[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

Yonker

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:05

Jemig... Ik schrik ervan dat er zoveel bokkers op PVV gaan stemmen :o

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:12

MISTRAL94 schreef:
Wat heeft de SP afgelopen jaren laten zien? Toendertijd trok deze partij mijn aandacht dat ik dacht nou daar kan ik me wel in vinden. Helaas blijkt niets van dat alles werkelijkheid te worden en dat vind ik ook van alle andere partijen tot nu toe :+

Voor een partij die niet in de regering zit (daar moet je wel rekening mee houden!) al heel wat. Natuurlijk zijn we er nog lang niet, maar er zijn al zeker wat positieve veranderingen gebracht door de SP. Als je wilt weten wat, zie http://www.sp.nl/overzicht/successen/ :)

Nessah schreef:
En nog steeds niemand die op mijn bericht, met bronvermelding, is in gegaan.. Jammer.

@Toekie: Ik kwam met feiten, met bronnen.. Dus dat is toch inhoudelijk en niet iets om aan te vallen. Ik heb even opgezocht waar PVV voor staat, dingen die niet over buitenlanders,dieren of de zorg gaan.. Want de politiek is zoveel groter dan dat.

Ik schreef ook: uitzonderingen daargelaten. ;)
Maar mijn algehele indruk blijft het zelfde. Nou kunnen PVV stemmers op hun achterste poten blijven staan en steeds maar weer roepen dat ze aangevallen worden door linkse stemmers en de media... je kunt je ook afvragen hoe dat beeld ontstaat en eens kritisch naar de eigen achterban kijken. Komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen.
Gitta1977 schreef:
Zoals ik net in mijn mailbox als PS'je onder een mail las: Kies op 3 maart voor een partij waar je 4 maart nog wat aan hebt. En zo is het maar net! Dat geldt natuurlijk net zo hard voor de verkiezingen in juni.

Idd, die ontvang ik ook. ;) Goeie! :j

_sparta_ schreef:
Dat zijn ook geen onbelangrijke punten en dat kan zeker genoeg zijn om een keuze te maken. Een wel overwogen keuze. Wat mij erg opvalt, is dat de links stemmende mensen steeds kritiek hebben op de rechts stemmende. Ze zijn dom, denken niet over hun keuze na en moeten het tot in detail beargumenteren. Een andere mening hebben is niet dom, ik als redelijk rechts stemmende (VVD) ga ook niet zeggen dat links stemmende dom zijn, want het is al jaren een puinzooi in Nederland en dan ben je dom en denk je niet na als je daar alweer op stemt. Hoe zouden de links stemmende dat vinden als dat steeds werd aangehaald als argument om hun eigen standpunt te verdedigen en de ander de mond te snoeren. Niet leuk vermoed ik zo, terwijl het nu wel steeds gebeurd richting de rechtse stemmers. Het is ieders vrije keuze en soms kunnen een paar punten erg hard opwegen voor een goede doordachte keuze.

En daar gaan we weer. Zolang de politiek al bestaat, hebben linkse stemmers kritiek op rechtse stemmers en vooral ook andersom. Hoevaak ik niet hoor over de ''linkse hobby's'' en hier zag ik al iemand typen die moe werd van het ''zwakke linkse geleuter''. Dat vind ik erg neerbuigend. Je hoeft het niet met die partijen eens te zijn maar hun ideeën worden vaak afgedaan als zijnde niet de moeite waard/niet serieus te nemen. Ook wordt regelmatig geroepen dat linkse partijen alleen maar met geld smijten en dat Nederland met een linkse regering snel blut zou zijn. En onwetend worden we ook vaak zat genoemd.

Er is idd wat meer kritiek op PVV aanhangers. Op zich wel begrijpelijk. In hun programma staan nogal wat extreme maatregelen. Ik kan me voorstellen dat men dan net even iets diepgaander wil weten waarom iemand nou daarop stemt. Dat heeft helemaal niets met aanvallen te maken. Ik heb door o.a. dit topic de PVV visie op hun website meerdere keren doorgespit en mijn interesse naar beweegredenen van PVV stemmers is alleen maar groter geworden. :) Daarom vind ik het jammer dat door veel van hen vrij snel wordt afgehaakt na stevige tegenargumenten, door niet meer te reageren of door ineens te gaan roepen dat het een aanval is. ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:22

Onassa schreef:
Toekie schreef:
Maar dat is wel wat de PVV van plan is. Daarom had ik het over prioriteiten (waar ik dus anders over denk). :)
Ik ben er vanuit gegaan dat je voor die partij kiest. Excuses als ik dat verkeerd heb gezien.

