Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:05

Babootje schreef:
PercyLeen schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij jouw post :) Mijn paard is ook een paard die het nodig heeft om paard te kunnen zijn. En als je afhankelijk bent van pensionstalling kan ik je vertellen dat het knap lastig is. Maar inmiddels komen we steeds een stapje dichter bij 'perfect'.

Ja, maar PercyLeen, van HC zou je helemaal geen paard MOGEN houden, zeker niet als je afhankelijk bent van pensionstalling waar het allemaal niet helemaal "perfect" is, alleen maar omdat jij het zo leuk vind om te rijden. Dan ben je nl. een dierenbeul. :+

Ik woon in de stad, maar ons paard staat 50 km verder, dat is ook het maximum om iedere dag heen en weer te kunnen rijden.
We kunnen nl. niet allemaal in het oosten of noorden van het land (of Spanje :D ) gaan wonen, sommigen zijn qua werk streekgebonden.
Nu weet ik dat ik volgens HC en aanhang dan geen paard zou mogen houden, maar dit is voor ons de beste optie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:09

Electra63 schreef:
Nu weet ik dat ik volgens HC en aanhang dan geen paard zou mogen houden, maar dit is voor ons de beste optie.

Kijk en dát is de kern (afgezien van dat het niet volgens mij en aanhang maar volgens de wetenschap is).

´voor ons de beste optie´.
Sleutelwoord ´ons´; de houder, de ruiter.
Het paard moet het maar doen met wat kan en kennis van wat de wetenschap aan info geeft heeft men niet, WIL men niet hebben want dat bedreigt het wat voor ´ons´ de beste oplossing is :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:12

Quellian schreef:
JoviBan, mijn paarden zijn het buiten staan op een gegeven moment zat.
Onlangs heb ik min of meer besloten om ze 24/7 buiten te zetten met een schuilstal, maar dit is toch 's nachts een eigen stal geworden. Ik merk ook aan ze dat ze die rust nodig hebben.

Wat bedoel je precies met dat ze "die rust nodig hebben"?
En hoe lang moet die rust volgens jou dan duren?

In welk opzicht zijn ze het buiten zijn dan zat?
Als ze een schuilstal hebben, dan kunnen ze daar toch naar binnen als ze het buiten echt zat zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:13

Electra63 schreef:
We kunnen nl. niet allemaal in het oosten of noorden van het land (of Spanje :D ) gaan wonen, sommigen zijn qua werk streekgebonden.

Omdatnmdigheden die van nature minder geschikt zijn sluiten niet uit dat paarden paardgericht gehouden kunnen worden.
Je moet er alleen meer voor doen om de randvoorwaardes in te vullen.
Ja, en niet alles kan.

Zonder zoutwaterquarium kan je geen zeepaardje houden.
Voor landpaardjes is dat niet anders; niet alles kan. Tenminste, niet als het paardwelzijn volgens 21ste eeuwse ethiek prioriteit heeft. Dáár gaat het eigenlijk over.
Het leeuwendeel van de ruiterij heeft daar een vrij lage prioriteit bij en reageert agressief wanneer daarop gewezen wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:14

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Kijk en dát is de kern (afgezien van dat het niet volgens mij en aanhang maar volgens de wetenschap is).

´voor ons de beste optie´.
Sleutelwoord ´ons´; de houder, de ruiter.
Het paard moet het maar doen met wat kan en kennis van wat de wetenschap aan info geeft heeft men niet, WIL men niet hebben want dat bedreigt het wat voor ´ons´ de beste oplossing is :)*

Toch knap dat jij overal zo'n objectieve mening over hebt. :D

Ik kom wel eens bij jou kijken in Spanje, als ik in de buurt ben, want ik ben niet zo onder de indruk van paarden houden in warme landen.
En we kunnen natuurlijk allemaal vertellen hoe goed we het doen (achter ons toetsenbord) maar of dat in werkelijkheid ook zo is, dat is nog maar de vraag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:14

JoviBan schreef:
Quellian schreef:
Onlangs heb ik min of meer besloten om ze 24/7 buiten te zetten met een schuilstal, maar dit is toch 's nachts een eigen stal geworden. Ik merk ook aan ze dat ze die rust nodig hebben.

