Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EeCee

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:24

@Fransje23: Oh, ok. Omdat je mij quote dacht ik dat ik misschien de indruk wekte mij te irriteren... Heerlijk het geschreven woord Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:59

nelis schreef:
pel:

ik werd er op gewezen dat er uitlatingen werden gedaan in het ghvj topic,

mens is vrij om daar even op te reageren neem ik aan?

was dus niet op jouw bedoeld.

ik denk dat het juist kinderachtig is van degene die uitingen doet daar over iemand die ze helemaal niet kent en ook haar misschien andere mening niet respecteert.

*wijst naar zichzelf* Ik was het! Ik was het, ik ben ontploft! Rolleyes

Ik kan jouw onderschrift wel overnemen.... blijkbaar word ik gevolgd. Spannend! Nagelbijten / Gniffelen Wie zegt dat het over jou ging in wat ik zei? Ik heb gezegd dat sommige mensen EGO zijn, en daar blijf ik absoluut bij, maar jouw naam is nergens genoemd. Ik ben ècht geschrokken van het egoisme in dit topic en kan me daar héél boos om maken. Stoom uit je oren

Verder: kinderachtig om dat hier zo even neer te gooien. Heeft niks met de discussie van doen.

Overigens, nou weer on topic: ik heb ook niks gedoneerd aan Serious Request en was dat ook niet van plan. Ik heb al genoeg goede doelen. En daarvan komt ook heel veel op de goede plek terecht. Het Rode Kruis zit er al bij Ja
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 23-12-08 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:01

Mensen hou het een beetje volwassen, zo kan er geen interessante discussie groeien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:11

EeCee schreef:
Djeez... Lees even wat er na gistermiddag gebeurt is... Hahahahaha! (Oeps, mag je nog wel lachen? Knipoog ) Er werdt een paar keer de kerstgedachte aangehaald... Zwaar achterhaalde gebeurtenis mijnsinziens. De kerk heeft toen wel verzonnen dat wij maar geld moesten geven voor de arme mensen in arme landen (en om de kerk op te knappen).

Nog steeds is religie gebaseerd op angst en mensen in een 'zondaars' gevoel te laten leven. Dit is helaas geconditioneerd in onze maatschappij.
Ik lees hier dus bij sommige een ondertoon van: Geef jij niet? Slecht!!! Durf jij te spreken wat de grote massa niet uit durft te spreken? Wat erg!! Brandstapel!!!! Knipoog Overdreven misschien, maar sommige zullen het snappen Knipoog

Ik zie gewoon echt niet wat Kerst er op zich mee te maken heeft. Bij mij gaan goede doelen het hele jaar door, en niet alleen met Kerst. Al kan ik me voorstellen dat het extra moeilijk is in deze tijd van het jaar, om 6 dagen niet te eten Knipoog

Ik vind het op zich niet slecht als je niet geeft, dat moet je zelf weten. De redenatie erachter, daar heb ik wel mijn grote vraagtekens bij. En niet omdat ik het er stiekem mee eens ben. Zoals heel veel mensen die ik ken - ik heb eens rondgevraagd, maar de meeste mensen om mij heen snappen echt wel dat mensen in Afrika het hoe dan ook slechter hebben dan in Nederland.

Overigens luister ik uberhaupt geen 3FM Knipoog maar ik vind de actie wel goed!

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:14

Met betrekking tot de Voedselbank; ik vind het op zich een mooi initiatief. Echter, het heeft ook een sterk neveneffect en dat is het in stand houden van bepaalde gedragingen waardoor mensen armoede ervaren.
Ik las er eens een stukje over:

http://www.spitsnieuws.nl/archives/opin ... linda.html

Nu deel ik niet zijn gehele mening, maar ik begrijp en onderschrijf wel een deel van het punt dat hij wil maken.

Afrika....Ik denk dat die gehele financiering een beetje anders moet gaan. Geld verdwijnt en niemand kan concreet zeggen waarheen. Geld sturen naar mensen die niet weten wat ermee te doen is een uitzichtloos perspectief. Wellicht hebben ze meer aan docenten en leermogelijkheden om zelf wat op te bouwen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:21

@Blue_Eyes: Wat ik er o.a. mee bedoel is dat ze kerst aanhalen/gebruiken voor dit soort acties. Waarschijnlijk om in te werken op het toch al zo opgelegde gevoel wat je móét hebben in december... Zoals ik al eerder aangaf is dat ik ook goede doelen steun. Echter alleen doelen waarvan ik weet dat ze gestructueerder helpen.
Laatst bijgewerkt door EeCee op 23-12-08 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:23

Ja, okee. Snap wel wat je bedoelt. Echter - als het werkt, geef ze eens ongelijk!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:28

katiavl schreef:
Ik denk niet dat de cultuur zo omvangrijk is in het probleem, want de situatie hebben we door de geschiedenis ook in andere culturen gezien. Het zit gewoon in de mens zelf.

