Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:00

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:08

timilon schreef:
@ jameyskatje: maar als dit geen halalslachten is, wat is dan wel halalslachten?
op papier klinkt het leuk, maar ben je zelf weleens bij een echte halalslachting geweest dan?
dus een slachting die wel aan alle voorwaarde doet, inclusief het goede leven die de dieren gehad moeten hebben.
(geldt ook voor daphna)
ik veroordeel niet, maar dit vraag ik me dan dus wel af.

Ik ben nooit bij een hallal slachting geweest, ik kan er niet tegen, daarom ben ik ook vegetariër. Mijn schoonfamilie koopt geen vlees, maar slacht van de eigen boerderij. Die beestjes lopen met de herder zo'n beetje de hele dag te grazen, beter kan niet lijkt mij. Hier in Nederland eet mijn vriend vegetarisch met mij mee, we willen niet mee werken aan deze gruwel industrie hier, noch hallal noch gewoon.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:09

Ik heb dé oplossing:

Alleen nog maar koosjer eten in de créche!

Kunnen jullie je onvrede gaat botvieren op de joden! Goed bezig mensen, goed bezig ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:11

christel1857 schreef:
Ik heb dé oplossing:

Kunnen jullie je onvrede gaat botvieren op de joden! Goed bezig mensen, goed bezig ;)

Niet zo stoken he!!! :o ;)

timilon

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:20

@ daphna: oke, duidelijk verhaal.

@ christel: het gaat hier niet om jood, moslim, christen...
het gaat om het principe dat een kleine groep gelovigen bepalen wat de rest niet-gelovigen/anders-gelovigen moet eten.
tel daarbij op dat het halalslachten in belgie breed is uitgemeten(zie link op een van deze pagina's) en dat vele belgen daar dus hun mening op baseren(net als ik trouwens).

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:26

Daphna schreef:
christel1857 schreef:
Ik heb dé oplossing:

Niet zo stoken he!!! :o ;)

Sorrow :+ :Y)

Kan me alleen niet voorstellen dat dit om dierenwelzijn gaat. Dit is misschien wel de meest trieste poging van mensen om zich af te zetten tegen moslims. Terwijl die kinderen in het kdv van hun ouders gewoon geen anders vlees mogen eten van hun ouders. Moeten we ze daarvoor straffen door ze geen plakje worst op hun boterham te geven? De meeste mensen hier zijn behoorlijk paranoide wanneer ze denken dat dit de eerste stap is van de islamisering van de samenleving. Ik ben tegen hoofddoekjes, tegen meer moskeeen en nog veel meer dingen. Maar anti-halal, nee dat ben ik niet. Of in ieder geval net zo anti als tegen bio industrie vlees. Ik eet uitsluitend biologisch vlees (wanneer ik dat zelf kook) En ik vind mensen hypocriet wanneer ze dit een kwestie van dierenwelzijn maken. Daar gaat het niet om, er is gewoon een aversie tegen die moslims.
Eisten we maar van het dagverblijf om alleen maar biologisch vlees te serveren, dan doe je nog eens actief iets aan dierenwelzijn. In plaats van te ontkennen waar deze kwestie om gaat en een beetje op internet te gaan zitten zeuren over vlees.
Wanneer er 3 kinderen in de klas hadden gezeten die joods waren, dan kan ik me ergens wel voorstellen dat de creche ook koosjer eten is gaan serveren. Dat ze alleen nog maar koosjer vlees zouden serveren, dát gaat misschien wel weer te ver. maar aan de andere kant, je merkt er geen drol van of iemand nou heeft lopen allahu akbar-en boven een koe of niet. Dus ja, doe maar lekker moeilijk. Ik maak me weer druk om andere dingen, zoals dierenwelzijn. Ik ben ook student diergeneeskunde, dus dierenwelzijn is dagelijkse kost voor mij.
Voor mij is het verschil tussen een geit die doodbloed, een geit die eerst wordt geschoten en vervolgens doodbloed, een hert die alleen wordt geschoten (en dus 9 van de 10 keer doodbloed), een zebra die door een leeuw van de verstikkingsdood mag genieten, of een hyena die eerst begint aan het eten van de pens nóg voordat het dier sterft (dier geraakt in shock waardoor pijngevoel wordt uitgeschakeld).... DAT verschil is IMO niet zo groot. Ik hecht veel meer waarde aan het leven vóór de slacht.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:26

