Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:11

karuna schreef:
Mm ik weet niet of ik zo blij met met embryokweek. Voor mij is het een grens die net te ver opgerekt wordt. Nee ik ben geen pro life mens maar de lijn van acceptabel en niet meer ethisch ok is heel dun. De kans op toch net ietsje langer laten doorkweken of toch die ingevroren embryos gebruiken. De controle daarop zal echt heel grondig moeten zijn lijkt me -O-

Maar even afgezien waar de embryos vandaan komen —wat is het verschil met embryo's verkregen uit fertiliteitstrajecten voor jou?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:17

juval schreef:
maar door jullie (sorry, ik gooi je even op een hoop) onderbuikgevoelens en emotie ten opzichte van grote bedrijven in de agrarische sector wordt een bron als agrifacts als onbetrouwbaar bestempeld.

we weten allemaal dat Wikipedia niet bepaald betrouwbaar is, maar in dit geval wordt het wel aangehaald. De selectiviteit vind ik aan hypocrisie grenzen. Zeker, wie betaalt, bepaalt, maar dat geldt ook voor heel veel onderzoeken die minder gunstig voor de agrarische sector uitpakken.

Helaas is niemand, geen enkel instituut, ook de overheid niet, onafhankelijk. Er is áltijd een agenda waar naartoe gewerkt wordt.

BigOne schreef:
Big agro is de bio-industrie. Daar zitten de grote bedrijven in en verdienen er flink de kost mee.

grote bedrijven die de kost verdienen. En wat dan nog? mogen grote bedrijven niet bestaan, geen winst maken?

Ik kan weinig vinden (1 artikel gelezen) wat me extreem tegen de borst stuit bij agrifacts. Artikel van mce leek neutraal. Ze gaven op bestuurspagina aan waar donaties vandaan kwamen. Ja je moet voorzichtig zijn, maar direct de hele website in de prullenmand is onnodig. Het is ook een spectrum. Zie ook niet echt wat nu extreem mis is met gedeelde linkje.

Vind de telegraaf een k*t krant. Maar ze maken soms aardige artikelen over criminaliteit. Was ook 1 journalist die ik op politiek vlak nog wel scherp vond.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:22

karuna schreef:
Mm ik weet niet of ik zo blij met met embryokweek. Voor mij is het een grens die net te ver opgerekt wordt. Nee ik ben geen pro life mens maar de lijn van acceptabel en niet meer ethisch ok is heel dun. De kans op toch net ietsje langer laten doorkweken of toch die ingevroren embryos gebruiken. De controle daarop zal echt heel grondig moeten zijn lijkt me -O-

Daar zijn toch commissies en strenge richtlijnen voor.
Eigenlijk heb ik er wel vertrouwen in dat dat wel goed geregeld wordt.

In de lijn met de door mij eerder aangeraden podcast verwacht ik dat FVD en PVV tegen hebben gestemd.

Fijn dat CDA en JA21 hun kamerleden in dit geval hun eigen afweging hebben laten maken op basis van hun persoonlijke overtuiging.

Lughnassadh

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 16:40

Ook voor mij wordt hier een grens overschreden.

Fransje23, ik denk dat dit naïef gedacht is. Ja, nu nog wel. Maar je ziet toch dat dit soort wetten steeds verder opgerekt worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de euthanasiewet die een aantal partijen graag zouden oprekken.

Imandra, ik ben Karuna niet maar voor mij zit het hem in het doel. Kweken voor medische doeleinden waar bij de embryo’s “overlijden” gaat voor mij raken aan de maakbaarheid en ook eugenetica. Dit gaat voor mij niet alleen over het vinden van geneeswijzen of behandelmethoden maar ook naar een opstapje voor die maakbaarheid en eugenetica. En de vraag of je alles maar moet willen en kunnen genezen ten koste van alles en waarbij het doel de middelen heiligt. Nee daar is nu geen sprake van maar we hebben blijkbaar niks geleerd van het verleden. Het zet de deur open naar.
Het verschil voor mij is dat bij IVF embryo’s gekweekt worden voor een koppel. En het koppel blijft eigenaar van de embryo’s en beslist wat er met de overige gebeurd. Dat kan vernieuwing zijn maar ook donatie bijvoorbeeld. Daarbij is het enige doel bewust leven scheppen (heel soms om te voorkomen dat een kind een zeer ernstige aandoening krijgt) en niet om er mee te experimenteren. Het schuurt soms wel maar gaat voor mij net niet die grens over. Ik ben ook niet anti-abortus en vind dat iedereen de keus moet hebben terwijl ik er voor mezelf wel tegen ben en het dus nooit zou hebben laten doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:50

Maar het weigeren van dit soort onderzoek is ook een ethische kwestie, maar dan één die het lijden van bestaande mensen laat voortbestaan.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 16:56

Benzz schreef:
Maar het weigeren van dit soort onderzoek is ook een ethische kwestie, maar dan één die het lijden van bestaande mensen laat voortbestaan.

