Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat Wilders schuldig verklaard moet worden?

Ja
64 (32%)
Nee
135 (67%)

Totaal aantal stemmen: 199

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:37

janesmith schreef:
Zal kansloos bijken te zijn, want een parlementslid kan helemaal niet aangeklaagd worden voor zaken die hij/zij bnnen het parlement zegt.
Dit is dus een aangifte voor de buhne.

Ja, dat weet ik ook wel. Maar dan nog kan ik me wel voorstellen waarom deze man rechtvaardiging heeft gezocht. Al is een premier aanklagen wel echt loos :')

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:45

janesmith schreef:
Alane schreef:
Alleen dan apart dat de advocaat van Wilders en Wilders zelf zich in allerlei bochten wringen als het zo overduidelijk is dat Wildres die zaak NIET gaat verliezen....

Dat had te maken met de schijn van partijdigheid van de rechters.
Bovendien is het voor Wilders gunstig als deze zaak tot in lengte gerekt kan worden.
Het liefst tot na de Statenverkiezingen van maart 2011. Allemaal politiek.
Je zag dat de PVV in de peiling twee zetels gestegen was, en de reden was juist die wraking.

Over het verspuillen van belastingcentjes gesproken....

janesmith schreef:
Alane schreef:
Vwb de uitspraken van Wilders, daar zitten uitspraken tussen die jij of ik niet hoefden te doen om om het gerechtelijke matje geroepen te worden...

Misschien nu niet, maar als hij eenmaal vrijgesproken is, dan mag iedereen dezelfde uitspraken doen. Dat is precies die precedentwerking die ik eerder aanhaalde.

Dan zou voor jou of mij hetzelfde moeten gelden, maar kan je vertellen dat wanneer een van ons beiden dezelfde uitlatingen had gedaan dat we dan wel 'nat' gaan... alleen al om dat een volksvertegenwoordiger net iets meer vrijheden heeft dan een 'normale' burger.

de vraag is nu in hoeverre heeft Wilders die grens overschreden? of niet?
waarom is het volgens het OM niet strafbaar (2008)oa
Citaat:
Een aantal uitlatingen is weliswaar beledigend over moslims, maar die uitlatingen zijn gedaan binnen de context van het maatschappelijk debat. Dat ontneemt aan de uitlatingen haar strafbaar karakter.

en dat kan nooit voor een precedentwerking dienen voor de 'normale' burger....

Rutte is vanwege zijn huidige functie onschendbaar.... dat maakt niet gelijk dat de opmerkingen dan wel of niet strafbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Alane op 28-10-10 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:45

_San87_ schreef:
JessAndHope schreef:
Overigens vond ik het debat van gister wel erg goed toen ze het hadden over de buitenlanders hier heen laten komen.
Vond dat er erg goed werd gezegd hóe er over werd gedacht.

Namelijk dat als je hier heen wilt komen om een nieuw leven op te bouwen, hier dus een béter bestaan op wil bouwen, je je daarmee ook verplicht om je in te burgeren, te werken en bij te dragen aan de samenleving.

Ik stond even te klapperen met mn oren toen er vanuit de oppositie werd gezegd dat dit heel cru is om te zeggen...

Ik heb het debat niet gekeken, maar welke onverlaat zei de laatste zin? -O-

Ben erg slecht in de namen, even opzoeken....

*zoekt, googled, vraagt...*

Pechtold!!! O.a....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:52

JessAndHope schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb het debat niet gekeken, maar welke onverlaat zei de laatste zin? -O-

Ben erg slecht in de namen, even opzoeken....

*zoekt, googled, vraagt...*

Pechtold!!! O.a....

Hmmm... Wat verwacht meneer Pechtold dan van immigranten? Dat ze op hun reet gaan zitten en uitkeringen trekken?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:04

Is daar een fragment van? Heb het helaas niet kunnen zien.

Jess1989

Re: Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:09

Geen fláuw idee of er een fragment van is. Misschien uitzending gemist ofzo? Was op 1, het life debat.

Maar Rutte zei ook al: het is toch niet meer dan een redelijke eis dat mensen die hier heen komen ook bijdragen aan de maatschappij?

Maargoed, was Pechtold het dus niet mee eens :+

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:34

_San87_ schreef:
kanniet schreef:

Het is wel zot, maar ik snap wel waarom deze man aangifte wilde doen... Waarom is een dubbel paspoort wel een probleem als het tweede paspoort een Turkse is, maar niet als deze Zweeds is :)

Dat is op zijn minst dubieus te noemen.

