Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:19

smeetjoew schreef:
Stephanie; in je eerste post kom je uit als (een van de) vertegenwoordiger(s) van Horsetycoon. Daarmee neem ik nu aan dat je er wel wat over kunt vertellen.

In feite is Horsetycoon als spel an sich fout bezig. Zij wéten wat copyright inhoud (in tegenstelling tot de negenjarige broekpoepers in het spel) en verdienen nota bene geld aan het jatten van andermans foto's. Krommer kan bijna niet....

Kan jij mij dan misschien vertellen, namens HT, hoe jullie kunnen goedpraten dat er andermans foto's worden gestolen en gemanipuleerd zonder toestemming?
De schuld kun je niet geven aan de spelers. Daar ligt het probleem niet. Er is in de opbouw van het spel niet nagedacht over het systeem van plaatjes plaatsen bij paarden. Ja, nagedacht hoe het beheer zo snel mogelijk zijn zakken kon vullen, maar niet over de gevolgen (lees: uit de hand gelopen stelen van foto's).

En als er dan altijd maatregelen zijn genomen vanuit de fotografen, wat nu dus simpelweg door het ontieglijk hoge aantal niet langer bolgewerkt kan worden, waarom wordt daar niet aan gewerkt? Ik vind het uitermate slecht dat fotografen er zoveel moeite voor moeten doen om hun foto van de site af te krijgen, en zelfs dan is er nog geen zekerheid.

Ik begrijp het echt niet hoor. Misschien ben ik blond. :+ Maar het is toch zo KROM als wat dat jullie per klacht een foto verwijderen?

In principe zouden jullie als spel nu 7 kleuren moeten schijten omdat elke (grotere) fotograaf (lees: Femke, Hilda, Slawik, Boiselle, Toffi) jullie per foto kunnen uitmelken (het verbaast me dan ook van jullie dames dat er al niet eerder een factuur richting HT is gegaan?). Of in het extreemste geval, zelfs een rechtszaak aan kunnen gaan.

Ik vind dat jullie als spel erg laconiek omgaan met dit soort dingen die toch behoorlijk serieus zijn. Of zien jullie de ernst er niet van in? Want ik meen me te herinneren dat deze discussie nu al heel lang speelt.

Esmée je slaat de spijker op z'n kop.
Het beheer van HT gaat zo verschrikkelijk laconiek om met dit probleem... Terwijl ze nog geen haar verwijdert zijn van een dikke claim aan hun broek.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:30

Volgens mij ben ik een beetje gemeen tegen die kleine kindjes :') sorry hahahaa

Net weer een koter die 2 foto's van mij had gejat, van Djamal en van Wolder, bijde via
google van bokt af en dan gaat zij doen alsof zij het slachtoffertje is en dat ik mijn mond
moet houden want ik ben gemeen := Zo heb haar een preek gegeven :+
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-09-09 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:30

Dapper hoor, Lifaya.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:32

Shadow0 schreef:
Dapper hoor, Lifaya.

nou idd.. alsof je daar iets mee bereikt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:33

ik heb niet gescholden ofzo hoor :? als jullie dat denken, heb haar gewoon meteen uitgelegt
hoe de wetgeving in elkaar zit en dat foto's jatten schending van auteursrechten is ;) dus niet meteen oordelen graag ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:42

doe het dan ook niet zo 'stoer' voorkomen als het ook niet zo gebeurt is

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:42

zo deed ik het helemaal niet hoor ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:43

Moderatoropmerking:
Mogen we weer terug naar de discussie?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:52

Zojuist horsetycoon nog maar eens gemaild, met de vraag hoe dat zit met mijn foto's.

Vorige mail die ik ooit gestuurd had, is alweer eeuw geleden.
Ben overigens ook niet meer in staat in te loggen, ben mijn password vergeten.. en geloof de gebruikersnaam... ook ...
logisch zou zijn Sjolvir, maar ja, die was al in gebruik, moest toen iets anders verzinnen.. En ik weet het niet meer!!!

(of inlognaam klopt wel, maar password niet, moppper...de mopper..)

