Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:31

Blue_Eyes; in belgische scholen pakt dat niet hoor. Je mag zelfs al aardig je best doen wil je naar de begrafenis van je familielid gaan. Mijn vriendin kreeg van de gemeente een afwezigheidsattest omdat een familielid van haar vriend gestorven was. Ze was er op dat moment 2 jaar mee samen en stond ook mee op de doodsbrief die rond ging (weet niet hoe jullie dat noemen)

Maar ze is niet mogen gaan Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:32

Ik geloof dat ik me dan toch ter plekke ziek zou melden Knipoog Leerplicht is ontzettend belangrijk (tell me about it, ik sta voor de klas Knipoog), maar er zijn grenzen!

In Nederland is het dus zo geregeld als hiervoor beschreven. Dat is de wet en daar hebben scholen zich ook aan te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:36

Ziek melden zonder attest is hier ook niet zomaar evident, weet niet hoe dat in nederland zit. Maar hier moet je een attest ondertekend door de ouders hebben. En laat haar ouders nu zo iets gehad hebben van "als de school zegt van niet, dan is het zo."

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:38

Ziek melden moet hier ook gebeuren door je ouders, maar dat mag wel gewoon per telefoon.
Maar goed, niet voor de eerste keer dit topic, Knipoog maar we gaan wel heel erg off topic!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:39

Om dan maar weer even on-topic te komen.....

Zeker, je moet rekening houden met de ramadam....
namelijk je schapen uit de weide halen! vorig jaar is er 1 bij ons in de weide geslacht.. en de rotzooi hebben ze laten liggen.... Huilen Boos!
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 30-09-08 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:39

Even teruglezen Tinaaz? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:42

ik heb niet het hele topic gelezen maar wil dus reageren op de begin post! Nee ik vind niet dat je rekening houden moet met de ramadan. Het is hun geloof ( wat nog niet eens uit onn land afkomstig is ) moeten ze het ook bij hun houden! Mensen in nederland horen zich niet aan te passen aan de buitenlandse mensen maar andersom! ( overigens heb ik niets tegen de buitenlanders in t algemeen hoor als ze zich maar gedragen )

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:46

Leerlingen bij ons ook vrij. Jongen uit mijn klas kwam vorig jaar wel op school, die vond er geen zak aan.

Maar blijf het onzin vinden. Ook al hebben veel Nederlanders vrijwel niks meer met het Christelijke geloof hoort Kerstmis etc toch bij ons.
Bij moslims niet. Wat hebben die met Kerstmis, Pinksteren en Pasen? NIKS. Toch krijgen ze vrij. Wat hebben wij met het suikerfeest? NIKS maar wel naar school.
Ik vind dat dat ontzettend tegen elkaar strijdt. En een dagje eerder op vakantie ivm met boeking of omdat er een jubileum word gevierd mag dan niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:47

Citaat:
4. Verlof in geval van ‘Andere gewichtige omstandigheden’
Onder ‘andere gewichtige omstandigheden’ vallen situaties die buiten de wil van de ouders en/of
de leerling liggen. Voor bepaalde omstandigheden kan vrij worden gevraagd. Hierbij moet
gedacht worden aan:
- een verhuizing van het gezin
- het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten
- ernstige ziekte van bloed- of aanverwanten (het aantal verlofdagen wordt bepaald in
overleg met de directeur en/of de leerplichtambtenaar)
- overlijden van bloed- of aanverwanten
- viering van een 25-, 40- of 50-jarig ambtsjubileum en het 12½-, 25-, 40-, 50- of 60-jarig
(huwelijks)jubileum van bloed- of aanverwanten

Als het een van bovenstaande jubilea is, mag het dus wel Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:49

Marije_jiplover schreef:
Ik zei ook niet dat we meteen álle feestdagen maar op moeten doeken. Maar een iets meer verdeling zou ik niet zo gek vinden. Moslims nemen nu eenmaal deel aan onze samenleving.

Maar waarom dan alleen islamitische dagen? Vind je dat eerlijk tegenover joden, hindoestanen etc?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:49

Zo gauw een islamitische feestdag, een officiele feestdag wordt, ben ik een emigrant. Of daar nu een feestdag voor wordt ingeleverd of niet.

Wat betreft het vrij zijn op feestdagen: Op de peuterspeelzaal waar ik werkte kwam een moslim jongetje met pasen niet naar "school" omdát er een paasontbijt was. Die rare verhaaltjes, daar hoefde hij niet aan bloodgesteld worden.
Leuk detail: met sinterklaas was hij er wel, want dat was gezellig Ja ( lees daar kreeg hij een cadeau Rolleyes )

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:42

Snap ik best. Als ik later kinderen heb hoeven die van mij ook geen verhalen uit de bijbel te horen. (want dat wordt 9 vd 10x voorgelezen met paasontbijt) Maar met sinterklaas wordt er niets voorgelezen, bij ons niet iig.

