PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:29

Ach,

zo ken ik ook iemand die 'begeleider' was van een jongen van 24 met een stoornis. Oftewel, hij kreeg d.m.v. PGB betaald om met de 24jarige op te trekken en vriendjes zijn.

Van dat geld zijn ze o.a. naar de prostituees gegaan, omdat de 24 jarige 'zoveel moeite had met dames, en nog nooit met iemand naar bed was geweest'. En de begeleider? Die bestelde voor het gemak voor zichzelf ook een paar prostituees, uiteraard betaald van het PGB, waarop hij daarboven nog salaris kreeg.

Als dit soort dingen eerder regel dan uitzondering worden vind ik het terecht dat het PGB grotendeels is afgeschaft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:29

_San87_ schreef:
De PGB wordt niet afgeschaft :z

Voor 90%, dat is zo goed als afschaffen en de zorgboerderijen hebben al aangegeven dat hun bedrijven in de problemen gaan komen, die zijn helemaal afgestemd op deze vorm van zorg.

Dat zijn er zon 700 stuks, kunnen ook allemaal fijn in de bijstand straks

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:30

sarabande schreef:
_San87_ schreef:
De PGB wordt niet afgeschaft :z

Voor 90%, dat is zo goed als afschaffen en de zorgboerderijen hebben al aangegeven dat hun bedrijven in de problemen gaan komen, die zijn helemaal afgestemd op deze vorm van zorg.

Nee. Afschaffen is als 't helemaal niet meer bestaat, dus voor de volle 100% weg. De PGB blijft bestaan, alleen niet meer voor iedereen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:32

_San87_ schreef:
Nee. Afschaffen is als 't helemaal niet meer bestaat, dus voor de volle 100% weg. De PGB blijft bestaan, alleen niet meer voor iedereen.

Je hebt helemaal gelijk, voor 10% is niet helemaal. En niet voor iedereen, voor 90% van de mensen niet meer, dat is inderdaad net geen 100%

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:35

joenohoe schreef:
gohya schreef:
@Brainless
Klopt,Ermelo heeft deze regeling idd.
Met de kerst krijgen ze ook bonnen voor de Mac. Donalds.

Bonnen voor de McDonalds voor kerst, hoe sneu is dit nu ??? Maar goed, kennelijk wonen de meeste mensen dus in een gemeente die royaler is dan mijn werk- en woon gemeente hier in Friesland. Zoals mensen het hier vertellen is de bijstand een soort feestje van gratis dingen, dat is hier dus echt niet het geval.

Kijk en zo gaat het hier veel in dit topic, mensen kennen niet alle feiten, en dingen gaan hun eigen leven leiden. Naast dat het hele bijstand gebeuren los van de PGB discussie staat wil ik nog wel even wijzen op deze site: link, dit is als het goed is jouw gemeente en ook deze doet mee met vergoedingen van sociale activiteiten, vergoedingen voor kinderen en zelfs het vergoeden van de kosten van een ID bewijs.

Ik heb eerst jaren in de bijstand gezeten omdat ik niet op de hoogte was van alle regelingen, en mij pas later duidelijk is geworden dat ik in de WAjong terecht hoor. Sinds ik 80 tot 100 % ben afgekeurd kan ik je wel vertellen dat mijn inkomen ondanks mijn PGB die bij de indicatie hoorde flink is achteruit gegaan in vergelijking met de bijstand.
Ja ik kan mijn zorg inkopen en dat scheelt mij bakken geld, maar ik kom niet meer in aanmerking voor het kwijtschelden van de kosten van gemeentelijke belastingen etc, netto gezien heb ik nu minder te besteden dan met bijstand.
Mijn zorg is 100% vooruit gegaan, mijn netto inkomen niet. Vergeet niet dat je eenmaal met indicatie voor een hoop andere problemen komt te staan, door gebruik te maken van PGB geef je eigenlijk aan niet op een "normale" manier mee te kunnen draaien in de maatschappei. Behalve dat dat voor jezelf zwaar is om toe te geven, mag je eens stil staan over hoe mensen over je oordelen (en zoals te lezen valt in het topic, komen wij budgethouders er weer mooi op te staan).

