Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:01

Plien, spreek je jezelf niet een beetje tegen. De ouders van Savannah kregen de kans zich te bewijzen, dat was niet goed. Nu hebben ze besloten die kans niet meer te geven (risico is te groot) en is het ook niet goed.
Ik ken gezinnen waar kinderen mishandeld worden, maar waar familie het gezin de hand boven het hoofd houdt. Want immers de ouders zijn wel blij met hun kind. Onwetendheid, kan leiden tot ernstige mishandeling. Kinderen dragen de gevolgen daarvan de rest van hun leven mee. Ik ben er zeker voor om kinderen indien mogelijk bij hun ouders te laten en het met ambulante hulp op te lossen, maar soms kan het gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:18

Het punt van Plien is gewoon dat Jeugdzorg het nooit goed doet.....

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:33

Ik vind het 2 extremen. Er zit ook nog iets tussen ernstige verwaarlozing en onmiddelijk weghalen in imo. Want ik denk ook dat het direct weghalen van een kind bij de ouders ook niet goed is voor het kind. Heel dubbel ook maargoed, ik ben ook geen expert en baseer mijn mening op de beelden die ik heb gezien. Ik zag zelfstandig wonende mensen die er zelf netjes verzorgd uitzagen ondanks dat ze een laag IQ hebben, een keurige babykamer..

En natuurlijk zegt dat niets over hun opvoedkwaliteiten, maar het geeft toch enige indruk van waartoe ze in staat zijn en daarom vind het sneu voor die mensen dat hun kindje zo snel is weggehaald. Al was het een week kraamzorg, al was het een periode met regelmatige controles van jeugdzorg ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:00

Plien91 schreef:
Ik vind het 2 extremen. Er zit ook nog iets tussen ernstige verwaarlozing en onmiddelijk weghalen in imo.

Even nieuwsgierig: wat zit er tussen dan? Ernstige ondervoeding?
Plien91 schreef:
Want ik denk ook dat het direct weghalen van een kind bij de ouders ook niet goed is voor het kind.

Heb je de andere documentaire bekeken? Erbij opgroeien is nog minder goed.......
Plien91 schreef:
Heel dubbel ook maargoed, ik ben ook geen expert en baseer mijn mening op de beelden die ik heb gezien. Ik zag zelfstandig wonende mensen die er zelf netjes verzorgd uitzagen ondanks dat ze een laag IQ hebben, een keurige babykamer..
En natuurlijk zegt dat niets over hun opvoedkwaliteiten,

Dat is het nu juist.
Shadow had het eerder in dit topic ook over iemand die verschrikkelijk communicatief vaardig was, maar verder niks kon..... de mensen van jeugdzorg, en de rechter zullen zich heus niet daardoor in de luren laten leggen, Jan Modaal wél, en Jeugdzorg heeft het weer gedaan......
Plien91 schreef:
maar het geeft toch enige indruk van waartoe ze in staat zijn en daarom vind het sneu voor die mensen dat hun kindje zo snel is weggehaald. Al was het een week kraamzorg, al was het een periode met regelmatige controles van jeugdzorg ofzo.

Ze zijn in staat om een kamer mooi in te richten, niet meer en niet minder. Helaas is dat niet genoeg om een kind op te voeden, niet genoeg om een kind de emotionele en intellectuele bagage mee te geven die het nodig heeft. Een week kraamzorg os niet voldoende controle, de kraamhulp zou er dan 24/7 moeten zijn, omdat zo'n jonkie 24/7 verzorging nodig heeft.
Geen kraamzorg die zoveel uren zorg levert, geen verzekering die dat betaalt (omdat het in normale gevallen helemaal neit nodig is). Dus moet je naar Thuiszorg, leuk allemaal, maar ook daar worden zoveel uur zorg niet gegeven. Het is niet haalbaar.
En dan..... bewijzen de ouders dat ze een flesje klaar kunnen maken, dat ze de baby kunnen verzorgen..... maar wat gebeurt er in het badje? Wat gebeurt er als de kleine gaat kruipen, en lopen? Wat als het kind leert deuren open te maken? Wat als het kind 2 is, in de peuterpuberteit komt, en opeens niks meer wil? Kun je dan zo zacht zijn als kan, en zo hard als het moet. Dat vereist veel inzicht, kennis, gevoel..... hebben ze dat?
De mensen in de docu hadden het niet.....

