Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:04

Blue_Eyes schreef:
Twiggy2008 schreef:
EO is niet katholiek, volgens mij, dat is de KRO.

EO is evangelisch, KRO is katholiek, NCRV is protestants.

Wat houdt dat in? Hebben zij geen richting? Een katholiek zou niet protestants willen denken en om gekeerd ook zeker niet, hoe gaan zij dan het met gedachtengoed om?

NCRV dat wist ik niet.

HC snap even de link niet met TT Assen, dus eigenlijk zou het op zondag gegeven moeten worden??

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:53

CCCCorine schreef:
Anoeska schreef:
Ik ben wel voor een duidelijke scheiding van kerk en staat, maar dat heeft niets te maken met de invloed van goedsdiensten op politiek gedachtengoed.

Zolang godsdienst invloed heeft op politiek gedachtengoed is er absoluut geen sprake van een duidelijke scheiding van kerk en staat ;).

Dan weet jij niet wat de scheiding van kerk en staat inhoudt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:55

CCCCorine schreef:
Zolang godsdienst invloed heeft op politiek gedachtengoed is er absoluut geen sprake van een duidelijke scheiding van kerk en staat ;).

Dan heb je duidelijk geen idee wat scheiding van kerk en staat betekent. Heeft namelijk niet met het gedachtengoed te maken, maar met scheiding van bestuur de kerk en het land.

Edit: zie blue eyes net hetzelfde heeft gezegd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:57

russel schreef:
Blue_Eyes schreef:
EO is evangelisch, KRO is katholiek, NCRV is protestants.

Wat houdt dat in? Hebben zij geen richting? Een katholiek zou niet protestants willen denken en om gekeerd ook zeker niet, hoe gaan zij dan het met gedachtengoed om?

NCRV dat wist ik niet.

HC snap even de link niet met TT Assen, dus eigenlijk zou het op zondag gegeven moeten worden??

EO bedoel je? Evangelisch is weer een andere richting. Deze is gericht op de evangelien, dus alles wat bekend is over het leven van Jezus en zijn gedachtengang. Ze zijn vaak wat strikter en wat fanatieker dan (Rooms-)katholieken en protestanten en omdat ze niet katholiek zijn, worden ze vaak onder protestant geschoven. Dat is echter een misvatting - de evangelische kerken bestaan al vele malen langer, zelfs langer dan de katholieke kerk.
Op moment is het overigens steeds meer oecumenisch allemaal - dat wil zeggen dat RK, protestants en evangelisch steeds meer samenwerken en samen dingen doen. De scheidslijn wordt dunner en dat is denk ik alleen maar goed!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:57

Anoeska schreef:
CCCCorine schreef:

Dan heb je duidelijk geen idee wat scheiding van kerk en staat betekent. Heeft namelijk niet met het gedachtengoed te maken, maar met scheiding van bestuur de kerk en het land.

Edit: zie blue eyes net hetzelfde heeft gezegd.

En Shadow ook al, zag ik net :j ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:02

Nou ja, dan is het nu in ieder geval duidelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:05

O jee BE, je verteld mij nu iets wat ik dus niet weet, kan je wat meer vertellen? Vind ik interessant. Arie, onze mooie Arie, is dus een evangelist? Dat is dus een aparte kerk begrijp ik nu dus. Waarin onderscheiden zij zich van bv de Protestanten die zijn vrijgemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:35

Blue_Eyes schreef:
EO bedoel je? Evangelisch is weer een andere richting. Deze is gericht op de evangelien, dus alles wat bekend is over het leven van Jezus en zijn gedachtengang. Ze zijn vaak wat strikter en wat fanatieker dan (Rooms-)katholieken en protestanten en omdat ze niet katholiek zijn, worden ze vaak onder protestant geschoven. Dat is echter een misvatting - de evangelische kerken bestaan al vele malen langer, zelfs langer dan de katholieke kerk.
Op moment is het overigens steeds meer oecumenisch allemaal - dat wil zeggen dat RK, protestants en evangelisch steeds meer samenwerken en samen dingen doen. De scheidslijn wordt dunner en dat is denk ik alleen maar goed!

strikter?? hoe bedoel je dat?
Valt juist heel erg mee..

