Hoe veel verder gaan wij nog uitgekleed worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Hoe veel verder gaan wij nog uitgekleed worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:39

hahaha ja maar dan heb je wel je eigen koe en kippen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:12

joostvangestel schreef:
Hm,, ik weet niet waar je het over hebt. Toen ik in het buitenland woonde, had ik ook geen recht op kinderbijslag voor mijn (ook Nederlandse, naast twee andere nationaliteiten) zoon. Je krijgt kinderbijslag in het land waar je sociale lasten betaalt. Ik betaal belasting in Duitsland, dus vang ik ook Duitse kinderbijslag voor mijn zoontje. We wonen allebei vrolijk in Nederland overigens. In Duitsland is kinderbijslag overigens nog de moeite waard (184 Euro per maand), in Nederland is het een absoluut lachertje.

Jij woonde dus in het buitenland. Het gaat over mensen die hier in Nederland wonen en waarvan de kinderen (nog) in het buitenland wonen, die krijgen wel degelijk kinderbijslag.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:40

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:43

dat vind ik ook een redelijk voorstel, maar idd eerst maar eens afwachten wat ze dan weer van die hoge en lage inkomens maken...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:48

Dat is dus typisch zo'n voorstel die nu heel positief lijkt in vergelijking met die 775 euro, maar betekend nog steeds een verhoging en dat is voor de absolute minima nog steeds desastreus.

Grappig, als we niet eerst over de 775 euro hadden gelezen hadden de meeste dit gewoon geen goed voorstel gevonden, prachtig om te zien hoe zoiets werkt.

Voor de absolute minima (en dus de meeste chronisch zieken) heeft alleen de SP goede voorstellen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:53

Tja het klinkt hard maar die bezuinigingen moeten nu eenmaal.. Ik zit op vrijwel geen enkele bezuiniging te wachten maar het geld moet ergens vandaan komen..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:56

Heino schreef:
Tja het klinkt hard maar die bezuinigingen moeten nu eenmaal.. Ik zit op vrijwel geen enkele bezuiniging te wachten maar het geld moet ergens vandaan komen..

De zorg kan een stuk goedkoper, maar zolang wij blijven geloven dat dat niet kan zullen we ook dit soort maatregelen als zoete koek blijven slikken. Wat dat betreft had Pim Fortuijn toen al goede oplossingen voor de zorg, er zitten veel te veel hoge mensen in de zorg waar niemand wat mee opschiet maar die wel heel veel kosten om maar 1 ding te noemen.

Dat het geld verder ergens vandaan moet komen ben ik met je eens, maar niet van de minima en chronisch zieken en ook niet van de mensen die gewoon keihard werken voor een schamel loon.
Laat ze maar eens beginnen te bezuiningen bij degene die deze crisis hebben veroorzaakt, de JFK's kunnen we ook wel missen lijkt me, ontwikkelingshulp kan een stuk minder en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Als ze dit allemaal doorvoeren geeft niemand straks meer wat uit, gebeurd nu al dat mensen dat bijna niet durven. Dat is niet goed voor de economie.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:57

Ik vind van die grenzen die ineens met een paard hond euro omhoog gaan niet zo goed. Dat is nu met zorgtoeslag ook. Verdien je een 10,- teveel heb je pech.
Als het het op inkomen doen kunnen ze beter x % zeggen. En dan betaald iemand misschien 103,71 en de ander 342,07. Maar dan is niemand niet het haasje die net een eurotje teveel verdient. En ineens 200 meer kwijt.

Ik ben er mee eens dat er bezuinigen moeten. Maar de premie is genoeg. Kijk eens wat die sinds de euro is gestegen, belachelijk gewoon. En wat je ervoor terug krijgt alleen maar minder.
Ik denk dat de zorg gewoon een beter beleid moet krijgen. Misschien zelfs wel privatesering en wie de klus het goedkoopste maar toch goed kan mag hem doen. Concurrentie, zoals in gewone bedrijven.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:58

ThePast03 schreef:
Dat is dus typisch zo'n voorstel die nu heel positief lijkt in vergelijking met die 775 euro, maar betekend nog steeds een verhoging en dat is voor de absolute minima nog steeds desastreus.