Een partij die zich overigens ook erg actief inzet voor gezondheidszorg, is de SP. :)

Oohhhh, moet ik nou weer helemaal terug gaan zoeken in dit topic.....
Citaat:
Zorg / Sociale Zaken

Extra geld voor verpleeghuiszorg: minder bureaucratie/overhead en meer handen aan het bed
Nette eenpersoonskamers voor ouderen in verpleeghuizen: ouderen zijn geen gevangenen

En zo kan ik heel veel quote's plaatsen waar ik het mee eens ben, maar om deze ging het effe in mijn reaktie.
En nee, ik ben niet echt dom, verdiep me echt wel ergens in, maar ben me ook zeer bewust dat geen enkele partij al zijn standpunten kan waarmaken want zeker de PVV zal vanuit principe gezien al tegen veel tegenwerking aan gaan lopen, ook al zijn de andere het er stiekem wel mee eens.
Zo kinderachtig gaat het er ook in Den Haag wel aan toe en dan vergeet met het belang van de burger.

Je hebt me niet goed begrepen. Ik zeg niet dat PVV niets doet voor de gezondheidszorg. Ik zei dat SP zich daarvoor ook erg inzet.

Beweer je nu dat andere partijen het stiekem wel eens zijn met Wilders?

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:24

Met gemeente raads verkiezingen stem ik op VVD, en landelijk op PVV.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:25

_sparta_ schreef:
Van mij mag het milieu inderdaad wel een stapje terug doen op het programma.
Kilometerheffing als voorbeeld vind ik belachelijk. Er zullen maar erg weinig mensen minder door gaan rijden, simpelweg omdat hun dat nodig hebben om te gaan werken. En openbaar vervoer is niet overal een haalbare optie als je niet in de (rand) stad woont.
En aan de uitgelekte milieu rapporten is ook duidelijk te zien dat we flink aan het lijntje gehouden worden om maar veel te kunnen betalen.
Hiermee zeg ik niet dat er niet naar milieu gekeken hoeft te worden, maar het allemaal wel wat minder overdreven kan. Ik vind de prioriteit nu inderdaad ergens anders liggen in Nederland, dit omdat we hier al een hoop doen aan milieu.

Uhhhmmm, Nederland loopt erg achter als het gaat om duurzame energie!

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh ... rt_tab0=20

http://www.duurzameenergiethuis.nl/ener ... -1327.html

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:30

Dat klopt dat wil de SP ook, alleen kan ik me verder niet zo vinden en in SP.
En ja, dat beweer ik idd, want dat hebben we wel gezien in het verleden.
Pim was amper onder de zonden en ineens, waar voorheen nog niet over gesproken mocht worden, werd het immigratiebeleid verscherp.
Uhhhhhh, wie wilde dit ook alweer????
En wie waren er zo fel tegen????
En waarom gebeurde het toch door die tegenstanders toen Pim uitgeschakelt was????
Dat heeft me altijd hoogst verbaasd!
Want toen hij nog leefde en het ter sprake bracht werd hij voor racist uitgemaakt.
Hoezo stelletje hielenlikkers en lijkenpikkers.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:32

En alle andere dingen betreffende milieu? Niet alles draait alleen maar om duurzaam. En we leven in de wereld, niet alleen in Europa.
En daar gaan we weer schrijf je, alsof jij zelf zo lekker uit de hoek komt en zo onpartijdig overkomt. :) Maar lees diverse topics eens terug en kijk eens hoe vaak links neerbuigend praat over rechts en andersom. En dan heb ik het niet over het programma, maar over hoe er gesproken wordt over de mensen die het willen kiezen. Ga het eens turven voor de grap.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:40

Deze zijn in feite wel beschikbaar maar bedrijven en burgers schrikken hier vaak voor terug omdat de procedures te omslachtig en ingewikkeld zijn.

En hier loop je dus ook tegen de bureaucratie aan.
Het huidige (nouja gevallen) kabinet heeft dus weinig moeite gedaan om dit makkelijk en toegangelijker te maken.
En ja....het blijkt dus dat het afgelopen kabinet daar steken heeft laten vallen.
Nou vind ik het zelf ook geen porum om heel Nederland vol te zetten met van die foeilelijke molens hoor.

Citaat:
Infrastructuur / Ruimtelijk ordening / Energie

Meer investeren in wegen en automobiliteit: meer wegen, prioriteit bij knelpunten
Geen tolheffing, geen rekeningrijden, afschaffen trajectcontroles

Van Groene Hart naar Kloppend Hart: wonen, werken en recreëren
Bouw nieuwe kerncentrales

Pak het file probleem maar eens aan door idd te investeren in wegen, nergens ter wereld loopt het verkeer zo vast als in Nederland.
En wat is er mis met nieuwe kerncentrales???
Dat is tegenwoordig erg goed beschermd dus waarom niet???

