Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:26

AppelQueen schreef:
Ik vind dat godsdienstvrijheid NIETS te maken heeft met de manier waarop in Nederlandse slachthuizen dieren worden gedood. Ik vind dat dit in de moderne maatschappij zo snel en pijnloos mogelijk moet gebeuren. Dit gunnen we onszelf en onze "geliefde" huisdieren immers ook! Bovendien wordt er veel te veel vlees "ritueel" geslacht wat vervolgens in de reguliere markt wordt verkocht. Waardoor ik dus zonder dat ik het weet , ook dit vlees eet. En daarmee deze walgelijke praktijken stimuleer. Ook hiervan vind ik dat er een regel moet komen dat er VERPLICHT op een verpakking moet staan hoe een dier geslacht is. Zodat individuen zelf een keuze kunnen maken wat ze wel en niet acceptabel vinden.

helemaal mee eens _/-\o_

de volgende stap is inderdaad een vermelding op de verpakking ook voor vlees uit het buitenland

maar nu ben ik vooral blij dat het verbod er door is *\o/*

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:40

Het onverdoofd doden van dieren gaat best wel snel. Zeker als je het afweegt hoeveel dieren al moeten lijden voordat ze uberhaupt in een slachthuis komen.
Zeker als je kijkt hoe varkens en kippen worden gehouden..... Wanneer gaan ze dat eens goed aanpakken!!!

Phounix

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:52

Wat stel je voor yarrah? Heel wat boeren zouden wel brood zien in een andere manier van dieren houden. Als er iemand met een goed en haalbaar advies zou komen. Gelukkig lopen hier voor het huis, de koeien in het land inclusief kalfjes en kunnen de varkens buiten in de zon liggen.

Gelukkig dat deze regel erdoor is! :j Als ik de schapen in een hallal slagerij rijendik op hun rug zie liggen, terwijl er iemand langs loopt die ze 1 voor 1 de hals uitsnijdt, waarna ze nog spartelend en stikkend in hun eigen bloed omhoog gehesen worden totdat ze dood zijn (wat ook nog wel even duurt), draait mijn maag zich wel 10 keer om. Zeker als je kijkt hoe het ook kan.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:37

yarrah schreef:
Het onverdoofd doden van dieren gaat best wel snel. Zeker als je het afweegt hoeveel dieren al moeten lijden voordat ze uberhaupt in een slachthuis komen.
Zeker als je kijkt hoe varkens en kippen worden gehouden..... Wanneer gaan ze dat eens goed aanpakken!!!

nogmaals, daar gaat DEZE discussie niet over! daar is een ander topic voor. Inderdaad is een kip of geit redelijk snel dood. Maar waarop niet verplicht stellen zo snel mogelijk doden ?
en Ten tweede, bij een vleeskoe is dat wek een ander verhaaltje, weet je wat een nekken die beesten hebben, en hoeveel bloed!

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:41

bovendien zijn we een seculiere staat (staat, wetgeving en godsdienst is gescheiden) Dus zou er alleen naar dierenwelzijn gekeken moeten worden in mijn ogen. Iedereen mag zijn eigen godsdienst belijden in dit land. En ondanks dat ik zelf niet geloof ben ik het daar volledig mee eens! maar De wetgevers zijn niet verantwoordelijk voor de verkrijgbaarheid van bepaalde producten! Dus als jij je halal of koosjere biefstukje wil hebben zul je dat zelf moeten importeren uit een land waar dat wel mag. Daar heeft het verbod op onverdoofd slachten in mijn ogen niets mee te maken.
Ik ben geen fan van Marianne Thieme maar er was een erg goed interview van haar op de radio bij BNR van de week. (alles is op hun site terug te luisteren)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:37

Ik geloof er niks van dat die dieren onnodig lijden... Wij slachten ook elk jaar hanen, gewoon onverdoofd, denk maar niet dat die beesten ook maar iets pijn hebben hoor...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:45

Henkjan schreef:
Ik geloof er niks van dat die dieren onnodig lijden... Wij slachten ook elk jaar hanen, gewoon onverdoofd, denk maar niet dat die beesten ook maar iets pijn hebben hoor...

Hier werden vroeger ook haantjes gehouden, die werden ook niet verdoofd, maar in één keer hun kop afgehakt.

Vind dat nogal een groot verschil met de keel doorsnijden en laten leegbloeden!!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:06

Henkjan schreef:

Hoezo geloof je dat niet? Er zijn vast en zeker wel mensen die het wel goed doen, maar ik denk ook zeker dat er een paar bij zitten die er niks van bakken; stonden ook al enkelen verhalen hier op Bokt, bijvoorbeeld over iemand die het in zijn badkamer deed. (dat is wel illegaal, maar toch, het komt heus wel voor dat de dieren echt lijden)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:21

cherie78 schreef:
Henkjan schreef:

Hier werden vroeger ook haantjes gehouden, die werden ook niet verdoofd, maar in één keer hun kop afgehakt.

Vind dat nogal een groot verschil met de keel doorsnijden en laten leegbloeden!!!

Dat is inderdaad appels met peren vergelijken. Kop er af= geen bewustzijn meer. Keel doorsnijden= nog bewustzijn tot er te weinig bloed over blijft en het hart stopt.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:36

cherie78 schreef:
Henkjan schreef:

De keel doorsnijden zonder verdoving is verschrikkelijk. Heb n filmpje gezien waarbij ze kippen de keel doorsneden en direct terug zetten in een mand. Duurde zo lang eer ze dood, of iig buiten bewustzijn waren. Wetenschappers van een Zwitserse universiteit zeiden ook dat die dieren enorm lijden.
Verder werden in t zelfde filmpje geiten onverdoofd geslacht en dat was ook verschrikkelijk, dat gemekker van die arme beestjes.