Als we door de Islam wetten gaan laten bepalen, mogen we zometeen niet meer in rokjes over straat en staat NL vol met moskeeen.....Zover zal het vast niet komen maar alleen het idee a.l..... :x

Jessix

Re: Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:42

Ik vind het allemaal best. We leven tenslotte in een vrij land en ik neem aan dat de CDA en Christen Unie ook voor een christelijk beleid staan.. Zolang ieder in Nederland nog altijd vrij is om te kiezen bij welke groep hij/zij zich aan wil sluiten mag je wat mij betreft elk gewenst clubje vormen.

Persoonlijk geloof ik net zo min in god als in ala, dus het is mij echt om het even..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:19

Shadow0 schreef:
In Assen zijn er beslist meer hervormden/gereformeerden dan katholieken. Dit zijn dingen die op gemeenteniveau geregeld worden, je moet dus ook kijken naar de populatie van de gemeente - lijkt me. Of vind jij van niet?

Het betreft evenement van internationaal belang, zodanig nationaal belang dat voor dit éne evenement het belang VER boven dat van een gemeenteraad gaat.
Toch weegt dit locale christelijke standpunt zo zwaar dat het hele circus het wereldwijde schema om moet gooien.
Dat geeft een invloed achter de schermen aan die tot op landelijk niveau reikt. Een onevenwichtige invloed, want anders was de TT op zondag.
Dat is wat ik vind.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:31

Huertecilla schreef:
Het betreft evenement van internationaal belang, zodanig nationaal belang dat voor dit éne evenement het belang VER boven dat van een gemeenteraad gaat.

Dat mag je vinden, maar wij hebben dit in Nederland geschaard onder de bevoegdheid van de gemeente. En die gemeente beslist op eigen gronden wat ze willen. Dat toont volstrekt niet aan dat de protestant-christelijke gemeenschap buitensporig veel invloed heeft in het land, het toont vooral aan dat de lokale politiek veel invloed heeft ten opzichte van de nationale.

Citaat:
Toch weegt dit locale christelijke standpunt zo zwaar dat het hele circus het wereldwijde schema om moet gooien.

Blijkbaar, maar het kernwoord hier is 'lokaal' - het doet er geen moer toe of het een christelijk standpunt is of niet. Elk ander standpunt dat op die ene plek veel aanhang vindt, had dezelfde invloed gehad. Jij bent het blijkbaar niet eens met die macht aan de lokale politiek, en dat mag natuurlijk, maar dat heeft niets met religie te maken en alles met de bestuurlijke indeling.

Citaat:
Dat geeft een invloed achter de schermen aan die tot op landelijk niveau reikt.

Dat is een volstrekt uit de lucht gegrepen conclusie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:14

bobolien schreef:
volgens mij krijgt de islam veel te veel
de overhand in ons land en het meeste
wat je ze hier ziet doen is hun handje
ophouden voor de uitkering en werken ho
maar degene die wel werken weten niet
wat doorwerken

Hoewel ik tegen een moslimpartij ben, wil ik graag even kwijt dat ik het met deze quote helemaal niet eens ben. Natuurlijk geld dit voor een aantal moslims, maar dit geld net zo goed voor een aantal nederlanders. Zoiets kun je niet generaliseren. Ik woon zelf in een multiculti flat en spreek regelmatig met moslim buurtbewoners. Als ik het in mijn buurt zo bekijk werken procentueel ongeveer net zoveel moslims als niet moslims. Zo ken ik meerdere oudere moslimvrouwen die nauwelijks opgeleid zijn en nog veel moeite hebben met nederlands, die in een fabriek werken. Ook ken ik een aantal turkse ondernemers die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat aan het werk zijn omdat ze hun eigen gezin moeten onderhouden, maar ook de achterbleven familie in Turkije van een inkomen voorzien. Ik vind het dan ook een belediging voor deze hardwerkende mensen, dat alle moslims in jouw bericht over 1 kam gescheerd worden als een soort nietsnutten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:24

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:
In Assen zijn er beslist meer hervormden/gereformeerden dan katholieken. Dit zijn dingen die op gemeenteniveau geregeld worden, je moet dus ook kijken naar de populatie van de gemeente - lijkt me. Of vind jij van niet?