Of kun je verduidelijke vanuit je culturele visie wat voor hulp je bedoeld.

Hoe bedoel je in de mens zelf? Dat de mensen gewoon op die manier denken? Misschien is cultuur niet het goede woord, maar ik bedoel dat ze daar gewoon een andere leefwijze hebben en denkwijze. Zo zijn er bijvoorbeeld wel medicijnen tegen AIDS. Maar mensen gaan naar de medicijnman als er wat aan de hand is. Die geeft het advies om met zoveel mogelijk maagden te gaan slapen: dat verhelpt de AIDS. Uiteindelijk blijkt het dan toch niet te helpen en zijn ze ernstig ziek. Ze gaan dan als laatste uitweg naar een kliniek, waar ze vaak overlijden omdat de AIDS in een stadium is waarin er eigenlijk niks meer aan te doen is. De medicijnman zal dan zeggen: Zie je wel, iedereen die daar hulp vraagt die sterft .. Dus ik denk dat de hulp voor de mensen en de mensen die hulp nodig hebben gewoon op een andere golflengte zitten Nerd

Maargoed .. hóe het moet e.d. dat weet ik ook niet... Maar wat dat betreft sluit ik me bij EeCee aan: ik geef alleen aan doelen waarvan ik weet dat het (bijna zeker weten Knipoog ) terecht komt waar het voor bedoeld is.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:45

ik vind het een heel goed initiatief, dit soort dingen doen de mensen toch een beetje de ogen openen.
en je moet toch ergens beginnen?

vind het top dat ze dit doen!

en eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen hier zelfs maar een probleem in zien Nagelbijten / Gniffelen

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:24

blue-eye bedankt voor de pm's , heb me vorstelijk vermaakt er om.

tja in mijn mening is het nog altijd zo dat je mensen die een andere mening ook dient te respecteren...

geloof dat zoiets ook in de tien geboden staat... Clown

maar ik zal nog een keer zeggen wat ik bedoel:

1. ik ben niet tegen goede doelen of geld schenken daaraan.

2. ik ook heb een hart en begrijp dat mensen in derde wereld land/ontwikkelings landen hulpbehoevend zijn door schuld buiten hunzelf om.

3. alleen vind ik dat de oorzaak in die landen opgelost zou moeten worden zodat hulp echt kan gedijen.

4. en blijf ik van mening dat er in land als nederland ook nog zat te doen is.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:27

Jaa. Want wij hebben het zóoo slecht Koe
Met onze tv's, computers, paarden, werk en school.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:29

zo dit is een lange discussie geworden zeg!

ik vind beiden wel belangrijk; hulp naar het buitenland en hulp aan de mensen hier.

vanuit de regering gaat veel geld naar het buitenland,daarom geef ik zelf het liefst een donatie aan een Nederlands doel,omdat ik me daar goed bij voel.
maar alle respect voor mensen die anders doen!

ieder zijn ding,we hoeven elkaar daarom toch niet af te zeiken!

en ik wil nog even zeggen dat er hier ook mensen zijn die het slecht hebben.
wat niet betekend dat het even erg is als de situatie in de derde wereld landen,maar ook dat mag niet vergeten worden.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:30

Colorado schreef:

ik zou zeggen bezoek wat achterstands wijken in een paar grote steden, of wat bejaarden tehuizen...

dat wij een paard hebben betekent nog niet dat andere mensen in derland ook die luxe hebben. Slapen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:30

Snoevie schreef:
wat niet betekend dat het even erg is als de situatie in de derde wereld landen

Is daar niet al een voedselbank voor dan? En wat dacht je van uitkeringen? Die mensen zouden daar 3 moorden voor doen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:31

nelis schreef:
Colorado schreef:

ik zou zeggen bezoek wat achterstands wijken in een paar grote steden, of wat bejaarden tehuizen...

dat wij een paard hebben betekent nog niet dat andere mensen in derland ook die luxe hebben. Slapen

Die bejaarden hebben een huis, die mensen in die wijken hebben een huis.