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:44

Onassa: Welke partijen bedoel je? :)

_sparta_: Noem eens wat andere dingen dan? Ik ben oprecht benieuwd (ik weet er zo gauw zelf geen). Wat bedoel je met we leven in de wereld, niet alleen in Europa? Imo begint een beter milieu bij jezelf. En als uit onderzoek blijft dat Nederland behoorlijk achterloopt, dan vind ik dat wel zorgelijk en niets iets om op te bezuinigen.
Ik ben idd niet onpartijdig, moet dat dan? Dit topic is toch een discussie met verschillende partijen? Je begrijpt me geloof ik echt niet. Ik wil alleen maar aangeven dat ook links vaak wordt ''aangevallen''. Waarom zou ik gaan turven, gaat het erom wie het zieligste is? ;)

Over de kritiek op specifiek de PVV heb ik hierboven al wat geschreven. :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:59

Toekie, ik heb het dan over de PVV die mijn stem dus krijgt.
Ik durf de stap wel te wagen, het is niet voor niks dat kabinet Balkenende steeds voortijdig valt.
Iets deugt er niet.
En dan moet het anders....hoe kan het anders, door eens een hele andere weg te bewandelen.
Ik zal zeker niet beweren dat Geert nu voor revolutionaire verbeteringen gaat zorgen, dat kan ook niet en in welke positie dan ook, hij heeft nooit het alleenrecht van spreken.
En je hebt gelijk, zowel links als recht kunnen elkaar behoorlijk in de haren vliegen, dat geldt van deiden kanten.
Geert is nog vrij beginnent, dat ontken ik ook niet, maar waarom geen kans geven???
Onze "ervaren" leiders hebben ook de afgelopen jaren nog niet veel goeds voor ons land kunnen betekenen.
Wat ik wel jammer vind is dat de mensen die op de PVV stemmen een beetje als dom en laf en kortzichtig worden bestempelt.
Ik denk dat dit absoluut niet het geval is.
Zelf denk ik juist dat ze misschien net iets meer lef hebben om die keus te maken, want we weten allemaal dat het een gok is die je neemt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:02

Ik ben het helemaal met je eens dat er een andere weg behandeld moet gaan worden. We verschillen alleen van mening welke afslag we nemen (links of rechts). :D Maar dat geeft niets. :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:10

Nee, verschil van mening mag je gelukkig hebben zonder meteen elkaar de harses in te slaan, mooi toch? ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:11

Andere dingen dan kun je denken aan grondwater, lucht, afval, gevaarlijke stoffen en ga zo maar door. Niet alles met milieu heeft te maken met duurzame energie. Al is dat zeker een belangrijk stukje.

Ik bedoel met we leven in de wereld , dat jij met Europese links komt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:12

Dat is het mooie van democratie.

Mijn neef stemt ook op PVV, maar als hij vertelt waarom, is hij uitgebreid aan het vertellen wat de standpunten zijn en weet hij heel goed waar hij het over heeft. Nou, prima toch? Als je daar achter staat.

Maar het valt me gewoon op dat zo ontzettend weinig mensen echt weten waarop ze stemmen.. Zoveel mensen die zwart wit ( letterlijk en figuurlijk :') ) denken.. Dat vind ik jammer.

Je mag blij zijn dat je in een land woont waar je stemrecht hebt, gebruik die dan ook goed.. En loop niet mee met de rest, maar kijk naar wat de standpunten zijn.. Verdiep je erin.

Zoveel mensen zouden willen dat ze stemrecht hadden en dan heb je hier mensen die er met hun pet naar gooien en zomaar iets stemmen omdat het een hype is. Sorry, ik snap dat gewoon niet.

#edit: Met het woordje "hier" bedoel ik niet Bokt, maar ook gewoon de Nederlanders in het algemeen. Vraag een gemiddelde Nederlander naar minimaal 10 standpunten van de partij waar hij op stemt..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:19

Nessah, ik vind dat je nu wel een hele grote groep mensen over een kam scheerd en dat vind ik jammer.
Ik volg Geert al geruime tijd en weet waarom ik dat doe en waarom ik dus hem die stem geef.
Ik ben absoluut geen type die achter een hype aan loopt, meestal distangeer ik me juist daarvan.
Gelukkig ben ik goed in staat mijn eigen mening te vormen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:20

_sparta_ schreef:
Andere dingen dan kun je denken aan grondwater, lucht, afval, gevaarlijke stoffen en ga zo maar door. Niet alles met milieu heeft te maken met duurzame energie. Al is dat zeker een belangrijk stukje.