Als ze een schuilstal hebben, dan kunnen ze daar toch naar binnen als ze het buiten echt zat zijn?

je krijgt niet in iedere gemeente toestemming om een schuilstal neer te zetten in je wei.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:16

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Omdatnmdigheden die van nature minder geschikt zijn sluiten niet uit dat paarden paardgericht gehouden kunnen worden.
Je moet er alleen meer voor doen om de randvoorwaardes in te vullen.
Ja, en niet alles kan.

Zonder zoutwaterquarium kan je geen zeepaardje houden.
Voor landpaardjes is dat niet anders; niet alles kan. Tenminste, niet als het paardwelzijn volgens 21ste eeuwse ethiek prioriteit heeft. Dáár gaat het eigenlijk over.
Het leeuwendeel van de ruiterij heeft daar een vrij lage prioriteit bij en reageert agressief wanneer daarop gewezen wordt.

Misschien moet je af en toe je eigen teksten eens terug lezen? Een beetje zelfkennis zou fijn zijn voor de medebokkers. ;)
Ik weet niet of je nog wel eens iemand tegen komt op die berg, maar ook mensen dienen af en toe gecorrigeerd te worden. Vooral deze diersoort heeft egocentrische neigingen. :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:17

JoviBan, ik heb 2 paarden met een heel uitgesproken karakter die ik er echt geen plezier mee doe om ze 24/7 buiten te zetten. Geloof me, het zou een hoop geld schelen per maand als ik het wel zou doen en mij maakt het niet uit hoor, ik rij toch niet, doe alles om het hun naar de zin te maken.
Mijn pony (Haf) staat gillend bij het hek als het regent en als je de stallen open gooit en meneer loopt naar buiten, nou... dan staat ie héél snel weer binnen! Ik ben dan niet zo'n boeman die ze met alle kracht van de wereld naar buiten moet hebben hoor, dan mogen ze gewoon lekker doen wat ze willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:17

JoviBan schreef:
Quellian schreef:

Tja, logisch lijkt dat.

Een inloopstal en een ´paddock´ met genoeg ruimte om een sprintje te trekken, in gezelschap met andere paarden en klaar.

Kunnen de paarden die hun rust op stal nodig hebben binnen gaan staan als ze zélf willen en de paarden die buiten wilen spelen kunnen dat ook zélf beslissen. Iedereen tevreden. Oeps, alle páárden tevreden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:22

Huertecilla schreef:
Tja, logisch lijkt dat.

Een inloopstal en een ´paddock´ met genoeg ruimte om een sprintje te trekken, in gezelschap met andere paarden en klaar.

Kunnen de paarden die hun rust op stal nodig hebben binnen gaan staan als ze zélf willen en de paarden die buiten wilen spelen kunnen dat ook zélf beslissen. Iedereen tevreden. Oeps, alle páárden tevreden.

Wat een ongelofelijk domme opmerking. Oeps, wat vind ik dit toch een domme opmerking.
Maar klinkt als een optie wat je zegt ja, maar goed... dan zal ik ze apart moeten gaan zetten zodat ze lekker alle rust hebben en dat is ook niet wat je moet willen.
Onze paarden staan nu lekker met z'n 3en de hele dag buiten (stuk verhard en een stuk land) en voor de nacht naar binnen. Idealer kan in mijn ogen niet en of je het nou linksom of rechtsom probeert, jouw manier van paarden houden staat mij enorm tegen. En omdat 1 of andere idioot aangetoond zegt te hebben dat 24/7 buiten de beste manier is? Weet nog dat er jaren geleden een enorme discussie was bij de dierenbescherming, omdat paarden verplicht een stal moesten krijgen. Dus ach... als je je elke zoveel jaar aan moet passen aan andermans hersenspinsels blijf je bezig, daar is geen beginnen aan.

Met de onderzoeken veeg ik ook m'n achterwerk af. Ze hebben immers 4 jaar de tijd nodig gehad om erachter te komen dat een muis kaas eet. Duh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:22

Zo heb ik het nu ook. De stal staat open, ze kunnen naar binnen en naar buiten wanneer ze willen. Naar ik sta ook niet op een manege of pensionstal, dat maakt het wel veel makkelijker.'s Winters staan ze van 10 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:23

Quellian, je schreef een paar posts terug dat je 'onlangs' besloten had jouw paarden 24/7 buiten te laten met een schuilstal.
Maar dat je hier toch maar weer een 'eigen stal' van hebt gemaakt (houdt dat in dat je er toch maar weer deuren en wanden in hebt gezet die je 's avonds dicht doet?).

