KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:43

De keuze voor comfort bepaal je zelf, inderdaad.
Maar extreem dik in een kleine stoel proppen is geen comfort en die keuze is er niet meer.
En over andere ongemakken zoals er allemaal wordt opgesomd, vergeet het gerochel en uittuffen even niet, is een ander probleem en misschien ook een ander topic.
En het was een probleem voor de vliegmaatschappijen en die hebben dit probleem aangepakt.
En met 90 kilo pas je nog steeds in die stoel.
Je leest niet goed Urielle, het gaat om extreem dik en dan hebben we het over ruim 150, misschien wel 170 en meer kilo's.
En zoals hier al eerder is gezegd, wie meer stof voor de kleding nodig heeft of inderdaad extra grote schoenen of misschien wel hele kleine meubels, want kleine mensen zijn er ook, zal daar dan ook voor moeten betalen.
Want kleiner of minder wil niet zeggen minder werk aan het product.

Ook de medische oorzaak moet extra betalen.
Dan krijg je weer de mensen met een gezellige huisarts die wel een briefje schrijft.
Extra service = extra betalen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:45

Moggsy schreef:
Dan krijg je weer de mensen met een gezellige huisarts die wel een briefje schrijft.

Nee dat vind ik dan weer niet. Desnoods speciaal aangestelde artsen voor dit probleem die de briefjes uitschrijven. Maar ik vind het wél discriminatie wanneer je mensen aanpakt op zaken die ze niet kunnen veranderen. Veel mensen zijn zélf de oorzaak van hun zwaarlijvigheid, en die mogen best aangepakt worden want het overgewichtprobleem is al groot genoeg en kost al handen vol met geld!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:46

Heino schreef:
Ik vind dit een heel goed initiatief. Maar dan wel de mogelijkheid om uitzondering te krijgen wanneer je aan kan tonen dat je zwaarlijvigheid een medische oorzaak heeft.

Je mag met een arm in de gips soms niet eens IN het vliegtuig, dat daar zou ik zeker niet voor gaan ijveren, als een medische conditie bepaalt dat je anderen in gevaar kan brengen in een noodsituatie verbieden ze misschien gelijk de toegang. De regels daarrond bestaan nl. al.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:49

Moggsy, tegenwoordig wagen huisartsen zich daar niet meer aan. Ze schrijven ook geen briefjes meer als je door medische omstandigheden niet mee kunt doen aan een examen of sport.

Ik denk dat als iemand zelf echt niets kan doen aan het overgewicht dat er dan ook een medisch dossier van diegene is. Dat zou dan overhandigd kunnen worden en kan de passagier zijn geld (wat mij betreft) terugkrijgen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:51

Dan zijn er veel mankerende mensen in Nederland die een reden hebben om iets goedkoper te krijgen.
Die speciaal aangestelde arts is niet de behandelende arts en heeft een heel ander beeld van de werkelijkheid.
Dus ik vind wel dat er extra betaald moet worden voor een 2e stoel.

Dan schrijft een arts een briefje uit met de verklaring dat meneer/mevrouw X er niets aan kan doen en die mag zich dan met 100 kg overgewicht in die stoel proppen.
Resultaat: passagiers in gevaar en een overbelading, vliegtuig heeft een probleem.
Alleen omdat dit persoon het voor elkaar heeft gekregen om een briefje te krijgen.
In dat toestel wil ik niet zitten.

Nee, gelukkig mogen huisartsen dat niet meer.
Medische dossiers zijn geheim en dat is een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Moggsy op 21-01-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

En een huisarts is daar niet eens bevoegd voor, gaat iedereen met obesitas naar het ziekenhuis voor een metabolische oppuntstelling en aanverwande onderzoeken. := Daar zal de economie in de zorg niet blij met zijn.

Verder vind ik dikkertjes onrespectvol, snap niet dat een krant de term obesitas niet gebruikt. Schaamtelijk in mijn ogen :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 21-01-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

A0000

Heino schreef:
Ik vind dit een heel goed initiatief. Maar dan wel de mogelijkheid om uitzondering te krijgen wanneer je aan kan tonen dat je zwaarlijvigheid een medische oorzaak heeft.

Waarom? Mijn oma krijgt haar bril toch ook niet gratis omdat ze er niks aan kan doen dat ze -20 heeft?

ilse86

@ Nadir:
Als er al zo'n regeling zou komen, zou t geld met terugwerkende kracht terugbetaald moeten worden. Eerst 2 stoelen boeken, vliegen en dan geld terugkrijgen. Anders krijg je 10km file voor de balie bij schiphol.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:52

Dan krijgen we weer een zorgprobleem en die is al zo groot.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:55

rommie schreef:
Heino schreef:

Waarom? Mijn oma krijgt haar bril toch ook niet gratis omdat ze er niks aan kan doen dat ze -20 heeft?

hihi, en als ik een psychische stoornis door onzekerheid krijg omdat ik vind dat mijn tieten te klein zijn, krijg ik toch ook geen gratis setje jetsers op recept? :P
We dwalen af :D :+

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:56

Heino schreef:
Moggsy schreef:

Nee dat vind ik dan weer niet. Desnoods speciaal aangestelde artsen voor dit probleem die de briefjes uitschrijven. Maar ik vind het wél discriminatie wanneer je mensen aanpakt op zaken die ze niet kunnen veranderen. Veel mensen zijn zélf de oorzaak van hun zwaarlijvigheid, en die mogen best aangepakt worden want het overgewichtprobleem is al groot genoeg en kost al handen vol met geld!