Nogmaals, ik dacht hier informatie en ervaringen te vinden voor en misschien ook door mensen die in hetzelfde schuitje zouden zitten. Tot nu toe is heel deze discussie niet verder gekomen dan dat er aan alle kanten wordt geoordeeld, beoordeeld en feiten worden verdraaid. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn met andere ervaringen, en fraude gevallen kennen, maar die zie je overal (denk maar eens aan studiefinanciering, en zodra daarin gekort dreigde te worden stond heel het land op de achterbenen).
En eurodisney? Lijkt me nog steeds sterk, maar als een gezin die het moeilijk heeft daar een fijn weekend heeft gehad kan ik er niet wakker van liggen.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:41

1 op 1 oppas moet kunnen?? mee naar voetbal gaan ook omdat pa en ma niet kunnen. Vind dat echt te belachelijk voor woorden. Regel dan als ouders dat je die ene dag eerder vrij bent. Ze vroegen aan mijn dochter of dat haar zoon was. Deze jongen had ook een broer die geen pgb had kon ze die ook gelijk van eten en drinken voorzien. Nee zulke pgb aanvragen moeten gelijk de prullenbak in. Mensen die er echt niet zonder kunnen die niet meer naar buiten kunnen die niet meer zelfstandig kunnen wonen als die hulp wegvalt die moeten het gewoon krijgen. Het grootste gedeelte zal het ook wel weer krijgen maar wat weer een gevecht. Terwijl het gehandicapt zijn opzich al een gevecht is krijg je dit ook nog op je bord. SCHANDE regering.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:55

Yel schreef:
En eurodisney? Lijkt me nog steeds sterk, maar als een gezin die het moeilijk heeft daar een fijn weekend heeft gehad kan ik er niet wakker van liggen.

Ik zuig het niet uit mijn duim hoor, zo gaat het gewoon en als je hier leest, gebeurt er nog veel meer. En zo moeilijk heeft dit gezin het niet hoor, geloof mij maar. En ik weet zeker dat er zo veel meer gezinnen zijn.

Mensen die het écht nodig hebben, moeten het gewoon krijgen, daar ben ik voor. Maar er zijn er teveel die het gewoon als handig extraatje zien, dus er moet toch wat gebeuren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:57

riona schreef:
1 op 1 oppas moet kunnen?? mee naar voetbal gaan ook omdat pa en ma niet kunnen. Vind dat echt te belachelijk voor woorden. Regel dan als ouders dat je die ene dag eerder vrij bent.

Inderdaad. Mijn ene dochter moet één keer in de week met haar paard naar de manege (waar ik overigens alles zelf moet betalen), maar ik moet zelf met paard, kind en trailer heen en weer rijden. Mijn andere dochter gaat wekelijks naar de volleybal, maar ook daar ben ik op mezelf aangewezen. Waarom hoef je dit niet zelf te doen als je een 'ziek' kind hebt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:58

Was het niet Rutten [vóór de verkiezingen] die het hardste schreeuwde:de PGB!Nee daar gaan we niet aankomen,die moet blijven bestaan voor iedereen.
Toen ze hem daarmee confronteerde met die uitspraak van hem werd hij boos.Hoe haalde ze het in hun hoofd om dat stuk te laten zien op t.v.! Tja dat sta je wel effe mooi voor L.L.

Mensen hebben hun vaste verzorger nu,hebben er vertrouwen in,sommige hebben er vriendschap mee opgebouwd.Als ze via een zorginstelling iemand thuis gestuurd krijgen is dat een vreemde voor ze,lekker als je een of andere kenau in je huis krijgt,waar je miss. niet eens mee kan opschieten?
Iemand die tot 12 uur bij je helpt en als het 12uur is ook weer weg gaat ook al is het 'werk' nog niet af.Sorry maar ik moet naar de volgende,heb nu geen tijd meer voor je.
Moet iemand om 8uur in het ziekenhuis zijn,ja sorry maar ik begin pas om 9uur.Of je moet van tevoren een 'afspraak' maken,maar een onverwachte afspraak ergens kan dan niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:00

Ja Gohya, dat is is misschien inderdaad wat minder leuk, maar he, zo krijgt iedereen wat op zijn bordje.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:01

_San87_ schreef:
sarabande schreef:

