij niet om de sterfgevallen, of de zieke dieren. Die zijn er altijd. Het gaat mij om de leefruimte, die naar mijn mening belachelijk is.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:12

Henkjan schreef:
Als de consument niet meer wil betalen kan de boer moeilijk meer kosten maken..

Dat is waar. Maar als de EU vlees goedkoop maakt, gaan mensen heus niet vrijwillig meer betalen. Als er actie ondernomen wordt, en vlees duurder wordt gemaakt hebben de dieren het beter, en de consument blijft gerust wel kopen. (En de boer verdient beter.)

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:12

Heb jij zelf wel eens voet gezet op een boerderij? Vraag een boer in de buurt eens of je mag kijken, echt niet alle bedrijven zijn zo slecht als de media doet voorkomen. Tuurlijk pikken zij de ergste beelden eruit.
In elke branche zijn slechte 'bedrijven', zo zijn er ook wel verzorgingstehuizen waarvan je niet wilt weten wat daar gebeurt, maar om dan te gaan roepen dat alle verzorgingstehuizen slecht zijn, slaat natuurlijk nergens op.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:14

Miracle_ schreef:
Het gaat mij niet om de sterfgevallen, of de zieke dieren. Die zijn er altijd. Het gaat mij om de leefruimte, die naar mijn mening belachelijk is.

Al draagt de leefruimte waarschijnlijk wel bij aan de sterfgevallen en de zieken. :j
Maargoed, ik ben het qua leefruimte met je eens.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:16

riannhuh schreef:
Heb jij zelf wel eens voet gezet op een boerderij? Vraag een boer in de buurt eens of je mag kijken, echt niet alle bedrijven zijn zo slecht als de media doet voorkomen. Tuurlijk pikken zij de ergste beelden eruit.
In elke branche zijn slechte 'bedrijven', zo zijn er ook wel verzorgingstehuizen waarvan je niet wilt weten wat daar gebeurt, maar om dan te gaan roepen dat alle verzorgingstehuizen slecht zijn, slaat natuurlijk nergens op.

Mijn paard staat op een boerderij en heeft op een koeienboerderij gestaan. De koeien stonden daar ook in kleine hokken met veel te veel koeien, maar zij mochten wel naar buiten. Deze boer gaat trouwens bijna failliet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:16

Annemiek_ schreef:
Miracle_ schreef:

Al draagt de leefruimte waarschijnlijk wel bij aan de sterfgevallen en de zieken. :j
Maargoed, ik ben het qua leefruimte met je eens.

Dat zou zeker kunnen, misschien in aantal dan.
Maar goed, daar kan ik niet over oordelen zo. ;)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:19

Annemiek_ schreef:
riannhuh schreef:

Mijn paard staat op een boerderij en heeft op een koeienboerderij gestaan. De koeien stonden daar ook in kleine hokken met veel te veel koeien, maar zij mochten wel naar buiten. Deze boer gaat trouwens bijna failliet.

In hokken? :? Uit welk jaar kwam die stal?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:31

Annemiek_ schreef:
Miracle_ schreef:
Al zou het wel zo moeten,op sommige dingen na dan.

Precies, varkens zijn net als paarden gewoon dieren.

Met 1 verschil. Paarden zijn nu luxe dieren en worden als dier aangezien terwijl varkens consumptiedieren zijn en als een product worden gezien door de EU en veel boeren.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:32

Loose schreef:

Njaa hokken.. Gewoon een stal maar in verhouding met hoeveel koeien er in stonden kon je het inderdaad hokken noemen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:49

Annemiek_ schreef:
Loose schreef:

Njaa hokken.. Gewoon een stal maar in verhouding met hoeveel koeien er in stonden kon je het inderdaad hokken noemen.

Dáárom gaat die boer ook failliet :D

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:53

[
[/quote]
Njaa hokken.. Gewoon een stal maar in verhouding met hoeveel koeien er in stonden kon je het inderdaad hokken noemen.[/quote]

Dáárom gaat die boer ook failliet :D[/quote]

Wat is dat nou voor stomme opmerking

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:55

Nou, vrij simpel.....