Ja en dat is inherent aan het leven. Je kunt geen leven hebben zonder lijden op welke manier dan ook. Het leven is niet maakbaar en zal dat nooit worden. Daar vindt de natuur weer manieren voor. En dat is iets wat mensen niet willen accepteren. Voor mij wegen de nadelen en de mogelijke gevolgen/consequenties zwaarder. Ik lijd zelf ook, en niet een beetje, en hoop oprecht dat er nooit een geneeswijze voor wordt gevonden dan want is het hek van de dam.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:57

Ik vind het lastig. Aan de ene kant vraag ik mij ook af hoe ver je wil gaan.

Aan de andere kant kan je hiermee wel voorkomen dat er baby’s geboren worden met hele heftige ziektes.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:00

Lughnassadh schreef:
Ja en dat is inherent aan het leven. Je kunt geen leven hebben zonder lijden op welke manier dan ook. Het leven is niet maakbaar en zal dat nooit worden. Daar vindt de natuur weer manieren voor. En dat is iets wat mensen niet willen accepteren. Voor mij wegen de nadelen en de mogelijke gevolgen/consequenties zwaarder. Ik lijd zelf ook, en niet een beetje, en hoop oprecht dat er nooit een geneeswijze voor wordt gevonden dan want is het hek van de dam.

Maar je ontneemt het weigeren van onderzoek anderen hun vrijheid om wél voor genezing te kiezen, terwijl geneeskunde juist draait om die keuzevrijheid.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:10

fransje23 schreef:
juval schreef:
wetsvoorstel is aangenomen, 90 voor, 59 tegen bij de hoofdelijke stemming.

Dat gaat niet bij iedereen goed vallen.

Maar duidelijke meerderheid in ieder geval.

Wie waren tegen naast SGP, CU en waarschijnlijk CDA?

Ik kon het slecht verstaan, en weet van alle nieuwe namen ook nog niet precies bij welke partij ze heren. Maar CDA was gedeeltelijk tegen, Pvv volgens mij ook.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:17

Lughnassadh schreef:

Fransje23, ik denk dat dit naïef gedacht is. Ja, nu nog wel. Maar je ziet toch dat dit soort wetten steeds verder opgerekt worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de euthanasiewet die een aantal partijen graag zouden oprekken.

Imandra, ik ben Karuna niet maar voor mij zit het hem in het doel. Kweken voor medische doeleinden waar bij de embryo’s “overlijden” gaat voor mij raken aan de maakbaarheid en ook eugenetica. Dit gaat voor mij niet alleen over het vinden van geneeswijzen of behandelmethoden maar ook naar een opstapje voor die maakbaarheid en eugenetica. En de vraag of je alles maar moet willen en kunnen genezen ten koste van alles en waarbij het doel de middelen heiligt. Nee daar is nu geen sprake van maar we hebben blijkbaar niks geleerd van het verleden. Het zet de deur open naar.
Het verschil voor mij is dat bij IVF embryo’s gekweekt worden voor een koppel. En het koppel blijft eigenaar van de embryo’s en beslist wat er met de overige gebeurd. Dat kan vernieuwing zijn maar ook donatie bijvoorbeeld. Daarbij is het enige doel bewust leven scheppen (heel soms om te voorkomen dat een kind een zeer ernstige aandoening krijgt) en niet om er mee te experimenteren. Het schuurt soms wel maar gaat voor mij net niet die grens over. Ik ben ook niet anti-abortus en vind dat iedereen de keus moet hebben terwijl ik er voor mezelf wel tegen ben en het dus nooit zou hebben laten doen.

Hoe is het een opstapje naar eugenetica?
Sowieso zijn dit soort onderzoeken onderhevig aan strenge regels —niet gek. En die gekweekte embryo's komen ook niet uit het niks: er zal alsnog een vrouw nodig zijn die welwillend is haar eicellen te doneren hiervoor (en geloof me, dat is geen prettig traject en ook zeer zeker geen traject wat je 'zo even doet') en een man die zijn zaadcellen doneert. Dus 'toestemming' van de donoren is er sowieso nog. Het doel is alleen anders: onderzoek.