Dat geeft een invloed achter de schermen aan die tot op landelijk niveau reikt. Een onevenwichtige invloed, want anders was de TT op zondag.
Dat is wat ik vind.

hc

1 dagje opschuiven vind ik nou niet echt het hele schema omgooien :+ Beetje dramatisch

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:13

Lyonesse schreef:
1 dagje opschuiven vind ik nou niet echt het hele schema omgooien :+ Beetje dramatisch

Dorna wel en alleen het simpele feit dat Assen nog steeds een klassieker wordt gevonden heeft voorkomen dat ze niet vervangen zijn door een race in India of Rusland.

Komt bij dat het een enórm verschil in kijkcijfers is. Scheelt hier in Spanje de helft. Het zijn wereldwijd tientallen miljoenen kijkers minder. Vinden sponsoren niet echt leuk.
TV-zenders ook niet, want bij uitzending op zondag hebben ze fors meer reclame-inkomsten dan op zaterdag.

Al met al een helder voorbeeld van de onevenredig grote invloed van een kleine christelijke groep in NL.

hc

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:23

Misschien dat ik het daarom anders zie, je bent fan de sport of je bent het niet. Het gaat om hun prestaties en om hun kampioenschap, niet om wat wij tv plakkers wel of niet zien. Als het kampioenschap je interesseert, dan kijk je ook wel op zaterdag ipv zondag.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:08

russel schreef:
O jee BE, je verteld mij nu iets wat ik dus niet weet, kan je wat meer vertellen? Vind ik interessant. Arie, onze mooie Arie, is dus een evangelist? Dat is dus een aparte kerk begrijp ik nu dus. Waarin onderscheiden zij zich van bv de Protestanten die zijn vrijgemaakt?

Even bij het begin beginnen, want je haalt heel veel dingen door elkaar nu ;)

Jezus leefde dus van ca. 7 voor tot ca. 26 na Christus. Logisch ;) Rekenfoutje van een of andere monnik ooit ;)
In de tijd direct na zijn dood, opstanding en hemelvaart ontstond er een groep mensen die hem volgde. Die gingen de wereld over reizen om mensen over Jezus te vertellen, dat heet evangeliseren. Een paar honderd jaar later waren er mensen die dat probeerden te reguleren - die stichtten de Rooms-Katholieke Kerk met als hoofd de Paus (die zou de plaatsvervanger zijn van Petrus, een van Jezus' discipelen). Een aantal christenen deed daar echter niet aan mee en ging zijn eigen gang, die dicht bij het leven van Jezus bleef - en dat was de evangelische kerk. De Rooms-Katholieke kerk is verder gaan groeien en heeft veel dingen gedaan waar heel veel mensen niet achter konden staan. In 1517 was er toen een Duitse monnik (Maarten Luther) die de dingen die hij niet zag zitten, opschreef en op een Duitse kerkdeur spijkerde: de reformatie was geboren.

Toen had men dus:
* De Rooms-Katholieke kerk, van opbouw nog precies hetzelfde als 1500 jaar geleden en ook qua ideeen vaak nauwelijks gemoderniseerd;

* De evangelische kerk, wereldwijd heel wat leden (verdeeld over evangelisch, baptist, pinkstergemeente en combinaties daarvan), sterk geinspireerd op het nieuwe testament (dat deel van de bijbel van net voor Jezus' geboorte tot zeg maar 100 jaar erna), vaak een beetje 'black gospel'-achtig (de diensten zijn los van indeling met veel ruimte voor eigen inbreng), charismatisch, met de neiging om heel veel naar buiten te treden en zoveel mogelijk mensen te vertellen over Jezus. Dit zijn echter evangelischen en geen evangelisten; evangelisten zijn mensen die betaald worden om mensen over Jezus te vertellen. Een soort zendelingen, zeg maar. Arie is van oorsprong niet evangelisch, maar werkt nu wel voor de evangelische omroep. Dat kan. Er zijn wel meer protestanten bij die club.