Grappig, als we niet eerst over de 775 euro hadden gelezen hadden de meeste dit gewoon geen goed voorstel gevonden, prachtig om te zien hoe zoiets werkt.

Voor de absolute minima (en dus de meeste chronisch zieken) heeft alleen de SP goede voorstellen.

Ik vind het voorstel redelijk maar had liever gezien dat de minima dan die 165 ging betalen de middenmoot bijvoorbeeld 230 en de rijke stinkerds 300.

Want 200 vind ik nog steeds teveel...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:59

de allerbeste oplossing is alle hoge topbanen bij elkaar optellen en die halveren...

scheelt héél veel geld...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:02

_sparta_ schreef:
Misschien zelfs wel privatesering en wie de klus het goedkoopste maar toch goed kan mag hem doen. Concurrentie, zoals in gewone bedrijven.

De zorg is al geprivatiseerd en daardoor juist zo duur geworden.
Concurrentie kan nooit werken in de zorg, er moet altijd winst gemaakt worden en winst maken betekend altijd meer betalen dan nodig is.

De privatisering op verschillende bedrijven heeft tot nu toe niets goeds gebracht, integendeel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:02

Sandeman schreef:
Heb al van diverse vrienden en collegaas gehoord dat die 775 echt niet gaat gebeuren. Volgend alles op ned 1 ,2 en 3. Daar hoop ik dan maar op.
Maar stem nog steeds Wilders

Dat had je hier ook kunnen lezen
Het zijn voorstellen die door een groep hoge ambtenaren gemaakt zijn

De meeste politieke partijen laten nu in hun programma's zien welke voorstellen zij geheel of gedeeltelijk overnemen. Daarna worden die programma's doorberekend door de rekenkamer en pas dan kan je een keuze maken welke partij voor jou aantrekkelijk is.

Heb je al getelt hoe vaak je jezelf herhaalt over Wilders en wat wil je daar eigenlijk mee bereiken, pure interesse hoor.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:03

"vroeger" was de zorg toch van de staat?

ja ben 24 dus ik weet niet zo goed hoe dat 10 jaar terug ging...
toen was het lang niet zo duur en konden mensen kiezen of via de staat of prive zorg en dan duurder betalen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:04

ThePast03 schreef:
De zorg is al geprivatiseerd en daardoor juist zo duur geworden.
Concurrentie kan nooit werken in de zorg, er moet altijd winst gemaakt worden en winst maken betekend altijd meer betalen dan nodig is.

De privatisering op verschillende bedrijven heeft tot nu toe niets goeds gebracht, integendeel.

Nee dat is waar, maar VVD en CDA willen dat toch nog verder doorvoeren. Het lijkt me goed om dat in de gaten te houden in de verkiezingsprogramma's.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:16

ThePast03 schreef:
De zorg kan een stuk goedkoper, maar zolang wij blijven geloven dat dat niet kan zullen we ook dit soort maatregelen als zoete koek blijven slikken.

Dat het geld verder ergens vandaan moet komen ben ik met je eens, maar niet van de minima en chronisch zieken en ook niet van de mensen die gewoon keihard werken voor een schamel loon.

Laat ze maar eens beginnen te bezuiningen bij degene die deze crisis hebben veroorzaakt, de JFK's kunnen we ook wel missen lijkt me, ontwikkelingshulp kan een stuk minder en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Hoe kan de zorg stukken goedkoper? En hoe kunnen we dat realiseren?

Tja als het niet van minima en chronisch zieken komt is er wel een ander groot nadeel aan een bezuinigingsvoorstel. Maar wat weegt zwaarder?

Ontwikkelingshulp mag van mij ook naar beneden ja, en JFK's ook.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:17

Anoli schreef:
"vroeger" was de zorg toch van de staat?

ja ben 24 dus ik weet niet zo goed hoe dat 10 jaar terug ging...
toen was het lang niet zo duur en konden mensen kiezen of via de staat of prive zorg en dan duurder betalen...