Ik weet dat het niet helemaal wordt afgeschaft. Alleen voor de mensen die door het PGB van een opname weerhouden kunnen worden, blijft het.
Maar hoe ga je dat aantonen... Ik ken mensen die nog niet opgenomen zijn, door het PGB. Als ze niet meer naar zorgboerderijen kunnen, gaan ze er sowieso onder lijden.
De ouders, omdat die het zwaarder krijgen. Het kind zelf.. Of het dan tot een opname komt of ambulante zorg, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat het voor die mensen hard is als ze niets meer krijgen. Er is altijd een groep die er precies tussen valt. Kunnen niet zonder pgb, maar valleen ook niet in die 10%.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:04

Diablo schreef:
Inderdaad. Mijn ene dochter moet één keer in de week met haar paard naar de manege (waar ik overigens alles zelf moet betalen), maar ik moet zelf met paard, kind en trailer heen en weer rijden. Mijn andere dochter gaat wekelijks naar de volleybal, maar ook daar ben ik op mezelf aangewezen. Waarom hoef je dit niet zelf te doen als je een 'ziek' kind hebt?

Dat begrijp je niet :?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:06

GJ9, dat ben ik wel met je eens, er zijn altijd mensen die tussen het wal en het schip vallen. Helaas is dat zo, niet alleen hier, maar in alles. Dat is helaas niet anders, we kunnen het nu eenmaal niet altijd zo hebben als we graag zouden willen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:08

@Diablo
Je zou eens een weekje moeten ruilen met mensen met een 'ziek' kind.
Ik denk dat je dan wel begrijpt waarom mensen [zoals jij o.a] dat zelf moeten doen met de kinderen en mensen met een 'ziek' kind niet,waarom die PGB krijgen en jij niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:08

sarabande schreef:
Diablo schreef:

Dat begrijp je niet :?

Nee, dat begrijp ik niet. Aan de reactie van Riona te lezen, was ze 'gewoon maar' oppas, dus zo moeilijk zal het niet geweest zijn. Bovendien konden de ouders niet, omdat ze moesten werken. Als mijn kinderen naar sport willen/moeten, heb ik er ook maar te zijn, dan maar niet werken.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:09

Diablo schreef:
riona schreef:
1 op 1 oppas moet kunnen?? mee naar voetbal gaan ook omdat pa en ma niet kunnen. Vind dat echt te belachelijk voor woorden. Regel dan als ouders dat je die ene dag eerder vrij bent.

Op alle uitzonderingen na; als je kind bijvoorbeeld autistisch is, is het niet even snel naar de manege maar gaat hier uren aan voorbereiding aan te pas. Als er iets veranderd (stel je komt in de file), raakt het kind in paniek, moet je daar weer op in spelen etc. Kortom wat voor je kind even een uur ontspanning is, is voor jou als ouder een uur belasting/ zorgverlening.
Laat staan als er broertjes en zusjes zijn, deze zijn blij met een uur onverdeelde aandacht van moeders zonder de zorgen voor het zieke kind.
Die begeleiding is dus zorg, dus wordt vergoedt.

Iedereen die jaloers is omdat die ouders dat niet hoeven te doen, beseffen niet wat het is om een kind met zorgvraag te hebben denk ik. En nogmaals voordat er weer voorbeelden komen, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er misbruik van maken, maar op deze manier is de begeleiding bedoeld, voor begeleiding zorg dus!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:11

gohya schreef:
@Diablo
Ik denk dat je dan wel begrijpt waarom mensen [zoals jij o.a] dat zelf moeten doen met de kinderen en mensen met een 'ziek' kind niet,waarom die PGB krijgen en jij niet.

Nogmaals (mijn posts misschien toch wat beter lezen), voor de echt zieke mensen heb ik er begrip voor, maar wanneer iemand gebruikt wordt als oppas omdat de ouders moeten werken, heb ik geen begrip meer. Ik moet ook kiezen: óf werken, óf voor mijn kinderen zorgen. En als ik ervoor kies voor mijn kinderen te zorgen, is er niemand die dat voor mij betaalt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:14

gohya schreef:
@Diablo

Ik begrijp het wel van 2 kanten hoor maar wanneer is je kind 'ziek'. Vroeger waren er ook kinderen die gedragsstoornissen enz. hadden en werden gewoon thuis opgevoed. Toen waren de moeders natuurlijk ook meer thuis. Tja, ik vind het best een moeilijk punt...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:16

Yel schreef:
Op alle uitzonderingen na; als je kind bijvoorbeeld autistisch is, is het niet even snel naar de manege maar gaat hier uren aan voorbereiding aan te pas. Als er iets veranderd (stel je komt in de file), raakt het kind in paniek, moet je daar weer op in spelen etc. Kortom wat voor je kind even een uur ontspanning is, is voor jou als ouder een uur belasting/ zorgverlening.
Laat staan als er broertjes en zusjes zijn, deze zijn blij met een uur onverdeelde aandacht van moeders zonder de zorgen voor het zieke kind.
Die begeleiding is dus zorg, dus wordt vergoedt.

