13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:35

LimaMambo schreef:
russel schreef:
Hoe zit het met die rijnakenvaarders, dus chipperskinderen, die hebben toch wel les op de boot? Die ouders worden toch ook niet uit de ouderlijke macht gezet omdat ze hun kind niet op kostschool doen? Hoe zit dat??

maar dan is er altijd nog een volwassen iemand bij..
heb trouwens bij een jongen in de klas gezeten waarvann de ouders ook op de binnevaart zaten.. hij zat gewoon op een schipperskinderen-opvang of zoiets :P

Die kinderen zitten op een huppeldepup school. Ik kan ff niet op de naam komen. Dus de ouders varen en zij zitten gewoon op school. Met uitzondering van de schoolvakanties.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:36

Ik heb de afgelopen pagina's nog even vluchtig doorgelezen... Dat wekt bij mij toch niet de indruk dat het echte oprechte betrokkenheid bij het welzijn van het meisje zelf is dat de boventoon voert. En dat is jammer... want ik vind het afkappen van dromen alleen maar 'omdat anderen het ook niet mogen' een magere basis. En ik snap niet waarom er zo vreselijk minachtend en afkeurend gesproken moet worden over een meid die in elk geval overduidelijk lef en doorzettingsvermogen heeft. Of ze het nu wel of niet gaat doen, het plan is in elk geval stoer, toch? IK zou het niet doen maar ik bewonder anderen die zo'n bezieling hebben dat ze het wel willen :j

En anders... als je het er niet mee eens bent mag dat uiteraard ook, maar dan nog snap ik niet waarom dat op zo'n onvriendelijke wijze gebracht moet worden?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:36

xx_Horsiex schreef:
Och, of je nou zetten of duwen zegt? Punt is dat haar ouders niet reel nadenken. Wereld reis maken alleen op een bootje en waarvoor? 15 minutes of fame?

Ehh ouders? Volgens mij wil ze het ZELF toch heel graag hoor :')

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:37

russel schreef:
School is geregeld, lees ik op internet.

http://www.wereldschool.nl/

oke dan nog.. hoe wil ze dat emotioneel gaan doen
in die 2 jaar op zee zit ze volledig in de pubertijd.. een tijd waar je mensen bij nodig hebt

CCindy

LimaMambo schreef:
maar wie voorspeld dan dat het weer rustig is.. en ze moet ook nog kunnen slapen tussendoor..
plus ze heeft niet iemand waar ze op terug kan vallen..

Daar kiest ze zelf voor. Nederlandse regeerders moeten eens in de gaten krijgen dat mensen zelf ook dingen kunnen beslissen, en ze dat dan ook laten doen. Het is nog maar een kind, oké, maar toch.
Laatst bijgewerkt door CCindy op 25-08-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

CCindy schreef:
xx_Horsiex schreef:
Och, of je nou zetten of duwen zegt? Punt is dat haar ouders niet reel nadenken. Wereld reis maken alleen op een bootje en waarvoor? 15 minutes of fame?

Ehh ouders? Volgens mij wil ze het ZELF toch heel graag hoor :')

Ja haha ik ben niet achterlijk, maar het meisje is 13! wat betekent dat zij niet in staat is om zo'n beslissing te maken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:38

nickyu schreef:
dejavu schreef:
Uhm?? Fleurtje? De gemiddelde 13-jarige zit 40 weken per jaar van half 9 tot 3 met 30 soortgenoten in een klaslokaal, veel kids sporten of hebben een hobby waar ook vaak contact is met andere kinderen en leven thuis nog altijd samen met het gezin.

en veel van die kinderen sporten niet in een club
en hebben geen hobby waar contact is met anderen
en hebben in de klas niet meer dan noodzakelijk contact met andere kids
en leven met de sleutel bij een werkende ouder ..

hoe moeilijk is het om te bedenken dat niet iedereen in het vakje gemiddeld past ?

kan me voorstellen dat voor veel mensen de gedachte aan weken alleen beangstigend is
maar voor vele is het ook een droom

een droom die ze nu kan waarmaken

Nee, maar die kinderen hebben wel sowieso meer contact met andere mensen en leeftijdsgenoten, en ondanks dat sommigen het bij het noodzakelijke houden is het contact (interactie kan ook non-verbaal, zeer belangrijk, en via haar communicatiemogelijkheden op de boot is dat niet mogelijk) en in ieder geval de mogelijkheid heel belangrijk voor de ontwikkeling. Daarom is samenwerken ook zo belangrijk, dat komt omdat ze daar nu eenmaal ontzettend veel van leren. Daarbij vind ik de voorbeelden die jij aanhaalt behoorlijk buiten de context van dit verhaal vallen.

En nee, ik ben heus niet iemand die vindt dat iedereen in hetzelfde hokje gepropt moet worden. Wel vind ik dat het de taak is van een maatschappij om jongeren te beschermen en te begeleiden in een proces bij het ouder worden. Hierbij horen de sociale aspecten en een acceptabele vorm van onderwijs. De manier waarop zij de Wereldschool wil handhaven, past niet in de continuïteit van het leerproces van die vorm van onderwijs.

