Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jaimyliefje schreef:marrlinde schreef:nee, de hele bijbel na leven is zowiezo onmogelijk, omdat er in die tijd zo ontzettend veel anders was dan tegenwoordig.
dus, waarom wel deze ene regel zo hoog in het vaandel stellen?
Sunrise_ schreef:Ik merk wel bij mijzelf dat ik het moeilijk vind om een grens te vinden tussen discussiëren met elkaar, of je eigen mening moeten verdedigen. Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat er gewoon veel vragen worden gesteld. Ik vind alleen wel dat ze suggestief worden gesteld, omdat er steeds situaties worden genoemd waar wij eventueel een alternatief voor zouden moeten bedenken. Ik moet eerlijk zeggen dat dat het voor mij moeilijk maakt dit als een objectieve discussie te zien.
Jaimyliefje schreef:Sunrise_ schreef:Ik merk wel bij mijzelf dat ik het moeilijk vind om een grens te vinden tussen discussiëren met elkaar, of je eigen mening moeten verdedigen. Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat er gewoon veel vragen worden gesteld. Ik vind alleen wel dat ze suggestief worden gesteld, omdat er steeds situaties worden genoemd waar wij eventueel een alternatief voor zouden moeten bedenken. Ik moet eerlijk zeggen dat dat het voor mij moeilijk maakt dit als een objectieve discussie te zien.
Tsja, ik vind dat de zogenaamde 'meisjes die vroeg het bed induiken' ook hun mening moeten 'verdedigen' als het ware. Maar daar is het ook een discussie voor, lijkt me zo.
Jaimyliefje schreef:En wat nou als je nooit die man vindt die met je wil trouwen, bijvoorbeeld omdat hij niet voor het huwelijk is, maar jullie wel smoorverliefd zijn. Of als je niemand vindt omdat je gewoon niemand tegen komt, maar achteraf terug gekeken was er op je 16e wel een héél leuke jongen waar je je destijds wel heel prettig bij voelde, dus waar wel méér had kunnen gebeuren, maar dat heb je niet gedaan omdat je persé tot na het huwelijk wilde wachten (wat nooit meer zal komen, zie je later in)
Yv_ schreef:Nee, ben ik het niet mee eens Berdien. Ik denk dat het eerder te maken heeft met veel mensen in het topic die wel seks hebben en weinig mensen die ermee wachten. Dan krijg je veel vragen en minder mensen die kunnen antwoorden.
Jaimyliefje schreef:Het feit dat er in de bijbel de vrouw gestenigd moet worden als er overspel gepleegd wordt, en er over de man niets aangegeven wordt, zegt wat mij betreft al genoeg over geweld naar vrouwen, niet waar? Ik heb zelf de bijbel niet gelezen dus trek deze conclusie vanuit iets wat een christen eerder in dit topic al heeft gezegd.
Jaimyliefje schreef:Sunrise_ schreef:Er wordt in het nieuwe testament gezegd dat de vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, maar dat de man haar net zo moet liefhebben en net
zoveel voor haar moet overhebben als Jezus voor de mensen overhad.
" Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief."
Dat vind ik dus eng hè.. Waarom moeten wij 'onderdanig' zijn aan mannen, ik vind dat niet goed. Het maakt dat er verschillen komen tussen man en vrouw. Want wij moeten en onderdanig zijn, en liefhebben. Zij moeten alleen maar liefhebben volgens de bijbel. Je hebt naar mijn idee allebei evenveel inspraak.
Yv_ schreef:Volgens mij leven ze ook niet de hele bijbel na, maar gebruiken ze het meer als richtlijn? Of heb ik het nu fout?
verootjoo schreef:Hier wordt imo niet mee bedoeld dat wij onderdanig zijn. Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar verschillend. De man is het hoofd van zijn vrouw als in: de man verdient de kost voor het gezin, en de vrouw zorgt voor het gezin. Daarbij heeft de man zijn vrouw lief als zichzelf
Jaimyliefje schreef:verootjoo schreef:Hier wordt imo niet mee bedoeld dat wij onderdanig zijn. Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar verschillend. De man is het hoofd van zijn vrouw als in: de man verdient de kost voor het gezin, en de vrouw zorgt voor het gezin. Daarbij heeft de man zijn vrouw lief als zichzelf
Worden de beslissingen dan wel samen gemaakt in het gezin, volgens de bijbel, of..?
Twiggy2008 schreef:Maar even een vraagje voor de christelijke mensen onder ons; is lust wel geoorloofd bij jullie? Of is dat een zonde?
Vraag ik me even af, hoe jullie dat zien dan.....
Uums schreef:Ná het huwelijk? Meen je dat nu? Is het niet veel praktischer om dat tíjdens of voor het huwelijk te doen?
Yv_ schreef:Ik zie inderdaad ook langzamerhand wel een verband komen tussen gelovige mensen en niet-gelovige mensen. Zou er ook een verschil kunnen zitten in stadsmensen en (echte)dorpsmensen?
_Ella_ schreef:marrlinde schreef:Ella, ik ben het helemaal met jou eens
Gelukkig toch nog iemand
superwoman schreef:marrlinde schreef:Ella, ik ben het helemaal met jou eens
wat ik dus ook duidelijk probeerde te maken net, ik vind de liefde belangrijker dan de seks. en naar mijn idee, komt seks voort uit de liefde..
krijg ik een raar beeld bij . Ik hou ook van mijn fam. en van mijn beesten..
Liefde vind ik ook belangrijker dan sex!
Echter heb ik liever geen sex dan slechte sex![]()
Wat goede of slechte sex is, is erg verschillend per persoon, dus imo wel belangrijk om daar niet pas achter te komen na het huwelijk
Sunrise_ schreef:Rooow schreef:Ja en er is al meerdere malen naar voren gekomen, ik heb het ook al gevraagd, maar volgens mij nog geen antwoord gegeven; waarom is het huwelijk dan de gebeurtenis waarna je wel seks zou mogen hebben?
