Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:17

Het kan mij met 37 jaar en 3 kids toch ook overkomen?

Dit wil niet zeggen dat ik dan niet werken wil, maar je zit dan tijdelijk wel in een noodsituatie!
Het kan dus zijn dat ik met een schuld van 20.000E blijf zitten (helft van 40.000).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:25

Tja, als zij was blijven werken was de situatie anders geweest. Alimentatie of niet als zij ook maar iets biven die 1030 uit komt heeft ze inderdaad recht op allerlei kortingen, ons sociale stelsel. Prima! Maar in je uitkering blijven hangen omdat je ander boven de 1030 uit komt is gewoon dom en asociaal en dan heb je dus niet het beste voor met je kinderen, slechts met jezelf. Lekkere moeder!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:29

faye schreef:
Tja, als zij was blijven werken was de situatie anders geweest. Alimentatie of niet als zij ook maar iets biven die 1030 uit komt heeft ze inderdaad recht op allerlei kortingen, ons sociale stelsel. Prima! Maar in je uitkering blijven hangen omdat je ander boven de 1030 uit komt is gewoon dom en asociaal en dan heb je dus niet het beste voor met je kinderen, slechts met jezelf. Lekkere moeder!

Dat zie je verkeerd.
Als je 1025 verdient (dus 5E) eronder houdt je recht op meer tegemoetkomingen, dus houdt je meer geld over om van te leven, wat weer ter goede van de kinderen komt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:30

faye schreef:
Maar in je uitkering blijven hangen omdat je ander boven de 1030 uit komt is gewoon dom en asociaal en dan heb je dus niet het beste voor met je kinderen, slechts met jezelf. Lekkere moeder!

Dat is ook heel dom en asociaal... Van Nederland ja! Je wilt mensen toch stimuleren om aan het werk te gaan? Dat doe je niet door ze uiteindelijk minder over te laten houden wanneer ze gaan werken (want dan komen ze ineens wél geld tekort). Verder, beetje kortzichtige reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:36

Ik ben blij dat gemeenten uitkeringstrekkers steeds harder aan gaan pakken, de koek is op. De kortingen die je krijgt als je slecht verdiend zijn enorm en zeker een stimulans om te gaan werken. Hoe wil je met vier kinderen van 1000 euro leven??? Schop inder je reet en werken, zorg dat je kinderen fatsoenlijk te eten hebben. Maar het is natuurlijk wel lekker om de hele dag thuis te zitten terwijl je niks mankeert. Misschien doe ik toch iets fout, thuis zitten met een uitkering is wel relaxed. Ben ik er altijd voor mijn kinderen, geen geren en gevlieg. En dubbeltjes omdraaien doe ik toch al. Het is zo erg in Nederland dat iemand met straatvrees het rijbewijs mag halen op kosten van de staat en nog een auto krijgt ook. Hoeft alleen benzine te betalen. Gek he, dat we steeds meer belasting moeten betalen :roll:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:40

je leest het verkeerd.
Het gaat erom dat als je 40 uur gaat werken je minder overhoud (minder recht op toeslagen en kortingen) dan als je bv 30 uur gaat werken.
Vooral met kids is 40 uur werken (bijna) niet te doen, vooral als je geen achtervang hebt bij bv ziekte van het kind.

Moeders met een kind van 5 moeten gewoon aan het werk.
Die hebben geen keus, en kunnen dus niet met hun "luie reet" (zoals jij bedoeld) op de bank hangen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:42

faye
Ik mis een stukje realiteit bij jouw.
De meeste mensen willen echt wel werken en zitten echt niet op een uitkering te wachten.
De regering wil iedereen aan het werk hebben (veeeeel te weinig vacatures) en wil een ouder thuis voor de kinderen ( opvang wordt te duur ). Dat je op kosten van de gemeente een rijbewijs mag halen gaat hier echt niet op laat staan dat je ook nog een auto krijgt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:43

faye schreef:
Hoe wil je met vier kinderen van 1000 euro leven???

