Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:46

Maar mensen zijn in principe alleseters, daar hoort ook, met mate, vlees en vis bij.
Dieren onderling eten elkaar ook op, dat is heel natuurlijk.
Dat mensen geen vlees eten omdat dieren zo beroerd worden behandeld kan ik me goed voorstellen.
Maar dat is iets anders dan dat je sowieso geen vlees eet, zelfs al hebben de dieren een goed leven gehad.

Ik zat als kind op een strenge Christelijke lagere school. Daar leerde ik vroeger dat God de dieren onder andere geschapen heeft zodat de mens ze kon eten. Maar dan moet je ze natuurlijk wel goed behandelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:48

Dat is een egocentrisch wereldbeeld; God schept dieren voor ONS.

Vlees eten ok, maar dan max. 1x per week. Veel vaker is dus kennelijk ook niet gezond.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:53

Ik eet elke dag vlees of vis. Waarom? Omdat het lekker is.
Ik vind het ook niet zielig om vlees te eten van dieren die gewoon in de wei hebben gelopen.
Bio-industrie vind ik wel zielig en onnodig.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:31

Joolien schreef:
moos24 schreef:
Ik eet zelf ook elke dag vlees en vis, maar wel biologisch.

Hoe weten we eigenlijk zeker dat biologisch ook echt biologisch is...

Ik bestel mijn boodschappen bij een biologisch bedrijf.
De slager bij ons in het dorp slacht 1x in de week zelf. De dieren die bij hem komen, komen bij boeren in de buurt vandaan die de dieren in ruime stallen hebben staan en op de wei.Ik heb er zelf naar geinformeerd, en hij heeft zelf een aantal foto's laten zien.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:36

Moschino schreef:
phormicola schreef:
Trouwens, jammer voor alle vegetariërs die wel melk en eieren eten: Dan ben je geen vegetariër maar een ovo-lacto vegetariër.

En dus ben je nog steeds vegetariër. Het is alleen een 'stroming' binnen het vegetarisme.
phormicola schreef:
Echte vegetariërs eten geen enkel dierlijk product.
Veganisten dragen daarbij ook geen wol, leer, etc.

Niet dus; vegetariërs eten geen producten waarvoor een dier is gedood.
Veganisten gebruiken helemaal geen producten afkomstig van een dier.

Vegetarïers eten toch ook geen kaas ? Gewoon een vraag. Laatst was ik bij de kaasboer, en die had vegetarische kaas liggen. Ik stond daar dus met een aantal vraagtekens. Wat blijkt......De lebmaag van een kalf hebben ze nodig voor het maken van de kaas. Ze maken een groot aantal kazen met 1 lebmaag, maar toch.

Ik heb dat nooit geweten.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:43

dat zijn vaganisten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:48

Akhal_Teke schreef:
dat zijn vaganisten

:') :')

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:56

Arabesk schreef:
waarom laten ze het daadwerkelijk schieten van de koe niet zien? Dát zou veel mensen wel raken denk ik!

ik denk zelf dat het schieten van 1 koe niet zo erg is alleen het leven en het transport wel erg is. ik heb er zelf ook geen problemen mee als dieren worden geschoten bij de plaatselijke slager en daarbij een goed leven hebben gehad. enige reden waarom ik het niet meer eet is omdat ik vind dat mensen moorden strafbaar is en ik het een heel raar iets vind dat dieren wel gewoon afgeslacht en beestachtig behandeld mogen worden. daarbij zou ik ziek worden van vlees omdat ik het al zeker 12 jaar niet heb gegeten.

maar ik kan bijv. heel goed kijken naar de fotos van slagerij nijkerk waar een paard word geslacht omdat het er heel keurig aan toe gaat. en dat kan ik niet zeggen over kippenslachterijen , varkens slachterijen en andere massa slachterijen.

Mijn moeder heeft mij ooit gevraagt": als we nou vlees voor je halen bij eduard (een boer die zijn koeien op de yerse moer heeft staan en ze stuk voor stuk slacht ) zou je dan vlees eten ? " mijn antwoord was daarop nee omdat ik zo gewent ben aan het vegitarische leven .... en ik zou echt ziek worden denk ik. merk het nu al als ik iets heb gegeten met veel toevoegingen.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:11

moos24 schreef:
Vegetarïers eten toch ook geen kaas ? Gewoon een vraag. Laatst was ik bij de kaasboer, en die had vegetarische kaas liggen. Ik stond daar dus met een aantal vraagtekens. Wat blijkt......De lebmaag van een kalf hebben ze nodig voor het maken van de kaas. Ze maken een groot aantal kazen met 1 lebmaag, maar toch.

Ik heb dat nooit geweten.

