Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:08

MariekeB schreef:
nou je keek anders aardig zuur naar mij

Wat ik me ook nog afvraag...

Ik ben ziek thuis, Man heeft net zoontje van KDV gehaald, dus ik stop NU met forum en ga met zoon plakken, en tekenen, terwijl man kookt.
Maar een aantal hier zit nu met haar kinderen thuis... hoe kun je dan zo fanatiek bezig zijn met forummen ?

Ik heb ondertussen kids opgehaald en 1 weggebracht naar een vriendinnetje.
Daarna (12 km!) gereden naar het dichtstbijzijnde dorp, daar laarzen en schoenen gekocht voor de andere 2. (en paardenbrok gehaald). Daarna mijn dochtertje weer opgehaald, paarden gevoerd en eten gekookt.
Ik ga over 2 min eten (dan is de bami gaar).

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:09

Twiggy2008 schreef:
(ook de nachten)

Euh.. volgens mij zijn er nog steeds geen 24/7 KDV's dus die nachten kennen de meeste moeders wel ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:11

MariekeB schreef:

Ik ben ziek thuis, Man heeft net zoontje van KDV gehaald, dus ik stop NU met forum en ga met zoon plakken, en tekenen, terwijl man kookt.
Maar een aantal hier zit nu met haar kinderen thuis... hoe kun je dan zo fanatiek bezig zijn met forummen ?

Kan ik er wat aan doen dat je ziek bent maar waar doe ik zuur tegen jou? Kom op, quote dan even ipv zo te lopen gillen.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:12

Een vrouw die helemaal niet wil werken is niet egoïstisch, maar accepteert het om financieel afhankelijk te zijn en geen eigen inkomen te hebben. En deze vrouw richt zich vaak op het huishouden en opvoeden van de kinderen. Dat is natuurlijk een keuze die elke vrouw voor zichzelf mag hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:12

In Belgie schijnt tegenwoordig wel zoiets te zitten, Figaro. ;)
Maar ik ga nu mijn nijnen verzorgen/verschonen, anders zie ik niets meer in het donker en ik moet daarna nog beginnen met koken zo. :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:14

Brainless schreef:
MariekeB schreef:

Ik heb ondertussen kids opgehaald en 1 weggebracht naar een vriendinnetje.
Daarna (12 km!) gereden naar het dichtstbijzijnde dorp, daar laarzen en schoenen gekocht voor de andere 2. (en paardenbrok gehaald). Daarna mijn dochtertje weer opgehaald, paarden gevoerd en eten gekookt.
Ik ga over 2 min eten (dan is de bami gaar).

_O-

Ja, en omdat ik heel de dag thuis ben en geen reet doe zit ik lekker te forummen. :')
Wij hebben al lang gegeten, mijn man stelt dat namelijk op prijs om op tijd te eten. :D

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:14

Twiggy2008 schreef:
In Belgie schijnt tegenwoordig wel zoiets te zitten, Figaro. ;)

Echt? Ik ga verhuizen! geintje
Maar ik kan me wel voorstellen dat dat voor alleenstaande ouders met wisseldiensten een oplossing zou kunnen zijn.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:19

Ach of de vrouw nou thuis blijft, of de man, of je werkt allebei 3 /4 dagen om kinderen samen thuis 'op te vangen'... Prima toch? Als het in goed overleg gebeurt en het kán financieel, geen probleem. Ik ga er dan ook niet over oordelen. Dat moet ieder voor zich weten... Als wij het financieel flink ruim hadden zou ik ook wel thuis willen blijven en lekker vrijwilligerswerk doen en voor de honden, paarden en kindjes (en het huishouden) zorgen, of vanuit huis wat werk doen... Heerlijk... :D

Ik oordeel wel over tweeverdieners die beiden 5 dagen in de week werken en kinderen hebben... Waarom heb je dan kinderen? Ik vraag me af wat voor een kinderen dat zijn/worden, die opgevoed worden door anderen en alleen in het weekend en de avonden bij paps en mams zijn... Aan de andere kant, wie ben ik om überhaupt te oordelen... :o