Vroegah was dat inderdaad zo ja. Mensen konden niet kiezen, maar als je boven een bepaald salaris zat dan moest je jezelf zogenaamd particulier verzekeren. Daaronder zat je in het ziekenfonds.
Particulier verzekeren kostte iets van 300 gulden per maand als ik het mezelf goed herinner, dus denk niet dat de meesten hier naar terug zouden willen. :D

Ziekenfondsverzekerden betaalde 17 gulden (de langste tijd toch) per maand voor (en natuurlijk via je salaris een premie) en dan was je overal voor verzekerd, inclusief alle tandartskosten dus. Er was geen eigen bijdrage.
Er zijn wel periodes geweest waarbij we een knaak moesten betalen per recept, maar dat waren allemaal maar korte periode's.
Er bestonden geen HAP, in geval van spoed kon je gewoon je eigen huisarts bellen 's nachts. En die drempel was een stuk hoger dan nu met de HAP heb ik het idee.

Heino er is genoeg terug te vinden hoe de zorg goedkoper zou kunnen. Te beginnen met een hoop topmensen eruit gooien, al die regelgeving en administratieve romslomp weer terugdraaien. Even zoeken en je vindt er best veel over.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-04-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:18

ThePast03 schreef:
Heino schreef:

De zorg kan een stuk goedkoper, maar zolang wij blijven geloven dat dat niet kan zullen we ook dit soort maatregelen als zoete koek blijven slikken. Wat dat betreft had Pim Fortuijn toen al goede oplossingen voor de zorg, er zitten veel te veel hoge mensen in de zorg waar niemand wat mee opschiet maar die wel heel veel kosten om maar 1 ding te noemen.

Als ze dit allemaal doorvoeren geeft niemand straks meer wat uit, gebeurd nu al dat mensen dat bijna niet durven. Dat is niet goed voor de economie.

Helemaal mee eens :j
Vorige crisis werd veroorzaakt door de enorme IT-zeepbel, het kon maar niet op bij beleggers en IT bedrijven.
Gevolg: bezuinigingen.
Wie waren de dupe? De minima, niet die beleggers nee die gingen gewoon weer verder.

Deze crisis is veroorzaakt door de belachelijke constructies die banken wereldwijd bedachten om geld te verdienen. Zeepbel klapt.
Gevolg: bezuinigingen.
Wie worden de dupe? Wéér de minima! Niet die beleggers! Nee die krijgen alsnog hun bonussen!

Mijn voorstel: Iedereen die een gouden handdruk krijgt, een bonus ontvangt die hoger dan 50% van het maandsalaris is dient hier 70% belasting over te betalen.
Zo dragen de veroorzakers tenminste een steentje bij aan deze crisis die veroorzaakt is door inhaligheid.

Dat zij zich überhaupt nog in het openbaar durven te vertonen, ik zou mij doodschamen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:22

ThePast03 schreef:
Heino er is genoeg terug te vinden hoe de zorg goedkoper zou kunnen. Te beginnen met een hoop topmensen eruit gooien, al die regelgeving en administratieve romslomp weer terugdraaien. Even zoeken en je vindt er best veel over.

Waar zoeken?

Ik heb vrijwel geen inzicht in de zorg (qua management) dus vind het lastig hier een mening over te vormen.
Maar ik denk wel dat er altijd mensen meer de dupe zijn van bepaalde bezuinigingen dan andere mensen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:24

Eeeh via Google?
Dit was bijvoorbeeld het idee van Pim Fortuijn, heel veel van zijn ideëen op andere terreinen zijn al doorgevoerd:

Gezondheidszorg
De patiënt moet weer het middelpunt van de zorgverlening worden. De zorg moet zich hiernaar organiseren. Het grootste bezit van de mens is hun gezondheid. Door de verkeerde inrichting van de zorg en de regelzucht van de centrale overheid en de gezondheidszorg is ons land in een crisis gekomen waardoor aan velen mensen niet meer de zorg geboden kan worden die nodig is.
Het vele geld dat aan de zorg besteed wordt, gaat voor een groot deel op aan bureaucratische processen.
Wachtlijsten, wachttijden en personeel benadrukken de noodzaak om te veranderen en te zorgen voor meer marktwerking in de gezondheidszorg.
De omvang van de Nederlandse bevolking neemt snel toe en de vergrijzingsgolf zal nog meer vraag naar zorg veroorzaken.

De relatie tussen de zorgaanbieder en de patiënt moet hersteld worden zodat er weer een vertrouwensrelatie ontstaat.
Het is ook belangrijk dat de patiënt weet welke prijs voor welke zorg betaald moet worden. Voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen of beneden het minimumloon zitten is er een solidariteitsfinanciering.