Ik snap dat het voor verwarring kan zorgen :j
In principe zouden vegetariërs inderdaad geen kaas eten, want voor de productie van de meeste kaassoorten is inderdaad een enzym gebruikt, afkomstig uit de maag van een kalf. Het kalf is gestorven voor het afgeven van de maag, indirect dus voor de productie van de kaas en indirect dus ook voor kaas zelf. Echter zijn er heel veel producten die stoffen bevatten waar dieren voor zijn gestorven (van kleurstoffen tot geleermiddelen). Sommige vegetariërs maken zich er makkelijk vanaf (waaronder ik) en besluiten om geen stoffen te gebruiken of kopen waar overduidelijk dieren voor zijn gestorven als vees, vis en leer. Anderen zoeken alles tot op de bodem uit en vermijden E-nummers en andere stofjes waarvan je maar nét moet weten dat ze geleid hebben tot de dood van dieren. Waarvoor respect, maar ik doe dat niet. Vanmiddag was ik bij de Ikea en de appeltaart was bedekt met een glanzend laagje. Waarschijnlijk was dat laagje gemaakt met jam en geleisuiker - ik heb het niet nagevraagd. Gelatine is afkomstig van dierenbotten; ik heb de taart toch opgegeten.
Strikt genomen maakt mij dat dan niet vegetariër, maar er zijn heel veel mensen die vegetarisch zijn en toch kaas eten waar stremsel (de stof uit de maag) in zit. Het is maar net waar je voor jezelf de grens trekt.

@Akhal_Teke, wat jij zegt is dus niet waar. Voor de productie van kaas zijn dieren gestorven. Als je geen middelen nuttigt waarvoor dieren gestorven zijn, ben je vegetarisch.
Als je geen producten gebruikt waarbij dieren in de productie gebruikt zijn als melk, eieren, zuivel, honing, etc, dán ben je veganist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:19

ik lust geen vis en eet elke dag lekker vlees.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:19

Arabesk schreef:
waarom laten ze het daadwerkelijk schieten van de koe niet zien? Dát zou veel mensen wel raken denk ik!

Waarom wel?
Je ziet het toch al van een paard? Is dat niet genoeg?

Het schieten van een koe stelt geen drol voor. Dit is geen ander beeld dan het schieten van een paard, of doodmaken van een varken of schaap.
De hele weg vanaf geboorte tot het slachthuis kan vele malen erger zijn.......

Ik las iets over stoppen met vlees eten??

Stop dan eerst al dat gefok....
Als er zoveel gefokt wordt..... fokken...fokken... fokken.... moét er doodgemaakt worden...
Anders raakt alles overvol...

Dan moeten ze eerst minderen in het fokken, voordat je kunt stoppen met het doden van dieren.

Och.. Na het lezen van dit topic prijs ik mezelf weer gelukkig met mijn heerlijk stukje eerlijke paardenbiefstuk. :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:35

Wij eten bijna elke dag vlees en meestal ook 1 x in de week vis. We hebben zelf een boerenbedrijf met melkkoeien en vleesvarkens. We verzorgen ze zelf en weten dus dat we al t mogelijke doen om ze een zo goed mogelijk leven te geven. De dieren zijn gezond en vrolijk.

Zoals al door een paar anderen hier werd opgemerkt, ook wij vinden vlees of vis t lekkerste van de maaltijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:23

OldSkipper schreef:
Ayasha schreef:
Dat ik niet zweef en vermenselijk heeft niets met readen te maken maar met realisme. :) Maar goed, je antwoord verklaart iig een boel. :)

Nu doe je net alsof ik wel zweef... nou kan je vertellen ik sta heel stevig met allebij mijn voeten op de grond.

Edit; en vermenselijken doe ik ook niet trouwens, een beest is een beest en moet dat ook zeker blijven, maar dat betekend niet dat ze achterlijk zijn :n

dat zeg ik ook helemaal nergens, als je me woorden in de mond gaat leggen gaan we snel klaar zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:26

Weet je wat er gebeurd als niemand vlees meer zou eten?

De grond, over de hele aarde, zou uitputten, geen vitamines en mineralen meer in je groentjes! Planten zuigen een bodem leeg, dieren poepen 'm weer vol met alle goede dingetjes die wij zo hard nodig hebben.