* De protestantse kerk - bestaande uit tientallen subgroepen. Gereformeerd, hervormd, reformatorisch en dat met allerlei voorvoegsels en achtervoegsels (zoals wat jij aanhaalde: vrijgemaakt-gereformeerd). Een kerk'soort' met meer rituelen en vaste gewoontes in de dienst dan de evangelische kerk, vaak nog met een orgel en er wordt gezongen uit het liedboek, dus liederen die soms al enige eeuwen gezongen worden.
Wordt door veel mensen gezien als streng en strikt, mede door de opbouw van veel dingen, maar is in het dagelijks leven vaak losser dan de evangelische kerk, waarvan de groepsdruk om dingen te doen zoals het in de bijbel staat, vaak hoog is. Dat zeg ik uit eigen ervaring, want ik ben lid geweest van alledrie de 'hoofdgroepen', zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:45

He bedankt, dat wist ik dus niet.

Hoe plaatsen we de Jehova's in dit plaatje? Ik woon in de biblebelt en ik wilde eens weten hoe het verschil nu zit tussen RK en prostestant, maar jij verteld eigenlijk best nog meer. Zo heb ik dus een protestantse collega gehad en zij droeg elke dag een broek, maar hier waar ik woon, de biblebelt, dragen alle vrouwen en meisjes een rok, sommigen dan weer tot aan de enkels met grijs knotje en brilletje, anderen dan weer wel leuk maar net over de knie in alle kleuren, de lange rokken altijd grijs, bruin of zwart. Hoe zit dat verschil in opvatting?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:52

De mensen die jij noemt zijn waarschijnlijk voor een groot deel streng gereformeerd. Met de nadruk op streng (dat op de Biblebelt meer voorkomt dan elders in het land) - want hoewel ik ook tot een (Nederlands-)gereformeerde kerk behoor, zit ik hier nu in mijn korte broek en heb ik alleen een rok aan als ik daar zelf zin in heb. Zelfs mijn schoonmoeder (die door velen uit de streek waar ik vandaan kom toch al als 'streng' zou worden betiteld) loopt meestal in een broek en gaat daarin zelfs naar de kerk.
Overigens woont ook zij op de biblebelt (ik dus niet) en mijn zwagers en schoonzussen ook. Geen van alleen lopen ze altijd in een rok of met een knotje - het verschilt dus nogal qua strengheid. Heel kort door de bocht genomen zijn Gereformeerde Gemeenten (GerGem, kort), Christelijke Gereformeerden en Vrijgemaakt Gereformeerden strenger dan Nederlands Gereformeerden en bijvoorbeeld de PKN (fusie van verschillende hervormde en reformatorische kerken), maar ook dat verschilt weer erg per plaats.

Jehovah's Getuigen zijn een verhaal apart. Door sommige christenen worden zij niet eens tot de christenen gerekend, omdat ze op een aantal nogal fundamentele punten in hun leer afwijken van de 'gemiddelde' christelijke leer. Ik zou moeten opzoeken wat dat precies is.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 01:13

Citaat:
Jezus leefde dus van ca. 7 voor tot ca. 26 na Christus. Logisch

huh.. dit snap ik niet helemaal.. :+
jezus is toch dood gegaan (of geboren) in het letterlijke jaar 0?
ik heb er geen verstand van hoor.. maar dacht dat hij op het jaar 0 geboren was of dood was gegaan..

volgens mij kom ik nu echt over als een domme koe haha }:0

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 01:25

LimaMambo schreef:
Citaat:
Jezus leefde dus van ca. 7 voor tot ca. 26 na Christus. Logisch

huh.. dit snap ik niet helemaal.. :+
jezus is toch dood gegaan (of geboren) in het letterlijke jaar 0?
ik heb er geen verstand van hoor.. maar dacht dat hij op het jaar 0 geboren was of dood was gegaan..

volgens mij kom ik nu echt over als een domme koe haha }:0

Ze zijn niet meteen bij zijn geboorte gaan tellen vanaf 0, want het christendom bestond toen nog niet en voor de meeste mensen leek zo'n hummeltje in een hooiruif ook nog niet echt van wereldbelang.
In die tijd zal er in die streken (Palestina)vooral gebruik zijn gemaakt van ofwel de Joodse, ofwel de Romeinse jaartelling, die beide al een tijdje liepen.

