Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:51

En nog een ooggetuigeverslag:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... kkebaarden

Citaat:
Ooggetuigeverslag: Man met hoed, lange zwarte jas, flinke baard en lange bakkebaarden

Door Leon Brill (21) op 04 mei '10, 21:32, bijgewerkt 04 mei '10, 21:47

AMSTERDAM - In mijn eentje besluit ik na mijn werk naar de Dam te gaan voor de dodenherdenking. Ik wring mij door de menigte tot ik vrij dicht voor het grote scherm aan de Rokinkant sta, zodat ik daar alles kan volgen.

Om 8 uur luiden de klokken en iedereen is braaf stil. Tot ik achter mij wat geluid hoor, het lijkt op het praten van een man. Het is niet luid, maar je hoort alles op een groot plein waar iedereen muisstil is. Het is vrij snel weer weg, tot ik enkele seconden later het weer hoor, nu vlak achter mij.

Woeste schreeuw
Ik kijk om en zie een man zich, niet erg gewelddadig, naar voren dringen. Hij heeft een lach op zijn gezicht en brabbelt een beetje in zichzelf. Het bizarre is dat hij lijkt op een orthodoxe jood. Hij draagt een hoed en een lange zwarte jas, heeft een flinke baard en lange bakkebaarden. Hij lijkt mij zo rond de 35 jaar oud. Mensen attenderen hem erop dat hij stil moet zijn, en dat is hij kort daarop ook. Totdat hij naast mij gaat staan, even naar achter bukt, en luidkeels uit het niets begint te schreeuwen: "HEEEEEEEEE!!!’ Een woeste schreeuw uit het niets.

Paniek. Er wordt gegild en mensen rennen weg. Iedereen kijkt naar de man. In een impuls duw ik hem naar de grond. Hij valt, en twee of drie anderen springen op hem. Binnen enkele seconden is er politie bij. De plek waar ik sta was, namelijk al omringd door agenten op fietsen en met ME busjes (o.a om het Spui te blokkeren).

Politie
De man wordt op de grond gehouden en binnen een minuut zijn er meerdere agenten bij. Omstanders raken in paniek, gillen en rennen weg. Hierdoor ontstaat ineens ruimte om ons heen. Achter mij stormen agenten-in-burger (die 'politie! politie!’ roepen) naar de man toe. Zij duwen mensen weg om zo snel mogelijk ter plekke te zijn. Grote paniek, naar mijn mening onnodig, omdat het waarschijnlijk alleen maar gaat om een verwarde man, die de herdenking wilde verstoren. De paniek is er vooral omdat mensen, na Koninginnedag vorig jaar. denken dat er misschien meer aan de hand is. Daardoor rennen mensen weg en vallen over hekken.

Snel wordt de man weggevoerd en is hij uit zicht. Veel mensen zijn nog steeds in paniek, sommigen huilen (van kleine kinderen tot een oudere vrouw in een rolstoel die niet me tot bedaren is te brengen).

Ik heb aan een politieagent mijn verhaal verteld en ben toen weggegaan. Al snel lijkt de rust te zijn weergekeerd, hoewel veel mensen nog in shock zijn en niet kunnen begrijpen wat er is gebeurd.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:52

Goed geschreven zeg.. Met dat filmpje van iemand uit het publiek erbij wordt het beeld steeds vollediger, behalve dat ene stukje van die man dan....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:53

Ik heb het net ook gelezen en vind het een logische verklaring.
Mocht dit echt kloppen, dan hoop ik dat deze man een flinke straf krijgt.

Anoniem

Jetske schreef:
Cayenne schreef:

Waarom niet? Dat wordt echt wel naar buiten gebracht hoor :)

Het wordt nu toch ook naar buiten gebracht en mensen gaan nog speculeren dat er iets anders is gebeurd...

tja, eigenlijk is wat er nu naar buiten gebracht wordt ook gespeculeer, alleen de ooggetuigenverslagen niet, maar die zijn ook niet altijd even betrouwbaar... Want in paniek nemen we dingen wel eens anders waar dan dat de werkelijkheid was.

Dat iemand onwel is geworden, is naar alle waarschijnlijkheid ook niet waar...
Denk dat het idd meer tijd kost om te onderzoeken wat er echt gebeurd is, en het tot die tijd dus bij speculaties blijft...
of dat zinnig is... tsja.

Karin

En zelfs de verklaring van de persoon zelf zal gekleurd zijn.