Het is niet zo makkelijk als dat het lijkt. We hebben met de natuur te maken die echt heel erg uitstekend in elkaar zit.
Als wij met z'n allen de boel vol gaan verbouwen en het evenwicht verstoren dan zullen we allemaal, inclusief de dieren, gewoon creperen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:38

Gearl schreef:
Dan drukt mijn formulering misschien niet precies uit wat ik bedoel.
Misschien moet er staan: wanneer je vlees eet, toon je op dat moment geen enkele vorm van empathie - en dat kan ik niet begrijpen.
Ik snap niet (meer) hoe je je bewust kunt zijn van het leed dat een dier heeft doorgemaakt (daarmee reageer ik ook gelijk even op de 'alsof alle dieren het slecht hebben' JA, er is geen diervriendelijk vlees -want ze sterven allemaal door toedoen van de mens, en dat is niet hoe de natuur het bedoeld heeft, punt - er is alleen lijden en nog erger lijden) en je bewust kunt zijn van de schade die het vlees cq productieproces aanricht aan het milieu en de medemens.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben. :)

Dat was vroeger ook zo. De mens ging jagen om te overleven en die dieren stierven ook door de mens. Net als een konijn sterft als een kat het vangt Dat dier ziet ook af, en dan is het wel de natuur. De natuur heeft dat zo bedoeld. Moeten we dan tegen al die jachtdieren gaan zeggen sorry je prooi ziet af ga maar gras eten?
Er zijn trouwens veel van onze 'vlees'dieren die niet eens zouden bestaan als de mens er niet was geweest.
Alle respect voor vegetariers, maar als de natuur het niet zo bedoeld heeft, dan had ze maar geen carnivoren (omnivoren ook) moeten creeren. Hadden we allemaal kunnen overleven op enkel plantaardig materiaal en dan hadden we hoe dan ook ooit in de problemen gekomen.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:58

Tempus schreef:
Gearl schreef:
Dan drukt mijn formulering misschien niet precies uit wat ik bedoel.
Misschien moet er staan: wanneer je vlees eet, toon je op dat moment geen enkele vorm van empathie - en dat kan ik niet begrijpen.
Ik snap niet (meer) hoe je je bewust kunt zijn van het leed dat een dier heeft doorgemaakt (daarmee reageer ik ook gelijk even op de 'alsof alle dieren het slecht hebben' JA, er is geen diervriendelijk vlees -want ze sterven allemaal door toedoen van de mens, en dat is niet hoe de natuur het bedoeld heeft, punt - er is alleen lijden en nog erger lijden) en je bewust kunt zijn van de schade die het vlees cq productieproces aanricht aan het milieu en de medemens.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben. :)

Dat was vroeger ook zo. De mens ging jagen om te overleven en die dieren stierven ook door de mens. Net als een konijn sterft als een kat het vangt Dat dier ziet ook af, en dan is het wel de natuur. De natuur heeft dat zo bedoeld. Moeten we dan tegen al die jachtdieren gaan zeggen sorry je prooi ziet af ga maar gras eten?
Er zijn trouwens veel van onze 'vlees'dieren die niet eens zouden bestaan als de mens er niet was geweest.
Alle respect voor vegetariers, maar als de natuur het niet zo bedoeld heeft, dan had ze maar geen carnivoren (omnivoren ook) moeten creeren. Hadden we allemaal kunnen overleven op enkel plantaardig materiaal en dan hadden we hoe dan ook ooit in de problemen gekomen.

De oermens at geen vlees.
Bovendien zijn wij intelligente wezens die keuzes kunnen maken en een rationeel denkwezen hebben ipv slechts een instinct - de vergelijking mens vs dier mag je imo dan ook niet maken. De noodzaak van het vlees eten is verdwenen, we zijn wijs genoeg om onze eigen keuzes te maken en er is een enorm scala aan voedingsmiddelen die dezelfde dan wel betere voedingsstoffen verschaffen dan vlees of vis. Een ecosysteem op basis van planteneters had nooit gewerkt, want dan was de aarde binnen no-time leeggevreten. En als iedereen op deze manier vlees blijft consumeren, wordt de aarde binnen no-time leeggevreten. (zie de docu, die voorspelt dat de natuurlijke visvoorraad tegen 2050/2070 OP zal zijn. WEG. uitgeroeid!)
Wat mij betreft zijn de argumenten die je aandraagt niet geldig. :)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 01:46

pijnlijk onderwerp. dat verhandelen van die koe slaat werkelijkwaar nergens op! ik zit al knetter lang in de koeien maar dit heb ik werkelijkwaar nog nooit gezien.

vlees is nog steeds nodig en vis ook. tja je kunt natuurlijk ook Soya enzo gaan consumeren maareee dat is pas een verschrikking daar is de ergste bio nog niets bij! van alleen planten kun je niet leven en tuurlijk zijn wij een intelligent wezen. daarom bedenken we ook welzijns wetten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 02:07

Gearl schreef:
De oermens at geen vlees.
Bovendien zijn wij intelligente wezens die keuzes kunnen maken en een rationeel denkwezen hebben ipv slechts een instinct - de vergelijking mens vs dier mag je imo dan ook niet maken. De noodzaak van het vlees eten is verdwenen, we zijn wijs genoeg om onze eigen keuzes te maken en er is een enorm scala aan voedingsmiddelen die dezelfde dan wel betere voedingsstoffen verschaffen dan vlees of vis. Een ecosysteem op basis van planteneters had nooit gewerkt, want dan was de aarde binnen no-time leeggevreten. En als iedereen op deze manier vlees blijft consumeren, wordt de aarde binnen no-time leeggevreten. (zie de docu, die voorspelt dat de natuurlijke visvoorraad tegen 2050/2070 OP zal zijn. WEG. uitgeroeid!)
Wat mij betreft zijn de argumenten die je aandraagt niet geldig. :)

