Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:03

Ik vind het ook doodnormaal om vreemde volwassenen incl politie met 'u' aan te spreken en ik verwacht ook door vreemden met 'u' aangesproken te worden. Kwestie van fatsoen.

Ik denk dat in het geval van TS er aan beide kanten iets heeft ontbroken van fatsoen waardoor de dames elkaar steeds meer zijn gaan opfokken in een onderlinge machtstrijd. (gek is dat, meestal gebeurt zoiets altijd tussen dames...)
Van een professional verwacht ik een professionele houding, moet ik zeggen. maar ik weet natuurlijk maar 1 kant van het verhaal, dus laat ik niet te snel oordelen.

Overigens zie ik tutoyeren niet als 'belediging van een ambtenaar in functie' dus een boete zou ik daarvoor niet accepteren.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:19

Sjoos schreef:
Gracy schreef:

Er zijn ook situaties waarbij een agent zich gedraagt als een GOG.. houdt in dat er vanuit een functionele positie macht wordt misbruikt om minder-machtigen die in een lagere functionele positie zitten doelbewust te overheersen.

Het gaat dan om personen die functies uitoefenen als hulpverlener, pastor, arts, agent, leerkracht, chef, enzovoort.
GOG Profiel: http://www.machtsmisbruik.mysites.nl/mypages/machtsmisbruik/444795.html

Tuurlijk, maar rotte appels heb je overal tussen zitten toch, in elk beroep.

Klopt. Jammer dat ze het verzieken voor de rest.. ;)

Het gebruik van 'u' is ook oudewets.. mensen zeggen gauw 'jij en je', ongeacht wat voor beroep wordt beoefend

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:24

Gracy schreef:
Het gebruik van 'u' is ook oudewets.. mensen zeggen gauw 'jij en je', ongeacht wat voor beroep wordt beoefend

Hier in de buurt anders niet hoor!
Heel veel mensen die ik ken zeggen standaard u.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:32

Ik vind dat je de politie met u moet aanspreken enkel en alleen als jij ook met respect wordt behandeld.
Volgens mij is de politie zelfs verplicht om burgers met "U" aan te spreken.
Ik had hiervan ook een melding gedaan bij hun hoofdkantoor, je hoort elkaar met respect te behandelen, en ik vind al helemaal niet dat zulke "jonge dames" je moeder als vuile hond behandelen
Als dat bij mijn moeder deden, had ik mijn woordje ook wel klaar gehad.

Mijn vriend zegt altijd:
Sommige Politie mensen, zijn mensen die vroeger veel gepest zijn, en als ze politie worden kunnen ze de maatschappij lekker terugpesten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:34

Brainless schreef:
Gracy schreef:

Hier in de buurt anders niet hoor!
Heel veel mensen die ik ken zeggen standaard u.

Hier ook en ik vind het niet meer dan normaal eigenlijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:41

Als een politieagent zo tekeer tegen mij gaat zonder dat ik wat fout doe, dan zou ik ze echt niet met U gaan aanspreken, ben je belazerd?! Ze was jong en heeft nog hele grote fantasieen over wat het is om agent te zijn. Lijkt mij dat ze haar machtspositie heeft misbruikt. Ze komt nog weleens de verkeerde tegen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:48

phormicola schreef:
Als een politieagent zo tekeer tegen mij gaat zonder dat ik wat fout doe, dan zou ik ze echt niet met U gaan aanspreken, ben je belazerd?! Ze was jong en heeft nog hele grote fantasieen over wat het is om agent te zijn. Lijkt mij dat ze haar machtspositie heeft misbruikt. Ze komt nog weleens de verkeerde tegen.

Ik heb geleerd altijd correct te blijven in mijn gedrag, dan kan de ander mij nooit verwijten dat ik respectloos ben geweest. Ik pas ervoor om erin mee te gaan wanneer iemand als een viswijf tegen mij tekeer gaat. Dan bedank ik voor het gesprek, draai me om en loop weg. Ik ga me niet verlagen tot dat niveau.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:49

Overigens horen politieagenten dienaren te zijn van de bevolking, beschermers. Tegenwoordig gaan ze snel dictatortje lopen spelen, vind ik echt niet kunnen.