Pas veel later, toen de aanhangers/volgelingen van Jezus zich hadden afgesplitst van de overige Joodse stromingen en aan invloed hadden gewonnen, is iemand op het idee gekomen om een eigen jaartelling te hanteren, beginnend bij de geboorte van hun profeet.
Dit 'omnummeren' is dus achteraf met terugwerkende kracht gedaan, en het zou best kunnen dat daarbij wat rekenfouten gemaakt zijn, waardoor het toen aangewezen jaar '0' niet precies samenvalt met de werkelijke geboorte van Jezus.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 01:40

aaah oke :D ik snap het :D
weer wat geleerd zo midden in de nacht :D thx :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:42

Huertecilla schreef:
Al met al een helder voorbeeld van de onevenredig grote invloed van een kleine christelijke groep in NL.

Zoals gezegd: dit is niet de juiste conclusie. Het is de (onevenredig grote?) invloed van de lokale politiek die dit bepaalt.
(Of dat onevenredig groot is, is trouwens maar de vraag. Je zou je ook af kunnen vragen waarom een Nederlandse gemeente zich moet aanpassen aan een stel Spanjaarden die het niet op zaterdag wil zien.)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:47

Nog 1 kleine toevoeging: Als de tv maatschappijen en sponsoren het zo erg vinden dat er 10tallen miljoenen mensen minder kijken, zenden ze het toch gewoon op zondag nog eens uit? :Y) Dat doen ze ook als de motogp races zo belachelijk vroeg of midden in de nacht uitgezonden worden :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:51

Als er in Nederland een partij als de PVV mag zijn, en christelijke partijen verder ook helemaal geaccepteerd worden, zie ik écht het probleem niet met een moslimpartij. Die mensen zijn gewoon Nederlands, in het bezit van een paspoort en ''zij'' wonen net zo goed in dit land als ''wij''. Dat zo'n partij als streven ''een samenleving volgens de islamitische waarden en normen'' wil, zie ik ook niet als een probleem - de ChristenUnie wil een samenleving volgens christelijke waarden en normen en ook dáár zitten veel mensen niet op te wachten. En weet je wat het leuke is? Het loopt dus ook zo'n vaart niet, juist omdát heel veel mensen er niet op zitten te wachten.

Dat moslims fundamentalistischer zouden zijn dan christenen, is ook maar een kwestie van hoe je er tegenaan kijkt. Daarnaast zou ik tegen de mensen die daar bang voor zijn willen zeggen: wees blij dat ze een partij oprichten en aan democratische verkiezingen meedoen! Geef ze een eerlijke kans. Het democratische stelsel is erop ingericht dat het vrijwel onmogelijk is dat één partij de macht krijgt, en dat zal deze partij evenmin gaan lukken als een PvdA of VVD. Er zal altijd sprake zijn van meerdere partijen die samen de regering vormen, en meerdere partijen in de oppositie. De schoonheid van de democratie, die ontworpen is om iedere burger een stem te laten hebben en om het risico op ''tirannie'' zo ver mogelijk te minimaliseren.

Ik zeg niet dat ik op ze zal stemmen, of dat ik vóór een samenleving volgens islamitische waarden en normen ben: maar ik zal altijd vóór een land zijn waarin élke politieke partij een eerlijke kans krijgt. Dat betekent dat de PvdD een kans mag krijgen, de PVV een kans mag krijgen, en dus ook een islamitische partij. Ook al zit ik er persoonlijk misschien niet op te wachten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:56

Persoonlijk zou ik zelfs willen, dat het marokkaanse tuig (even voor de duidelijkheid: ik bedoel hier alleen de groep raddraaiers, niet de hele marokkaanse bevolkingsgroep) zich eens wat meer van de islamitische normen en waarden aantrok...