En dan is het kind nog maar 2. En het blijft tot een jaar of 20 thuis. Dat is 20 JAAR!!! opvoeden. En als ze 13 zijn, en ouder, kom je voor nog veel moeilijker uitdagingen te staan (avro docu sex sells). Hoe ga je daar mee om? Hoe leer je een kind zelfrespect, assertiviteit, nee zeggen? Hoe leer je een kind dat de mening van iedereen heus niet zo belangrijk is, en dat 3 miljard Chinezen het geen bal kan schelen wat de kleur van je broek is vandaag?
Kan iemand met een verstandelijke handicap dát ook leren aan een kind?

Hoe leer je houden van? Hoe leer je dat je emoties níet bepalend zijn voor je liefde, dat je boos kunt zijn op je kind, en er tegelijk zielsveel van houdt? Hoe leer je onvoorwaardelijke liefde? Hoe leer je trouw? Hoe leer je zelfkritiek? Eerlijk zijn? Transparantie? Hoe leer je logisch nadenken? Hoe leer je communiceren?

1 week kraamzorg is niet voldoende om dat na te gaan..... als er zulke sterke vermoedens bestaan dat het niet goed zal gaan, is het beter het kínd een kans te geven. Een kind is niet iets om uit te proberen of het kan.... daar wordt het kind (de enige die er werkelijk niets aan kan doen) de dupe van. Is dat eerlijk?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:06

Je hebt helemaal gelijk, dat zou niet eerlijk zijn. Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:15

mijn oom en (aangetrouwde)tante hebben ook 1 zoon,hun zijn zelf ook geestelijk achter,ik denk dat ze het verstand hebben van een 10 jarige,mijn oom heeft als baby zijnde een hersenvlies ontsteking gehad en heeft daar hersen beschadiging bij opgelopen,mijn tante is zo geboren.mijn oma (zijn moeder)had liever gehad dat ze geen kind zouden krijgen,maar wilde hun ook het geluk niet mis gunnen,ze heeft haar eigen na de bevalling wel snel laten stereliseren,het is gelukkig allemaal goed gegaan maar ze hebben wel veel hulp gehad van familie en instanties,mijn neef is nu 16 en geestelijk helemaal in orde. hij heeft nu wel een grote verantwoordelijk heid tegen over zijn ouders,hij doet erg veel voor hun,wel hebben ze nu ook zorg van instanties,en mijn neef gaat om het weekend naar een gezin waar ze meer kinderen hebben,dit mag tot zijn 18e,mijn oma is nu 80 jaar en heeft nog steeds hun finansien in handen,zelf kunnen ze niet met geld omgaan.
maar ze hebben zeker heel veel liefde voor hun zoon.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:22

Maar heel eerlijk met 16 voor je ouders moeten zorgen is ook niet gezond.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:24

Mijn schoonmoeder zou bij een IQ test ook lager scoren dan 60 punten denk ik. Ik denk zeker dat ze zwakbegaafd is, misschien heeft ze zelfs wel een lichte verstandelijke handicap.. Maar ze heeft haar kinderen in mijn ogen toch goed opgevoed.

