Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:14

We hebben in Nederland allerlei instanties waar je terecht kunt indien je onrecht wordt aangedaan. Politie, blijf van mijn lijf huis en noem verder maar op. Als je daar niet heen gaat, dan was het blijkbaar niet ernstig genoeg.
Als iemand mij slaat of aanrandt, dan stap ik naar de politie en doe aangifte. Zo simpel is het in mijn belevingswereld.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:18

christel1857 schreef:
jantergouw heeft het misschien wat ongenuanceerd neergezet. Ik stel voor dat we een beetje ontopic blijven.
\

Nee hoor, hij benadrukt zijn standpunt in de post hierboven nog eens. En die is niet ongenuanceerd, maar gewoonweg kortzichtig :)

Dat er vaak (en echt niet altijd helaas!) wel degelijk een mogelijkheid is voor veel mishandelde/misbruikte vrouwen om hulp te krijgen klopt, maar da's iets heel anders dan zeggen dat mishandelde vrouwen "maar even voor zichzelf op moeten komen". Want als je dat denkt, heb je duidelijk geen verstand van mishandelingsproblematiek :)

CtjeLief

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:21

Dazeggik :)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:23

Voor jezelf opkomen betekent o.a. direct de dader verlaten en aangifte doen. Dat jij mij kortzichtig noemt is een kortzichtige constatering.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:27

jantergouw schreef:
Voor jezelf opkomen betekent o.a. direct de dader verlaten en aangifte doen. Dat jij mij kortzichtig noemt is een kortzichtige constatering.

Nee hoor, dat betekent dat ik wel kennis heb van mishandelingsproblematiek en jij niet :)
Maar da's verder in dit topic geen issue, ik wil er wel een nieuw topic over openen? En dan eens zien hoe anderen er over denken? Mag je daar je uit gaan leggen waarom je vindt dat vrouwen die stelselmatig verkracht worden het zichzelf aandoen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:40

Heino schreef:
jantergouw schreef:

Nee hoor, dat betekent dat ik wel kennis heb van mishandelingsproblematiek en jij niet :)
Maar da's verder in dit topic geen issue, ik wil er wel een nieuw topic over openen? En dan eens zien hoe anderen er over denken? Mag je daar je uit gaan leggen waarom je vindt dat vrouwen die stelselmatig verkracht worden het zichzelf aandoen.

Of ik daar wel of geen kennis van heb, daar weet jij niks van. Je neemt dingen aan zonder daadwerkelijk genoeg wetenschap te hebben.
Misschien runt mijn zus wel al jaren een blijf van mijn lijf huis in Amsterdam, en hoor ik zodoende heel veel omtrent die materie! -:)
Bovendien heb jij het over verkrachting en ik kan me niet herinneren dat het daarover ging.
Voor zover ik weet hebben we het nog steeds over vrouwen die gedwongen worden om boerka's te dragen dus hoe het onderwerp nu ineens bij verkrachting is gekomen is mij een compleet raadsel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:55

On-topic: ik zou het juist wel fijn vinden als vrouwen aangifte kunnen doen van gedwongen boerka-gebruik.
Dan hebben ze tenminste het recht aan hun zijde.
Nu is het maar een beetje vaag.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:01

jantergouw schreef:
Of ik daar wel of geen kennis van heb, daar weet jij niks van. Je neemt dingen aan zonder daadwerkelijk genoeg wetenschap te hebben.
Misschien runt mijn zus wel al jaren een blijf van mijn lijf huis in Amsterdam, en hoor ik zodoende heel veel omtrent die materie! -:)
Bovendien heb jij het over verkrachting en ik kan me niet herinneren dat het daarover ging.
Voor zover ik weet hebben we het nog steeds over vrouwen die gedwongen worden om boerka's te dragen dus hoe het onderwerp nu ineens bij verkrachting is gekomen is mij een compleet raadsel.

Mocht je die kennis wel hebben, dan laat je dat niet bepaald blijken ;) Maarre, aanbod geldt nog steeds, ik wil wel een topic openen met als titel "Mishandelde vrouwen doen het zichzelf aan"? Interesse? Kunnen we het hier verder bij boerka's houden.

Nicolletje, dat kan ook gewoon, je kan altijd aangifte doen als je je mishandeld voelt :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:07

Heino schreef:
"Mishandelde vrouwen doen het zichzelf aan"?