De waarheid zal zoals altijd in het midden liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:54

Karin schreef:
Een NRC-redacteur stond vlakbij de plek waar het gebeurde:

http://www.nrc.nl/binnenland/article253 ... hrille_gil

Citaat:
Een ijzingwekkend harde, schrille gil

Gepubliceerd: 4 mei 2010 21:36 | Gewijzigd: 4 mei 2010 21:43

Door onze redacteur Mark Schenkel

NRC-redacteur Mark Schenkel stond op enkele meters van het incident. Die gil, die ijzingwekkende gil? dat kan toch maar één ding betekenen?

Beeld NOS van chaos op de Dam.Amsterdam, 4 mei. Acht uur precies. Acht slagen weerklinken van de klok bovenin het paleis op de Dam. Stilte volgt. Stilte, waarin ik, en de duizenden aanwezigen om mij heen, stilstaan bij de slachtoffers van oorlog en geweld. Zoals ieder jaar op 4 mei.

Dan begint het.

Achter mij gaat een mobiele telefoon over. "Hallo? He, ha!", klinkt het opgewekt. Voor het eerst dat ik dat meemaak, op 4 mei op de Dam. Spijtig. Jammer. Onaangepaste figuur. Negeren maar.

*knip*

Straks, thuis, zal ik lezen wat er gebeurd zou zijn. Het Wilhelmus wordt opeens ingezet. Opnieuw de gedachte: een bezweringsformule. Doen alsof we gewoon verder gaan. Maar dat gaan we niet, wij, de duizenden op de Dam. We lopen weg, weg, naar een rustige plek. Met angst in de knieën.

Daar krijg je toch echt gigantische kippevel van.. :\
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Maar ondanks de paniek was het daarna toch nog een waardige plechtigheid. Ik blijf het indrukwekkend vinden en hoop dat we deze traditie nog lang in ere blijven houden. We mogen niet vergeten, ook niet als mensen de aandacht ervan proberen af te leiden.

abdcefblabla

Cayenne schreef:
Wie? Volgens mij heet de beste man Balkenende...

Afkorting Balkie. Net als Bea en willempie. Moet kunnen vind ik. :)
Laatst bijgewerkt door abdcefblabla op 04-05-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Ook wel tamelijk dramatisch trouwens, Karin, vooral die van het NRC. Ik weet ook niet of die bezweringsformules erg zijn. Als ik bij de paarden en ruiters bezig ben en er gebeurt wat, WAT dan ook, is mijn eerste reactie naar de ruiters toe: "oh, dat valt wel mee". En inderdaad, ik geef dan het liefst een eenvoudige, externe reden.

Waarom? Omdat er gewoon nooit, in al mijn jaren met paarden en mensen, ook maar iets gewonnen is met paniek. En dus is mijn eerste techniek die paniek bezweren. Wat er werkelijk gebeurd is, of het erg was, wat de aanleiding was - dat is van later zorg. Mijn eerste belang is mensen en paarden in veiligheid krijgen, en mijn eerste methode is rust. Dat is niet verkeerd, het is geen teken van een samenzwering, het is misschien ook wel het beste wat je kunt doen. Of het waar is of niet, doet op dat moment niet ter zake, daar kun je je later zorgen om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:55

Tsja. Ik ben nu iig van mening dat we het moeten laten rusten en moeten bedenken dat het dodenherdenking is. Niet 'een-vreemde-idioot-schreeuwt-iets-door-het-publiek-op-tv-herdenking'. Maar ja, da's mijn mening :) Natuurlijk vind ik het echt niet kunnen, wat een onrespectloze ***** je bent als je zoiets doet :n

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:55

Starsailorr schreef:
Cayenne schreef:
Wie? Volgens mij heet de beste man Balkenende...

Vind ik absoluut niet. Gewoon respectloos. Doe je toch zelfs bij je eigen ouders niet?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:56

Ik denk dat de beveiliging het goed heeft gedaan. Dat er op zo'n moment (even) paniek ontstaat kun je niet VOORKOMEN. Je kunt vervolgens wél proberen proberen het niet uit de hand te laten lopen. En dat is IMO precies wat er gebeurd is.
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-05-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:57

Het blijven wel journalisten hè. Die weten wel hoe ze het zo smeuig mogelijk moeten opschrijven. Vindt het wel dapper van die man van het tweede stuk dat hij de oproerkraaier tegen de grond geduwd heeft :)

Nouka

Ik was er bij, het was doodeng. Ik stond verder naar voren dan degene die het youtube filmpje gemaakt heeft en zag ineens een menigte op me af komen rennen......dan weet je echt niet hoe snel je weg moet zijn. Er was inderdaad eerst een man die schreeuwde, daarna hoorde ik nog een aantal vrouwen gillen en toen een keiharde knal (dat was dan waarschijnlijk het dranghek dat om viel).
Wij dachten eerst dat er een auto door een hek reed, zo hard was die knal! :\

Alet74

Zullen we proberen on-topic te blijven en dit soort discussies (over het afkorten van namen) hier niet gaan voeren. Punt is gemaakt en iedereen kan daar wel of niet iets mee doen.