De Klant
· Keuzevrijheid van de burger voor eigen arts en/of instelling en ziektekostenverzekering.
· De zorg bij de burger brengen:
- bestaansrecht voor kleine ziekenhuizen.
- nieuwe zorgaanbieders toelaten.
- de regio bepaalt de behoefte aan zorg.

De Zorgaanbieder
· Ziekenhuizen en particuliere klinieken leveren zorg tegen reële integrale kostprijzen.
· De dokter stuurt het zorgproces aan.
· Belonen naar prestatie.
· Transparantie van de kwaliteit van de geleverde zorg.

Wachtlijsten
De wachtlijsten moeten structureel aangepakt worden. Het werk moet aantrekkelijker gemaakt worden. Dat moet o.a. gebeuren door het personeel beter en flexibeler te belonen. De werkdruk moet minder worden door minder bureaucratie en vergadercultuur. Minder werkdruk zorgt voor minder ziekteverzuim. Minder ziekteverzuim betekent meer handen aan het bed. Het zorgstelsel moet concurrentievormend zijn. De belemmering voor de Zelfstandige Behandel Centra moet worden afgeschaft.
Het aantal opleidingsplaatsen moet sterk worden vergroot en elk ziekenhuis wordt verplicht tot een minimum aantal stageplaatsen voor studenten zodat onzestudenten niet naar het buitenland hoeven voor een stageplaats.

De Ziektekostenverzekeraar
· De nominale premie dekt de integrale kosten.
· Premiedifferentiatie voor verschillende zorgpakketten.
· Toelaten buitenlandse verzekeringsmaatschappijen ter bevordering van marktwerking.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:28

ik beloof dat ssld ik straks beter bij hand ben, ik mijnmening over hoe te bezuinigen in e zorg, et is heel simpel eigenlijk :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:31

ThePast03: ik vind de tekst die je gepost hebt ook niet erg concreet en duidelijk in waarom die zaken zorg goedkoper maken. En wat voor bureaucratische processen precies? Waar moet ik dan aan denken?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:35

Citaat:
VVD wil 30 miljard besparen
Uitgegeven: 30 maart 2010 09:52
Laatst gewijzigd: 30 maart 2010 19:16

DEN HAAG - De VVD wil 30 miljard euro besparen op de overheidskosten. Dat heeft een woordvoerder van de partij dinsdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in Het Financieele Dagblad.

© ANPWel moeten er belastingen omlaag, waaronder de vennootschapsbelasting.

Twee derde van de bezuinigingen moet in de komende kabinetsperiode worden verwezenlijkt. De resterende 10 miljard in de periode daarna, tot 2019.

Hoogleraar Jan Anthonie Bruijn, voorzitter van de commissie die het liberale verkiezingsprogramma heeft geschreven, liet aan de krant weten dat minder ambtenaren en een efficiëntere gezondheidszorg het grootste deel van de bezuinigingen moeten opleveren.

CDA

Bruijn geeft in het FD af op het CDA, dat volgens hem ''maar 200 miljoen euro extra wil uitgeven aan het beroepsonderwijs, terwijl wij 1 miljard euro extra in het onderwijs willen pompen voor beter opgeleide docenten en kleinere groepen studenten.''

De VVD wil verder het studiebeursstelsel vervangen door een leenstelsel. Later moet er naar draagkracht worden terugbetaald.

Van de begroting van de Europese Unie mag in VVD-ogen nog maar de helft overblijven en de Nederlandse bijdrage moet worden verminderd. De VVD wil verder minder ministeries, meer politeagenten en meer wegen.

PvdA

De PvdA heeft harde kritiek op het programma, dat volgens PvdA-Kamerlid Martijn van Dam de ''ouderwetse VVD'' toont.

''De zorg wordt duurder bij de VVD, de sociale zekerheid wordt uitgekleed en de allerarmsten hoeven niet meer op hulp te rekenen, terwijl de rijksten korting krijgen.

Als je een ton verdient en al een villa en een cabrio hebt, krijg je er door belastingverlagingen jaarlijks nog eens 1000 euro bij. Voor dat geld zou je ook drie kinderen in Afrika een heel jaar lang in leven kunnen houden'', aldus PvdA-Kamerlid Martijn van Dam.