Ik zie niet in waarom er niet gewoon gewacht wordt met de hele wereldreis. :) Voor sommige dingen moet je nu eenmaal wachten tot je wat ouder bent, en dat vind ik in dit geval ook.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:38

CCindy schreef:
LimaMambo schreef:
maar wie voorspeld dan dat het weer rustig is.. en ze moet ook nog kunnen slapen tussendoor..
plus ze heeft niet iemand waar ze op terug kan vallen..

Daar kiest ze toch echt zelf voor.

en een 13 jarige kan al voorzich zelf kiezen wat het beste is..??

ik vind van niet.. het is nog een kind

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:39

echt he.............. ik zou het de mijne ook zo laten doen........

bijzonder goed voor je ontwikkeling...... zo een kind leert meer in die twee jaar dan ze ooit in 10 jaar op school kan leren.

echt petje af voor die ouders dat ze zich hier zo voor inzetten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:40

KiWiKo schreef:

bijzonder goed voor je ontwikkeling...... zo een kind leert meer in die twee jaar dan ze ooit in 10 jaar op school kan leren.

Ja als ze het die 2 jaar haalt....

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:41

natuurlijk is het heel dapper van dit meisje, ik zou het nieteens durven en denk ik dat het echt een ervaring voor haar zal zijn.
Maar ik denk gezien de leeftijd waar ze in zit en de daarbij behorende soc. em. ontwikkelingstaken/ scholing die ze moet doorlopen, ze beter kan wachten tot ze 18 is.
Ik schat ook in dat ze geen toestemming zal krijgen om te gaan van de beoordelende instanties. En dat zal niets te maken hebben met hoe leuk, gedreven en slim dit meisje is, maar alles met wat ik hiervoor heb gezegd.

13 is gewoon nog écht heel jong, zoals mijn moeder altijd zei: 'dat doe je maar als je groot bent!' :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:42

xx_Horsiex schreef:
KiWiKo schreef:

Ja als ze het die 2 jaar haalt....

waarom zou ze die 2 jaar niet halen :D :D tis niet dat ze geheel op zichzelf aangewezen is hoor :) strak radio contact, vaak een meevarende boot, in de havens staan ook wachtcommite's haar op te wachten........ ik snap het probleem niet, ze gaat niet in haar eentje, in haar eentje de wereld rond......... ze gaat met een grote groep solozeilers.........

ik zie werkelijk waar het probleem niet

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:42

Shadow0 schreef:
Ik heb de afgelopen pagina's nog even vluchtig doorgelezen... Dat wekt bij mij toch niet de indruk dat het echte oprechte betrokkenheid bij het welzijn van het meisje zelf is dat de boventoon voert. En dat is jammer... want ik vind het afkappen van dromen alleen maar 'omdat anderen het ook niet mogen' een magere basis. En ik snap niet waarom er zo vreselijk minachtend en afkeurend gesproken moet worden over een meid die in elk geval overduidelijk lef en doorzettingsvermogen heeft. Of ze het nu wel of niet gaat doen, het plan is in elk geval stoer, toch? IK zou het niet doen maar ik bewonder anderen die zo'n bezieling hebben dat ze het wel willen :j

En anders... als je het er niet mee eens bent mag dat uiteraard ook, maar dan nog snap ik niet waarom dat op zo'n onvriendelijke wijze gebracht moet worden?

Ach, zo gaat het gewoon in discussies. Het blijft gewoon een 13 jarige snotneus die haar zeildroom maar even in de koelkast moet zetten om die als ze haar diploma heeft gehaald te verwezenlijken. Als zij dit mag kan je half Nederland wel toestemming geven om school via internet te doen zodat er dromen verwezenlijkt kunnen worden. Want dromen zijn er genoeg maar gelukkig ook verstandige ouders die een 13 jarige de dingen laat doen die ze zou moeten doen op die leeftijd om zich te ontplooien. Anders dan meneer en mevrouw Dekker.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:44

het gaat haar niet eens om het zeilen zelf.. want ze kan haar hele leven nog die wereldreis doen.. maar het gaat haar gewoon om dat record.. dus aandacht

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:44

Yinnar schreef:
Ach, zo gaat het gewoon in discussies.

Waarom?