Er zal geen sprake zijn van embryos die langer blijven leven, want daar is nu ook geen sprake van. Of beter gezegd: dat er gekweekte embryos gebruikt worden heeft er niks mee van doen met wat Karuna zegt, dat ze 'ietsjes langer doorkweken' etc. Als dat een risico is, is dat risico er nu ook al en verandert de wet daar niet zo veel aan. Het 'toch die bevroren embryos gebruiken' snap ik niet helemaal, embryo's zijn bij mijn weten vrijwel altijd bevroren voordat ze aan zo'n onderzoek worden vrijgegeven, dat is gewoon onderdeel van het PGT proces, en vaak van het IVF proces als er geen verse terugplaatsing kan plaatsvinden.

Dit soort onderzoek levert wel ontzettend veel waardevolle informatie op voor koppels met een kinderwens of een erfelijke ziekte. Toevallig weet ik dat het MUMC een nieuw onderzoek heeft waarmee ze DNA 'als een boek' kunnen uitlezen in plaats van heel specifiek naar stukjes DNA op zoek moeten om die te vergelijken, maar wordt dat nog niet ingezet omdat ze eerst willen bepalen wat ethisch is daarin (want in principe kan je zo alles opzoeken —waar ligt dan de grens van wat je acceptabel vindt qua risico of ziekte).

Hoewel ik de twijfel snap, vind ik wel dat dit soort onderzoek -onder strenge voorwaarden- gewoon mogelijk moet zijn. Dus ben blij dat de wet er doorheen is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:37

Lughnassadh schreef:

Ik vind het niet naïef.
Heb wel vertrouwen dat de mensen die dit soort onderzoeken doen daar bewust mee bezig zijn.
Daarbij is de wetgeving ook zeer strikt.

Euthanasiewetgeving mag van mij ook opgerekt.
De keuze mag er zijn ook bij bijvoorbeeld een voltooid leven.
Liever een euthanasie met goede begeleiding dan overlijden aan vage online gekochte pillen of poeders of jezelf uithongeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:39

juval schreef:
Ik kon het slecht verstaan, en weet van alle nieuwe namen ook nog niet precies bij welke partij ze heren. Maar CDA was gedeeltelijk tegen, Pvv volgens mij ook.

PVV en FVD hebben volgens de podcast een link met ultra christelijke organisaties, vandaar ook dat samenwerking met SGP zo goed gaat.
Die zullen zeker niet voor bestemd hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:23

Ik erger me steeds meer aan BBB, van de FvD verwacht je dat ze geen fatsoen hebben en dus gewoon niet opdagen wanneer Zelenskyy spreekt maar BBB is er wel maar blijft zitten en er kon geen applaus af, het is wel een bevriend staatshoofd.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:38

BigOne schreef:
Ik erger me steeds meer aan BBB, van de FvD verwacht je dat ze geen fatsoen hebben en dus gewoon niet opdagen wanneer Zelenskyy spreekt maar BBB is er wel maar blijft zitten en er kon geen applaus af, het is wel een bevriend staatshoofd.

Beschamend!

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:51

juval schreef:
wetsvoorstel is aangenomen, 90 voor, 59 tegen bij de hoofdelijke stemming.

Ik vind dit geweldig en (voor mij) juist een ethische manier van onderzoek: een embryo heeft nog geen gevoel en bewustzijn. Zoals een CDA-kamperlid zegt: " Je kunt aan een klompje cellen niet dezelfde waarde toekennen als aan een kind of een volwassene die relaties heeft met anderen."

En dat kind of die volwassene moet wel dealen met vreselijke ziektes die generatie naar generatie doorgaan in bestaande families. Het gaat niet om 'designer'-baby's. Het gaat om toekomstige gezonde baby's.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:55

Was het niet Caroline van der Plas die ook Israel kleding aanhad?

@juval, bedrijven mogen best geld verdienen, maar bij voorkeur wel op een minimaal ethische manier. Binnen de kaders van de wet, en bij voorkeur toch echt ook zonder natuur te slopen en mensen uit te buiten. Hier: https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... s-van-2024 vind je een lijstje van de agro mulitimiljonairs van 2024. Ik vind het persoonlijk best stuitend dat boeren - aan het einde van de keten - worden uitgeknepen terwijl de tussenhandelaren grof geld verdienen.