Vervolgens zeg je dat je paarden 'rust nodig hebben' en dat ze niet altijd maar buiten willen zijn.
Dus dan is mijn vraag - nogmaals - heel simpel:
als ze die schuilstal hebben, kunnen ze toch helemaal zelf beslissen wat ze doen?
Waarom is die schuilstal nu verbouwd/dicht/weg?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:24

Electra63 schreef:
je krijgt niet in iedere gemeente toestemming om een schuilstal neer te zetten in je wei.

Ja, en?

Dat houdt dan gewoon in dat je daar dus geen geschikte omgeving hebt.

Niet alles kan :)*

Anoniem

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:28

Ik heb ook geen schuilstal in de wei hoor. Wij hebben lint van het landje naar de stal gespannen, en zo een paarden route gemaakt. Dan heb je wel een schuilstal, maar niet in de wei.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:29

Yamcha schreef:
Ik heb ook geen schuilstal in de wei hoor. Wij hebben lint van het landje naar de stal gespannen, en zo een paarden route gemaakt. Dan heb je wel een schuilstal, maar niet in de wei.

Stukje terug schreef je toch dat jouw paarden ook 'snachts op stal staan?
Wat is dan het verschil tussen jouw paard en mijn paard?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:30

JoviBan, vanwege mijn ziekte moest ik mijn paarden 'weg doen', maar ik heb besloten om ze op een andere manier te houden en te kijken hoe het dan zou lopen. Ik zag als enige oplossing 24/7 buiten, voor MIJN belang, niet voor de paarden. De paarden stonden in halfpension ('s winters 23/7 binnen, 's zomers 24/7 buiten) en ze staan inmiddels 45km verderop in volpension.
Die mensen adverteerden met 24/7 buiten met een schuilstal, maar toen ik ging kijken kreeg ik toch kriebels, want ik WIST dat ik mijn paarden hier absoluut geen plezier mee zou doen, maar dat dit puur eigenbelang was. Wat moet je dan? Je paarden verkopen omdat je wilt dat ze lekker op stal komen te staan 's nachts? Daarom heb ik gekozen voor volpension waarbij ze de hele dag buiten staan en 's nachts naar binnen (sinds afgelopen maandag niet meer). Dit geeft me echt een onwijs goed gevoel en heb nooit spijt gehad van mijn beslissing. Ik ben ongelofelijk blij dat ze niet meer 23/7 binnen staan (dit brak oprecht mijn hart en heeft voor veel discussies gezorgd), maar ik ben ook heel erg blij dat ik niet gekozen heb voor 24/7 buiten.
Het is dus niet mijn eigen stal die ik in de achtertuin heb omgebouwd ofzo, het ging om heel bewuste en overwogen beslissingen die ik heb moeten nemen.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 21-04-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:30

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Ja, en?

Dat houdt dan gewoon in dat je daar dus geen geschikte omgeving hebt.

Niet alles kan :)*

Jawel hoor, daar hebben wij boxen voor ('s nachts) :D En met een berg hooi, vindt hij dat prima (dat heb ik hem gevraagd) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:35

Hihi, daar wilde ik nog op reageren :D
Ik zie het verschil niet zo. Vind ook.dat je naar paard moet kijken, wat die fijn vindt. We hebben.het sinds kort veranderd, omdat ze nu in de nacht buiten willen, en 's middags binnen, om de warmte. Dus nu mogen ze kiezen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:37

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:
Ik heb drie boeken van Henry Blake (als iemand die kent??)

Die heb ik inderdaad ook in mijn bibliotheek staan. Heerlijk leesvoer.
Henry Blake is echter goedbedoeld anekdotisch met nul waarde voor feitenkennis over paardgericht paarhouden.
Blake wist in het geheel NIET wát hij nu eigenlijk deed. Zijn verklaring voor zijn waarnemingen door paarden ESP toe te kennen is illustratief.

Monty Roberts is niet eeens goedbedoeld anekdotisch doch commercieel maar verder net zo anekdotisch.