Als de situatie daar werkelijk zo is, dan is het bedrijf zeer sterk verouderd. Verouderde bedrijven zijn niet winstgevend en gaan op den duur dus..... juist: failliet

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:57

Bedrijven die vernieuwd zijn gaan ook failliet omdat er te weinig inkomsten zijn omdat de consument te weinig betaald

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:58

Irma_Maandag schreef:
Nou, vrij simpel.....

Als de situatie daar werkelijk zo is, dan is het bedrijf zeer sterk verouderd. Verouderde bedrijven zijn niet winstgevend en gaan op den duur dus..... juist: failliet

:j

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:01

Anita0 schreef:
Bedrijven die vernieuwd zijn gaan ook failliet omdat er te weinig inkomsten zijn omdat de consument te weinig betaald

Dus wat doet de boer om te blijven overleven (als switchen naar een andere sector geen optie is)? Juist: investeren, en wel volgens de vastgestelde normen (van de EU dus, of dit nu bio- scharrel- of whatever is). Wat krijg je dan? Grote intensieve veehouderij.......

Dit wil niet zeggen dat ik het goedkeur, maar het is de enige manier (of de lotto winnen) om mee te blijven draaien.
Maw: wil je dit omkeren, dan moet er aan de regelgeving binnen de gehele EU iets veranderen. En aangezien we in een economie leven waarin marktwerking mogelijk is, bepaalt de consument (lees: de meerderheid van de afnemers van in dit geval vlees) de norm. Op dit moment wil de meerderheid nog steeds de veelgenoemde kiloknallers. Dus verandert er niets.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:11

Duke schreef:
AnnemiekvM schreef:
Iemand die ik ken is ook bij een varkenstal gaan werken en vond ineens onverdoofd castreren niet zielig. En waarom ineens niet?

Heb je hem dat gevraagd? Waarom hij van mening veranderde?
Ik denk dat hij met eigen ogen zag dat onverdoofd castreren helemaal niet zo vreselijk is als beweerd wordt in de media. Dat die persoon zag dat de biggetjes helemaal niet zoveel last hadden van dat castreren. Maar goed, daar gaat deze discussie verder niet over, want onverdoofd castreren is toch al verboden. Biggetjes blijven beer of worden verdoofd gecastreerd. ;)
Leuk puntje eigenlijk, dit.

Ik ben mannelijk, zoals veel mensen hier al weten. Een klein beetje details over mannelijke genitaliën bij zoogdieren zoals wij mensen (maak je geen zorgen, ik houd het netjes):

Het hele zaakje is niet zo gevoelig als het lijkt, er zijn genoeg mensen die er ringetjes e.d. doorheen laten schieten zonder verdoving. Eigenlijk zijn er maar 3 delen die erg gevoelig zijn en dat zijn de teelballen, de plasbuis en de eikel (dat laatste is ook maar betrekkelijk.. besneden mannen schijnen even te moeten wennen aan het feit dat dit onderdeel plotseling met allerlei ruwe materialen als katoen e.d. in aanraking komt, maar daarna geen voor-/nadelen meer te ondervinden behalve verbeterde hygiëne). Had het daar ooit over met een piercer/tatoeërder: De borststreek (met name tepels) is bij zowel mannen als vrouwen veel gevoeliger. Ook besnijden kan vaak probleemloos zonder verdoving.

Nu weet ik zelf niet zeker dat het inderdaad zenuwen IN de teelballen zijn die zo pijnlijk kunnen zijn, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat met je kruis op een stalen buis landen alles behalve prettig is (ja, ik heb een skateperiode gehad :+ ). De pijn die hierbij voorkomt is wel heel anders dan normale pijn - het duurt even voordat het doorkomt en het is ook niet zozeer pijn, eerder een heel erg onprettig gevoel in je onderbuik, soort van misselijkheid die zo intens is dat het onmogelijk is om je niet richting foetushouding te buigen. Lastig te beschrijven.

Anyway, mijn conclusie: Als ik kijk hoe flexibel (zowel qua pijngrens als echt qua flexibiliteit) een balzak is vermoed ik eigenlijk dat het enige dat voor een mannelijk zoogdier kortstondig erg onprettig zou kunnen zijn het afsnijden van de verbinding met die eventuele zenuwen in de teelballen. Ik verwacht dus echt dat het onverdoofd castreren minder mishandeling is dan je paardenstal wekenlang niet uitmesten.

Misschien eens een JackAss uitzoeken die zich daarvoor beschikbaar wil stellen...