Over het kweken van embryo's - ik heb ook voldoende vertrouwen in dat dat binnen de kaders van de wet gebeurt en verwacht dat de uitkomsten van het onderzoek wat gedaan gaat worden enorm helpend kunnen zijn voor de medische wereld. Ja, er zitten allerlei ethische vragen over de maakbaarheid van het leven aan vast, maar het leed wat ermee voorkomen kan worden staat voor mij voorop. De regels in Nederland zijn gelukkig erg streng.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:29

maar feitelijk wordt toch iedereen die grondstoffen levert en/of aan het eind van een keten zit uitgeknepen? Is dat niet in alle industrieën zo, bij de farmaceuten, kleding, auto's, bouw etc. De top wordt rijk, en het volk vangt de klappen op. Dat is in de agrarische wereld niet anders.

Ik las gister dit bericht: https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1058 ... 00-miljard

bizarre bedragen, en vast ook niet allemaal ethisch te verantwoorden.

Ik vind het jammer dat je hiervoor alleen over de agrarische sector (voedselmakers) spreekt, terwijl er veel meer sectoren zijn die veel minder nuttig of ethisch zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:43

Ladyingreen schreef:
En dat kind of die volwassene moet wel dealen met vreselijke ziektes die generatie naar generatie doorgaan in bestaande families. Het gaat niet om 'designer'-baby's. Het gaat om toekomstige gezonde baby's.

Dit is in een ander topic ook aan de orde gekomen, ik weet niet helemaal wat de strekking was, maar in deze vraag ik me af
Als er al generaties een erfelijke ziekte in een familie zit, en je haalt die eruit dmv een ingreep, dan is het toch wel een designer baby? Moet de familie dan wel 'voortplanten'? Soms kan iets gewoon niet (even heel plat geslagen).
Mensen is de enige soort die degeneratief voortplant, is dat wenselijk? (filosofische vraag hoor, ik heb het antwoord niet, en als kinderloze begrijp ik de drang van perse kinderen willen niet)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:57

Beter een gezonde designer baby zonder het foute gen dan generaties met , soms heftige, ziektes. Juist hiervoor is dat onderzoek nodig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:03

Cer schreef:
Ladyingreen schreef:

Dit is in een ander topic ook aan de orde gekomen, ik weet niet helemaal wat de strekking was, maar in deze vraag ik me af
Als er al generaties een erfelijke ziekte in een familie zit, en je haalt die eruit dmv een ingreep, dan is het toch wel een designer baby? Moet de familie dan wel 'voortplanten'? Soms kan iets gewoon niet (even heel plat geslagen).
Mensen is de enige soort die degeneratief voortplant, is dat wenselijk? (filosofische vraag hoor, ik heb het antwoord niet, en als kinderloze begrijp ik de drang van perse kinderen willen niet)

De vraag is of, als je PGT stopzet, die babies niet geboren worden.
Kan best zijn dat er dan ouders toch voor kiezen kinderen te krijgen, met alle gevolgen van dien. Dus PGT is zowel geldbesparend (de kosten van zo'n fertiliteitstraject zijn behoorlijk, maar een leven lang medische ingrepen benodigd voor de aandoening waarop wordt 'gefilterd' zijn waarschijnlijk duurder), als humaan (want het kindje wat geboren wordt heeft geen aandoening).

Ik denk dus dat het er heel erg vanaf hangt wat jouw definitie van designerbaby is. Voor mij is dat als je gaat filteren op kenmerken die niet zo veel met gezondheid van doen hebben (uiterlijk, bepaalde karakteristieken als dat ooit kan). Hiermee worden simpelweg gezondere mensen geboren, waar wij als maatschappij ook baat bij hebben.

Je zegt 'soms kan het gewoon niet', maar met PGT kan het gewoon wel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:04

Als je aangeboren leed kunt besparen, vind ik dat je dat zeker moet doen. Zal in de toekomst ook weer geld besparen denk ik als het op zorg aankomt en daarnaast hebben die kinderen natuurlijk gewoon een veel fijner leven.