Toch heb ik uit de boeken van Henry Blake en ook wel Monty Roberts dingen gelezen waar ik wel van geleerd heb.
Net als van het ethogram. Dat kende ik niet.
Dat betekent niet dat ik het allemaal meteen ga veranderen om het ook zo te doen.
Zelfs al zou ik dat willen, soms is iets gewoon onmogelijk.
Soms zijn het maar kleine dingetjes die je weer iets verder leren: zoals in jouw site staat: paardrijden van punt A naar B gaat veilig, onder wat voor omstandigheden ook. En over de open deur/kant, paard is niet opgesloten. Daar kan ik weer wat mee.
Sommige mensen volgens echt 1 methode zoals NH of Parelli.
Dat doe ik niet, ik doe het op mijn manier en dat gaat ook goed.
Mijn paard vertrouwt mij, hoeft niet aan een touwtje te staan als ik met haar bezig ben, ze loopt nooit van me weg.
Zelfs toen ik van de week per ongeluk een heel blok met spullen omgooide wat tegen haar aankwam, schrok ze wel en sprong weg, maar liep niet weg. Ook met buitenritten vertrouwt ze mij, helaas ben ik zelf wel soms banger voor dingen dan mijn paard zelf. Dan denk ik al: oh jee, wel een hele grote tractor, dan ga ik wel een oprit of paadje in.
En ze staat suboptimaal omdat ze 's nachts op stal staat maar toch heb ik daar zelf geen moeite mee (ondanks het ethogram).
Maar een mens is nooit 'klaar' als het om paarden houden/rijden gaat.
Ik vind dat ik het nu beter doe dan 10 jaar geleden en misschien denk ik dat over een paar jaar wel weer.

Je moet mensen wel de tijd/kans/gelegenheid geven om dingen te leren.
En nooit zullen alle mensen hetzelfde gaan doen met hun paarden en op dezelfde manier paarden houden.
Maar zolang mensen goede wil hebben en goed voor hun paarden zorgen heb ik daar respect voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:39

Quellian, dan is het werkelijke verhaal dat je nu vertelt, toch wel even anders dan zoals je het in eerste instantie bracht.
Je deed overkomen alsof jouw paarden er maar niet aan konden wennen om 24/7 buiten te zijn en dat je daarom weer veranderd hebt.

Het is duidelijk dat jij die 24/7 buiten met schuilstal niet ziet zitten. En niet zozeer jouw paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:41

Electra63 schreef:
Jawel hoor, daar hebben wij boxen voor ('s nachts) :D En met een berg hooi, vindt hij dat prima (dat heb ik hem gevraagd) ;)

en dat vat het samen.

Jij beslist wat hij vindt op basis van wat jouw uitkomt.

Het verschil tussen de facties op dit topic (en vergelijkbare) is het verschil in prioriteit van de 21ste eeuwse bio-ethiek over dierenwelzijn.

Zoals ik op mijn site schrijf; het verschil over hoe groot het compromis met paardenwelzijn in het mensenbelang mag zijn.

´HC en aanhangers´ op dit topic kiezen voor invulling volgens de wetenschappelijke informatie over de randvoorwaardes voor paardwelzijn.
De andere factie op dit topic die het merendeel van de ruiterij vertegenwoordigt wil helemaal niet weten wat het paard nodig heeft want daarmee voorkomt men dat de mate van verschil geconstateerd kan worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:45

Mika / Quellian
Een ethogram betekent niks anders dan een opsomming en beschrijving van de gedragselementen van een diersoort in zijn omgeving.
Een ethogram van een arabier kan dus heel anders zijn dan die van een ijslands paard. De een zou willen schuilen voor kou en sneeuw de ander voor de hitte en de zon.
Het paardensoort heeft zich - binnen de soort - aangepast aan zijn omgeving, de een aan de kou de ander aan de hitte. Dat zou je gewenning kunnen noemen.
Dat paarden kunnen "wennen" aan hun omgeving - lees hun stal - en daarbij gezond, fit en vrolijk kunnen zijn wil er bij deze "24/7 buiten" predikanten niet in. Ik vind dat je er als paardeneigenaar net alser Quellian alert op moet zijn of je paard in de omstandigheden waarin hij verkeert gelukkig is en goed gedijt. Dan heb je volgens mij pas echt het dierenwelzijn op het oog.