Mijn moeder ging pas (parttime) werken toen wij naar de middelbare school gingen, ik vond het heerlijk dat ze er altijd was! <3

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:05

Ik zou het heerlijk vinden om thuis te blijven, heb eigenlijk helemaal geen tijd om te werken. :D
Toch heb ik een part-time baan, gewoon omdat we ook niet op een houtje willen bijten.
Ach, het is prima zo hoor, alleen is het soms wel eens moeilijk om werk en gezin goed te combineren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:16

Ik heb ook tegen gestemd. Waarom zou het egoistisch zijn niet te werken? het is dan een vrije keus. In mijn ogen is het net als wat Brambelrose zegt egoistischer om allebei fulltime te werken en wel kinderen te hebben waar anderen dan voor op moeten draaien. Er moet kinderopvang zijn wat zelfs tegenwoordig deels door de overheid wordt betaald (in mijn ogen erg raar omdat je zelf kiest voor kinderen en werken). Als een van de kinderen ziek is wordt er vaak vrij genomen of een ouder meld zich ziek waardoor een ander (collega, baas) er weer voor opdraait enz.

Er is niets mis met een ouder thuis die de kinderen opvangt, aandacht geeft, opvoed (en dit niet aan anderen overlaat) enz. Ik heb toch het idee dat kinderen stabieler worden als ze een van hun ouders als vaste opvoeder hebben en niet van voorschoolse opvang, school, naschoolse opvang vakantieopvang en zo gesleept worden. Stress dat in de ochtend alles op tijd moet. Ik kan me niet voorstellen dat een kind daar echt beter van wordt. En vaak is het ook nog zo dat 2 verdieners zeker als er een parttime werkt ze werken om de opvang van hun kind te kunnen betalen.

Mijn moeder was thuis als ik uit schook kwam, eerst een kopje thee met een koekje om de dag door te praten en daarna aan het huiswerk of spelen terwijl mijn moeder een oogje in het zeil hield en ook echt wel wist waar ik uithing en wat ik deed.

Zij is ook pas parttime gaan werken toen we oud genoeg waren om onszelf te redden en wij vaak haar broodtrommel klaarmaakte. :D

O ja het grootste nadeel van de vele 2 verdieners tegenwoordig is dat je als eenverdienend gezin steeds meer moeite krijgt je hoofd financieeel boven water te houden omdat de salarisnorm zo hoog ligt dat alle prijzen daarop zijn aangepast net als veel regelingen van de overheid die eenverdieners zonder kinderen extra belast. En ja ik heb ook gewerkt maar ben daar wegens gezondheidsredenen meegestopt en toch hebben we destijds bewust voor een hypotheek op 1 salaris gekozen. Dan maar geen luxe duur huis met een chique inrichting maar een op te knappen oud klein arbeidershuisje.
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-09-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:19

Kanzi schreef:
Ik zou het heerlijk vinden om thuis te blijven, heb eigenlijk helemaal geen tijd om te werken. :D

Vreselijk, ik zou me dood vervelen thuis, mij niet gezien, laat mij maar lekker werken....

Ik zou me trouwens erg ongemakkelijk voelen als vriendje zou werken en ik zou thuis zitten. Nee, gewoon samen werken lijkt me niet meer dan normaal (ziekte etc daargelaten)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:33

dorientjuh schreef:
Ik zie bijvoorbeeld in mijn eigen omgeving dus wel een gezin waarbij de kinderen hun studie volledig zelf moeten betalen, maar ouders zijn wel tot het 21e jaar verplicht om hun kinderen financieel te ondersteunen.

Dit vind ik een heel ander verhaal dan dat een kind nooit iets hoeft te doen en alles maar van pappie en mammie krijgt.

ken ook gezinnen waar beide ouders werken en het kind geen enkele bijdragen in de studie krijgt, en het kind vanwege inkomen van beiden ouders ook geen recht heeft op aanvullende beurs. dat vind ik sneuer dan een gezin waarbij 1 ouder werkt en de ander thuis is en er daardoor minder te besteden is, maar ouders wel hun best doen hun kinderen te ondersteunen.