Vrijwel niet. Toch moet een groot deel van de alleenstaande moeders dit wel. Zo hoog is het minimumloon niet...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:45

Mijn man had (jaren gelden alweer) besloten om een paar uur minder te gaan werken.
Zijn uurloon ging toen omhoog (CAO gebonden), maar dan zouden we boven de ziekenfondsgrens uitkomen en daardoor veel meer moeten gaan betalen voor onze verzekering.
Waardoor wij er juist netto er flink!! op achteruit zouden gaan.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:00

Maar ze moeten toch ergens (bij een bepaald inkomen) een grens trekken? En natuurlijk is het L.ullig als je door iets meer te gaan verdienen, er toch netto op achteruit gaat. Ik weet dat er flink mee gesjoemeld wordt, door bijvoorbeeld de reiskostenvergoeding omhoog te doen oid. Maar als je minder uren gaat werken, en je gaat meer verdienen doe je het toch op zich lekker!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:11

Daarom ben ik er ook voor om die grens niet zo zwart-wit te trekken maar sterker/scherper inkomensafhankelijker te maken. Dus niet dat wanneer je 10.000 verdient je nog behoorlijk wat krijgt en bij 10.001 helemaal niets meer.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:24

Maar hoe dan? De grens voor bijvoorbeeld zorgtoeslag ligt geloof ik op 33.750. Als je heel weinig verdient, krijg je flink wat toeslag en naarmate je dichterbij die 33.750 komt krijg je minder. Dat is toch fair? En ik zou ook niet weten hoe je dat anders zou willen bepalen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:22

Nouja, iig zo oplossen dat je niet het ene moment "alles" hebt en het andere moment "niets".

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:25

faye schreef:

Wel heel kort door de bocht dat zij niet het beste voor heeft met de kinderen, ik vind juist van wel. :j

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:42

Heino schreef:
Nouja, iig zo oplossen dat je niet het ene moment "alles" hebt en het andere moment "niets".

In heel veel gevallen zijn de toeslagen/kwijtscheldingen dus al sterk inkomensgerelateerd. Het is niet te doen om ieder individueel geval een oplossing op maat te geven. Dan zijn er weer veel meer ambtenaren nodig, en dat was nou net niet de bedoeling. Dat iets dan weleens un-fair overkomt is zo, en dat is natuurlijk hartstikke vervelend voor de betreffende. Maar er zijn wel meer dingen niet helemaal eerlijk, en je mag al blij zijn dat je in Nederland woont, waar je dus een uitkering/toeslag/kwijtschelding kan krijgen. Er zijn ook landen zat waar dat anders geregeld is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:00

Maar ook al is het in andere landen slechter, mag ik toch nog wel ontevreden zijn met hoe bepaalde dingen hier gaan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:01

Ja hoor, ik ben ook met zoveel niet blij. :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:07

Heino schreef:
Maar ook al is het in andere landen slechter, mag ik toch nog wel ontevreden zijn met hoe bepaalde dingen hier gaan??

Natuurlijk mag dat :D Maar het is wel makkelijk om te roepen dat het allemaal slecht is, of niet goed genoeg. Ik ben ook met heel veel dingen niet blij, net als Faye, maar je hebt er meer aan om naar een oplossing toe te werken, dan een potje ontevreden te gaan zitten zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:08

PattyOosten schreef:
maar je hebt er meer aan om naar een oplossing toe te werken, dan een potje ontevreden te gaan zitten zijn.

En dat doe ik niet?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:12

Weet ik niet, denk van wel, je komt op mij hier op het forum altijd sociaal-maatschappelijk betrokken over in ieder geval. Ik had het ook niet over jou, het was een "je" als in "men in het algemeen".

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:16

Ok, was even bang dat je mij bedoelde aangezien de rest van je stuk een reactie op mij was :)

Ik besef trouwens absoluut hoe goed we het hier eigenlijk hebben, al is het wel makkelijk om dat af en toe te "vergeten" omdat je als het ware niets anders gewend bent.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:18

Eerlijk gezegd denk ik dat je ook niet voor de lol thuis gaat zitten met een uitkering, althans ik niet. Zo'n vetpot is het ook allemaal niet.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:29

Zo een nieuwe update.

De betreffende mevrouw gaat dus niet bij ons werken.
Dankzij het beleid in Nederland.

Zij zou 24 uur gaan werken bij ons en dan zou ze net onder de €1030 grens blijven. Helaas gaat de gemeente er niet mee akkoord. Zij vinden dat zij maar dichter bij huis een baan moet vinden (ze woont 37km hier vandaan) en vergoeden de kilometers niet. Als wij die gaan vergoeden wordt dat als extra inkomen gezien, waardoor ze dan net op €1100 komt en dus uitkeringen kwijtraakt. Zij wil graag bij ons komen werken als haar partner eindelijk de allimentatie gaat betalen (dit komt binnenkort weer voor de rechter).

En Faye of jij leest de berichten niet goed of staat gauw met je oordeel kwijt. Zij wil werken!!! Alleen dit wordt haar nu onmogelijk gemaakt, zolang zij geen allimentatie krijgt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:31

Zo krom is het dus! Heel jammer voor deze vrouw! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:34

Dus er moeten ook nog kilometers vergoed worden? Ja belachelijk dat de gemeente dat niet doet! :+