Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joolien schreef:moos24 schreef:Ik eet zelf ook elke dag vlees en vis, maar wel biologisch.
Hoe weten we eigenlijk zeker dat biologisch ook echt biologisch is...
Moschino schreef:phormicola schreef:Trouwens, jammer voor alle vegetariërs die wel melk en eieren eten: Dan ben je geen vegetariër maar een ovo-lacto vegetariër.
En dus ben je nog steeds vegetariër. Het is alleen een 'stroming' binnen het vegetarisme.phormicola schreef:Echte vegetariërs eten geen enkel dierlijk product.
Veganisten dragen daarbij ook geen wol, leer, etc.
Niet dus; vegetariërs eten geen producten waarvoor een dier is gedood.
Veganisten gebruiken helemaal geen producten afkomstig van een dier.
Arabesk schreef:waarom laten ze het daadwerkelijk schieten van de koe niet zien? Dát zou veel mensen wel raken denk ik!
moos24 schreef:Vegetarïers eten toch ook geen kaas ? Gewoon een vraag. Laatst was ik bij de kaasboer, en die had vegetarische kaas liggen. Ik stond daar dus met een aantal vraagtekens. Wat blijkt......De lebmaag van een kalf hebben ze nodig voor het maken van de kaas. Ze maken een groot aantal kazen met 1 lebmaag, maar toch.
Ik heb dat nooit geweten.
Arabesk schreef:waarom laten ze het daadwerkelijk schieten van de koe niet zien? Dát zou veel mensen wel raken denk ik!
OldSkipper schreef:Ayasha schreef:Dat ik niet zweef en vermenselijk heeft niets met readen te maken maar met realisme.Maar goed, je antwoord verklaart iig een boel.
Nu doe je net alsof ik wel zweef... nou kan je vertellen ik sta heel stevig met allebij mijn voeten op de grond.
Edit; en vermenselijken doe ik ook niet trouwens, een beest is een beest en moet dat ook zeker blijven, maar dat betekend niet dat ze achterlijk zijn
Gearl schreef:Dan drukt mijn formulering misschien niet precies uit wat ik bedoel.
Misschien moet er staan: wanneer je vlees eet, toon je op dat moment geen enkele vorm van empathie - en dat kan ik niet begrijpen.
Ik snap niet (meer) hoe je je bewust kunt zijn van het leed dat een dier heeft doorgemaakt (daarmee reageer ik ook gelijk even op de 'alsof alle dieren het slecht hebben' JA, er is geen diervriendelijk vlees -want ze sterven allemaal door toedoen van de mens, en dat is niet hoe de natuur het bedoeld heeft, punt - er is alleen lijden en nog erger lijden) en je bewust kunt zijn van de schade die het vlees cq productieproces aanricht aan het milieu en de medemens.
Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.
Tempus schreef:Gearl schreef:Dan drukt mijn formulering misschien niet precies uit wat ik bedoel.
Misschien moet er staan: wanneer je vlees eet, toon je op dat moment geen enkele vorm van empathie - en dat kan ik niet begrijpen.
Ik snap niet (meer) hoe je je bewust kunt zijn van het leed dat een dier heeft doorgemaakt (daarmee reageer ik ook gelijk even op de 'alsof alle dieren het slecht hebben' JA, er is geen diervriendelijk vlees -want ze sterven allemaal door toedoen van de mens, en dat is niet hoe de natuur het bedoeld heeft, punt - er is alleen lijden en nog erger lijden) en je bewust kunt zijn van de schade die het vlees cq productieproces aanricht aan het milieu en de medemens.
Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.
Dat was vroeger ook zo. De mens ging jagen om te overleven en die dieren stierven ook door de mens. Net als een konijn sterft als een kat het vangt Dat dier ziet ook af, en dan is het wel de natuur. De natuur heeft dat zo bedoeld. Moeten we dan tegen al die jachtdieren gaan zeggen sorry je prooi ziet af ga maar gras eten?