Volgens mij loopt dat zo uit de hand, veel mensen denken er inderdaad zo over.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:11

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:30

Nicolletje schreef:
On-topic: ik zou het juist wel fijn vinden als vrouwen aangifte kunnen doen van gedwongen boerka-gebruik.
Dan hebben ze tenminste het recht aan hun zijde.
Nu is het maar een beetje vaag.

Dat is ook precies wat ik bedoelde. Had het helemaal niet over vrouwen die verkracht werden. Dat was weer een hele nieuwe voor me.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:33

jantergouw schreef:
Als iemand mij slaat of aanrandt, dan stap ik naar de politie en doe aangifte. Zo simpel is het in mijn belevingswereld.

Da's heel wat anders dan gedwongen een burka dragen :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:16

jantergouw schreef:
We hebben in Nederland allerlei instanties waar je terecht kunt indien je onrecht wordt aangedaan. Politie, blijf van mijn lijf huis en noem verder maar op. Als je daar niet heen gaat, dan was het blijkbaar niet ernstig genoeg.

Moeten ze wel je aangifte serieus nemen en het niet lacherig wegwuiven.... zo van maak je je daar druk om?? Dus heel erg dom gezwets wat je nu doet!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:21

Abra schreef:
Afbeelding

Ik zie: fok.nl
En dan een plaatje van Fok :=

Volgens mij wil Fok niet wat jij wil :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:22

rainbow8 schreef:
Moeten ze wel je aangifte serieus nemen en het niet lacherig wegwuiven.... zo van maak je je daar druk om?? Dus heel erg dom gezwets wat je nu doet!!

Nou om eerlijk te zijn, als dat burkaverbod zo iemand in haar recht zet om aangifte te doen, dan zie ik geen reden om het lacherig weg te zetten.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:29

Lynn_Nikita schreef:
sporter schreef:

Op het feit dat ze een hele bevolkings groep de deur uit stampen.

dan moeten ze zich maar aanpassen
moeten ze hier ook doen

Ik dacht dat wij in Nederland iets tegen onderdrukkende godsdiensten hadden?
De Nederlandse cultuur begint onderdrukkend te worden, de Europese cultuur. En daar wordt ik persoonlijk heel bang van.

Zijn vrouwen met een burka automatisch onderdrukt? Nee.
Het kan, maar het hoeft niet. En hoeveel burka's hebben we hier in Nederland? 170.

Mag ik vragen wie er hier in NL ooit iemand met een burka heeft gezien?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:36

Ik ontstip me voor onbepaalde tijd. :) Erg jammer om te lezen dat dit topic veel emoties met zich meebrengt waardoor de twee kampen (de een voor en de ander tegen boerka's) lijnrecht tegenover elkaar komen te staan en dit brengt nogal wat onsympathieke reacties heen en weer. Persoonlijk krijg ik het idee dat als je voor het boerkaverbod bent, hier snibbig wordt afgedaan als kortzichtig en intolerant. Uit deze reacties haal ik enkel de boodschap dat issues die linken naar de Islam te beladen zijn om hier te bespreken. Er is geprobeerd om het een juist los te zien van het ander, maar dit is niet geheel gelukt en dat is weer jammer voor de toon die dit topic (weer?!) krijgt. Het plaatsen van een kritische kanttekening bij een geloofsuiting staat vrij. Dat laatste wordt hier echter niet door iedereen getolereerd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:50

dejavu schreef:
Het plaatsen van een kritische kanttekening bij een geloofsuiting staat vrij.

Daar is iedereen idd vrij in en ik vind het ook belangrijk dat men kritisch blijft kijken naar welke geloofsuiting dan ook. Waar ik de kriebels van krijg zijn argumenten als "burkaverbod maakt Nederland veiliger" en "die vrouwen worden onderdrukt". En dat vind ik kortzichtig ja, omdat niemand precies wéét hoeveel vrouwen er werkelijk onderdrukt worden en hoeveel bommen er nu al onder die burka verstopt zijn. Het is pure speculatie. Als men daar nu eens mee stopt in een discussie zal de sfeer een heel stuk fijner worden denk ik, want ik ben niet de enige die niet goed tegen speculeren kan. Discussiëren kan je alleen over meningen die onderbouwd zijn met feiten, niet over speculaties.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:53

de 4 vrouwen in Burka die ik ken, kiezen er ZELF voor een burka te dragen. Een van hen is gescheiden, de ander jong en vrijgezel en dragen een burka. De andere 2 zijn getrouwd, en een van de 2 mannen vind zelfs dat een hoofddoek voor minder belemmeringen zou zorgen, desondanks kiest zij er toch voor een burka te dragen, dit doet zij vanuit haar geloof/cultuur, en voor haar familie/man. Eigen keuze. En inderdaad, ik durf te wedden dat de meesten in dit topic nog nooit een vrouw in burka hebben gesproken. (zelfs niet i.r.l. gezien!) Ik ga dan ook helemaal mee in Heini's mening.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:52

Als de burka verboden wordt op de manier zoals een bivakmuts dat is dan vind ik het logischer, maar nog steeds twijfel ik over de noodzaak ervan en de inbreuk op de persoonlijke geloofsbelevenis.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:17

jantergouw schreef:

ALS iemand daadwerkelijk mishandeld, onderdrukt wordt dan zijn die niet zo helderdenkend en hebben niet de moed, die moed en kracht om te bellen naar een instantie te gaan die is er uitgeslagen/uitgepraat door de mishandelaar/onderdrukker...
De angst dat het mislukt en voor de consequenties zijn groter dan reeeler dan de 'vrijheid'

en dan de burka... en dan 'vlucht' een vrouw... en wat wint ze daar mee met die verworven vrijheid door het verbod op die burka?
ze verliest daarmee haar gezin, haar familie en vrienden... dan is de keuze niet zo heel moeilijk...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:20

Alane, en dan... dan blijft geweld en onderdrukking maar doorgaan.. want dan zou dat een reden zijn om dat te accepteren???

Dit zijn rotte eieren zulke families.. en dat stinkt om het aan te pakken, maar het zou wel moeten gebeuren.. of kijken we dan met z'n allen de andere kant op..
En diegene die zo'n vrouw blijft achtervolgen en bedreigen.. OPSLUITEN...Verplicht 6tot 12 maanden desensibiliseren, zodat men andere normen en waarden krijgt.. Meer vrouw-vriendelijk bijvoorbeeld..
Maar dat geldt in mijn ogen voor iedereen die vrouwen mishandeld..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:10

Jesser schreef:
Alane, en dan... dan blijft geweld en onderdrukking maar doorgaan.. want dan zou dat een reden zijn om dat te accepteren???

Dit zijn rotte eieren zulke families.. en dat stinkt om het aan te pakken, maar het zou wel moeten gebeuren.. of kijken we dan met z'n allen de andere kant op..
En diegene die zo'n vrouw blijft achtervolgen en bedreigen.. OPSLUITEN...Verplicht 6tot 12 maanden desensibiliseren, zodat men andere normen en waarden krijgt.. Meer vrouw-vriendelijk bijvoorbeeld..
Maar dat geldt in mijn ogen voor iedereen die vrouwen mishandeld..

niet accepteren, maar als je dan al weet dat een verbod isolement betekend (ervan uitgaande dat het onder dwang gebeurd) hoe kun je dan die vrouwen bereiken?
helemaal niet meer, kunnen ze nog naar buiten dan kun je ze leren en onderwijzen en met hen hun kinderen en andere vrouwen binnen die familie/gezin...
en dan bereik je mensen..

verbod op de burka voor vrouwen die onderdrukt worden = wat je niet meer ziet is er ook niet.
en als je geen onderdrukte vrouwen ziet, zijn ze er dan niet meer?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:25

Nou Alane, ik woon nu in een buitengebied, heb echter ook in een stadswijk gewoond in een flat wat zeer multicultureel was..

Als ik zou opmerken dat zo'n iemand nooit meer buiten zou komen, zou ik daar zeker melding van gaan maken..
Naar wat voor instanties ook...

We hoeven onze ogen namelijk niet te sluiten..

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:12

Jesser schreef:
Nou Alane, ik woon nu in een buitengebied, heb echter ook in een stadswijk gewoond in een flat wat zeer multicultureel was..

Als ik zou opmerken dat zo'n iemand nooit meer buiten zou komen, zou ik daar zeker melding van gaan maken..
Naar wat voor instanties ook...

We hoeven onze ogen namelijk niet te sluiten..

Blijkbaar zijn er ook mensen die hun ogen willen sluiten voor vrouwen die opgesloten zitten in hun eigen kledij. Onder het mom van "ja maar ik ken iemand en die draagt hem vrijwillig" Er zullen best vrouwen zijn die hem vrijwillig dragen. Maar dan moet je eerst eens even 'vrijwillig' gaan defininieren. Vaak is vrijwillig bij nadere overweging toch niet zo vrijwillig. Misschien zijn ze wel zeer nadrukkelijk verzocht ;)