De tramconducteurs hier doen overigens alsof ze politieagenten zijn, daar kan ik me ook mateloos aan irriteren en soms ook echt boos over maken. Wat is er in godsnaam gebeurd met het heerlijke land waar in ik ben opgegroeit? Van mij mag die zogenaamde veiligheid een stuk minder.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:52

maikeltje schreef:
phormicola schreef:

Ik heb geleerd altijd correct te blijven in mijn gedrag, dan kan de ander mij nooit verwijten dat ik respectloos ben geweest. Ik pas ervoor om erin mee te gaan wanneer iemand als een viswijf tegen mij tekeer gaat. Dan bedank ik voor het gesprek, draai me om en loop weg. Ik ga me niet verlagen tot dat niveau.

Het is echt te gek dat je dat kunt! Ik oefen daar nu al jaren op en in de meeste gevallen kan ik dat ook wel. Maar ik heb nogal een probleem met mensen die hun gezag uitbuiten en 's lekker te keer gaan, zonder enige reden.
Als ik echt iets fout doe en ze gaan te keer, tja, dan heb ik het toch echt zelf gedaan ;) Overigens is dat nog nooit gebeurd gelukkig, maar ik heb wel meegemaakt wat de TS heeft meegemaakt. En dan barst bij mij toch echt de bom vanbinnen, ik kan niet tegen onrecht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:54

Ik vind vaak dat de politie (en buschauffeurs ed) weleens wat meer op mogen treden.
Ze mogen bijna niks meer en als ze al iemand thuis komen brengen omdat degene wat heeft uitgevroten, krijgen ze ook nog eens de wind van voren van de ouders.
Vroeger hadden/kregen de politie meer respect van de burgers als nu.
Vroeger werd er nog naar de politie geluisterd ipv een grote mond terug te geven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:56

@ phormicola: Ik heb ook flink moeten oefenen op mijn zelfbeheersing en ik word net zo goed pislink bij onrecht. Maar het grappige is dat je de ander er juist veel meer mee hebt door zelf ijzig beleefd te blijven :))

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:09

phormicola schreef:
Overigens horen politieagenten dienaren te zijn van de bevolking, beschermers.

Sja, sommige agenten vergeten ook dat ze een voorbeeld functie hebben in de maatschappij..

phormicola schreef:
Tegenwoordig gaan ze snel dictatortje lopen spelen, vind ik echt niet kunnen.

hmmm ik ken ook een paar GOG's... pfff! en die vindt ik echt hypocrieten, want ze overtreden zelf de wet (ook buiten diensttijd) maar bekeuren burgers voor dezelfde overtredingen. ^)

Deze GOG's zou ik nooit als 'u' aanspreken..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:13

phormicola schreef:
Overigens horen politieagenten dienaren te zijn van de bevolking, beschermers. Tegenwoordig gaan ze snel dictatortje lopen spelen, vind ik echt niet kunnen.

De tramconducteurs hier doen overigens alsof ze politieagenten zijn, daar kan ik me ook mateloos aan irriteren en soms ook echt boos over maken. Wat is er in godsnaam gebeurd met het heerlijke land waar in ik ben opgegroeit? Van mij mag die zogenaamde veiligheid een stuk minder.

Je klinkt alsof je 70 bent! Niet om vervelend te doen maar zou het dan de laatste paar jaar 'opeens' anders geworden zijn... Natuurlijk niet! Mijn moeder, die tegen de 70 loopt, zei dat de mensen vroeger respect hadden voor de politie en dat je zulke scheldwoorden als tegenwoordig er echt niet werden gezegd... Het is toch ook te gek voor woorden. Tegenwoordig willen we voor alles de politie de schuld geven en hebben 'zij' het weer gedaan. :roll: Ze zouden van mij wel eens wat harder op mogen treden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:01

nate schreef:
Mijn vriend zegt altijd:
Sommige Politie mensen, zijn mensen die vroeger veel gepest zijn, en als ze politie worden kunnen ze de maatschappij lekker terugpesten.