Oke ja dat zijn ook andere onderdelen van het milieu, maar wat ik eigenlijk bedoel: wat wordt er momenteel dan concreet gedaan voor een beter milieu?

Citaat:
Ik bedoel met we leven in de wereld , dat jij met Europese links komt.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het nog niet. :+
Het gaat er toch om dat Nederland erg achterloopt vergeleken met de andere landen in Europa? Dat is toch kwalijk (zeker voor een welvarend/'vooruitstrevend' land als NL)?
Of bedoel je dat Amerika het nóg véél slechter doet en dat wij het daarmee vergeleken dus prima doen? :=

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:21

Laten we wel wezen, de grootste vervuilers bevinden zich niet in Europa.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:23

@Onassa: Ik kam helemaal niemand over 1 kant.. Maar ik heb het zelf in de gaten.. Hier in dit topic, op het nieuws, op mijn school.. Verschillende discussies gehad en gezien en ik zeg alleen wat ik zie. Daarnaast zeg jij te weten wat het pvv verder inhoudt, waarom voel je je dan aangesproken? Ik geef expres het voorbeeld van mij neef..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:25

Omdat het denk ik niet alleen je neef is die weet waarom hij op welke partij dan ook stemd.
Wie in dit topic vind jij dan bijvoorbeeld een meeloper met de hype???

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:27

Onassa schreef:
Laten we wel wezen, de grootste vervuilers bevinden zich niet in Europa.

Is dat een argument om het feit dat wij erg achterlopen met duurzame ontwikkeling, goed te praten?
Dat kan hoor, dat iemand dat vindt. Ik vind het zorgelijk. Imo moeten wij juist het goede voorbeeld geven en niet naar andere landen (buiten Europa) wijzen met 'ja maar jullie zijn erger'. ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:31

Ik zet er expres ook nog eens bij dat het niet om bokt alleen gaat, maar ook in het algemeen.
Ik heb ook nergens gezegd dat alleen mijn neef weet waar hij het over heeft.

Sorry, maar of je interpreteert mij anders of je draait mijn woorden om. Op deze manier een gezonde discussie voeren vind ik niet prettig. Dat ik me bij alles moet verantwoorden.

Volgens mij zeg ik vrij duidelijk dat veel mensen geen zin hebben zich in "hun" partij te verdiepen. En met veel bedoel ik dus niet alle. Ik deed dat ook niet toen ik 18 was, achteraf vind ik dat heel stom van mij.

Op tv zie je vaak ook mensen die er haast niets van af weten, ik zeg alleen dat ik dat zonde vind. Wees blij dat je stemrecht hebt denk ik dan.

Jij geeft aan je wel verdiept te hebben,dus heb al gelijk gezegd dat je je dus helemaal niet aan gesproken hoeft te voelen.

Daarnaast wil ik al helemaal niet persoonlijk worden en dus ook niet iemand aanwijzen, als je het wil weten moet je het topic maar goed doorlezen. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:40

Kijk maar eens op Nederland 1, Paul en Witteman.. Over Wilders.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:43

MirjamN schreef:
Duh, wie vraagt hier nou om een reactie? Ik vind het wel jammer als we hier allemaal op de inhoud bezig zijn, dat jij met van die dooddoeners komt. Als psychologiestudent verwacht ik wat meer inzicht in de gedachtengang van mensen :-)

Niks dooddoener. Als jij wilt meepraten in een discussie vind ik het niet meer dan logisch dat je de héle discussie leest. Ik weiger mezelf te herhalen omdat mensen als jij zich niet willen inlezen alvorens ze reageren. En die opmerking over mijn studie slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Ik blijf erbij dat ik wel een links + rechts kabinet wil. Laat ze maar samenwerken ipv elkaar continu tegenwerken.
En ik ben het helemaal eens met Nessah dat het fijn zou zijn als mensen zich eens wat meer verdiepen voor ze gaan stemmen. Mijn kapster vandaag wilde op Wilders stemmen "omdat hij gelijk heeft over de Marokkanen". Maar toen ik verder ging vragen of ze nog meer punten kende bleef het angstvallig stil.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:46

Citeer: Volgens mij zeg ik vrij duidelijk dat veel mensen geen zin hebben zich in "hun" partij te verdiepen.

Dat klopt wel, IK b.v. verdiep me er idd. niet echt in.
Ik stem PVV omdat ik het met Geert eens ben op heel veel punten.Dat is de reden waarom ik op PVV stem.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:47

Heb de hele site van de pvv goed doorgelezen en ik stem erop. En ik ben het ook heel vaak eens met Wilders.