Nee, dat is niet dubieus, alhoewel ik persoonlijk ook een enkel paspoort zou prefereren voor alle nederlanders. Turkse nederlanders zijn voor turkije vooral turken die zich aan de turkse wetgeving moeten houden. Dit is voor bv zweedse nederlanders helemaal niet van toepassing. Ae, turkse nederlanders en zweedse nederlanders zijn wat dubbel paspoort betreft niet met elkaar te vergelijken.
Lees: http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article1379306.ece/Lange_arm_Ankara_reikt_tot_in_polder_.html?all=true

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:43

kanniet schreef:
_San87_ schreef:

Het is wel zot, maar ik snap wel waarom deze man aangifte wilde doen... Waarom is een dubbel paspoort wel een probleem als het tweede paspoort een Turkse is, maar niet als deze Zweeds is :)

Dat is op zijn minst dubieus te noemen.

Nee, dat is niet dubieus, alhoewel ik persoonlijk ook een enkel paspoort zou prefereren voor alle nederlanders. Turkse nederlanders zijn voor turkije vooral turken die zich aan de turkse wetgeving moeten houden. Dit is voor bv zweedse nederlanders helemaal niet van toepassing. Ae, turkse nederlanders en zweedse nederlanders zijn wat dubbel paspoort betreft niet met elkaar te vergelijken.
Lees: http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article1379306.ece/Lange_arm_Ankara_reikt_tot_in_polder_.html?all=true

Dat weet ik. Maar die strafvervolging is alleen in Turkije zo. Dus des te meer reden om geen dubbel paspoort te willen. Ik vind het gewoon een raar standpunt van Rutte, of alle emigranten alleen een Nederlands paspoort, of geen. Niet dat gemiep over de een wel en de ander niet.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:53

Hoe neutraal denk je dat een politicus hier kan zijn als zijn/haar meningen en uitspraken in turkije strafbaar zijn?

Uit de link:
Citaat:
Zij miste daarmee een gouden kans echt contact te leggen, bijvoorbeeld door iets ongezoutens te zeggen over de pleisters die sommige betogers op hun mond hadden geplakt. Ze had kunnen beginnen over de vele Turken in Nederland die geen pleister op hun mond plakken, maar die ook niets durven zeggen over bijvoorbeeld de als een halfgod vereerde Turkse ’vader des vaderlands’, Mustafa Kemal Atatürk, of over de Armeense genocide, omdat ze bang zijn voor de Turkse strafrechter

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:08

Zoals ik zei: Des te meer reden om maar één paspoort te willen :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:30

Waarom zou je uberhaupt 2 paspoorten/nationaliteiten willen?
Je bent toch óf het één óf het ander?
Als je land aardig op 1 lijn zit qua wetten en gebruiken met NL, dan kan ik het me nog indenken.
Maar als je twee totáál verschillende culturen hebt, hoe kan je je dan in beide thuisvoelen?
Lijkt mij een beetje van 2 walletjes eten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 02:23

* Gefeliciteerd met je verjaardag, JessAndHope. *

Bovendien is het toestaan van twee paspoorten discriminatie tegenover meer dan 15 miljoen Nederlanders, daar het voor hen bij wet verboden is om een tweede nationaliteit te hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 03:52

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:51

_San87_ schreef:
Zoals ik zei: Des te meer reden om maar één paspoort te willen :)

Sorry, slecht gelezen.....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:11

Persoonlijk denk ik dat we allemaal iets te veel waarde hechten aan paspoorten. Ik ken mensen met drie en zelfs vier nationaliteiten. Voor mij maakt dat allemaal niet zo heel veel uit.

Een paspoort geeft je het recht om te mogen stemmen in een land. Ik denk wel dat er een hervorming aan gaat komen binnen de EU, waarbij je maar één Europese nationaliteit mag hebben, zodat je niet in twee lidstaten kan stemmen.

In Finland mocht ik als volgt stemmen:

1) Gemeente: ja, alle ingeschreven burgers
2) Provincie: bestaat niet in Finland, die worden benoemd. Vanuit Nederland kreeg ik geen uitnodiging.
3) Landelijk parlement: Alleen voor Nederland, op de ambassade
4) Europees parlement: Voor Finse kandidaat of voor Nederlandse kandidaat (niet voor beiden).

Als ik twee paspoorten zou hebben, mocht ik op 3) voor twee landelijke parlementen kiezen, wat feitelijk wat vreemd is.