Mooie stukken van NRC en Volkskrant. Wat dat betreft is dit een mooie tijd, de tijd van het internet. We kunnen alles direct meemaken.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:58

Op de radio wordt nu net gezegd dat er twee mensen waren, eentje met een koffertje en eentje die schreeuwde..
Verder schijnt er toch een zwaar gewonde te zijn. Pfff....

SteffiiY

En je hebt binnen paar minuten alle informatie op een rijtje :j

Shadow0

Alet74 schreef:
Mooie stukken van NRC en Volkskrant. Wat dat betreft is dit een mooie tijd, de tijd van het internet. We kunnen alles direct meemaken.

Ik weet niet of dat wel zo mooi is. Het jaagt de paniek flink op.

kehdra

ik heb het koffertje vaan onze DMP het over had terug gevonden!!

Er is een tweede man aangehouden : http://www.nu.nl/binnenland/2240864/twe ... s-dam.html

Citaat:
Dat zei de Amsterdamse korpschef Bernard Welten dinsdagavond.
De politie zag tijdens de herdenking een man staan die zijn armen spreidde. Agenten hoorden hem een onverstaanbare tekst uitspreken.

De man werd aangehouden waarop in het publiek een schrikreactie ontstond. Een tweede man, die een koffertje liet vallen, werd daarop ook aangehouden. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:59

PureSylk schreef:

Vind ik absoluut niet. Gewoon respectloos. Doe je toch zelfs bij je eigen ouders niet?

De man heeft geweigerd de Dalai Lama te ontmoeten vanwege economische belangen... dat vind ik pas respectloos. Respect moet je verdienen.

Dit is off topic, excusez moi :o Maar dat wilde ik nou even zeggen. Ieder het zijne maar dit is mijn mening.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:00

@Shadow: het is maar net hoe je ermee omgaat. Ik zie het als bron van informatie uit de eerste hand, nooit objectief, maar objectieve info bestaat ook niet. Het lijkt me niet nodig voor de mensen die er niet bij waren om hiervan nog in paniek te gaan raken. Ik zou ook niet weten waarom.

Karin

Shadow0 schreef:
Alet74 schreef:

Ik weet niet of dat wel zo mooi is. Het jaagt de paniek flink op.

'Vroeger' bleef men helemaal onwetend totdat men de volgende ochtend de krant las. Je wist niet beter.

Ik ben het met Alet74 eens, objectieve informatie bestaat idd niet. Waarnemingen zijn ervaringen van mensen en die zijn altijd gekleurd.
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-05-10 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

kehdra schreef:
ik heb het koffertje vaan onze DMP het over had terug gevonden!!

Er is een tweede man aangehouden : http://www.nu.nl/binnenland/2240864/twe ... s-dam.html

Citaat:
Dat zei de Amsterdamse korpschef Bernard Welten dinsdagavond.
De politie zag tijdens de herdenking een man staan die zijn armen spreidde. Agenten hoorden hem een onverstaanbare tekst uitspreken.

De man werd aangehouden waarop in het publiek een schrikreactie ontstond. Een tweede man, die een koffertje liet vallen, werd daarop ook aangehouden. De politie heeft de zaak in onderzoek.
Bah, wat eng..

Zappa

Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat ik uitspraken hoor als , als dit een niet nederlander is moet hij terug naar eigen land

Is het echt waar dat sommige erop gewezen moeten worden dat het waarschijnlijke een joodse man is geweest
Zijn we vergeten wat er is gebeurd met de Joden

Komt het bij niemand op dat deze man wel eens een kreet van wanhoop , woede , verdriet enz enz zou kunnen hebbem gegeven
Ik vond het in ieder geval zo klinken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:01

Waves schreef:
Het blijven wel journalisten hè. Die weten wel hoe ze het zo smeuig mogelijk moeten opschrijven. Vindt het wel dapper van die man van het tweede stuk dat hij de oproerkraaier tegen de grond geduwd heeft :)

wel dapper, maar anderzijds is dat wsl ook wel 1 van de factoren geweest die er in meebepaalde dat het zo is gaan escaleren ....

Ik bedoel, dat was mijn hele punt, als een irritante luidruchtige man zou gaan schreeuwen zou ik denken 'doe normaal', pas als ik zou zien dat anderen in paniek zouden raken zou ik zelf ook in paniek raken...
Kan me zo voorstellen dat er vooral paniek is uitgebroken door 't hele politiegebeuren etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt