Gouda koopt tuig af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:32

Sigrid schreef:
In deze zaak kregen ze het bewijs niet rond omdat er tijdens de telefoongesprekken die waren getapt de verdachten elkaar bij bijnaam noemden. Uiteraard ontkenden zij allemaal dat ze de bewuste "Chico" waren. En daar maar zitten met zo'n dikke grijns op hun smoel en honen naar de rechter. Tjsa, wat moet je dan opschrijven?

Dat waar het om gaat: niet dat wij mensen die we kunnen straffen harder aanpakken (want dat was in deze situatie niet het probleem), maar dat we betere opsporingsmethoden vinden.

(Ging het trouwens echt om 'chico'? Was dat dan wel een groep Marokkaanse jongeren? Want het klinkt meer alsof het een groep is met Spaanstalige (bv Zuid-Amerikaanse) achtergrond.)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:34

Het kan lekker verdraaid worden zo... :roll:
Alle schijn van...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:35

MamboBeach schreef:
Het kan lekker verdraaid worden zo... :roll:
Alle schijn van...

Waar reageer je nu op MamboBeach?

Sigrid

Re: Gouda koopt tuig af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:38

@Shadow:
Ja, het waren zeker Marokkaanse jongeren. En tsja, die hebben blijkbaar ook bijnaampjes voor elkaar die wat minder Marokkaans aandoen. Er waren nog meer namen, maar die kan ik me niet herinneren. Ze worden natuurlijk ook nogal "geïnspireerd" door een bepaalde muziekstijl.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:40

Voorbeeld van sociale invloed op anderen
Asch is een wetenschapper die een experiment gedaan heeft waarbij hij zijn proefpersonen de lengte van een lijn liet beoordelen. De lijnen verschilden sterk in lengte:
a) -------------
b) ----------------
c) -----------

Asch liet de proefpersonen beoordelen welke lijn het langst is. Dat is dus lijn B. Wanneer mensen 1 voor 1 apart genomen werd en gevraagd werd welke lijn het langst was antwoordde iedereen antwoord B, het juiste antwoord. Wanneer Asch echter tien proefpersonen in één ruimte zette en ze om de beurt hun antwoord liet geven gebeurde er iets opmerkelijks: wanneer de negen voorgangers (stiekem medewerkers van het experiment) allen zeiden dat lijn A het langst was antwoordde de proefpersoon ook dat lijn A het langst was, hoewel hij achteraf aangaf dat hij wel degelijk wist dat lijn B eigenlijk het langst is.

Moraal: mensen willen niet afwijken van de menigte. Als iedereen A zegt ben jij heel sterk geneigd ook A te zeggen, ook al sta je daar helemaal niet achter. Wanneer al jouw Marrokaanse vriendjes zeggen dat het niet erg is om een pakje sigaretten te stelen zal jij dit ook niet meer vinden (althans openlijk).

Waarom criminaliteit?
Waarom zouden groepen elkaar in vredesnaam opjutten om met z'n allen stennis te gaan schoppen en sneeuwballen naar oude vrouwtjes te gooien??? Een aantal redenen:
- we willen aardig gevonden worden door onze vrienden die sneeuwballen gooien en gooien daarom zelf ook sneeuwballen zodat we "respect" verwerven
- Wanneer we ons eenmaal slecht gedragen zijn we meer geneigd dit slechte gedrag door te zetten dan ander, goed gedrag te vertonen

En nog een onderzoek over de invloed van media: http://www.denieuwereporter.nl/2007/08/ ... roordelen/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:44

Sigrid: ok, bedankt voor het antwoord.

Maar wat vind je nu dat er had moeten gebeuren - dat mensen zonder bewijs toch veroordeeld worden?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:22

Wetenschap zegt me nooit zoveel Heino! :n Ben ik heel straight in!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:27

Maar wetenschap is juist het theoretiseren van praktijk??? Daarom zegt wetenschap mij meer dan de ervaringen van het handjevol bokkers hier :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:31

Heino schreef:
Asch is een wetenschapper die een experiment gedaan heeft waarbij hij zijn proefpersonen de lengte van een lijn liet beoordelen. De lijnen verschilden sterk in lengte:
a) -------------
b) ----------------
c) -----------

Asch liet de proefpersonen beoordelen welke lijn het langst is. Dat is dus lijn B. Wanneer mensen 1 voor 1 apart genomen werd en gevraagd werd welke lijn het langst was antwoordde iedereen antwoord B, het juiste antwoord. Wanneer Asch echter tien proefpersonen in één ruimte zette en ze om de beurt hun antwoord liet geven gebeurde er iets opmerkelijks: wanneer de negen voorgangers (stiekem medewerkers van het experiment) allen zeiden dat lijn A het langst was antwoordde de proefpersoon ook dat lijn A het langst was, hoewel hij achteraf aangaf dat hij wel degelijk wist dat lijn B eigenlijk het langst is.

Moraal: mensen willen niet afwijken van de menigte. Als iedereen A zegt ben jij heel sterk geneigd ook A te zeggen, ook al sta je daar helemaal niet achter. Wanneer al jouw Marrokaanse vriendjes zeggen dat het niet erg is om een pakje sigaretten te stelen zal jij dit ook niet meer vinden (althans openlijk).

Waarom criminaliteit?
Waarom zouden groepen elkaar in vredesnaam opjutten om met z'n allen stennis te gaan schoppen en sneeuwballen naar oude vrouwtjes te gooien??? Een aantal redenen:
- we willen aardig gevonden worden door onze vrienden die sneeuwballen gooien en gooien daarom zelf ook sneeuwballen zodat we "respect" verwerven
- Wanneer we ons eenmaal slecht gedragen zijn we meer geneigd dit slechte gedrag door te zetten dan ander, goed gedrag te vertonen

En nog een onderzoek over de invloed van media: http://www.denieuwereporter.nl/2007/08/ ... roordelen/

Wat wil je hiermee bereiken??
Welke 9 andere Marokkanen zetten deze enkeling aan om te stelen in the first place? Dit gaat over peer pressure - een groep tegenover een (paar) perso(one)n. Die groep bestond dus oorspronkelijk al. En het is deze die hard moet aangepakt worden.
Jammer voor het volgelingetje dan, maar er zit ook een serieus verschil tussen het kiezen van een lijntje en het stelen van goederen.
Met alle respect Heino, maar ik denk dat je je teveel verbergt achter deze wetenschappelijke psychologische onderzoekjes. Dat zegt namelijk heel weinig (andere omstandigheden andere situaties enz)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:33

Heino schreef:
Maar wetenschap is juist het theoretiseren van praktijk??? Daarom zegt wetenschap mij meer dan de ervaringen van het handjevol bokkers hier :)

Dit kan ik geen wetenschap noemen. Wetenschap zijn feiten, een 'enquete' of kleinschalig onderzoek is géén feit

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:33

Wetenschap zegt mij geen drol! :D De wetenschap is er ook om telkens weer veranderd te worden en ergens op terug te komen en dat zal altijd zo blijven! Dat geeft ook niets maar daarom heb ik er niet zoveel mee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:35

Heino: en bovendien worden sommige persoonlijke ervaringen makkelijk overgeslagen. Ik woon nu een jaar of 4, 5 in een wijk die als krachtwijk is bestempeld, heb ook buurtwerk gedaan, en toch zijn mijn negatieve ervaringen beperkt gebleven tot wat geschreeuw, en merk ik persoonlijk nooit veel vervelends. Dit wordt vaak weggehoond alszijnde mijn 'roze bril' of naiviteit, maar het is wel mijn eigen persoonlijke ervaring.

Maar zullen wij maar de wijste zijn? Mensen die geen feiten willen zien en geen ervaringen van anderen willen aannemen, daar valt ook niet zoveel meer mee te praten, wel?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:36

MamboBeach schreef:
Wetenschap zegt mij geen drol! :D De wetenschap is er ook om telkens weer veranderd te worden en ergens op terug te komen en dat zal altijd zo blijven! Dat geeft ook niets maar daarom heb ik er niet zoveel mee!

Echte bewezen wetenschap zal niet zomaar even veranderd worden ;)
(ik heb het hier wel over natuurwetten zoals zwaartekracht enzovoort)
maar goed dit is heel offtopic

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:36

Jij bent heel erg met psychologie bezig Heino, dat geeft niets maar ook daar heb ik niet zoveel mee, het spijt me heel erg...
Ik probeer met wat gezond verstand te denken en heb daar geen psychologie-gebrabbel voor nodig. Wat dat aangaat zijn we echt tegenpolen denk ik, dus zullen we het niet snel met elkaar eens worden...

Juist ga ik wel af op ervaringen van mensen en zeker op mijn eigen ervaringen! :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:37

unicorn_kiss schreef:
MamboBeach schreef:

Echte bewezen wetenschap zal niet zomaar even veranderd worden ;)
(ik heb het hier wel over natuurwetten zoals zwaartekracht enzovoort)
maar goed dit is heel offtopic

Nou, daar twijfel ik ook niet aan hoor! :)

unicorn_kiss

Shadow0 schreef:
Heino: en bovendien worden sommige persoonlijke ervaringen makkelijk overgeslagen. Ik woon nu een jaar of 4, 5 in een wijk die als krachtwijk is bestempeld, heb ook buurtwerk gedaan, en toch zijn mijn negatieve ervaringen beperkt gebleven tot wat geschreeuw, en merk ik persoonlijk nooit veel vervelends. Dit wordt vaak weggehoond alszijnde mijn 'roze bril' of naiviteit, maar het is wel mijn eigen persoonlijke ervaring.

Maar zullen wij maar de wijste zijn? Mensen die geen feiten willen zien en geen ervaringen van anderen willen aannemen, daar valt ook niet zoveel meer mee te praten, wel?

Pot verwijt de ketel... :D

RoodZonnetje

Voor mij houdt de discussie bij deze op. Ik kan niet discussiëren met mensen die zelfs wetenschap an sich in twijfel gaan trekken. Individuele onderzoeken, prima, maar heel de wetenschap? Nee, da's een andere discussie.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:38

Shadow0 schreef:

Beetje jammer dat je zo praat Shadow, dit zegt helaas genoeg over jezelf...

Ik sta echt wel open voor jouw mening en jouw ervaringen alleen deel ik ze niet in wat ik heb meegemaakt dus zal ik het met jou ook niet eens worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:40

Heino, jammer! :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:40

MamboBeach schreef:
Juist ga ik wel af op ervaringen van mensen en zeker op mijn eigen ervaringen! :)

Maar waarom ga je dan niet in op de ervaringen van heel heel veel mensen die samengevoegd zijn in theorieën??? Waarom denk je dat jóuw ervaringen (en die van je buren, vrienden etc.) meer waard zijn dan die van al die andere miljoenen mensen????

Wetenschap gaat overigens verder dan zwaartekracht Unicorn. Wetenschap is niets meer dan het systematisch verzamelen van gegevens en experimenteren.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:43

Heino schreef:
MamboBeach schreef:

Maar waarom ga je dan niet in op de ervaringen van heel heel veel mensen die samengevoegd zijn in theorieën??? Waarom denk je dat jóuw ervaringen (en die van je buren, vrienden etc.) meer waard zijn dan die van al die andere miljoenen mensen????

Wetenschap gaat overigens verder dan zwaartekracht Unicorn. Wetenschap is niets meer dan het systematisch verzamelen van gegevens en experimenteren.