© ANP

Goed idee! Vennootschapsbelasting omlaag en dan lekker bezuinigen op de minima.
De rijken hebben toch al een lekkere belastingsvoordeel met een onbeperkte hypotheekaftrek...
Hoe hoger de hypotheek, hoe meer je terugkrijgt van de belasting.

Wat denken ze wel niet? Júist de veroorzakers van deze crisis moeten GVD aangepakt worden!
Maar die worden niet genoemd? Nergens!

Te belachelijk voor woorden. Kan er met mijn pet niet bij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:36

Heino schreef:
[*olduser*]: ik vind de tekst die je gepost hebt ook niet erg concreet en duidelijk in waarom die zaken zorg goedkoper maken. En wat voor bureaucratische processen precies? Waar moet ik dan aan denken?

Jeetje je mag zelf ook wel even zoeken hoor. Hij heeft zelfs meerdere boeken geschreven en het hierin heel concreet uitgelegd, maar ik ben niet van plan om dat hier allemaal te gaan typen als je het niet erg vindt. ;)
Ik ben het ook niet zomaar met alles eens wat hij bedacht heeft, maar het is gewoon een fabel om te denken dat de zorg niet goedkoper kan en hij is een iemand die dat gewoon aangetoond heeft.

Over de bureaucratische processen: dat zijn de directeuren die er gekomen zijn sinds de privatisering en riante salarissen ontvangen, de vele onzinnige administratieve romslomp die er gekomen is sinds de privatisering en waar ook weer meer mensen voor nodig waren.
De rest zou ik ook weer op moeten zoeken, ben er verder niet in afgestudeerd ofzo. :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:40

Zo sorry hoor, als het al te veel moeite is om in een paar zinnen mij (en ongetwijfeld ook anderen) bij te praten over hoe zorg dan precies goedkoper kan (ipv dat we eerst allemaal die beoekn moeten gaan lezen) laat dan maar zitten. Ik heb de ballen verstand van zorg en management en krijg het ook niet voor elkaar om me daar op in te lezen want al die informatie is erg verspreid vind ik.

Waarom zijn die directeuren er dan? Wat doen ze? Waarom kunnen we zonder ze? Welke administratieve rompslomp (wat wordt er bijgehouden)?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:44

http://www.wereldburgers.tv/2009/12/06/ ... de-doelen/

06 december 2009

Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) neemt geen maatregelen tegen haar keurmerkhouders Unicef Nederland en de Hartstichting. De goededoelenwaakhond is niet gelukkig met de hoge vertrekpremies van de directeuren van beide organisaties, maar ziet geen mogelijkheid en geen aanleiding tot ingrijpen.

“Het is te betreuren”, zegt directeur Adri Kemps in een gesprek met Wereldburgers.TV. “Maar formeel hebben beide goededoelenorganisaties zich aan de regels gehouden.”
De Hartstichting en Unicef Nederland lagen afgelopen week onder vuur. Unicef Nederland haalde zich de woede van de donateurs op de hals omdat oud-directeur Franken vorig jaar een vertrekpremie van 350.000 euro heeft meegekregen. De Hartstichting viel kritiek ten deel toen bekend werd dat het vertrek van directeur Volker Manger Cats in 2004 ongeveer 700.000 euro heeft gekost.

Franken stapte in 2008 op bij Unicef na een conflict. Zijn vertrekpremie bestaat uit een eenmalig bedrag van ruim twee ton aangevuld met zijn salaris tot 15 december dat 141.000 euro bedraagt. De donateurs van Unicef Nederland zijn verontwaardigd over de riante ‘oprotpremie’. Van de 3,5 ton vertrekpremie die donateurs en belastingbetalers samen bijeenbrachten, had minstens twee ton besteed kunnen worden aan de verbetering van de leefsituatie van kinderen in derdewereldlanden, moet ook Unicef Nederland toegeven.

Volgens Kemps kan CBF als toezichthouder weinig doen tegen de vertrekpremie van de Unicef-directeur. “De vertrekregeling is een afspraak tussen werkgever en werknemer. Dat kunnen wij niet verbieden.” Door de regeling te publiceren in het jaarverslag heeft Unicef zich formeel gehouden aan de regels. “Het staat er allemaal en daarmee voldoet Unicef aan de voorwaarden van het CBF-keurmerk.” Daar houdt het werk van de toezichthouder op, meent de CBF-voorman.

