Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Jessix schreef:Ja dat van ontwikkelingshulp vind ik ook echt niet kunnen in deze tijden van crisis. Daarbij vind ik het ook altijd heel vreemd waarom sommige landen zo in het nieuws komen als er een ramp is en andere helemaal niet.. Ik heb daar wel mijn bedenkingen bij.
Maar om terug te komen op de pil. Heel vervelend ongewenste zwangerschappen en nog veel erger die ongewenste kinderen. Maar dat kan natuurlijk wel voorkomen worden, ookal zou de pil niet vergoed worden. Kanker daaraan tegen.. Dat krijg je gewoon cadeau.
Maar weet jij ook hoeveel mensen er hier in Nederland écht in armoede leven? Helaas zijn dat er nog steeds heel erg veel...
Jaren geleden vervulde mijn moeder een ambtsdragende functie binnen de kerk, hierbij ging zij ook elk jaar met pasen en met kerst paketten langsbrengen bij de armere mensen binnen de gemeente. Deze werden voorzien van een luxe stol met spijs bijvoorbeeld, andere lekkernijen, maar ook persoonlijke verzorging, een extraatje voor onder de douche van een luxer middel.
Per keer gingen er tussen de 30 en 50 pakketten rond.
Helaas is armoede een taboe in Nederland, en winkelen dergelijke mensen vooral bij de AH of andere 'luxere' winkels, worden niet graag gezien bij de aldi, hebben zeker weten een auto, en vaak ook nog een stoer uitziende hond.
Voor die mensen is het gebruik van de pil voor zichzelf of hun dochters, dadelijk niet meer te betalen.
En wat levert dat op??? Ik vrees te vrezen...
Nee, kanker is niet leuk, maar het zou nog minder leuk zijn dat ziektekosten door dit soort dingen stijgen, om vervolgens een rem te zetten op behandelingen bij kanker.....
Janine1990 schreef:Hmm, ja voor mij is de pil ook het minst erg, eigenlijk ben ik ook nooit ziek, toevallig nu wel dan... Maar ik twijfel aan de gevolgen op langere termijn. Ook arme mensen willen seks, zo denk ik dan...
Laat ze dan het condoom gaan vergoeden
faye1995 schreef:Dat is een ander topic hier op NM... Of men arm is ja dan nee lijkt me relatief en daar is ook geen pijl op te trekken want je hebt arm en armEn mensen die minder bedeeld zijn krijgen zorgtoeslag, dus het een lost het ander wel op.
Ik denk dat de meesten wel 20 euro per jaar kunnen missen aan anticonceptie, kwestie van prioriteiten stellen!
faye1995 schreef:Janine1990 schreef:Hmm, ja voor mij is de pil ook het minst erg, eigenlijk ben ik ook nooit ziek, toevallig nu wel dan... Maar ik twijfel aan de gevolgen op langere termijn. Ook arme mensen willen seks, zo denk ik dan...
Laat ze dan het condoom gaan vergoeden
Dat kunnen ze beter in afrika doen dan hier
Suuskipje schreef:Medicijnen gaat altijd van eht eigen risico af dus als je dit jaar nog geen eigen risico betaald hebt dan kan je idd een rekening verwachten. Hangt er alleen af wanneer de apotheek het indient bij je zorgverzekeraar.
Janine1990 schreef:faye1995 schreef:Dat is een ander topic hier op NM... Of men arm is ja dan nee lijkt me relatief en daar is ook geen pijl op te trekken want je hebt arm en armEn mensen die minder bedeeld zijn krijgen zorgtoeslag, dus het een lost het ander wel op.
Ik denk dat de meesten wel 20 euro per jaar kunnen missen aan anticonceptie, kwestie van prioriteiten stellen!
Dat kan je prima opvragen via het CBS lijkt me... En daar is wel degelijk een pijl op te trekken. Arme mensen moeten namelijk ingeschreven staan om subsidies en vergoedingen te ontvangen.
Zorgtoeslag levert in mijn ogen weinig op, aangezien je nog altijd verlies lijdt op je ziektekosten. Ik dacht dat het maximaal 90 euro was???
En als jij denkt dat 20 euro per jaar gemist kan worden??? Er zijn mensen die 15 euro per week over houden voor de boodschappen en de kleding van hun kinderen.
Mensen die bellen op mijn werk, omdat ze hun geld niet correct hebben gekregen, de fout ligt meestal bij henzelf (gelukkig is er dit jaar het een en ander veranderd en gebeurd dit niet meer), maar ik heb ze wel eens huilend aan de telefoon gehad. Of ik of collega's worden uitgescholden. En het ergste? Ze hebben vaak alleen nog maar een beetje blikvoer in de kast.
Dat is hartverscheurend om te horen...