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:32

touchofpink schreef:
De reden dat de dieren zo klein gehouden worden is omdat de consument niet meer wil betalen voor een stukje vlees en nog steeds de kiloknallers koopt. De wettelijke norm wordt door de varkenshouders nageleefd maar ze zullen ook nog een boterham moeten verdienen. Tevens met alle milieu eisen ivm het Besluit huisvesting e.d. moet er al zoveel geinvesteerd worden. Geloof mij maar dat (de meeste) veehouders goed voor de dieren zijn.

Precies... soms(en dus niet altijd) zijn de hardste schreeuwers hierover de eerste die een kilo-knaller zullen pakken, omdat ze er niet meer voor willen geven. Dieren in grotere hokken en het liefst ook buiten gehouden is wel ieders droom maar niet realistisch als je naar de economie kijkt.
Mensen willen steeds meer en alles liever gisteren hebben dan vandaag, zo goedkoop mogelijk... vlees producten zijn daarop geen uitzondering.
Zo lang dit de praktijk is mogen ze mij gaan uitleggen hoe ze deze mega-stallen te lijf willen gaan.

Edit: Ik heb niet het hele topic door gelezen .

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:02

magda_90 schreef:
Met 1 verschil. Paarden zijn nu luxe dieren en worden als dier aangezien terwijl varkens consumptiedieren zijn en als een product worden gezien door de EU en veel boeren.

Tsja, beetje jammer dat dat zo gezien wordt.
Maar varkens zijn nog steeds dieren, wat de EU daar ook van vindt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:05

Voor jou/jullie/mij wel, maar voor de EU niet. Zolang dat zo is, dus ook al die regels, zul je aan de grote intensieve veehouderijen niet veel kunnen veranderen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:09

magda_90 schreef:
...maar is dat de schuld van de varkensboer, van de EU, of van ons?
Geef de gemiddelde Nederlander een stuk varkensvlees en laat de deur open naar de keuken waar de kop nog ligt, schoongemaakt en in vers bloed. Wedden dat ie 't niet eet?
We willen zelf toch niet meer weten wat we eten?

Vlees is schoon en wordt geproduceerd in fabrieken. Varkens, kippen, koeien e.d. leven alleen op de kinderboerderij en voor de sier in weitjes.
M'n tante werd al luguber genoemd omdat ze 2 hobbyschaapjes in hun weitje voor de grap Iglo en Friki had genoemd.

Welkom in ons wereldje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:14

Wiens schuld dat is, dat mag persoonlijk afgevraagd worden.

Verder ben ik het met je eens, men wil het gewoon niet eens meer weten wat gegeten wordt. Maar wel raar opkijken als men weer eens keihard op de feiten gedrukt wordt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:17

Welke feiten? Als ik die filmpjes bekijk zie ik een verdraaide waarheid. Moet zeggen dat met name het varkensproefbedrijf een stevige (en goede) indruk bij me achtergelaten heeft van waar men momenteel mee bezig is in de sector: Zo efficient mogelijk omgaan met zowel milieu als dierenwelzijn. Ze hebben me daar ook e.e.a. uitgelegd over bijv. waarom ik me moest douchen en waarom ik iedere keer een andere overall en ander schoeisel aan moest doen voor ik een ander ministalletje in liep.

Als je het risico op besmetting mee gaat rekenen zijn de figuren die je in dit filmpje ziet misschien wel de oorzaak van het feit dat er dieren doodgaan: Je weet nooit wat voor ziektes ze van de ene ziekenboeg meenemen naar de andere en dat door 26 verschillende stallen.

Yes please, shoot the messenger.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:22

Oh, kijk aan! Weer wat geleerd .... vlees komt niet in plakjes gesneden en in een cellofaantje van een boom!! :+

Mensen die kritiek hebben op grootschalige (varkens-)houders, maar het vlees wel eten, zouden eens voor hun eigen ontwikkeling naar een boer moeten gaan, mee met de slachtwagen en óók het lef hebben om in de slachterij mee te kijken. Als je dat accepteert, eet je lekker verder. Zo niet: klaag niet of doe er wat aan.....

Nee mensen, vlees komt van een dier dat gedood wordt, zodat wij het kunnen eten. Sommigen hier: grow up! Niet zo naïef please......(of laat je voorlichten uit betrouwbare bronnen)