Iedereen die jaloers is omdat die ouders dat niet hoeven te doen, beseffen niet wat het is om een kind met zorgvraag te hebben denk ik. En nogmaals voordat er weer voorbeelden komen, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er misbruik van maken, maar op deze manier is de begeleiding bedoeld, voor begeleiding zorg dus!

Ik denk dat die uitzonderingen heel wat meer voorkomen dan jij denkt. Mijn zusje heeft ook een kind dat autistisch is (nouja, hij is net 3 en ze hebben hem nu al het stempel autistisch opgeplakt) en zij heeft het ook altijd over wat jij hier vertelt, het is me wel bekend.
Maar ze kan wel zomaar besluiten een middag bij mij te komen met haar kinderen, zonder voorbereiding of wat dan ook. En dan is het kind hier en alles gaat prima hoor, kindje heeft nergens last van. Opeens is het zo strakke patroon dan ook niet zo belangrijk meer en kunnen de ouders makkelijk pas tegen 0.00 naar huis (het is twee uur rijden), want ach, hij slaapt wel in de auto en thuis kunnen ze hem zo in bed ligen.
Ja, dan denk ik inderdaad dat er gewoon misbruik van wordt gemaakt.

En ik denk zomaar dat mijn zusje daar geen uitzondering in is (zo uniek is ze denk ik niet).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:20

Heel eerlijk gezegd denk ik dat alle ophef te vroeg is.
Bij zorg in natura gaat alle begeleiding individueel en begeleiding groep naar de gemeente toe. De gemeente kan er voor kiezen om hiervoor een PGB te geven, net zoals met de huishoudelijke verzorging ook al gebeurt.
De ophef heeft er imo vooral mee te maken dat het PGB tot op heden een aparte subsidieregeling was, iets wat ik nooit heb begrepen. Nu wordt het in feite gewoon gelijk gesteld met de rest van de extramurale zorg, die toch al naar de gemeente zou gaan.
En heel eerlijk gezegd: ik heb te veel fraude en ellende van het PGB gezien om niet blij te zijn dat het systeem op de schop gaat. Want dat was nodig.
Voor de mensen die echt de zorg nodig hebben, die kloppen vanaf 2013 aan bij de gemeente in plaats van bij het CIZ, en de gemeente kan dan nog gewoon een PGB aanbieden. Dat is ook wat ik mensen wil meegeven die echt zorg nodig hebben: informeer bij je gemeente!

Anoniem

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:24

Yel, ik doe dit werk (Sociale Zaken en stukje Welzijn) en bij mijn werkgemeente is dit NIET zo. Weet heel goed waar ik over praat.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:24

Je wilt niet weten hoe intensief het is om een autistisch kind te hebben hoor... En nee, DE autist bestaat niet.
Maar ik ken gezinnen die er bijna kapot aan gaan, zelfs mét PGB. En dat zijn fantastische ouders, die alles over hebben voor hun kinderen, en die echt weten wat opvoeden is. Die er veel voor laten staan. Zelf weinig leuke dingen meer, alles draait om het kind.
Juist zulke ouders raadt ik aan nu het nog kan het PGB goed te benutten, en ook om buiten het PGB zoveel mogelijk hulp in te schakelen, bijv. een zus die een keer wil opvangen oid.
Ontlasting van zichzelf, want ze zouden er aan onderdoor gaan. En hulp voor het kind, zodat het beter functioneert, en zodat het thuis ook makkelijker gaat.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:28