Citaat:
Het blijft gewoon een 13 jarige snotneus

En waarom dit? Waarom zo onaardig?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:47

LimaMambo schreef:
het gaat haar niet eens om het zeilen zelf.. want ze kan haar hele leven nog die wereldreis doen.. maar het gaat haar gewoon om dat record.. dus aandacht

Dat is ook de kern van het hele gedoe. Vreselijk dat ouders hieraan meewerken. Stel je toch eens voor dat ze uit de ouderlijke macht worden ontzet. Dan zullen ze zoch afvragen of dit het allemaal wel waard is geweest. Een paar jaartjes wachten en ze had de rest van haar leven in dat bootje op de oceaan kunnen dobberen.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:48

Heb de pagina's snel doorgelezen maar wilde toch even mijn mening met jullie delen.
Die ouders sporen echt van geen kant. Ze start net met de pubertijd. Ze moet vrienden leren maken, leren, ontwikkelen. Waarom in godsnaam een wereldreis opeen boot om alleen maar een record te halen? Als je achttien bent herinner je waarschijnlijk de heft al niet meer. Lekker zonde van het kind..

En het lijkt mij enorm gevaarlijk...moet ze eerst iets overkomen voordat die ouders inzien dat het te belachelijk is voor woorden.

Ik zou het desondanks wel heel knap vinden als het d'r toch lukt want ze zal best heel erg goed kunnen zeilen (petje af!) maar ik heb eerder medelijden met dit kind. Kom je terug van je "reisje" en wat heb je dan?? Niks, helemaal niks..

maar dit is alleen hoe ik erover denk!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:49

ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

ik zou het als moeder maar eng vinden, maar goed, als paps en mams er vlak achteraan varen...
het is natuurlijk ook wel supergaaf als ze haar droom kan waarmaken. Ik hoop dat het haar lukt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:49

Shadow0 schreef:
Yinnar schreef:
Ach, zo gaat het gewoon in discussies.

Waarom?

Citaat:
Het blijft gewoon een 13 jarige snotneus

En waarom dit? Waarom zo onaardig?

Is snotneus onaardig? Het is toch zo..een 13 jarige snotneus. Ik zeg toch niet dat het een k*twijf is. Dat is pas onaardig.

Discussie kunnen zo verlopen omdat er zoveel meningen zijn als mensen. Vandaar dat het ook een discussie heet.

CCindy

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:50

Het is neerbuigend, ja.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:51

Ja als ze het die 2 jaar haalt....[/quote]
waarom zou ze die 2 jaar niet halen :D :D tis niet dat ze geheel op zichzelf aangewezen is hoor :) strak radio contact, vaak een meevarende boot, in de havens staan ook wachtcommite's haar op te wachten........ ik snap het probleem niet, ze gaat niet in haar eentje, in haar eentje de wereld rond......... ze gaat met een grote groep solozeilers.........

ik zie werkelijk waar het probleem niet[/quote]

Ze is 13!! Kom op. Dan hoor je nog te 'spelen' met je vriendjes en vriendinnetjes. Dan hoor je te ontdekken wie je nou eigenlijk bent. Gaat lekker op een boot midden in de oceaan. Vreselijk die ouders. Typisch van die gevallen die zelf in de spotlights willen staan.

En als er overal boten om haar heen varen noem ik het geen soloreis en slaat dat record ook nergens op.

edit: spelfoutje
Laatst bijgewerkt door Serafina80 op 25-08-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:51

Yinnar schreef:
Is snotneus onaardig? Het is toch zo..een 13 jarige snotneus. Ik zeg toch niet dat het een k*twijf is. Dat is pas onaardig.

Ok, dan houden we het op een verschil van normen. Ik vind snotneus inderdaad onaardig en wat minachtend overkomen. Dat er nog onaardigere bewoordingen te verzinnen zijn, doet daar niets aan af.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:52

Serafina80 schreef:
Waarom in godsnaam een wereldreis opeen boot om alleen maar een record te halen? Als je achttien bent herinner je waarschijnlijk de heft al niet meer. Lekker zonde van het kind..
Kom je terug van je "reisje" en wat heb je dan?? Niks, helemaal niks..!

Alleen maar een record? ReisJE? Een wereldreis van 2 jaar op zo'n jonge leeftijd vergeet ze haar leven lang niet meer. Daarom zal ze ook zeker spijt krijgen als ze niet gaat.
Lijkt mij ;)
Laatst bijgewerkt door CCindy op 25-08-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:52

CCindy schreef:
Het is neerbuigend, ja.

In jouw beleving dan. Hier is het een hele normale bewoording voor een jong kind. Dus snotneus is niet neerbuigend..dat is jouw interpretatie. Je kan er niet onderuit dat ze dat is. Als ik dat nou over een ouder iemand zou zeggen dan zou het pas denigrerend overkomen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:54

CCindy schreef:
Serafina80 schreef:
Waarom in godsnaam een wereldreis opeen boot om alleen maar een record te halen? Als je achttien bent herinner je waarschijnlijk de heft al niet meer. Lekker zonde van het kind..
Kom je terug van je "reisje" en wat heb je dan?? Niks, helemaal niks..!

Alleen maar een record? ReisJE? Een wereldreis van 2 jaar op zo'n jonge leeftijd vergeet ze haar leven lang niet meer. Daarom zal ze ook zeker spijt krijgen als ze niet gaat.
Lijkt mij ;)

Die vergeet ze ook niet als ze 18 is.