Mocht iemand daar fjord tegenkomen met bult op zijn rechter neustrompetje, da's denk ik de mijne....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:57

Sjolvir: Die foto's van je paardje in die Zkür ben ik al eens tegen gekomen :j

En je kunt je wachtwoord gewoon opvragen hoor :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:27

Moet ik alleen even verzinnen wat mijn in log naam was, aangezien Sjolvir bezet was.. oef.. Denkt hard na.. En wacht mail af...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:00

misschien ben ik een vd weinige die het werkelijk niets intresseert of kids nu met mijn paard(Pladykt hoofdzakelijk) zijn foto pronken op een kindersite zoals Horse Tycoon. ;) .
Er zijn 2 jonge dames geweest die mij persoonlijk benaderd hebben of ze wat foto`s mochten gebruiken, en daar heb ik toestemming voor gegeven. En er veel foto`s van mijn paarden geplaatst(ook zonder toestemming) door de loop der tijd heen, ik zie het meer als een complimentje, erg leuk dat die kids zo gecharmeerd zijn van ze. :D
De meeste mensen die fanatiek zijn in dit soort spelletjes hebben zelf geen eigen paard of ponnie, dus laat ze op die manier happy zijn (=mijn mening dan) ;)

Wat betreft de foto`s van de prof. fotograven die zonder toestemming geplaatst worden, zou het misschien geen optie zijn om de foto`s te beveiligen op het internet(heb nl zelf ook wel eens geprobeert een foto op te slaan maar dan verschijnt er een melding dat dat niet kan).

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:05

@ Sherif, neem even de moeit om het hele topic door te lezen alvorens je een idee oppert wat al tig keer is gegeven en waarop ook al tig keer is uitgelegd dat het niet kan!

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:11

sherif schreef:
Wat betreft de foto`s van de prof. fotograven die zonder toestemming geplaatst worden, zou het misschien geen optie zijn om de foto`s te beveiligen op het internet(heb nl zelf ook wel eens geprobeert een foto op te slaan maar dan verschijnt er een melding dat dat niet kan).

Onmogelijk, je kan altijd nog een foto opslagen en lukt het niet dadelijk om op te slagen kan je de broncode gaan bekijken of een printscreen maken..
Je komt hoe dan ook toch aan de foto uiteindelijk.

Ik ben het eens met jullie over het gebruik van foto's. Als je dan toch zo graag een foto wilt gebruiken, dan vind ik nog altijd dat je de auteur kan berichten of het mag en uitleggen waarvoor...
Een nee heb je en een ja kan je krijgen.

Maar je kan ook stockfoto's gebruiken, foto's die je mag gebruiken als je perse foto's wilt gebruiken.

En iemand gaat er misschien met akkoord tot het gebruik van zijn/haar foto's maar de andere 99% gaat daar niet met akkoord gaan vrees ik. En ik kan ze geen ongelijk geven.
Het klinkt raar maar het is stelen eigenlijk. In de winkel neem je ook niets mee zonder te betalen, een foto neem je ook niet mee.. :)

Maar ik vrees dat je dat niet kan bestrijden, enkel als je zoiets tegenkomt, dan kan je even ingrijpen, maar het doen stoppen kan je niet als je even realistisch nadenkt.
Daarom mijn voorstel ook enkele pagina's terug. En als elk online paardenspel daar aan meewerkt en ook de leden ervan op de hoogte stelt => een verwittigd persoon is er twee waard eh!

Vriendelijke groet,
Miss Sira

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:08

*ik heb dus niet de hele discussie gevolgd na mijn laatste bericht in het begin van dit topic*

Maar ik wil graag iets positiefs melden over HT :D

Er stond namelijk een foto van een vriendin van mij (ook bokker) met haar paard op een profiel. (gezien via aanwijzing in dit topic) Ik heb dat aan haar gemeld. Ik weet niet of zij of de fotograaf hier melding van heeft gemaakt bij HT maar er staat nu dit ipv de betreffende foto:

Citaat:
*Admin knip: Foto verwijderd wegens schending auteursrechten*

Dat is toch heel netjes of niet dan.

Edit: ps. Dit alles in een tijdsbestek van misschien 4 dagen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:24

tja zo makkelijk gaat het nou eenmaal ook bij HT
als je een mod een pb stuurt, verwijderd die hem gewoon

snap de hele bombarie niet rond dit gebeuren.. als je niet wilt dat je foto's gejat worden, gooi er dan een watermerk overheen of laat ze beveiligen zodat je ze niet kan kopieren

het is gewoonweg NIET te controleren voor modjes daar of een foto wel of niet gejat is.. en om daar dan een spel op aan te klagen vind ik ronduit kinderachtig.. want waar hebben we het in vredensnaam over.. een kinderspel waar de gemiddelde leeftijd 13 is!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:33

LimaMambo schreef:
snap de hele bombarie niet rond dit gebeuren.. als je niet wilt dat je foto's gejat worden, gooi er dan een watermerk overheen of laat ze beveiligen zodat je ze niet kan kopieren

Dat kan niet. En het is ook niet helemaal terecht vind ik - foto's kopieren is niet toegestaan alleen omdat het 'kan'.

Citaat:
en om daar dan een spel op aan te klagen vind ik ronduit kinderachtig.. want waar hebben we het in vredensnaam over.. een kinderspel waar de gemiddelde leeftijd 13 is!