Die 20 euro per jaar, lijkt me dan ook een heel goedkope pil. Jij en ik kunnen het missen, maar er zijn zó veel mensen die het niet kunnen missen.
Moeten we hen dan naast alle gebreken die hun leven al kent, ook maar verbieden nog seks te hebben???
faye1995 schreef:Zo hee, je mag die ? knop wel wat minder vaak indrukken hoor
Ben je arm als je subsidie ontvangt en een uitkering? Mi ben je dan zeker niet per definitie arm... Vandaar ook dat ik je naar het andere topic verwees.
Ik denk dat je de boel een beetje overdrijft, zij krijgen zorgtoeslag om het hen makkelijker te maken en ik denk dat ze daar heel blij mee mogen zijn. Hoeveel weet ik niet, maare 20 euro per jaar; Las dat hier ergens in het topic, dus zo duur zal het niet worden
Pil is geen bittere noodzaak he.
Janine1990 schreef:Suuskipje schreef:Medicijnen gaat altijd van eht eigen risico af dus als je dit jaar nog geen eigen risico betaald hebt dan kan je idd een rekening verwachten. Hangt er alleen af wanneer de apotheek het indient bij je zorgverzekeraar.
Niet volledig toch? Je betaalt maar een deel van de medicijnen toch???
Equidea schreef:Tuurlijk kunnen we de pil wel betalen, of dat nou 21 euro is, of 200 per jaar. En natuurlijk kan dat omatje haar 2e hands rollator wel betalen als ze lang genoeg spaart, en ook een hogere eigen risico en huisartsen bezoekje moet nog wel gaan.
En natuurlijk zul je mensen hebben die er van zullen profiteren als het zorgstelsel zo ruim blijft zoals het nu is.
Maar was nederland nou niet dat land dat bekend stond om haar goede zorgstelsel, waarbij iedereen de beste zorg kon krijgen? Waar niemand zich druk hoefde te maken, of uberhaupt hoefde na te denken over dat bezoekje aan de huisarts, maar gewoon kon gaan?
Op deze manier zullen sommigen wel 3 keer moeten nadenken voordat ze naar de huisarts gaan, omdat voor sommigen die 5 of 10 euro (plus alle extra kosten die er komen), weldegelijk 'beter' besteed kunnen worden wanneer het toch niks ernstigs blijkt te zijn.
Op deze manier krijg je een zorgstelstel dat aftakelt, stukje bij beetje afbrokkelt en waarbij het einde echt nog niet in zicht is, net zolang tot er geen sociaal zorgstelsel meer is.
En mijn voorbeeld met het mauritshuis, tja, ik ben echt niet tegen kunst en cultuur. Maar hoe kan het in een land waarbij er zoveel bespaart moet worden, en dan nog wel op een van de belangrijkste dingen die er zijn. Dat er op precies dezelfde dag dat dit ingediend wordt, ook bekend wordt gemaakt dat er een flink bedrag wordt gepompt om wat schilderijen er beter bij te laten hangen.
En hoe kan het, dat op gemeentelijk niveau, er zo gigantisch veel wordt uitgegeven als er bespaart moet worden? Neem hier nou, geloof dat ze even 46 miljoen steken dit jaar in een nieuwe brug voor de herten, en een mooi nieuw huisje voor de boswachter waar je gidsjes en uitleg kunt vragen op je wandeling over de veluwe.
Denk nu niet dat ik anti veluwe of anti hertjes ben, maar ik begrijp het gewoon niet... Hoe kan dit???
Janine1990 schreef:faye1995 schreef:Zo hee, je mag die ? knop wel wat minder vaak indrukken hoor
Ben je arm als je subsidie ontvangt en een uitkering? Mi ben je dan zeker niet per definitie arm... Vandaar ook dat ik je naar het andere topic verwees.
Ik denk dat je de boel een beetje overdrijft, zij krijgen zorgtoeslag om het hen makkelijker te maken en ik denk dat ze daar heel blij mee mogen zijn. Hoeveel weet ik niet, maare 20 euro per jaar; Las dat hier ergens in het topic, dus zo duur zal het niet worden
Pil is geen bittere noodzaak he.
Joh, geloof wat je wilt geloven. Dan leef je toch in een mooiere wereld dan de realiteit. Maar in dit geval uitgaan van het positieve, is in mijn ogen een groot gebrek.
Suuskipje schreef:Qua eigen risico betaal je het volle pond. Als de apotheek 30 euro indient voor laten we zeggen Lipitor en jij hebt je eigen risico nog niet betaald, dan betaal je gewoon 30 euro aan eigen risico.
faye1995 schreef:Nou bedankt dat jij vindt dat ik ene gebrek heb![]()
Ik vroeg mij af of iemand per definitie arm is als je een uitkering/subsidie ontvangt. daar kan je toch gewoon netjes op in gaan, of moet dit zo beantwoord worden?