Verder doen inderdaad veel thuisblijvende vrouwen toch nog iets erbij. Van schoonmaken en boodschappen doen voor hun ouders, oppassen op (klein)kinderen tot helpen op school of een paar ochtenden werken in de Wereldwinkel, vrijwilligerswerk voor de kerk, in het bestuur van een sportclub...

Ik ben nu 2 jaar thuis en was aanspreekpunt in onze verbouwing, verzorgde de paarden en heb nu een dochtertje van een half jaar oud. Werken/studeren zit nog niet in de planning voor de eerste tijd, al kan dat anders worden als het financieel nodig wordt.
Ik vin het belangrijk dat wanneer je kinderen krijgt, je er dan ook voor je kinderen bent. Dat je je kind niet ziet bij het ontbijt en dan nog even avondeten en in bad en dan weer op bed... Dan mist het kind wel erg veel contact met de ouders...

Veel van ons sociale verenigingsleven draait verder om vrijwilligers, veel van de extraatjes op school en de extra begeleiding van kinderen, draait dankzij ouders die bijspringen... Dat lukt niet als beide ouders full-time werken. Collectes lopen, gastvrouwen in het ziekenhuis...

Als iedereen dubbele banen zou hebben en daarnaast zijn huishouden moet doen en aandacht aan de kinderen moet geven, dan blijven er weinig mensen over die zich vrijwillig in kunnen en willen zetten voor een ander... Dat merken we op de scholen (ik heb 8 jaar voor de klas gestaan) en dat merken we bij de sportclubs (rijvereniging, gymclub) bij het jeugdwerk (spelweken, knutselclubjes, scouting) en dat maakt het draaiende houden van deze activiteiten wel steeds moeilijker.

Alet74

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:44

Ik heb voor gestemd. Ik vind het niet correct wanneer vrouwen nooit willen werken. Dan is er voor niets geïnvesteerd in opleiding en dergelijke, dat is zonde.
Dat je (of je man) thuis blijft wanneer de kinderen klein zijn, dat kan ik wel begrijpen, maar buiten dat. Nee, daar heb ik toch wel een beetje moeite mee. Al kan ik het wel respecteren hoor ;)
Maar het gewoon echt niet willen, zoals het in de OP staat, daar houd ik niet zo van. Het klinkt ook zo negatief, niet willen werken.
Stel nu dat je je wel inzet voor de maatschappij door middel van vrijwilligerswerk (zoals joyce b aanhaalt), daar kan ik wel mee leven. Maar 'gewoon' thuis zitten en niets doen (alleen het huishouden) als er geen noodzaak is qua zorg ofzo om dat te doen..... heeft niet mijn voorkeur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:48

Citaat:
Ik vind het niet correct wanneer vrouwen nooit willen werken. Dan is er voor niets geïnvesteerd in opleiding en dergelijke, dat is zonde
Hoezo niet correct het is toch iemands eigen keus om geld te betalen voor een opleiding en er daarna niets mee te willen doen en financieel afhankelijk te willen zijn van een partner. Als beiden daarmee kunnen leven zie ik er geen probleem in?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:51

Opleidingen worden mede gefinancierd door de overheid, dat betaal je echt niet allemaal zelf van je studiefinanciering (die je ook van de overheid krijgt). Financieel afhankelijk zijn van je partner heeft in zekere zin ook belastingvoordelen, als je heel principieel wilt zijn, en niet wilt werken, dan zou je dat ook moeten weigeren (ik chargeer een beetje hoor).
Maar als je er heel objectief naar kijkt, dan vind je het vast ook zonde wanneer iemand bijvoorbeeld 4 jaar in een beroepsopleiding heeft gestoken met alle kosten van dien. En vervolgens er nooit iets mee doet. Dat geld had dan beter besteed kunnen worden aan iemand die het wel gebruikt in mijn ogen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:55

Tsja ik heb een heel hoge studieschuld opgebouwd (de eerste regeling nog, dus meteen een schuld opbouwen en niets gratis krijgen en niet erbij mogen werken) en heb precies 3 jaar iets met mijn opleiding kunnen doen. Ik zie toch echt liever dat een opleiding zo gefinanciert wordt voor niets dan dat kinderopvang enz gefinanciert wordt door de overheid. Dat kost ietsje meer dan 4 of 6 jaar opleiding.