Want? 13 jarigen hoeven zich niet aan wetten en regels te houden? Ik ben geen voorstander van het hele copyrightsysteem, maar 13-jarigen die de foto's kopieren en vervolgens ook nog boos worden als ze daarop aangesproken worden overtreden toch gewoon de wet, en wat regels van fatsoen erbij. En de paardenspellen die niet ondernemen wat ze wel zouden kunnen (zoals consequenties voor mensen die dit regelmatig doen) werken daar aan mee. Dat vind ik ook niet helemaal netjes.

Ik vind het dan ook erg goed dat Stephanie aangeeft hier wel wat mee te doen en dit weer eens onder de aandacht van het beheer te brengen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:37

nee shadow.. het gaat me erom dat ze HT willen aanklagen terwijl ze zelf ook wel weet dat het onmogelijk is om dat te controleren
en dat terwijl er echt wel wat aan gedaan word als blijkt dat een foto gestolen is

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:44

LimaMambo schreef:
nee shadow.. het gaat me erom dat ze HT willen aanklagen terwijl ze zelf ook wel weet dat het onmogelijk is om dat te controleren
en dat terwijl er echt wel wat aan gedaan word als blijkt dat een foto gestolen is

Het is inderdaad onmogelijk om alles 100% te beveiligen. De enige manier is om de foto's nooit uit handen te geven.

Maar het beheer van de spelen kan veel meer doen: oa registreren wie de foto's uploadt en consequenties verbinden aan het meermalen uploaden van foto's met copyright. Ze zouden in gesprek kunnen gaan met de fotografen om tot een betere oplossing te komen. Ze zouden de upload kunnen modereren (zoals bv ook gedaan wordt met de foto's hier op de wiki, een systeem dat evenmin 100% waterdicht is maar waarvan ik behoorlijk zeker weet dat er veel minder foto's ten onrechte op staan.) Ze kunnen stockfoto's aanbieden (en slechts die toelaten), ze kunnen de mores veranderen waardoor het minder normaal wordt om zomaar foto's van een ander te gebruiken.
Etc.

Al die dingen hebben ze niet gedaan, terwijl dat wel had gekund. En dan kan ik mij ergens wel voorstellen dat er op een gegeven moment vervelende consequenties volgen: het oplossen in goed overleg is helaas blijkbaar niet gelukt.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:46

Oh ik kan het echt niet laten om te posten... Ik zou zo ontzéttend trots zijn als iemand (of meerdere kinderen!) mijn paard zo mooi zou vinden dat ze hem voor een fantasiespel zouden willen gebruiken! Ze doen er niemand mee kwaad en er gebeurd niks met je paard. Ik zou zo trots zijn als ik erachter zou komen!

Voor mensen die beroepsmatig met fotografie bezig zijn vind ik het overigens een héél ander verhaal. Net als Hypofocus zegt, de mensten van HT verdienen geld aan haar foto's terwijl zij niks krijgt.

Maar voor mij persoonlijk hoeft er niks weg, ik zou me alleen maar vereerd voelen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:22

Hmm goed initiatief dit!

Moet eerlijk zijn, ik heb zelf ook wel eens fotos gebruikt die niet van mij waren, maar toen ik me erin verdiepte zeg maar, ben ik ermee gestopt. Op HTC heet ik BijouCharlie, ik heb toestemming gekregen om foto's de mogen gebruiken.
Ik ben gewoon rond gaan vragen, van goh, heb jij foto's die ik zou mogen gebruiken?

Maar ben mijn fotos ook al eens tegengekomen, en ben toen ook aardig boos geworden...

Maarre, op HT geld verdienen? Dat is wel érg ver gezocht. Dit is fictief geld, dat is niet te vergelijken ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:25

Credits kosten echt geld marjoow, je betaald gemiddeld 1 euro écht geld om 1 paardenfoto bij een paardenprofiel te plaatsen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:26

lifaya schreef:
Credits kosten echt geld marjoow, je betaald gemiddeld 1 euro écht geld om 1 paardenfoto bij een paardenprofiel te plaatsen

ligt eraan.. ja kan ook credits kopen van fictief geld

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:28

Maar de credits zijn ALTIJD gekocht met echt geld ;) je kan ze alleen via bellen of smsn of ideal krijgen ;)
je kan ze ook op de "markt" kopen daar met fictief geld, maar die credits zijn dus al betaald met echt geld

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:32

En dus? Credits zijn niet voor jou, maar voor het beheer. Dus kóst het je geld.

Dus ben jíj geld kwijt. Das toch wat anders dan eraan verdienen?

Kijk trouwens niet alleen naar HorseTycoon, maar ook HorseNation of HorseTemptation ;)