Maarja, jullie kunnen weer ademen, want de Ramadan is weer voorbij!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:44

Dat komt omdat Pasen de belangrijkste christelijke feestdag is, Nathalie, en Sinterklaas niet, dat is een uit zijn verband gerukte heilige Knipoog

Heb je een fijne Suikerfeestdag gehad?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:45

ach Nathalie, kom op zeg Haha! das wel een beetje kort door de bocht Lachen wel met de feestdagen meedoen die leuk zijn, maar niet met de feestdagen meedoen omdat je een verhaaltje te horen krijgt Haha! Haha! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:47

Nathalie schreef:
Snap ik best. Als ik later kinderen heb hoeven die van mij ook geen verhalen uit de bijbel te horen. (want dat wordt 9 vd 10x voorgelezen met paasontbijt) Maar met sinterklaas wordt er niets voorgelezen, bij ons niet iig.

Ik ga toch ook naar de kerk als er een gebeurtenis is, van verhalen uit de bijbel, koran enz verbrand je niet als anders gelovigen.
Zoiets vind ik eerder respect voor elkaar.

Persoonlijk rekeninhouden met vrienden, is iets anders dan groepsverband in een cafetaria vind ik.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:53

Nathalie schreef:

Ik weet niet op wat voor school jij zat maar bij ons gebeurde dat niet hoor Ik denk dat ook dat geen enkele leerling in de klas wist waar het vandaan komt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:55

Op de meeste scholen met een RK of Protestants signatuur is dat anders tamelijk standaard hoor Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:57

Blue_Eyes schreef:
Op de meeste scholen met een RK of Protestants signatuur is dat anders tamelijk standaard hoor Knipoog

Maar dan weet je toch waar je jou kinderen naar toe stuurt, en moet je ze toch niet thuishouden.

Kerk is ook niet mijn geloof, maar als ik naar een christelijke school ga doe ik daar gewoon aan mee. En dat is ook zo gebeurd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:59

Dat ben ik met je eens Katia, als je daarvoor kiest, dan moet je ze ook niet thuishouden. Wil je dat niet, stuur ze dan naar openbaar of zelfs islamitisch onderwijs.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:03

Daar moet ik je ook absoluut gelijk in geven. En geloof dat mijn opmerking beetje verkeerd opgevat was, mijn schuld, was namelijk vergeten dat sinterklaas ook iets christelijks (? correct me if im wrong) is. Sorry daarvoor.

Mijn suikerfeest is anders verlopen dan evrwacht.. maarja.. vriendlief heeft me wel een plantje gegeven voor het suikerfeest. Clown

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:04

ik heb best respect voor hun cultuur en dat ze vasten.
Maar om dan bij het lunchen daar rekening mee te houden vind ik ook belachelijk.
Dan moeten ze maar niet in de kantine gaan zitten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:06

Oh, da's toch lief van vriendje Knipoog

Sinterklaas is inderdaad in oorsprong christelijk. Sint Nicolaas was namelijk een bisschop die veel om kinderen gaf. In Mira, Turkije, dat dan weer wel Knipoog
Hoe het hele verhaal precies ook alweer zat zou ik op moeten zoeken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:08

Klopt het schoot me weer te boven toen ik aan mijn reactie begon. Jammer dat dat zo 'verwaterd' is.
Wist wel dat ie uit Mira komt, dat dan weer wel. Haha.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:29

Blue_Eyes schreef:
Oh, da's toch lief van vriendje Knipoog

Sinterklaas is inderdaad in oorsprong christelijk. Sint Nicolaas was namelijk een bisschop die veel om kinderen gaf. In Mira, Turkije, dat dan weer wel Knipoog
Hoe het hele verhaal precies ook alweer zat zou ik op moeten zoeken.

Hij kreeg veel geld toen zijn ouders dood gingen, dat spendeerde hij aan de armen, vandaar het geven van cadeau's van 5 op 6 december. Het herdenken van zijn sterfdag Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:34

Blue_Eyes schreef:
Dat komt omdat Pasen de belangrijkste christelijke feestdag is, Nathalie, en Sinterklaas niet, dat is een uit zijn verband gerukte heilige Knipoog

dat vind jij,voor anderen kan het nog wel belangrijk zijn ondanks dat het geen christelijke feestdag is