Deze jongen ging om half 6 naaar voetbal. Kwam om kwart voor 4 uit school ging dan achter de computer en hup op de fiets naar het voetbal. Als pa of ma een half uur eerder stoppen kunnen ze in ieder geval hem zelf naar de voetbal brengen. Ik heb ook ovveral met mijn dochter heen gesjouwd. Ik ben zelf gehandicapt heb een rolstoel en scootmobiel dus ik weet wat het betekend om gehandicapt te zijn. Heb een dochter die ook lichamenlijk niet goed is. Dus weet waar ik het over heb. Wil dat dan zeggen dat je dan recht hebt op een pgb. Vind ik niet. Deze mensen kiezen er voor om te gaan werken en hebben een voor hun goedkope oppas.
Nogmaals. Dit is een uitzondering maar het verziekt wel het beeld waar de pgb voor is bedoeld. Voor mensen die het echt zonder niet redden. Die hun huishouden niet op regel krijgen die niet zelfstandig iemand te woord kunnen staan. Ook voor het ontlasten van de ouders kan het goed zijn. Zoals de logeerhuizen maar dan zie je ook waar het voor is. Even lucht voor allebei is ook nodig maar mee naar voetbal sorry dat gaat mij echt te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:31

Yel schreef:
Ik heb eerst jaren in de bijstand gezeten omdat ik niet op de hoogte was van alle regelingen, en mij pas later duidelijk is geworden dat ik in de WAjong terecht hoor. Sinds ik 80 tot 100 % ben afgekeurd kan ik je wel vertellen dat mijn inkomen ondanks mijn PGB die bij de indicatie hoorde flink is achteruit gegaan in vergelijking met de bijstand.
Ja ik kan mijn zorg inkopen en dat scheelt mij bakken geld, maar ik kom niet meer in aanmerking voor het kwijtschelden van de kosten van gemeentelijke belastingen etc, netto gezien heb ik nu minder te besteden dan met bijstand.
Mijn zorg is 100% vooruit gegaan, mijn netto inkomen niet. Vergeet niet dat je eenmaal met indicatie voor een hoop andere problemen komt te staan, door gebruik te maken van PGB geef je eigenlijk aan niet op een "normale" manier mee te kunnen draaien in de maatschappei. Behalve dat dat voor jezelf zwaar is om toe te geven, mag je eens stil staan over hoe mensen over je oordelen (en zoals te lezen valt in het topic, komen wij budgethouders er weer mooi op te staan).

Nogmaals, ik dacht hier informatie en ervaringen te vinden voor en misschien ook door mensen die in hetzelfde schuitje zouden zitten. Tot nu toe is heel deze discussie niet verder gekomen dan dat er aan alle kanten wordt geoordeeld, beoordeeld en feiten worden verdraaid. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn met andere ervaringen, en fraude gevallen kennen, maar die zie je overal (denk maar eens aan studiefinanciering, en zodra daarin gekort dreigde te worden stond heel het land op de achterbenen).

Dat jij daar niet wakker van kunt liggen, tsja, door dat soort dingen raak je je PGB dus kwijt, door dat soort misbruik. En ja, geld tekort heb je kennelijk niet als je nieuwe Lipica laarzen kunt kopen (in je profiel) en je kun paardrijden, en een paardrijvakantie naar Spanje (profiel) dus zo slecht kun je het niet hebben met je Wajong. En waarom heb je Wajong? Zal over jou niet oordelen, ik ken je niet, vraag alleen. Maar als je mijn zwager ziet die in de WIA zit, nog geen 40, geen lichamelijke klachten maar omdat ie een beetje langzaam is en niet helemaal spoort kennelijk, is ie 100% afgekeurd. Kan wel auto's repareren enzovoorts. Ook weer zoiets. Echt tenenkrommend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:32

@Diablo
Ik begrijp wat je bedoelt,maar weet wel dat een autistisch kind of ADHD/PDDnos kind bij een ander heel anders zijn dan thuis.Ik ken ook een jongen die ADHD/PPDnos heeft,als die hier is merk je daar vrijwel niets van.Ik begreep toen ook niet wat er eigenlijk mis was met die jongen,hij deed heel normaal,gedroeg zich normaal,enz.Ook ik dacht toen,het ligt niet aan die jongen dat hij thuis raar doet,het zal wel aan de ouders liggen.Maar het lag echt niet aan de ouders,ik merkte zoveel verschil als ik hem mee maakte bij hem thuis.Maar er zijn zoveel soorten Autisme en HDAD en allemaal zo verschillend.