Erg jammer want je onderbouwd het gewoon niet
Janine1990 schreef:faye1995 schreef:Nou bedankt dat jij vindt dat ik ene gebrek heb![]()
Ik vroeg mij af of iemand per definitie arm is als je een uitkering/subsidie ontvangt. daar kan je toch gewoon netjes op in gaan, of moet dit zo beantwoord worden?
Ik heb deze discussie al vaak gevoerd, mensen die niet geloven dat er écht armoede bestaat in Nederland, krijg ik dat ook niet aan het verstand gepeuterd. Ik geef dan liever de moed op, dan hier op door te gaan en totaal off-topic te gaan. Je geeft zelf al meerdere keren aan dat deze discussie ook elders al wordt gevoerd.
Ik heb aangegeven wat armoede en de pil uit het ziekenfonds voor gevolgen kan hebben als je over de langere termijn na denkt...
Niet alleen Nederland gaat bezuinigen als ze extra kosten moeten dragen, ook haar inwoners.
Janine1990 schreef:faye1995 schreef:Nou bedankt dat jij vindt dat ik ene gebrek heb![]()
Ik heb deze discussie al vaak gevoerd, mensen die niet geloven dat er écht armoede bestaat in Nederland, krijg ik dat ook niet aan het verstand gepeuterd. Ik geef dan liever de moed op, dan hier op door te gaan en totaal off-topic te gaan. Je geeft zelf al meerdere keren aan dat deze discussie ook elders al wordt gevoerd.
Ik heb aangegeven wat armoede en de pil uit het ziekenfonds voor gevolgen kan hebben als je over de langere termijn na denkt...
Niet alleen Nederland gaat bezuinigen als ze extra kosten moeten dragen, ook haar inwoners.
Equidea schreef:Banen creeren ok. Maar dan had ik nog wel meer hele idiote dingen staan in een boekje dat we hier binnen kregen. Mensen met koophuizen die gratis superdeluxe cv ketels kregen die goed voor het milieu waren, weer ergens is de 50 mil.
Zal ook wel weer te weerleggen zijn... Maar dan denk ik ook... Moet dat nou?
Ik heb trouwens geleerd dat het niet slim is om meteen je geld te verbrassen als je het hebt/overhoudt, maar om te sparen... Is dat anders voor gemeenten (en provincies, en nederland).
Maar daar zal natuurlijk ook wel weer een of ander antwoord op zijn, maakt niet uit, ik ben ook maar een simpele burger die niet alle kennis in pacht heeft. Vind sommige dingen gewoon zo raar klinken, zeker nu er bespaart moet worden op een heel belangrijk iets. (kort: het komt op mij over alsof ze er niet alles aan doen om dat besparen te voorkomen...).
faye1995 schreef:Je leest gewoon niet, dat is misschien je probleem.
IK ZEG NERGENS dat er niet echt armoede is; MAAR niet iedereen met een subsidie/uitkering IS ARM.
Er is dus geen pijl op te trekken, maargoed als jij het zo goed weet ook prima
Ik maak me niet zo druk om die pil, kan me drukker maken om het feit dat straks het eigen risico miss 450 e is; Dan krijgen mensen pas een probleem.
Janine1990 schreef:faye1995 schreef:Je leest gewoon niet, dat is misschien je probleem.
IK ZEG NERGENS dat er niet echt armoede is; MAAR niet iedereen met een subsidie/uitkering IS ARM.
Er is dus geen pijl op te trekken, maargoed als jij het zo goed weet ook prima
Ik maak me niet zo druk om die pil, kan me drukker maken om het feit dat straks het eigen risico miss 450 e is; Dan krijgen mensen pas een probleem.
Rustig maar hoor![]()
Wat betreft die 450 euro, de huisartsen hebben dadelijk een probleem. Minder inkomsten, moet je eens kijken wat een consult ze oplevert, uitgaande van de bedragen die ze per maand al ontvangen vanwege het alleen ingeschreven staan, 20 euro per ingeschrevene. Een consult betekend vaak behandeling, medicijnen of wat dan ook... Mensen komen minder snel, en het levert de huisartsen minder op. Reden tot klagen? Vast wel.
faye1995 schreef:Ja maar je leest gewoonweg niet, dat is verdomde lastig als je een 'gesprek' probeert te voeren
Het zou eens goed zijn dat sommige mensen minder naar de ha gaan, het eigen risico bedraagt maat 165 ik wil niet weten hoeveel mensen daar overheen gaan alleen al door onzin. En wie betaald dat? Juist....
Alleen vrees ik voor minder bedeelden, dan is 450 wil ff slikken als je je been breekt