Mag ik zeggen dat ik dit best een 'bekrompen' gedachte vind van jou vriend? Zegt meer iets over hem dan over wie dan ook, om bij de politie te kunnen werken is over het algemeen iets meer nodig dan een gekrenkt stukje jeugd ;)

Gracy schreef:
Deze GOG's zou ik nooit als 'u' aanspreken..

Hoe herken jij die zo één twee drie?
overigens best interessant stukje over GOG's nooit geweten :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:22

MamboBeach schreef:
phormicola schreef:

Je klinkt alsof je 70 bent! Niet om vervelend te doen maar zou het dan de laatste paar jaar 'opeens' anders geworden zijn... Natuurlijk niet! Mijn moeder, die tegen de 70 loopt, zei dat de mensen vroeger respect hadden voor de politie en dat je zulke scheldwoorden als tegenwoordig er echt niet werden gezegd... Het is toch ook te gek voor woorden. Tegenwoordig willen we voor alles de politie de schuld geven en hebben 'zij' het weer gedaan. :roll: Ze zouden van mij wel eens wat harder op mogen treden!

Ik klink alsof ik 70 ben? Nou goed hoor, maakt mij echt geen ene zier uit. Feit is dat we de laatste jaren de politie in onze nek hebben hijgen. Ook als je niks hebt gedaan voel je je soms net een crimineel. Ik weet dat het mode is om voor extra 'veiligheid' te zijn, maar ik vind het drie keer niks. En dan mag je me van de oude stempel vinden, misschien ben ik dat dan ook wel.

En tja, ik heb ook respect voor de politie, ouderen etc. Maar dan mag ik toch zeker wel een bepaalde vriendelijkheid verwachten? Wat is er gebeurd met 'onschuldig totdat schuld is bewezen'?
Het probleem is dat wanneer de tendens is om steeds harder te gaan optreden, dat er dan al snel geen grens meer aan zit. Voor je het weet mag je bwv spreken geen scheet meer laten zonder een boete te krijgen. En DAT is erg belangrijk.

Net zoals met dat rookverbod, let maar op, er gaan nog meer vrijheden worden weggenomen. Zegt je moeder dat ook? Dat datgene waarvoor is gevochten na de oorlog nu weer wordt afgepakt?

Altijd naar de toekomst kijken, niet alleen het hier en nu. Ik voel me soms ook niet veilig. Nou, jammer dan, ik leef liever met een beetje angst en een hoop vrijheid dan dat ik in een veilig kooitje word gestopt waarin ik niks kan. Leven is nou eenmaal niet veilig. Wordt slim, zou ik zo zeggen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:31

phormicola schreef:
Ik klink alsof ik 70 ben? Nou goed hoor, maakt mij echt geen ene zier uit. Feit is dat we de laatste jaren de politie in onze nek hebben hijgen. Ook als je niks hebt gedaan voel je je soms net een crimineel. Ik weet dat het mode is om voor extra 'veiligheid' te zijn, maar ik vind het drie keer niks. En dan mag je me van de oude stempel vinden, misschien ben ik dat dan ook wel.

En tja, ik heb ook respect voor de politie, ouderen etc. Maar dan mag ik toch zeker wel een bepaalde vriendelijkheid verwachten? Wat is er gebeurd met 'onschuldig totdat schuld is bewezen'?
Het probleem is dat wanneer de tendens is om steeds harder te gaan optreden, dat er dan al snel geen grens meer aan zit. Voor je het weet mag je bwv spreken geen scheet meer laten zonder een boete te krijgen. En DAT is erg belangrijk.