Jessix schreef:
Jessix schreef:
@ Timilon: Ik begrijp jouw standpunt hoor. En je hebt gelijk dat het dier inderdaad eerder (hersen)dood eerder plaatsvind als de 8 a 10 seconden van het halal slachten. Dus in dat opzicht zou het minder wreed zijn.

Maar aan de andere kant vind ik de regels die samen gaan met het halal slachten weer beter. Niet zo massaal. Ik maak me meer zorgen om de bio industrie als die laatste 8 a 10 seconden dat het dier leeft. De angst zal het ook wel hebben in een "gewone slagerij".

Zie dan ook mijn andere post's mambobeach. Ik vind slachten zowiezo not done!

Maar als het dan gebeurt?
Je zegt zelf in een andere post dat het leven dat ze krijgen belangrijk is, eigenlijk belangrijker als ik het goed opvat dan hun laatste minuten. Dit begrijp ik niet helemaal.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:28

Jessix schreef:
Dank u!

Wel heel makkelijk zo'n reactie. :j

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:34

MamboBeach schreef:
Jessix schreef:
Dank u!

Wel heel makkelijk zo'n reactie. :j

Je wil haar niet begrijpen, je trekt onredelijke conclusies. Er staat nergens, ook niet half, ook niet gesuggereerd , dat ze geen problemen heeft met het doden van dieren. Of de manier waarom. Ze zegt alleen dat doden = doden. En als je toch geen vlees eet omdat je tegen doden van dieren in het algemeen bent....
En laten we dan even jouw eetgewoontes aan de kaak stellen. Ik lees dat je wel doorsnee bioindustrie producten voert aan je kids? Maar geen halal? Sluit je dan gewoon je ogen voor het dierenleed in de bioindustrie of gaat er iets anders door je hoofd?

Wat mij betreft hoef je hier helemaal geen antwoord op te geven. Want ik vind namelijk van mezelf dat ik me totaal niet heb te bemoeien met de eetgewoontes van iemand anders. En dat zou jij ook niet moeten doen, dus ook niet met de gelovigen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:43

Zijn ze in moslim landen ook zo ruim denkend? Als wij daar onze kinderen op school doen, krijgen ze daar dan ook het eten wat we hier eten?? Of moeten wij ons daar helemaal aanpassen aan hun normen??

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:49

Johanna59 schreef:
Zijn ze in moslim landen ook zo ruim denkend? Als wij daar onze kinderen op school doen, krijgen ze daar dan ook het eten wat we hier eten?? Of moeten wij ons daar helemaal aanpassen aan hun normen??

en onze kerken en kleden dracht dan :O :P

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:02

Ruimdenkend? Ik vind deze ouders niet erg ruimdenkend..

In Marokko zijn joden erg geaccepteerd, toen de tweede wereld oorlog hier uitbrak heeft Marokko joden opgevangen, waar ze hun eigen religie en cultuur nog steeds mogen praktiseren.

Andere Arabische landen passen zich ook steeds meer aan. In Dubai bijvoorbeeld is alcohol drinken bij wet verboden, westerse toeristen mogen echter wel alcohol drinken.