Op basis van het ethogram van het gedomesticeerde dier (o.b.v. wetenschappelijk onderzoek) heeft het FAWC (Farm Animal Welfare Council) de vijf vrijheden voor dierenwelzijn vastgesteld:
1. Vrijheid van honger en dorst - door direct toegang tot vers water en een dieet om volledige gezondheid en kracht te bieden.

2. Vrijheid van ongemak - door een passende omgeving, met inbegrip onderdak en een comfortabele rustplaats.

3. Vrijheid van pijn, letsel of ziekte - door preventie of snelle diagnose en de behandeling.

4. Vrijheid van expressie / natuurlijk gedrag - door voldoende ruimte, goede faciliteiten en een bedrijf van de eigen dier soort.

5. Vrijheid van angst en stress - door te zorgen voor omstandigheden en behandeling die geestelijk lijden voorkomen.

Ik zie niet in waarom je bij een paard dat op stal wordt gehouden, maar met voldoende beweging(svrijheid) en contact met soortgenoten, niet zou kunnen voldoen aan deze dierenwelzijnscriteria.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:47

En alles over dat Spanje ook niet ideaal is qua temperatuur in de zomer en geen gras door droogte wordt volledig genegeerd. Volgens wetenschappelijke onderzoeken is de comfort temperatuur van een paard tussen -5 en 25 graden. Als je daarna kijkt is in Nederland vrijwel altijd de ideale temperatuur, in tegenstelling tot in Spanje. Als je je mening wilt baseren op wetenschappelijk onderzoeken moet je wel alles meenemen, en niet alleen wat in jouw straatje past.
Ik vind een inloopstal met paddock eraan dus geen ideale oplossing. Misschien leuk voor 's nachts maar ik wil mijn paard het hele jaar de mogelijkheid bieden om minimaal een paar uur per dag te grazen. Dat vind hij een stuk leuker dan in de paddock met hooi. Dan weet ik want als hij in een paddock met hooi staat en er zitten steekbeesten of het gaat regenen dan wil hij weer naar binnen. Staat hij in de wei met ongeveer evenveel steekbeesten of het gaan regenen dan wil hij buiten blijven, blijkbaar is de wei met gras zoveel leuker dat het dan wel de moeite waard is om buiten te zijn ondanks de regen of de steekbeesten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:48

JoviBan schreef:
Quellian, dan is het werkelijke verhaal dat je nu vertelt, toch wel even anders dan zoals je het in eerste instantie bracht.
Je deed overkomen alsof jouw paarden er maar niet aan konden wennen om 24/7 buiten te zijn en dat je daarom weer veranderd hebt.

Het is duidelijk dat jij die 24/7 buiten met schuilstal niet ziet zitten. En niet zozeer jouw paarden.

Voor MIJN gezondheid zou het beter zijn om ze 24/7 buiten te zetten, maar juist om mijn paarden heb ik besloten het niet te doen.
Ik heb ze al jaaaaaaaaaaren en ken ze als mijn eigen broekzak en zal niets doen om ze ongelukkig te maken (zo was er sprake van verkoop van 1, maar ik kon het gevoelsmatig niet maken tegenover de ander, want ze hangen zo aan elkaar, dus blijven ze beide) en ik wéét dat dat zou gebeuren als ze 24/7 buiten staan. In het verleden hebben ze wel buiten gestaan, een paar maanden 's winters (aansluitend op de zomer) en het was 1 groot drama, ze verpieterden volledig. Dit wil ik ze niet aan doen, daarvoor zijn ze me te lief.
Vroeger heb ik ze ook 's zomers niet 24/7 buiten gelaten, toen het zo hip was om paarden in de wei te verminken/verkrachten/vermoorden, nogmaals; daarvoor zijn ze me te lief.

Babootje, dat is een mooie post inderdaad :)
Mijn Haflinger heeft in het verleden een hitteberoerte gehad en heeft een tijd ook 's zomers op het heetst van de dag binnen gestaan. Alles in het belang van de dieren.

Editje.

Anoniem

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:52

Quellian: in welk opzicht '1 groot drama' en 'verpieterden'?
Ik probeer me daar een beeld van te vormen, maar dat lukt niet. Tenzij ze te weinig hooi kregen en nergens beschutting hadden.
Dus leg 'es uit, als je wilt?