Net zoals met dat rookverbod, let maar op, er gaan nog meer vrijheden worden weggenomen. Zegt je moeder dat ook? Dat datgene waarvoor is gevochten na de oorlog nu weer wordt afgepakt?

Altijd naar de toekomst kijken, niet alleen het hier en nu. Ik voel me soms ook niet veilig. Nou, jammer dan, ik leef liever met een beetje angst en een hoop vrijheid dan dat ik in een veilig kooitje word gestopt waarin ik niks kan. Leven is nou eenmaal niet veilig. Wordt slim, zou ik zo zeggen.

Alles waarvoor gevochten is in de oorlog weer afgepakt? Vind dat je wel erg ver gaat met zulke uitspraken!
En heel eerlijk, ik ben nog nergens in Nederland, buitenland of waar dan ook onredelijk aangesproken door politie, buschauffeur, conducteur of wie dan ook. Tis ook een beetje je eigen instelling en mentaliteit.
En nee, niet alle politie-agenten/agentes, buschauffeurs, conducteurs zijn heilig en er zitten zeker rotte appels tussen, maar vind dat jij wel heel erg generaliseerd.
En liever een beetje bang zijn? Als een keer wat gebeurd wordt vaak als eerste geroepen dat politie niks doet, dat ze liever fietsertjes bekeuren die geen licht op de fiets hebben (rij maar eens een fietser zonder licht aan.......) of dat ze niet ter plaatse komen bij een ruzie omdat ze niet durven (alsof ze zich maar op hun gezicht moeten laten slaan.......) etcetera en als ze iets verschrikkelijks meemaken zoals bijvoorbeeld een kind oprapen wat onder een auto is gekomen, die in hun armen de laatste adem uitblaast, wordt weer gezegd, tja, dat is hun vak (alsof dat is waar je voor kiest)!
En onschuldig totdat schuld is bewezen, dan ben je vaak al opgepakt hoor en gaat justitie verder over je bepalen.

Nogmaals, ik heb nergens last van. Ik voel me nog steeds erg vrij. Ik hou me netjes aan de regels die gewoon in ons land gelden, maar die me nergens in mijn vrijheid belemmeren!

cissie

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:22

U....voor ieder volwassene die ik niet ken!

Politie of nieuwe buurman dat maakt voor mij niks uit.......zo is het mij geleerd en vind ik eerlijk gezegt ook niet meer dan normaal.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:16

Jnien schreef:
, ik ben nog nergens in Nederland, buitenland of waar dan ook onredelijk aangesproken door politie, buschauffeur, conducteur of wie dan ook. Tis ook een beetje je eigen instelling en mentaliteit.

En je opvoeding en je uitstraling. :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:57

slimmerik schreef:
Jnien schreef:
, ik ben nog nergens in Nederland, buitenland of waar dan ook onredelijk aangesproken door politie, buschauffeur, conducteur of wie dan ook. Tis ook een beetje je eigen instelling en mentaliteit.

En je opvoeding en je uitstraling. :j

Niet mee eens.. een agent met een slechte dag kan íedereen onredelijk aanspreken, ongeacht vrouw/man uitstraling of wat dan ook.
Als je zelf beleefd bent uiteraard.
Omgekeerd natuurlijk ook, een vriendelijke agent gaat de mensen er niet uitkiezen denk ik.

slimmerik

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:43

Nee hoor, als jij je naar behoren gedraagt zal het zelden of nooit voorkomen dat een agent de fout in gaat. Enkele bokkers hier hebben regelmatig "problemen" met het gedrag van de politie.

Dan heeft het imo wel degelijk te maken met je eigen uitstraling en opvoeding. Dus je eigen gedrag.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:49

slimmerik schreef:
Nee hoor, als jij je naar behoren gedraagt zal het zelden of nooit voorkomen dat een agent de fout in gaat. Enkele bokkers hier hebben regelmatig "problemen" met het gedrag van de politie.

Dan heeft het imo wel degelijk te maken met je eigen uitstraling en opvoeding. Dus je eigen gedrag.