Ben ook sterk voorstander van n etiket voor onverdoofd geslacht vlees. Kom regelmatig in n Turks/ Marokkaans suoermarktje waar ik heel goedkoop groente en fruit koop. Er staat daar altijd duidelijk op t vlees dat t hallal gelsacht is (waardoor ik daar dus nog nooit vlees gekocht heb) waarom kan zoiets niet in de hollandse supermarkten.
De suoper de boer bij mij in de straat heeft trOuwens wel een diepvrieslijn die hallal geslacht is en verkocht wordt met de naam mekkafood. Het overige vlees is niet gelabeld maar kan dus nog altijd ritueel geslacht zijn.

En wat betreft de palingen, fijn dat daar ook n goede manier voor gevonden is. Weet dat die dieren heel moeilijk dood te krijgen zijn dus goed dat daar een oplossing voor is.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:18

Henkjan schreef:

ja maar een haan is wat anders dan een koe! of een kalf, je moet meerdere keren snijden om zo een dikke nek door te krijgen. en daarna is de nek zo zwaar dat het dier maar moeizaam leegbloed!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:22

Nou vreselijk, ik kan die slachtfilmpjes echt niet zien hoor.

En die palingen, dat was altijd ook echt gruwelijk. Snap niet waarom mensen zo bruut zijn met dieren, onschuldige dieren. Gelukkig is dat nu ietsje beter met die schok.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:05

YES HET VERBOD IS ER!!
Vind het gewoon gruwelijk, die beesten moeten pijn hebben kan niet anders....

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:07

Mijn tante woonde een paar jaar geleden in een flat met haar hond, net voordat ze haar hond ging uitlaten zag ze een ingesluierde vrouw een AH tasje in de bosjes gooien, toen mijn tante de hond ging uitlaten ging die er de hele tijd aan ruiken en mijn tante vertrouwde het niet en had de politie gebeld... En ze had goed gegokt, toen de politie het tasje had opengemaakt kwamen er ingewanden uit, na een controle in de flat bleek er in een appartement in de badkamer een schaap ritueel geslacht te zijn... Een dag daarvoor was door een boer melding gedaan van een gestolen schaap.

Ik vind dat op dit soort dingen dan ook boetes of straffen moeten komen te liggen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:09

Henkjan schreef:

Goh, ik vind het wel erg apart dat jij kan voelen wat die hanen voelen...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:10

Sjors493 schreef:
YES HET VERBOD IS ER!!
Vind het gewoon gruwelijk, die beesten moeten pijn hebben kan niet anders....

Meen je dat? Waar heb je dat vandaan?!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:13

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:30

Het verbod is er nog niet, alleen de tweede kamer heeft voor het wetsvoorstel gestemd. Ook de eerste kamer moet zich nog uitspreken voor de wet definitief aangenomen is.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:32

oh sorry niks gezegt.!!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:12

helaas is de wet afgewezen door de eerste kamer ......onderanderen door de VVD ...hoezo liberaal :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:27

Dat is heel liberaal, het is iig verder denken dan je neus lang is.

Overigens vind ik bij een koe bv, schieten, en dan verbloeden ook vallen onder onverdoofd, ze krijgen niet een soort roes met een gas ofzo.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:57

Met (goed) schieten zijn ze hersendood, dat vind ik behoorlijk verdoofd.

Jammer dat er zo slap opgetreden wordt door de senaat.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:02

ze krijgen een stalen pin door hun hersenen .....gevlog op slag hersendood, voor ze de grond raken is het gebeurd, dat het hart nog klopt heeft niets met bewustzijn te maken.
op de rug gedraaid worden waarna de keel wordt door gesneden is dat toch wel even anders, zeker voor een groot beest als een koe waarbij het minuten duurt voor dat ze dood is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:06

Mee eens. Maar wil maar zeggen dat onverdoofd slachten niet wreed hoeft te zijn. Hersendood is dood imo, niet verdoofd.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:07

Ik heb niet de volledige discussie gevolgd, maar wil wel mijn mening even kwijt.

Ten eerste ben ik ook tegen onnodig dierenleed, als ik zelf kan kiezen tussen een gerecht met vlees of met vis, dan ga ik altijd voor vis. Een vis heeft in elk geval rond kunnen zwemmen en normaal kunnen eten(al zijn de wateren niet helemaal schoon). Al die dieren die wij eten hebben een gaar leven gehad en krijgen alleen maar troep te eten.

Ten tweede hoorde ik op BNR dat het niet uitmaakt bij kippen of ze ritueel geslacht worden of niet. Hoe ze dat precies getest hebben weet ik alleen niet.

Ten derde, weten jullie wel wat de regels betreffende het ritueel slachten zijn? Vanuit het geloofs oogpunt gezien. Ik eet liever geen vlees, omdat ik weet dat vele zich er niet aan houden, maar zo zou het wel moeten. Regels als(voor het gemak even van een BBC link gehaald:

•the animal must be killed by cutting the throat with the single continuous back and forth motion of a sharp knife
•the cut must sever at least three of the trachea, oesophagus, and the two blood vessels on either side of the throat
•the spinal cord must not be cut
•animals must be well treated before being killed
•animals must not see other animals being killed
•the knife must not be sharpened in the animal's presence
•the knife blade must be free of blemishes that might tear the wound
•the animal must not be in an uncomfortable position
•the animal must be allowed to bleed out

bron: http://www.bbc.co.uk/religion/religions ... ls_1.shtml

Als iemand wil zien hoe het (naar mijn mening) op een correcte manier geslacht wordt, hier een link van een filmpje erover: http://www.youtube.com/verify_age?next_ ... UOOcIivwTY

:)