Trouwens, zo'n achterstandswijk zit hier om de hoek Sigaar

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:33

Colorado schreef:
Snoevie schreef:
wat niet betekend dat het even erg is als de situatie in de derde wereld landen

Is daar niet al een voedselbank voor dan? En wat dacht je van uitkeringen? Die mensen zouden daar 3 moorden voor doen.

ja dat weet ik wel,maar dat betekend nog niet dat het een goede situatie is.
er mag toch ook aan de mensen in nederland gedacht worden?aan de ouderen die eenzaam zijn en 3x per week gewassen worden?

ik bedoel ook helemaal niet dat het daar in afrika niet erg is!
echt niet!

ik bedoel alleen maar dat het hier niet alleen rozengeur en maneschijn is.
natuurlijk weet ik dat het in afrika heel erg anders is dan hier.
echt heel erg
maar dat betekend voor mij niet dat het hier in nederland naar achter geschoven mag worden

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:36

Snoevie schreef:
ja dat weet ik wel,maar dat betekend nog niet dat het een goede situatie is.
er mag toch ook aan de mensen in nederland gedacht worden?aan de ouderen die eenzaam zijn en 3x per week gewassen worden?

ik bedoel ook helemaal niet dat het daar in afrika niet erg is!
echt niet!

ik bedoel alleen maar dat het hier niet alleen rozengeur en maneschijn is.
natuurlijk weet ik dat het in afrika heel erg anders is dan hier.
echt heel erg
maar dat betekend voor mij niet dat het hier in nederland naar achter geschoven mag worden

Eenzaam zijn heeft niks met geld te maken. Daar is familie voor, en als die er niet meer is dan kunnen die mensen altijd nog in de gezamelijke ruimte gaan zitten en gezellig een praatje gaan maken, samen met die andere eenzame mensen. Lachen

Nee klopt, maar dat is het nergens. Ook mensen die alles hebben voelen zich vaak genoeg poedersuiker/in de steek gelaten/eenzaam. Volgens mij bestaat er geen rozengeur en manenschijn.
Maar dat is het probleem, volgens mij wordt het niet naar achter geschoven. Die mensen die het slecht hebben zijn zelf op de een of andere manier in die schulden/situatie gekomen. Mogen ze er van mij ook weer zelf uit komen. Zo'n uitkering/voedselbank is een hele luxe Lachen
Laatst bijgewerkt door Colorado op 23-12-08 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:38

daar word wel veel voor gedaan vanuit stichtingen die ook geld kunnen gebruiken.
dus geld kan er wel mee te maken hebben

nogmaals,de problemen daar vind ik ook vreselijk.
maar dat betekend niet dat hier alles goed is

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:42

Ik denk er heus niet makkelijk over. Maar iets zegt me dat die mensen er zelf ook wat mee te maken hebben dat zij het zo slecht hebben. Ok, oudere mensen kunnen er niks aan doen dat ze niet meer kunnen lopen/horen/zien. Maar de rest over het algemeen wel.

En voor die oudere mensen die niks kunnen, is dus familie of een verzorgingshuis, of allebei. En dat wordt over het algemeen door de gemeente betaald, waar dus al bakken met geld van de mensen die het wel goed hebben naar toe gaat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:46

dat vind ik een gemene uitspraak,je eerste,het spijt me.(zie dit niet als een aanval op jou persoonlijk,ik reageer alleen op je uitspraak Knipoog )
waarom vind je dat,of denk je dat,als ik mag vragen?

oke,ik heb het verkeerd gezegd,het komt over alsof je er makkelijk over denkt,dat betekend niet dat het idd zo is.

over bakken met geld gesproken,er gaat ook een hele hoop geld naar het buitenland.

over problemen hier gesproken,denk eens aan bezuinigingen in de zorg keer op keer(en ja ik weet ook wel dat die dan nog altijd beter is dan in afrika...maar eigenlijk mogen we hier niet over eigen problemen praten,want het is hier natuurlijk beter als in afrika)
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 23-12-08 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:55

Snoevie schreef:
dat vind ik een gemene uitspraak,je eerste,het spijt me.

oke,ik heb het verkeerd gezegd,het komt over alsof je er makkelijk over denkt,dat betekend niet dat het idd zo is.

over bakken met geld gesproken,er gaat ook een hele hoop geld naar het buitenland.