Dat is onzin, sommige agenten schieten in de verdediging nog vóor ze kijk op de situatie of een persoon hebben. Dat ligt aan de houding die een agent (en een persoon in het algemeen) aanneemt.
Mijn moeder is iemand die heel correct en beleefd is, en die zich liever op de achtergrond houdt. En ook zij heeft al één of ander trutje aan haar been gehad omdat ze even dacht dat ze de wereld kon besturen.
Hoe mijn moeder zich daarna gedraagt, kan anders uitpakken, maar dat doet niet terzake.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:53

Altijd naar de toekomst kijken, niet alleen het hier en nu. Ik voel me soms ook niet veilig. Nou, jammer dan, ik leef liever met een beetje angst en een hoop vrijheid dan dat ik in een veilig kooitje word gestopt waarin ik niks kan. Leven is nou eenmaal niet veilig. Wordt slim, zou ik zo zeggen.[/quote]

ik denk dat ze met die opmerking bedoelt dat je half 20 bent en als je ervan uitgaat dat je ongeveer rond je 18e een keer met de politie te maken krijgt, jij niet kan weten of dat van de laastste jaren is. daarvoor was je nog te jong om je ermee bezig te houden. ;)

en wat heb je meegemaakt dat je onschuldig was tot het tegendeel bewezen is? in de wat kleinere overtredingen die de meeste maken is dat namelijk vrij duidelijk. als je wordt aangehouden is het bewezen dat je licht het niet doet,(staat namelijk uit) :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:53

Ik had het ook over de mensen die herhaaldelijk het aan de stok hebben met de politie. Maak je mij niet wijs dat die steeds de pech hebben dat ze de verkeerde agent treffen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:55

slimmerik schreef:
Ik had het ook over de mensen die herhaaldelijk het aan de stok hebben met de politie. Maak je mij niet wijs dat die steeds de pech hebben dat ze de verkeerde agent treffen.

nee dat is wel duidelijk natuurlijk.
Maar ik wilde aangeven dat jouw stelling niet altijd opgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:37

Phormicola, den haag is nu niet echt een stad zonder problemen. Hoe kan jij je nu afvragen als wonende in den haag wat er met die goddelijke wereld is gebeurd. Ook jij leest toch kranten, ziet wat er om je heen gebeurd? Dat is niet de "schuld" van tramconducteurs en politieagenten.

Sowieso is het niet een beroep dat je even doet als tramconducteur in een van de grote steden. Dank je wel, dát is wat er met de goddelijke wereld is gebeurd.

En leven met een beetje angst? Nou ik niet hoor, misschien komt het ook wel dat in niet in een van de steden woon en hier nog zonder angst wanneer dan ook op straat kan lopen.....

En ik als ex-diender heb ook nog steeds iets van "oeps" politie als ik ze op straat tegen kom. Dan denk ik ook, "oeps, gelukkig mijn gordel om, reed ik niet te hard" en als ik een verkeerscontrole ga krijgen, dan zeg ik ook goedemiddag en zoek ik al meteen even mijn rijbewijs en kentekenpapieren...en geef ik netjes antwoord. Ook ik heb dan een beetje een gevoel van ontzag....raar he? Maar dat is opvoeding, iedereen was voor mij U, of het nu de meester was op school, de winkelbediende die mij vroeg wat ik wilde hebben, de buschauffeur die mijn kaartje wilde en zo gaan we nog even door. Maar een jouwend snotjong dat mij uitschold als ik in uniform liep, dat moest ik maar laten gaan, want optreden kan dan niet....totdat hij zich mogelijk schuldig maakt aan een overtreding, dan pik je dat niet. Dát is wat er met deze goddelijke wereld is gebeurd.
Zo een schreeuwend rotjong die een bejaarde uitschelt, die is nl wel bang, die is bang dat blaffende honden wel bijten en terecht, want respect is er kennelijk nooit geweest voor een zwakkere, oudere of meerdere bij dat joch.