Donateurs hebben wellicht geen boodschap aan deze formele uitleg. “Dat kan ik mij goed voorstellen”, zegt Kemps. “Maar CBF treedt niet in arbeidsregelingen tussen werkgevers en werknemers. We zien liever niet dat zulke bedragen naar vertrekregelingen gaan. Laat ik daar heel duidelijk over zijn. Maar goed werkgeverschap kan nu eenmaal betreurenswaardige gevolgen hebben”, aldus Kemps.

Niet alleen Unicef kwam deze week in opspraak als gevolg van een buitensporige vertrekpremie van één van zijn directeuren. Ook de Hartstichting werd gedwongen zich te verweren tegen kritiek vanwege de uitkering van een ‘oprotpremie’. Directeur Manger Cats moest in 2004 weg bij de Hartstichting omdat hij weigerde in te stemmen met een salarisverlaging.

Dat gebeurde nadat commotie was ontstaan over het feit dat hij 170.000 euro per jaar verdiende. Dat viel in verkeerde aarde bij het publiek. Het bestuur van de stichting probeerde daarop vergeefs de onderhandelingen opnieuw open te breken. Een conflict was geboren. De Hartstichting moest de oud-directeur drie jaar lang, tot zijn pensioen, volledig uitbetalen. Een bedrag van 700.000 euro. Daarbovenop kreeg Manger Cats een immateriële schadevergoeding van 50.000 euro. “In die zaak heeft de rechter uitspraak gedaan”, luidt de reactie van Kemps. “En daar heeft de Hartstichting zich aan te houden. Het is een rechterlijke uitspraak waar CBF niet in treedt.”

De vraag rijst of de uitkering wel te verantwoorden is in het kader van 25%-norm. Die CBF-regel bepaalt dat een fondsenwervende instelling niet meer dan vijfentwintig procent van de opbrengsten mag besteden aan fondsenwerving. Minimaal 75% moet dus aan de ideële doelstelling van het goede doel besteed worden. Volgens Kemps voldoet de Hartstichting zonder enige twijfel aan deze norm.

Sterker nog, hier wordt pijnlijk duidelijk hoe weinig grip de goededoelenwaakhond heeft op de bestedingen van haar keurmerkhouders. De 25%-norm is in deze kwestie zelfs nooit in het geding geweest. Kemps legt uit: “Manger Cats is door de Hartstichting aangesteld als medisch directeur. Die is belast met de beoordeling en het managen van onderzoek en wetenschappelijke projecten.” Het salaris en de vertrekregeling van de medisch directeur vallen daarom niet onder 25%-regeling, maar onder de doelstelling van de organisatie. Cats heeft zich immers niet beziggehouden met fondsenwerving. Het salaris van een directeur fondsenwerving valt wel onder de 25%-eis.

Maar Kemps bevestigt dat de ‘oprotpremie’ bij de Hartstichting wel is bekostigd met geld van donateurs. “Financiering van onderzoek en betaalde krachten op kantoor zijn onderdeel van het werk. Onder die betaalde krachten valt ook een directeur met een vertrekregeling.”

Salarissen en arbeidsvoorwaarden in de goededoelensector zorgen al langer voor discussie. Dat komt vooral omdat goede doelen volledig gefinancierd worden uit publieke middelen. De inkomsten komen vooral uit subsidies en donaties. Een enkele organisatie ontvangt ook nog lidmaatschapsgelden van leden. Subsidie is in de sector de belangrijkste inkomstenbron. Toezicht op goede doelen wordt niet door de overheid, maar door de sector zelf geregeld. In 2005 heeft een commissie onder leiding Herman Wijffels een advies samengesteld voor goede doelen waarin ook richtlijnen voor salarissen worden gegeven.

-------
Tja laten we de crisis maar op gaan lossen door geld te gaan halen bij de minima. Sterker nog geef ze gewoon het recht op een soort pil van Drion, probleem opgelost.

Ik vind het trouwens enorm triest dat de PVDA over Afrika gaat beginnen.....