Het kan ook zo zijn dat we naar (een ietwat verouderd) model terug gaan, waar je gedwongen wordt om de nieuwe nationaliteit aan te nemen. Ik ben benieuwd hoe dat de Nederlanders in Duitsland en België daarover denken. Enige emotionele binding met Nederland?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:55

Joost, voor mij persoonlijk maakt dat ook niet uit, maar als het voor de persoon in kwestie behoorlijke gevolgen heeft/kan hebben wordt de situatie al bedenkelijker. Wat me ook wel stoort is dat hier ook weer ongelijkwaardigheid toegepast wordt: Nederlanders mogen hun nederlands paspoort onmiddelijk inleveren als ze anderlands paspoort willen scoren, terwijl andere landen hun burgers wel dwingen hun paspoort te houden naast het evt. nederlandse, met alle mogelijke gevolgen van dien. Waarom werkt Nederland hieraan mee vraag ik me dan af.

edit: tekst iets aangepast

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:34

De Nederlandse regering kan er weinig aan doen dat andere landen de nationaliteit van hun burgers niet op willen zeggen als die een tweede nationaliteit willen hebben. Ik ben persoonlijk van mening dat Nederland zelf wat minder vlug de nationaliteit moet opgeven.

Overigens moeten we het wel hebben over nationaliteiten, en niet over paspoorten, want dat zijn twee verschillende dingen. Iemand kan zelfs twee Nederlandse paspoorten hebben, of helemaal geen en toch de Nederlandse nationaliteit hebben.

Ali B zoals hierboven aangehaald, heeft twee nationaliteiten, misschien zelfs ook twee paspoorten. Dat hoeft feitelijk niet, het kan zijn dat hij maar één papiertje heeft.

Overigens, dat stuk van Ali B is heel treffend. Waarom zou iemand moeten kiezen? Zelfs als je het helemaal niet eens bent met de regering, kan je toch zielsveel van je land houden, en ik denk ook van twee. Ik zie dat inderdaad hetzelfde als een moeder die evenveel van beide kinderen houdt, of een kind dat van beide ouders houdt.

Om het even persoonlijk te maken: moet mijn zoon later kiezen of hij de nationaliteit van zijn vader neemt of die van zijn moeder? Of die van zijn geboorteland? Is de keuze zelfs moreel? Alle drie de landen zijn een deel van zijn identiteit. Overigens, zijn geboorteland zal hem zijn hele leven als burger van dat land beschouwen, daar heeft zoonlief niks in te kiezen.

Overigens, dit dwaalt wel heel erg van het proces over Wilders af.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:58

Het is al oneerlijk dat iemand met twee nationaliteiten later een AOW kan trekken in twee landen, terwijl iemand met één paspoort het dus met de helft moet doen. Dat is een ongelijkheid die zijn weerga niet kent.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:08

Waar heb je het over jane? Ik mag helemaal niet zomaar AOW trekken in Nederland. Ik heb op dit moment een jaar of 10 AOW opgebouwd in Nederland, 11 in Finland en 5 in Duitsland. Ik krijg AOW van de landen waar ik sociale lasten heb betaald...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:48

Ik vind het zelf vooral erg eigenlijk dat de Nederlandse overheid Turkse en Marokkaanse kindertjes 'aangeeft' in die landen omdat dat 'moet' en dat die landen vervolgens zelf ook nog eisen gaat stellen aan zijn in Nederland wonende onderdanen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:54

Nicolletje: ik denk zelfs dat de Nederlandse overheid strafbaar is in dat soort zaken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:57

Je bedoelt als ze ze niet aangeven?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:12

Ik vind het altijd wel leuk om hem te horen:

http://video.elsevier.nl/11816590

Syp Wynia.

Ook met de paspoort-affaire had hij dezelfde mening als Rutte (nog voordat Rutte het debat in ging)

En ook met dit artikel over de rechtspraak vind ik dat hij gelijk heeft.
Off-topic maar wel treffend vind ik dat hij ook kleine bedrijven tegen grote bedrijven noemt.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:32

joostvangestel schreef:
Waar heb je het over jane? Ik mag helemaal niet zomaar AOW trekken in Nederland. Ik heb op dit moment een jaar of 10 AOW opgebouwd in Nederland, 11 in Finland en 5 in Duitsland. Ik krijg AOW van de landen waar ik sociale lasten heb betaald...

AOW is een recht! Zelfs als je nog nooit belasting betaald hebt, krijg je toch AOW.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:35

Dit is grote onzin.
Je bouwt AOW op per jaar 2%. Dus 40 jaar hier wonen is volledige AOW.
Ieder jaar dat je niet in Nederland woont tussen je 15e en 65e bouw je geen AOW op.
Dus als je van je 20 tot je 22e in het buitenland woont, krijg je AOW minus 2 jaar x 2%.