De oermens was een jager en verzamelaar en at wel vlees.
Hij at geen zuivel en granen.
Citaat:
Deze verre voorouders waren jagers en verzamelaars, die leefden van wat ze in de natuur konden vinden. Dat was in die tijd best veel: wild, vis, groenten, fruit, eieren, zeewier, insecten en noten. De oermens at verrassend gezond, zo bleek uit een literatuurstudie van het InnovatieNetwerk. Uit opgravingen blijkt bijvoorbeeld dat oermensen niet klein of ondervoed waren. Er zijn zelfs vrouwelijke skeletten van ruim 1,80 meter aangetroffen!

Onze huidige voeding is compleet anders dan die van de oermens. De oermens dronk geen zuivel (wilde koeien lieten zich niet melken), at geen granen (de landbouw was nog niet uitgevonden) en al helemaal geen industrieel bereide producten als gedroogde soep, drop, chips of diepvriesmaaltijden.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 02:56

in de film 1:13:00 ''moet deze hele vieze veeindustie niet gewoon verdwijnen''
is dat dan realistisch?

met brainless eens, volgens mij wel melk das ook zuivel maargoed. (iets later stadia dan oermens) toen gebruikte ze ALLES van de koe.
incl de ingewanden

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:09

Oermens at geen vlees? We zouden afstammen van apen. Heb je van hun de hoektanden wel eens gezien? Die gebruiken ze om af en toe een kleine antilope te eten, want ook zij zijn omnivoren.
Raar dat wij als mens nu een te kleine blinde darm hebben. Echte herbivoren, zoals een paard, hebben een hele grote blinde darm. Een biologie leraar van mij noemde het zelfs eens een rudimentair orgaan, zover wil ik niet gaan. We eten nog steeds groente en hebben hem dus ook nog nodig/
Ook hebben we hoektanden (geen hele grote, maar we hebben ze), en de evolutie gooit er zelfs 4 kiezen (verstandskiezen heeft niet iedereen meer of ze worden getrokken) uit. Evolutionair gezien gaan we nog steeds meer naar vleeseter, kunnen we niets aan doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:42

Het oermens-argument is nogal fout. De gemiddelde levensverwachting van de oermens lag onder de 40 jaar en er waren toen ook maar een paar miljoen mensen op deze planeet.

Af en toe vegetarisch eten kan geen kwaad, maar ik kan me nog goed herinneren dat we eens een vegetarisch nichtje van mijn vrouw op bezoek hadden. Na een paar dagen schreeuwde onze lichamen om een stuk vlees.

Overigens heeft ook veganisme zijn beperkingen. Ook bij verbouw van allerlei groenten en fruit vallen dierlijke slachtoffers.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:13

Jolliegirl schreef:
Arabesk schreef:

Waarom wel?
Je ziet het toch al van een paard? Is dat niet genoeg?

Het schieten van een koe stelt geen drol voor. Dit is geen ander beeld dan het schieten van een paard, of doodmaken van een varken of schaap.
De hele weg vanaf geboorte tot het slachthuis kan vele malen erger zijn.......

Als er zoveel gefokt wordt..... fokken...fokken... fokken.... moét er doodgemaakt worden...

Dan moeten ze eerst minderen in het fokken, voordat je kunt stoppen met het doden van dieren.

Och.. Na het lezen van dit topic prijs ik mezelf weer gelukkig met mijn heerlijk stukje eerlijke paardenbiefstuk. :)

Jaaaa! Laten we stoppen met fokken en Nederland financieel doodbloeden! *\o/* ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:19

Adil : LEZEN : Ik zeg niet dat ze volledig moeten stoppen met fokken.
Maar als men wilt minderen in het vlees, moeten er minder dieren doodgemaakt worden, en moet er dus minder gefokt worden. :)

Citaat:

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:23

joostvangestel schreef:
Af en toe vegetarisch eten kan geen kwaad, maar ik kan me nog goed herinneren dat we eens een vegetarisch nichtje van mijn vrouw op bezoek hadden. Na een paar dagen schreeuwde onze lichamen om een stuk vlees.

En daarmee concludeer jij dat het ongezond is?
Als je opeens stopt met suikers eten schreeuwt je lichaam ook naar suikers.
Maakt dat suikers gezond?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:25

Jolliegirl schreef:

En zo blijf je verwijzen.
Geen / minder vlees eten zal de vraag naar vlees reduceren en zal er minder gefokt worden.