Voor de rest is zijn de Arabische landen naar mijn weten niet erg tolerant, ook naar de eigen bevolking betreft. Wat mensen rechten betreft is het slecht gesteld, laat staan het dierenwelzijn, in mijn ogen niet iets positiefs, en daar moeten wij dan ook vooral geen voorbeeld van nemen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:21

christel1857 schreef:
Kan me alleen niet voorstellen dat dit om dierenwelzijn gaat. Dit is misschien wel de meest trieste poging van mensen om zich af te zetten tegen moslims. Terwijl die kinderen in het kdv van hun ouders gewoon geen anders vlees mogen eten van hun ouders. Moeten we ze daarvoor straffen door ze geen plakje worst op hun boterham te geven? De meeste mensen hier zijn behoorlijk paranoide wanneer ze denken dat dit de eerste stap is van de islamisering van de samenleving. Ik ben tegen hoofddoekjes, tegen meer moskeeen en nog veel meer dingen. Maar anti-halal, nee dat ben ik niet. Of in ieder geval net zo anti als tegen bio industrie vlees. Ik eet uitsluitend biologisch vlees (wanneer ik dat zelf kook) En ik vind mensen hypocriet wanneer ze dit een kwestie van dierenwelzijn maken. Daar gaat het niet om, er is gewoon een aversie tegen die moslims.
Eisten we maar van het dagverblijf om alleen maar biologisch vlees te serveren, dan doe je nog eens actief iets aan dierenwelzijn. In plaats van te ontkennen waar deze kwestie om gaat en een beetje op internet te gaan zitten zeuren over vlees.
Wanneer er 3 kinderen in de klas hadden gezeten die joods waren, dan kan ik me ergens wel voorstellen dat de creche ook koosjer eten is gaan serveren. Dat ze alleen nog maar koosjer vlees zouden serveren, dát gaat misschien wel weer te ver. maar aan de andere kant, je merkt er geen drol van of iemand nou heeft lopen allahu akbar-en boven een koe of niet. Dus ja, doe maar lekker moeilijk. Ik maak me weer druk om andere dingen, zoals dierenwelzijn. Ik ben ook student diergeneeskunde, dus dierenwelzijn is dagelijkse kost voor mij.
Voor mij is het verschil tussen een geit die doodbloed, een geit die eerst wordt geschoten en vervolgens doodbloed, een hert die alleen wordt geschoten (en dus 9 van de 10 keer doodbloed), een zebra die door een leeuw van de verstikkingsdood mag genieten, of een hyena die eerst begint aan het eten van de pens nóg voordat het dier sterft (dier geraakt in shock waardoor pijngevoel wordt uitgeschakeld).... DAT verschil is IMO niet zo groot. Ik hecht veel meer waarde aan het leven vóór de slacht.

Wat een onzin dat het niet om dierenwelzijn gaat. Natuurlijk gaat het wel om dierenwelzijn. De dieren die op deze manier geslacht worden verliezen pas na seconden tot soms wel een minuut het bewustzijn. En in die tijd hebben ze echt wel pijn. De FVE concludeert dat ritueel slachten een belediging voor de waardigheid van het dier is.
En wat maakt het uit of dieren in de natuur dood bloeden? Dat hoeft toch niet te betekenen dat een ander dier, die dood moet voor de mens, wel een pijnlijke dood moet hebben.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:25

Maar de keuze wél industrievlees, géén halal. Is imo nog altijd zo hypocriet als de pest. En dat is ook niet waar het in dit topic blijkbaar over gaat. Mensen hebben meer met het 'ik wil me niet aanpassen aan immigranten' - idee. En dat begrijp ik ergens ook wel. Maar verschuil je niet achter dierenwelzijn wanneer je nog 1x per week een frikandel naar binnen werkt. Want dat is hypocriet.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:32

christel1857 schreef:
Ik heb dé oplossing:

Dit vindt ik dus een heel raar antwoord in een serieuze discussie. Niemand botviert z'n onvrede op iemand. Als je niet alles meelesst, zou ik dit soort posts achterwege laten!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:38

christel1857 schreef:
Maar de keuze wél industrievlees, géén halal. Is imo nog altijd zo hypocriet als de pest. En dat is ook niet waar het in dit topic blijkbaar over gaat. Mensen hebben meer met het 'ik wil me niet aanpassen aan immigranten' - idee. En dat begrijp ik ergens ook wel. Maar verschuil je niet achter dierenwelzijn wanneer je nog 1x per week een frikandel naar binnen werkt. Want dat is hypocriet.