Het zit in ons om al het leven te willen redden en verlengen. Anders moet je denk ik alle ziektes gewoon de vrije loop laten gaan. Dan krijg je echt sterke natuurlijke selectie maar is niet bepaald ethisch verantwoord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:19

juval schreef:
maar feitelijk wordt toch iedereen die grondstoffen levert en/of aan het eind van een keten zit uitgeknepen? Is dat niet in alle industrieën zo, bij de farmaceuten, kleding, auto's, bouw etc. De top wordt rijk, en het volk vangt de klappen op. Dat is in de agrarische wereld niet anders.

Ja, maar dat maakt het niet goed?

De agrarische sector wordt deels uitgeknepen door "groot geld". Daardoor is de marge klein en is het minder ruimte om minder efficiënt maar meer natuurinclusief te werken.
Bij "groot geld" is er zeker wel een ruime marge maar en die stoken graag het vuur op richting politiek.
Is voor hun financieel beter dan hun eigen marge te verkleinen.

Ze hebben baat bij boeren die boos zijn op politici en regels en willen niet teveel de aandacht op hun zelf.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet vind dat het beleid van de overheid de afgelopen 20 jaar een succes is geweest.

Citaat:
Ik las gister dit bericht: https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1058 ... 00-miljard

bizarre bedragen, en vast ook niet allemaal ethisch te verantwoorden.

Ik vind het jammer dat je hiervoor alleen over de agrarische sector (voedselmakers) spreekt, terwijl er veel meer sectoren zijn die veel minder nuttig of ethisch zijn.

Elon Musk is sowieso verachtelijk. Denk dat hij bij veel Europeanen sowieso niet zo goed ligt.

Zijn erg sectoren die niet nuttig zijn?
Zonder transport en alles wat daar omheen hangt is een boer ook snel uitgewerkt.
Zonder gezondheidszorg moet je hopen dat je niets krijgt.
Zonder bouw komt er weinig van de grond.
Muziek brengt mensen veel en kan verbroederen
Zonder energie en water zijn we ook snel uitgewerkt.
Etc etc

Vrijwel alles heeft zijn nut en belang en alles hangt samen het is een schakel in een keten.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:26

Cer schreef:

Dat is wel heel plat ja. Want waarom deze groep medisch niet helpen, en andere groepen wel? Medicijnen getest op dieren mag wel, maar onderzoek met embryo's niet. IVF vonden we eerst ook vreemd en daar kun je ook de vraag bij hebben waarom; "Voor jou kan het dan gewoon even niet."

Je kunt als er een erfelijke ziekte in je familie zit inderdaad de keuze maken om geen kinderen te krijgen. Je kunt ook gokken (vaak is de kans 50/50 op overdraagbaarheid) en dan beslissen om het niet te weten, of te testen en het kind/de foetus wel/niet te laten komen. Je kunt een PGT traject in. Maar vergist je niet in de impact op de gehele familie op dit soort onderwerpen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:39

Nou ja ik ben ook van team beter niet vermenigvuldigen als je iets mankeert. :n adopteer desnoods een kind. Ook een lang moeizaam traject maar dan haal je in ieder geval van een kind wat ellende weg. Ik ken best wat mensen met de nodige serieuze problemen die zich toch wilden vermenigvuldigen. Einde van het verhaal. Kind ziek, een ouder die er niet voor kan zorgen fatsoenlijk door fysieke of geestelijke bekende narigheid met alle gevolgen van dien. Of de relatie aan gort door alle toestanden eromheen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:47

karuna schreef:
Nou ja ik ben ook van team beter niet vermenigvuldigen als je iets mankeert. :n adopteer desnoods een kind. Ook een lang moeizaam traject maar dan haal je in ieder geval van een kind wat ellende weg. Ik ken best wat mensen met de nodige serieuze problemen die zich toch wilden vermenigvuldigen. Einde van het verhaal. Kind ziek, een ouder die er niet voor kan zorgen fatsoenlijk door fysieke of geestelijke bekende narigheid met alle gevolgen van dien. Of de relatie aan gort door alle toestanden eromheen.

Maar... na PGT mankeert dat kind dus -als het goed is- niks?
En adoptie moet je ook maar net passen, dat heeft zo zijn eigen moeilijkheden... ik zou bijvoorbeeld nooit willen / kunnen adopteren, ook al heb ik veel respect voor de mensen die het wel doen.

Daarbij, dat embryo onderzoek kan denk ik ook inzichten geven in ziektes of aandoeningen die vroeg in de zwangerschap ontstaan, dus ik kan me zo ook wel indenken dat het toepassingen heeft buiten het gebied van PGT / IVF.