Er zijn trouwens veel van onze 'vlees'dieren die niet eens zouden bestaan als de mens er niet was geweest.
Alle respect voor vegetariers, maar als de natuur het niet zo bedoeld heeft, dan had ze maar geen carnivoren (omnivoren ook) moeten creeren. Hadden we allemaal kunnen overleven op enkel plantaardig materiaal en dan hadden we hoe dan ook ooit in de problemen gekomen.
Gearl schreef:De oermens at geen vlees.
Bovendien zijn wij intelligente wezens die keuzes kunnen maken en een rationeel denkwezen hebben ipv slechts een instinct - de vergelijking mens vs dier mag je imo dan ook niet maken. De noodzaak van het vlees eten is verdwenen, we zijn wijs genoeg om onze eigen keuzes te maken en er is een enorm scala aan voedingsmiddelen die dezelfde dan wel betere voedingsstoffen verschaffen dan vlees of vis. Een ecosysteem op basis van planteneters had nooit gewerkt, want dan was de aarde binnen no-time leeggevreten. En als iedereen op deze manier vlees blijft consumeren, wordt de aarde binnen no-time leeggevreten. (zie de docu, die voorspelt dat de natuurlijke visvoorraad tegen 2050/2070 OP zal zijn. WEG. uitgeroeid!)
Wat mij betreft zijn de argumenten die je aandraagt niet geldig.
Citaat:Deze verre voorouders waren jagers en verzamelaars, die leefden van wat ze in de natuur konden vinden. Dat was in die tijd best veel: wild, vis, groenten, fruit, eieren, zeewier, insecten en noten. De oermens at verrassend gezond, zo bleek uit een literatuurstudie van het InnovatieNetwerk. Uit opgravingen blijkt bijvoorbeeld dat oermensen niet klein of ondervoed waren. Er zijn zelfs vrouwelijke skeletten van ruim 1,80 meter aangetroffen!
Onze huidige voeding is compleet anders dan die van de oermens. De oermens dronk geen zuivel (wilde koeien lieten zich niet melken), at geen granen (de landbouw was nog niet uitgevonden) en al helemaal geen industrieel bereide producten als gedroogde soep, drop, chips of diepvriesmaaltijden.
Jolliegirl schreef:Arabesk schreef:waarom laten ze het daadwerkelijk schieten van de koe niet zien? Dát zou veel mensen wel raken denk ik!
Waarom wel?
Je ziet het toch al van een paard? Is dat niet genoeg?
Het schieten van een koe stelt geen drol voor. Dit is geen ander beeld dan het schieten van een paard, of doodmaken van een varken of schaap.
De hele weg vanaf geboorte tot het slachthuis kan vele malen erger zijn.......
Ik las iets over stoppen met vlees eten??
Stop dan eerst al dat gefok....
Als er zoveel gefokt wordt..... fokken...fokken... fokken.... moét er doodgemaakt worden...
Anders raakt alles overvol...
Dan moeten ze eerst minderen in het fokken, voordat je kunt stoppen met het doden van dieren.
Och.. Na het lezen van dit topic prijs ik mezelf weer gelukkig met mijn heerlijk stukje eerlijke paardenbiefstuk.
Citaat:Stop dan eerst al dat gefok....
Als er zoveel gefokt wordt..... fokken...fokken... fokken.... moét er doodgemaakt worden...
Dan moeten ze eerst minderen in het fokken, voordat je kunt stoppen met het doden van dieren.
joostvangestel schreef:Af en toe vegetarisch eten kan geen kwaad, maar ik kan me nog goed herinneren dat we eens een vegetarisch nichtje van mijn vrouw op bezoek hadden. Na een paar dagen schreeuwde onze lichamen om een stuk vlees.
Jolliegirl schreef:Ik las iets over stoppen met vlees eten??
Stop dan eerst al dat gefok....