Op zich is het ook wel een beetje hypocriet. Maar omdat het één gebeurd hoeft het ander ook niet automatisch te gebeuren. Daarnaast hebben de industriedieren het lang niet altijd zo slecht als men denkt. En waar moet het vlees dan vandaag komen? Van de biologische veehouderij? Denk je nou echt dat het daar allemaal rozengeur en maneschijn is voor de dieren? Beide manieren van dieren houden heeft zo zijn voor- en nadelen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:45

@ flosje446,

Ga eens naar een varkenshouderij. Loop daar een rondje, en kom dan weer terug om nog een keer te zeggen dat industriedieren het heus niet zo slecht hebben.
Biologische manier van dieren houden heeft zowel ecologische als ethische voordelen. Ik zie geen nadelen eerlijk gezegd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:30

Johanna59 schreef:

Ook dat maar ik vind het meest vervelende dat je gewoon niet ingelicht wordt als je tegen halalslachten bent.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:31

Teddy321 schreef:
christel1857 schreef:
Ik heb dé oplossing:

Dit vindt ik dus een heel raar antwoord in een serieuze discussie. Niemand botviert z'n onvrede op iemand. Als je niet alles meelesst, zou ik dit soort posts achterwege laten!!

Gewoon negeren. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:32

MamboBeach schreef:
Johanna59 schreef:

Ook dat maar ik vind het meest vervelende dat je gewoon niet ingelicht wordt als je tegen halalslachten bent.

dat komt omdat we zo een intolerant volkje zijn .......... het komt niet eens bij mensen op dat er daarom geprotesteerd zou kunnen worden, wij nederlanders en belgen vinden het toch allemaal prima! En ja we vinden ook alles prima, binnen de grensen van het aanvaardbare natuurlijk

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:36

KiWiKo schreef:
MamboBeach schreef:

dat komt omdat we zo een intolerant volkje zijn .......... het komt niet eens bij mensen op dat er daarom geprotesteerd zou kunnen worden, wij nederlanders en belgen vinden het toch allemaal prima! En ja we vinden ook alles prima, binnen de grensen van het aanvaardbare natuurlijk

Iedereen mag alles zeggen maar wij als Nederlander of Belg mogen dat niet he...
;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:37

Flosje446 schreef:
christel1857 schreef:

Op zich is het ook wel een beetje hypocriet. Maar omdat het één gebeurd hoeft het ander ook niet automatisch te gebeuren. Daarnaast hebben de industriedieren het lang niet altijd zo slecht als men denkt. En waar moet het vlees dan vandaag komen? Van de biologische veehouderij? Denk je nou echt dat het daar allemaal rozengeur en maneschijn is voor de dieren? Beide manieren van dieren houden heeft zo zijn voor- en nadelen.

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Maar als ik een dier was dan was ik wel liever een biologisch dier! En jij?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:41

MamboBeach schreef:
Teddy321 schreef:

Gewoon negeren. ;)

Oh PLEASE.... :Z :z

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:49

Flosje446 schreef:
Wat een onzin dat het niet om dierenwelzijn gaat. Natuurlijk gaat het wel om dierenwelzijn. De dieren die op deze manier geslacht worden verliezen pas na seconden tot soms wel een minuut het bewustzijn. En in die tijd hebben ze echt wel pijn. De FVE concludeert dat ritueel slachten een belediging voor de waardigheid van het dier is.
En wat maakt het uit of dieren in de natuur dood bloeden? Dat hoeft toch niet te betekenen dat een ander dier, die dood moet voor de mens, wel een pijnlijke dood moet hebben.

amen _/-\o_

het wordt eens tijd dat het tot de politiek correcte onder ons doordringt dat het om de dieren gaat en niet om de moslims een hak te zetten, ik vind bijvoorbeeld een joodse slager net zo goed een dierenbeul als een halal slager!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:51

alex66 schreef:
Flosje446 schreef:

amen _/-\o_

het wordt eens tijd dat het tot de politiek correcte onder ons doordringt dat het om de dieren gaat en niet om de moslims een hak te zetten, ik vind bijvoorbeeld een joodse slager net zo goed een dierenbeul als een halal slager!

Amen! _/-\o_