Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JessAndHope schreef:de wet? Kijk, diefstal is niet goed, maar daar doe je niemand pijn mee ofzo. Moord, poging tot moord, verkrachting, pedofilie... allemaal voorbeelden van iemand beschadigen. En dat mag van mij keihard afgestraft worden.
Anoeska schreef:Iedereen heeft de mond vol van zwaarder straffen, mooi in theorie, maar in praktijk is het allemaal wat complexer.
Denk eens aan het verschil tussen iemand die een moord pleegt tijdens een bankoverval of om z'n kind te beschermen. En alle gradaties die daar tussen zitten.
In Telegraaf taal lijkt het allemaal doodsimpel, tot je echt de ins en outs van een rechtzaak leert.
JessAndHope schreef:Oke, toegegeven. Uiteraard is het niet zo makkelijk om de straffen te verhogen. Maarrrrr, als we nu gewoon even het stukje pedofilie nemen. Dus even niet kijkens naar ander crimineel gedrag, maar alleen naar pedofielen. Dan is het toch niet al te moeilijk om daar gewoon 20 jaar op te zettenJah maar hij is ziek in zijn hoofd... Mooi, des te meer redenen om iemand lang weg te zetten. Van mijn part in een apart soort wijk oid, dus opgesloten maar niet opgesloten en wel interactie, maar níet terug in de maatschappij waar onschuldige mensen slachtoffer kunnen worden.
Sayangki schreef:En waar moet die persoon wonen na die 20 jaar? Feit is dat ze niet beter worden in de gevangenis... ze krijgen geen behandeling en komen na 20 jaar net zo ziek in de maatschappij....
Hogere straffen gaat imo trouwens niets uithalen. Amerika is een mooi voorbeeld daarvan. Het three strikes out principe heeftn iet gezorgd voor een verlaging van de criminaliteit.
Kanelly schreef:En Jess...
De vrouw die jarenlang gestalkt wordt door haar ex, hij komt ondanks een straatverbod bij haar huis en zij pakt uit zelfverdediging een keukenmes uit de lade en steekt hem neer, uit pure angst. Levenslang?
De man die in de nacht een inbreker betrapt, hem een duw geeft en de inbreker valt met zijn hoofd ongelukkig op een kastje en overlijd. Levenslang?
De vrouw die een black out krijgt in de auto, een kind doodrijd. Levenslang?
Het meisje dat haar vriendje een keer terugpakt, nadat hij haar bont en blauw heeft geslagen... met fatale afloop. Levenslang?
De man die opgesloten zit in een vreselijk huwelijk, emotioneel mishandeld wordt door zijn vrouw en bij hem slaan uiteindelijk de stoppen door. Levenslang?
etc. etc.
Kanelly schreef:Maar als je in nederland de PI uitwandeld met je vuilniszak en je 10tje voor de bus is de hulp ook ver te zoeken.
Ja, je netjes melden bij de reclassering...
Daarom ben ik er trouwens ook voor dat alle zedendelinquenten TBS krijgen, die daders moeten niet meer de PI in.
SaskiaKa schreef:Kanelly schreef:En Jess...
De vrouw die jarenlang gestalkt wordt door haar ex, hij komt ondanks een straatverbod bij haar huis en zij pakt uit zelfverdediging een keukenmes uit de lade en steekt hem neer, uit pure angst. Levenslang?
De man die in de nacht een inbreker betrapt, hem een duw geeft en de inbreker valt met zijn hoofd ongelukkig op een kastje en overlijd. Levenslang?
De vrouw die een black out krijgt in de auto, een kind doodrijd. Levenslang?
Het meisje dat haar vriendje een keer terugpakt, nadat hij haar bont en blauw heeft geslagen... met fatale afloop. Levenslang?
De man die opgesloten zit in een vreselijk huwelijk, emotioneel mishandeld wordt door zijn vrouw en bij hem slaan uiteindelijk de stoppen door. Levenslang?
etc. etc.
Vind ik wel iets heel anders! 1e voorbeeld is zelfverdediging, 2e ook. 3e voorbeeld is een ongeluk. 4e en 5e zijn wraakacties.
Vertel dan ook maar eens wat een klein kind in godsnaam gedaan kan hebben om voor vermoord, misbruikt of mishandeld te worden.
Ik kan heel eerlijk vertellen dat mocht ik weten dat er een veroordeeld pedofiel naast me zou wonen, hem direct zou worden
duidelijk gemaakt dat hij niet eens naar mijn kind mag kijken.
Mocht er iets gebeuren kan je mijn actie in bovenstaand rijtje plaatsen: Kind wordt misbruikt door buurman, moeder neemt wraak.
Kanelly schreef:Maar waar leg je dan de grens Saskia?
Een schizofreen die in een kortdurende psychose raakt, is meestal ook prima te behandelen soms ook niet.
Iemand die depressief wordt en psychotisch raakt, is meestal ook prima te behandelen soms ook niet.
Iemand die in een manie een delict pleeg... manie kan ook prima te behandelen zijn soms ook niet.
Drugspsychose, al dan niet kortdurend.
Post partum psychose...
Schizofrenie is iets wat genetisch bepaald is, net als de stoornis van die lustmoordenaar. (anti sociaal, narcistisch)
De narcisten en anti socialen? Wat doen we daar mee?
De mensen met een IQ < 80, wat doen we daar mee?