En de voordelen van een eenverdiener zijn er helaas allang niet meer bij de belastingdienst. mijn WAO is zo laag dat we echt als eenverdienend gezin aangemerkt worden maar elke regel die er nu bijkomt betekend voor ons weer minder geld over. Dus zo gunstig is dat ook weer niet. Daarnaast wordt bijna de hele maatschappij in prijzen zo gezet dat je als eenverdiener veel dingen niet meer kunt betalen omdat ze veel te duur zijn geworden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:01

Dat zie ik dus anders ;), met beide heb ik geen problemen. Door de belastingteruggave voor wat betreft de kinderopvang is het voor veel mensen toch mogelijk om te werken.
In de WAO zitten lijkt me geen feest. Dat is ook heel iets anders dan niet willen werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:04

Ik zit nu toevallig in de wao maar dat heeft niets te maken met mijn mening over het onderwerp. ik ken wel 2 verdieners die kinderen hebben die toen de kinderen klein waren deze ook nog eens uitbesteedde aan hun eigen ouders in het weekend om een weekend alleen te kunnen zijn. Waarom heb je ze dan? Dat vind ik juist egoistisch gedrag ten opzichte van hun kinderen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:07

Maar nu dwaal je wel erg af. Het gaat over niet willen werken, ook als er geen noodzaak is qua zorg.
Persoonlijk vind ik dat er niets mis mee is om beide te werken (niet 5 dagen per week) en om dan ook zo nu dan je kind te laten logeren. De meeste kinderen zullen daar geen bezwaar tegen hebben. Dat heeft volgens mij niets met egoïsme te maken en staat ook los van de reden waarom een mens misschien een kind zou willen. Toch is dat een andere discussie.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:09

Er worden hier en daar wel harde opmerkingen gemaakt. Egoistisch? Hoezo?
Als beide partners het zo graag willen, dan is er toch niets mis? De man kan ook thuisblijven, de vrouw fulltime werken.
En ja, het is heel handig als papa en mama alles voor je betalen. Ik noem dat verwend.
Volgens mij is het veel beter dat de studie zelf betaald word. Heb ik ook altijd zelf gedaan, met behulp van de studiefinanciering ofcourse.
Je kan het ook egoistisch vinden van de ouders dat je je kinderen niet laat opgroeien, en niet de mogelijkheid geeft om dingen zelf te bepalen.
(Want tsja, papa en mama betalen toch alles. Verwend!) :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:10

Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie er echt geen probleem in als beide partners het een goede oplossing vinden. Of nu de man of vrouw werkt in dat geval maakt niets uit.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:12

Ik wil niet werken, dat is mijn keus en ik voel me er goed bij. Ik ben financieel niet afhankelijk, val niemand lastig en heb een redelijk fijn leven. Waarom zou ik dan aan de slag moeten als ik dat niet wil?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:13

Wat ik me afvraag is of de meningen ook leeftijd gebonden zijn, dat de ouderen meer het probleem niet zien en de jongeren het egoistisch vinden om niet te werken. Zou een mooie andere poll zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:14

De vraag van TS was ook 'hard': is het egoïstisch of niet wanneer een vrouw niet wil werken. Dan blijven we maar in die termen spreken, lijkt me wel zo duidelijk ;)

Je laatste zin snap ik niet Charka, wat bedoel je ermee 'ouders dat je je kinderen niet laat opgroeien'?

Leeftijd: ik ben 35-plus. Ben ik dan nog een jongere?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:15

Dan ben je een oudere jongere. :D