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Het maatschappelijke probleem van 'vervetting' van de samenleving, en het probleem dat de KLM heeft met te dikke passagiers. Het doel van de KLM is niet het zwaarlijvigheidsprobleem in de maatschappij aan te pakken, ze houden zich bezig met hun eigen problemen, namelijk comfort en veiligheid voor álle passagiers. Ja dat kost geld, maar niet voor de KLM en niet voor reizigers met een (semi-)normaal postuur, alleen voor de mensen die de directe oorzaak zijn van het probleem.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:56

Maar dan pas je nog steeds in die stoel, Ilse

Moggsy

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:58

Inderdaad 2 dingen.
De mensen die zich voelen aangesproken en meteen het woord discriminatie roepen.
En de vliegmaatschappijen (meervoud) die dit probleem aangepakt hebben of nog gaan aanpakken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:00

ik doelde op die bril. en mensen die zich gediscrimineerd voelen om t een of ander. ik liet die stoel in dit geval even buiten beschouwing. ik begrijp ook wel dat dat off topic is, Moggsy ;)

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:02

Air France kent deze regeling al lang.
En niemand heeft zich daar druk over gemaakt.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:05

Maar ik had het over de jetsers, ik zag dat al gebeuren.

Zie het eerder geplaatste mediabericht.
Frankrijk heeft het al ingesteld, Amerika doet het, wie weet nog meer.
Martinair kent het systeem, maar heeft mooi niets gezegd.
Ryanair heeft een vettax.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:05

Nee hoor, voel me niet aangesproken, ik weeg 65 kilo (nu ik zwanger ben 70) dus ik zit niet in die categorie. Maar fair vind ik het niet. Probleem van de KLM dat er diversiteit in de klandisie bestaan, niet van de klant.

Bril vind ik ook niet vergelijkbaar, wel als je oma verplicht wordt tot een duurder montuur omdat ze een knobbelneus heeft ( :+ ) en niet meer een montuur in de normale prijsklasse mag kiezen, ook al zit dat minder fijn.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:06

duchanguis schreef:
Air France kent deze regeling al lang.
En niemand heeft zich daar druk over gemaakt.

Ook in de USA bestaat deze regeling al heel lang.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:07

Zeg ik net en al eerder.
Amerika heeft dit allang ontdekt omdat het vetgehalte daar erg hoog ligt.
Overigens blijkt Griekenland het land te zijn met de meeste mensen met overgewicht.
Maar die zullen het muildier nog nemen of het luxe jacht.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:19

rommie schreef:
Ja dat kost geld, maar niet voor de KLM en niet voor reizigers met een (semi-)normaal postuur, alleen voor de mensen die de directe oorzaak zijn van het probleem.

Maar dat is dus niet zo want je vraagt over het algemeen niet om een schildklierafwijking (bijvoorbeeld)
En met bvb een bril is veel minder geld gemoeid dus dat vind ik hier niet relevant

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:22

Mwah, minder geld mee gemoeid wil ik niet direct zeggen. Ik denk dat een bril tegenwoordig ongeveer evenveel kost als een vliegticket.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:27

Ik ben er opzich wel een voorstander van.
Maar dan moet zo'n persoon ook daadwerkelijk 2 stoelen tot zijn beschikking krijgen en niet dat ze dan nog een gewoon persoon er tussen zetten.

Of een obees persoon moet maar gewoon bussines class boeken dan krijgen ze tenminste een bredere stoel.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:28

Ingaande op 1 april ?
Wat een humor weer _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:28

Heino schreef:
rommie schreef:
Ja dat kost geld, maar niet voor de KLM en niet voor reizigers met een (semi-)normaal postuur, alleen voor de mensen die de directe oorzaak zijn van het probleem.

Maar dat is dus niet zo want je vraagt over het algemeen niet om een schildklierafwijking (bijvoorbeeld)
En met bvb een bril is veel minder geld gemoeid dus dat vind ik hier niet relevant

Een groot deel van de mensen die echt extreem overgewicht heeft kan daar wel degelijk iets aan doen. Sommige afwijkingen veroorzaken overgewicht inderdaad maar om dat zo extreem te laten worden dat je niet meer in een normale stoel pas moet je toch blijven eten hoor, mensen met een schildklier aandoening komen nog steeds niet aan van lucht. Er waren vroeger toch ook wel mensen met schildklier aandoeningen toen waren de behandelingen waarschijnlijk zelfs nog minder goed. Toch zijn er nu veel meer mensen met morbide obesitas.

Ik vind het echt niet vreemd dat deze mensen de ruimte die zij gebruiken moeten betalen. Alles in een afwijkende maat is duurder, dat geld net zo goed voor extreem dunne mensen, extreem lange mensen of extreem kleine mensen.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:31

maar haar oma zal niemand een oog uitsteken door haar bril, iemand met erg! veel overgewicht zit op de stoel waar jij voor betaald hebt. Jij hebt dus minder ruimte en zit daardoor (nog) ongemakkelijker, niet erg prettig als je net zoveel voor die stoel betaald heeft als de zwaardere persoon naast je die dus jou ruimte inpikt.
Ik vind het een erg goede regeling, werd al eens geplet van een vlucht van Spanje naar hier, helse uren |(
Urielle schreef:
Nee hoor, voel me niet aangesproken, ik weeg 65 kilo (nu ik zwanger ben 70) dus ik zit niet in die categorie. Maar fair vind ik het niet. Probleem van de KLM dat er diversiteit in de klandisie bestaan, niet van de klant.

Bril vind ik ook niet vergelijkbaar, wel als je oma verplicht wordt tot een duurder montuur omdat ze een knobbelneus heeft ( :+ ) en niet meer een montuur in de normale prijsklasse mag kiezen, ook al zit dat minder fijn.