Ik zie het huwelijk als een verbintenis met elkaar, waarbij God je huwelijk zegent. Verder zie ik het huwelijk ook als een bevestiging dat je voor
altijd bij elkaar wilt blijven, voor elkaar wilt zorgen etc. Door deze verbintenis zou ik mijzelf ook lichamelijk aan iemand willen geven.
Sunrise_ schreef:Weetje, ik MOET niet trouwen, het is een keuze die ik zelf maak, wat ik zelf graag zou willen. En ik vind het voor mijzelf gewoon een prettig
idee om het meest intieme wat je met iemand kan delen, omdat met één iemand te doen, met degene die ook de rest van mijn leven meemaakt.
Yv_ schreef:Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik eigenlijk de dingen die hier uit de bijbel worden verwoord een beetje kortzichtig. Met alle respect voor de mensen die erin geloven hoor, dit is niet banketstaaf bedoeld oid!!
Rooow schreef:Net werd er nog gezegd dat je volgens de Bijbel MOET trouwen. Je mag toch niet samenwonen, voordat je getrouwd bent volgens God?
Dat kan je ook door voor het huwelijk seks te hebben met iemand waarvan je voelt dat je verder wil met diegene. Het huwelijk geeft geen garantie voor het voor altijd samen zijn.
Nog iets heel anders, stel je trouwt en je man overlijd na 2 jaar. Stel je bent dan 30 jaar ofso, blijf jij dan je hele leven seksloos/manloos door het leven gaan? Volgens mij ben je dan niet gelukkig. Wil God dat?
Yv_ schreef:Nou, en dát vind ik nou kortzichtig. Wie is de persoon die nou zal moeten weten dat dat nou precies beter is voor een vrouw
Jaimyliefje schreef:Zie, en dàt vind ik dus iets wat je als maagd niet kunt zeggen. De meeste mensen die ik ken vonden hun eerste keer niet de meest speciale, wel de meest pijnlijke..
Sunrise_ schreef:Ik vind het soms zo apart, dat het heel normaal is om meerdere bedpartners te hebben gehad, maar dat het blijkbaar wel even wennen is wanneer mensen aangeven dit met één persoon te delen. Wel interessant trouwens, hoewel ik eerlijk moet zeggen soms bijna het gevoel krijg alsof ik me moet verdedigen.
Jaimyliefje schreef:Het feit dat er in de bijbel de vrouw gestenigd moet worden als er overspel gepleegd wordt, en er over de man niets aangegeven wordt, zegt wat mij betreft al genoeg over geweld naar vrouwen, niet waar? Ik heb zelf de bijbel niet gelezen dus trek deze conclusie vanuit iets wat een christen eerder in dit topic al heeft gezegd.
Rooow schreef:Jullie hebben het telkens over met 1 iemand seks hebben en meerdere bedpartners is normaal, maar zoals het nu wordt uitgelegd mag je ook meerdere bedpartners hebben volgens de bijbel. Bij vreemdgaan mag je scheiden, als de partner overlijdt mag je opnieuw trouwen......
Rooow schreef:En waarom houden jullie vast aan een oud boek met allerlei regeltjes? Zijn die nog wel van deze tijd? En wordt je er gelukkig van om je seksuele gevoelens te onderdrukken, omdat er ooit is geschreven dat dat goed voor je zou zijn? Dat vraag ik me echt af.
Yv_ schreef:Okee, ander voorbeeldje dan, geweld is misschien wel een erg extreem voorbeeld. Okee, stel je voor, je bent al jaren gelukkig met je vriend, maar jullie hebben geen seks. Uiteindelijk is daar de dag van het huwelijk en natuurlijk bijbehorende spelletjes voor in de toekomst. Na een jaar getrouwd te zijn geweest, komt viavia uit dat een van de twee in het verleden is vreemd gegaan. Wat zegt de bijbel daar dan over? Ik maak op uit de verhalen dat je niet mag vreemdgaan (en dus wél seks heeft gehad voor het huwelijk en daarbij nog is 'vreemdgegaan' ook. Al weet ik niet in hoeverre je het in zo'n situatie vreemdgaan kan noemen?, maar ook niet zomaar mag scheiden?
Yv_ schreef:Jaimyliefje schreef:En wat nou als je nooit die man vindt die met je wil trouwen
Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar...
Sunrise_ schreef:Er staat ergens nog een stuk in de Bijbel dat we voor God allemaal gelijk zijn, slaaf, vrije, man, vrouw, arm, rijk etc. Kan het alleen even niet zo snel vinden. Ik denk juist dat man en vrouw niet gelijk zijn, maar wel gelijkWAARDIG. Je leest in de Bijbel ook juist dat de man een hele grote taak heeft. Hij wordt verantwoordelijk gesteld voor zijn vrouw en zijn gezin, er wordt van hem geacht dat hij net zoveel voor zijn vrouw doet/overheeft en van haar houdt zoals Jezus ook heeft gedaan. Nou dat vind ik nogal wat
. Ik denk dat man en vrouw verschillend gemaakt zijn en verschillende talenten hebben, maar dat ze zeker gelijkwaardig zijn.
Jaimyliefje schreef:verootjoo schreef:Hier wordt imo niet mee bedoeld dat wij onderdanig zijn. Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar verschillend. De man is het hoofd van zijn vrouw als in: de man verdient de kost voor het gezin, en de vrouw zorgt voor het gezin. Daarbij heeft de man zijn vrouw lief als zichzelf
Worden de beslissingen dan wel samen gemaakt in het gezin, volgens de bijbel, of..?