Vragen mag altijd! Misschien is het wel gemeen, maar ik meen het wel. Ik bedoel, hier is genoeg werk te vinden, ook voor mensen die geen opleiding hebben. Hoe komt het dat je zo arm bent dat je het werkelijk slecht hebt in een land als nederland? Ik kan me dat niet voorstellen, zal dan toch iets aan vast zitten als een verslaving(aan uitgaan/reizen/alcohol/kopen/wat anders) of een andere grote fout van jezelf. Tuurlijk zijn er ook mensen die in een slechte situatie geboren worden, maar ook die gaan naar school en kunnen zich er later uit redden door te gaan werken, al is het dus achter de kassa omdat je ouders geen vervolgopleiding kunnen betalen. En er zijn ook nog mensen die van alles beroofd zijn, behalve hun leven. Maar over het algemeen krijgen die dus nog hulp om er weer bovenop te komen. In een 3e wereldland wordt er nieteens naar omgekeken.

Ja klopt, maar die mensen hebben het gewoon 10.000x slechter, dus die kunnen nog wat extra hulp goed gebruiken. En ik moet nu echt weg, sorry, maar morgen maak ik het even af(nadat ik terugkom van mijn stage bij de voedselbank Lachen )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:00

Colorado schreef:
Snoevie schreef:
dat vind ik een gemene uitspraak,je eerste,het spijt me.

Vragen mag altijd! Misschien is het wel gemeen, maar ik meen het wel. Ik bedoel, hier is genoeg werk te vinden, ook voor mensen die geen opleiding hebben. Hoe komt het dat je zo arm bent dat je het werkelijk slecht hebt in een land als nederland? Ik kan me dat niet voorstellen, zal dan toch iets aan vast zitten als een verslaving(aan uitgaan/reizen/alcohol/kopen/wat anders) of een andere grote fout van jezelf. Tuurlijk zijn er ook mensen die in een slechte situatie geboren worden, maar ook die gaan naar school en kunnen zich er later uit redden door te gaan werken, al is het dus achter de kassa omdat je ouders geen vervolgopleiding kunnen betalen. En er zijn ook nog mensen die van alles beroofd zijn, behalve hun leven. Maar over het algemeen krijgen die dus nog hulp om er weer bovenop te komen. In een 3e wereldland wordt er nieteens naar omgekeken.

Ja klopt, maar die mensen hebben het gewoon 10.000x slechter, dus die kunnen nog wat extra hulp goed gebruiken. En ik moet nu echt weg, sorry, maar morgen maak ik het even af(nadat ik terugkom van mijn stage bij de voedselbank Lachen )

Dat is wel wat gemakkelijk gezegd. Ook hier kun je buiten je schuld volledig geruineerd raken, en niet voor iedereen is er werk. Ik geef les aan een bevolkingsgroep die daar heel erg mee te kampen heeft - alleen hun naam zorgt al dat ze nergens aangenomen worden, dus die zitten voor een groot deel in de bijstand.
Maar ik ben het met je eens - beter hier in de bijstand dan daar achterna gelopen worden met geweren...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:06

natuurlijk kan je beter in de bijstand zitten dan in een oorlogsgebied.

maar ik word een beetje moe van constant die vergelijking.
elke keer als iemand iets aangeeft over een ernstig probleem hier,dan krijg je een antwoord terug als: jamaar in afrika zou men daar een moord voor doen,of jamaar in afrika hebben de mensen het 10.000 x slechter.

dat is wel zo natuurlijk,maar moet dat steeds gezegd worden?de problemen hier mogen toch ook best benoemd worden?

werkse bij je stage colorado,lijkt me een zware maar mooie stage.

wat voor les geef jij en aan wie,Blue_Eyes?(gewoon nieuwsgierigheid van mijn kant)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:29

Even via pm beantwoord Knipoog

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:07

Blue_Eyes schreef:
Dat is wel wat gemakkelijk gezegd. Ook hier kun je buiten je schuld volledig geruineerd raken, en niet voor iedereen is er werk. Ik geef les aan een bevolkingsgroep die daar heel erg mee te kampen heeft - alleen hun naam zorgt al dat ze nergens aangenomen worden, dus die zitten voor een groot deel in de bijstand.
Maar ik ben het met je eens - beter hier in de bijstand dan daar achterna gelopen worden met geweren...

en voor de verandering ben ik het met dit stukje volledig met je eens!