Neen want dat is geen wetenschap, jammer :) (en ik weet heus wat wetenschap inhoud)
Jammer dat je het ineens over een andere boeg gooit Heino, ik wacht nog steeds op een goed onderbouwd antwoord..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:44

unicorn_kiss schreef:
Neen want dat is geen wetenschap, jammer :) (en ik weet heus wat wetenschap inhoud)
Jammer dat je het ineens over een andere boeg gooit Heino, ik wacht nog steeds op een goed onderbouwd antwoord..

Ehm goed dus we gaan er nu een discussie van maken wát wetenschap is? Sorry maar daar pas ik voor.

En een antwoord waarop?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:45

Niets kan zo tegenstrijdig zijn als wetenschappelijk onderzoeken. De uitslagen in deze onderzoeken zijn soms voor meerdere uitleg vatbaar en worden later ook nogal eens weer door een ander onderzoek onderuit gehaald. Bovendien zijn veel situaties in studies niet bepaald representatief voor de praktijk. De praktijk is namelijk, gek genoeg, een stukje complexer.

Dus ik ben ook iemand die me graag meer baseert op de praktijk. En wat ik zie en meemaak en ook van anderen hoor die in Gouda wonen en zijn opgegroeid is dat hier gewoon problemen zijn die niet gebagatelliseerd moeten worden.
Het is een feit dat er een groep Marokkaanse jongeren is, die sinds begin jaren '90 al voor veel problemen zorgt. Dit is dus al langer aan de gang. Sla de criminaliteitsmonitor er maar eens op na. Gouda staat in bijna iedere top 10 als het gaat om "kleine criminaliteit" (inbraken, vernielingen, berovingen, bedreigingen, fietsendiefstal enz) Dit zijn ook feiten!
En de cijfers zijn er weliswaar ietsjes beter op geworden de laatste jaren, maar deze verbetering is verwaarloosbaar.

Het lijkt me dus dat we moeten concluderen dat er een andere aanpak nodig is. Meer lik-op-stuk, sneller berechten. Betere bescherming voor getuigen (veel mensen getuigen niet uit angst voor represailles). En ook effectief straffen. Overdag inzetten voor de maatschappij en 's nachts veilig achter slot en grendel. Ondertussen kunnen ze ook nog scholing krijgen, zodat ze een fatsoenlijke baan kunnen vinden en dus ook niet meer van crimineel geld afhankelijk zijn.
Maar ik mis gewoon een stukje daadkracht bij het bestuur van Gouda (en landelijke politiek) in dezen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:47

unicorn_kiss schreef:
Heino schreef:
a) -------------
b) ----------------
c) -----------

Waarom criminaliteit?

Wat wil je hiermee bereiken??
Welke 9 andere Marokkanen zetten deze enkeling aan om te stelen in the first place? Dit gaat over peer pressure - een groep tegenover een (paar) perso(one)n. Die groep bestond dus oorspronkelijk al. En het is deze die hard moet aangepakt worden.
Jammer voor het volgelingetje dan, maar er zit ook een serieus verschil tussen het kiezen van een lijntje en het stelen van goederen.
Met alle respect Heino, maar ik denk dat je je teveel verbergt achter deze wetenschappelijke psychologische onderzoekjes. Dat zegt namelijk heel weinig (andere omstandigheden andere situaties enz)

Hierop Heino ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:48

Sigrid schreef:
Maar ik mis gewoon een stukje daadkracht bij het bestuur van Gouda (en landelijke politiek) in dezen.

Eens.
Maar ik ben bijvoorbeeld afgelopen week op het politiebureau geweest voor een aangifte van mishandeling van mijn oma en daar zat ik toen ook ruim 2.5 uur... Dus daar mag opzich ook wel iets aan veranderen, dat aangifte doen en getuigenverklaringen afleggen niet zo ingewikkeld en langdradig is want dat stimuleert het. En je hebt toch echt getuigen/aangiftes nodig wil je überhaupt straffen uit kunnen delen.