Waar trek je de grens, dat is zo moeilijk. Lastig vraagstuk hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:25

Dat is ook niet gezond

Een kind (en dat is een 16-jarige ook nog een beetje) hoort gewoon kind te kunnen zijn, iemand van 16 begint met uitgaan, en met het andere geslacht.....
Da's juist een periode waarin je je ouders best hard nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:27

Ik las onlangs nog een artikel over zogenaamde jeugdige mantelzorgers, echt je schrikt je rot!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:28

Ik heb dat zelf inderdaad ook zo ervaren, juist in die puberteit is een stabiele basis belangrijk.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:55

sonjim schreef:
Maar heel eerlijk met 16 voor je ouders moeten zorgen is ook niet gezond.

nee dat is het ook inderdaad niet,het zou ook niet mogen,maar gelukkig heeft mijn oma ervoor gezorgd dat ze thuis meer hulp krijgen van instanties,en dat hij om het weekend bij een ander gezin is waar hij helemaal zich zelf kan zijn,hij geeft zelf wel aan dat hij het niet erg vind en zich absoluut niet schaamt voor zijn ouders,gelukkig heeft hij ook genoeg vrienden waar hij mee op stap kan,en heeft sinds kort ook een vriendinnetje.
en op zaterdag werkt hij bij een bouw markt.

als zijn ouders toen hij baby was geen hulp hadden gekregen van familie of instanties,dan weet ik niet of ze het hadden gered om een kindje groot te brengen. op een bepaalde leeftijd heeft hun zoon hun ingehaald op geestelijk nivo,en dan word het moeilijk voor hun zoon om niet de leiding over te nemen van hun.dat gaat automatisch,hun weten iets niet en mijn neef dan wel,en dan gaat het nogal vlug van doe jij het maar,ik hoop alleen wel dat mijn neef ooit op zijn eigen gaat wonen,en niet dat hij voor zijn gevoel thuis moet blijven voor zijn ouders.
we zullen zien hoe het verder in de toekomst zal gaan. ze zijn gelukkig als gezin. maar het is geen normaal gezin.
mijn neef is nu aan het puberen,baart in de keel je kent het wel,gelukkig keert hij zijn eigen nog niet tegen zijn ouders,verwacht dat eigenlijk ook niet van hem,maar je weet maar nooit he met pubers.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:19

Lijkt mij een mooi voorbeeld dat het ook goed kan gaan. Is je neef gelukkig?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:14

ja,maar ik denk dus dat het vaak ook niet goed gaat.
dat is een mooi verhaal hierboven,fijn dat dat ook goed is gegaan.

maar ik vind zelf dat een kind ouders moet hebben bij wie hij/zij met problemen terecht kan,tegenop kan kijken,mee kan praten enz.........een kind moet toch gewoon kind kunnen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:07

Ben ik met je eens, Snoevie.

En als dat niet kan, is het imo NIET goed. Ook al lijkt het voor het oog goed te gaan, een kind wat geen kind mag zijn, mist heel veel geestelijke en emotionele bagage....

Ik vind het geen voorbeeld dat het goed kan gaan.
Met een heleboel hulp gáát het, da's wat anders dan dat het goed gaat.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:40

karijn schreef:
Lijkt mij een mooi voorbeeld dat het ook goed kan gaan. Is je neef gelukkig?

ik kan met volle overtuiging ja zeggen (gelukkig)
hij doet het erg goed op school,en heeft een heel sociaal leven.
maar ik denk wel dat het er ook mee te maken heeft gehad dat ze veel hulp hebben gehad,en nog hebben.
anders denk ik dat het er heel anders had uitgezien,zelf hadden ze het nooit alleen af gekunnen.
echt over zijn gevoel praten kan hij niet met zijn eigen ouders,die kunnen hem geen raad of advies geven,daar heeft hij gelukkig die mensen voor waar hij om het weekend naar toe gaat,zijn eigenlijk zo n beetje zijn tweede ouders,ook heeft hij veel aan mijn oma,maar die zal binnen kort weg vallen,ze is ziek en heeft niet al te lang meer,dat zal voor hem zeker een hele harde klap gaan worden.
en dan zullen wij als familie hem zo goed mogelijk proberen op te vangen.want op dat moment zal hij niks aan zijn ouders hebben.
die zijn op emotioneel vlak heel anders,
ik ben natuurlijk heel blij dat ik mijn neef heb,maar ik denk dat hun eigenlijk nooit aan een kindje hadden moeten beginnen.
zonder hulp hadden ze het zeker niet gered,en ik ben benieuwd hoe het over een tijd zal gaan als hij het huis zal gaan verlaten.