journee schreef:nps schreef:M
Een aanklacht is wat het is, een aanklacht. Je doet alsof het al bewezen is. En dat is niet zo. Dus wacht even of het a. een rechtzaak wordt en b. bewezen wordt dat het ook echt zo is voor je met grote woorden roept. Als de aanklacht wordt aangebomen en terecht blijkt, pas dan is het een mogelijk schandaal en dat gaat dan over het niet transparant zijn van geld verkegen door NGO’s als geheel.
En dan weer de bronnen. Wynia’s week, het platform van Syp Wynia, de nogal afgegleden ex-journalist die gezellig tegen het populisme aanschuurt en door Joop in 1 adem wordt genoemd met Wierd Duk. Nieuwrecht, naar eigen zeggen de website voor conservatief en rechts denkend Nederland. De kritiek en verdachtmakingen op de persoon komen uit een zeer specifieke hoek.
Zoals IMANDRA terecht aangeeft gaat het over de transparantie van de geldstromen als geheel, niet dit specifieke stukje groene lobby. Zoals gezegd wordt er veel meer groen gelobbied en is het best gek dat dit specifieke stukje lobby zoveel weerstand oproept.
Ik zal het langzaam typen: er ís geen schandaal. Er zijn gekke ongefundeerde verdachtmakingen, op de persoon gericht.
Oh, en als we toch bezig zijn, de groep die de aanklacht indient (Taxpayers Association of Europe) heeft knusse banden met (radicaal)rechtse partijen, onder andere
het rechts-radicale FPO die hard gaan op het ontkennen van de klimaatproblematiek.
Bron:
https://www.desmog.com/2025/09/11/epp-l ... omplaints/
Voorzover ik kan zien is de European People Party, waar TAE gelieerd mee is, ook weer een groep die rechts-conservatieve partijen herbergt - de grootste partij in de EU overigens - die over het algemeen nogaal klimaatprobleem sceptisch zijn en - als ik een snel googelrondje doe - tegenwoordig heulen met radicaal-rechts (zie oa https://euobserver.com/eu-political/arf97ea17a). Herbergt vabuit Nederland BBB en NSC.
Tsja, ik zie wel een bepaald patroon. Maar het kan ook aan mij liggen.
Ik ben erg benieuwd waar ik gezegd heb dat de aanklacht tegen het commissariaat van de Europese Commissie al bewezen is? En jij mag de corruptie rond de Qatargate misschien geen schandaal vinden, maar daar denk ik persoonlijk anders over.
Ik denk ook niet dat de financiering van specifiek 'groene' NGO's een probleem is, maar wel het gebrek aan transparantie rond de financiering van NGO's in het algemeen, de green-deal is daar maar een onderdeeltje van. Het is gewoon naïef om die problemen te blijven ontkennen als de rekenkamer aangeeft dat ze er daadwerkelijk zijn.
Dat heb ik eerder ook al uitgelegd, maar dat komt klaarblijkelijk niet binnen. Dus ja, ik zie ook wel een bepaald patroon.
Je hoeft helemaal niet te speculeren over wat jij denkt dat het probleem is. De aanklacht is specifiek tegen Timmermans, wordt gedaan door een groep gelieerd met de rechts-conservatieven, en níet door de rekenkamer. Je schrijft dit:
journee schreef:En dat eerste is toch wel een fundamenteel onderdeel van een democratische rechtsstaat. En tornen aan die rechtstaat lijken de meeste mensen toch niet heel acceptabel te vinden.
Dat klinkt heel dramatisch, alsof ner nu aan de rechtsstaat wordt getornd. Welnee, er kan wellicht meer transparentie komen maar dat is dan procesmatig. Dus er ligt een vage aanklacht, er is geconstateerd dat transparantie rondom financiering beter kan, hold your horses - de rechtsstaat is niet in gevaar. In ieder grval njet door dit probleem. Als je misstanden rond transparantie wil aankaarten lijkt me het aanklagen van 1 persoon die heel toevallig bezig is geweest met wat jij heel stom vind een nogal omslachtige en onhandige manier. Ik denk dus ook niet dat is waarom de aanklacht wordt gedaan.
Dat er problemen zijn met transparantie, sure, maar dat staat los van de aanklacht, dus geen idee waarom je dat erbij haalt. Zoals IMANDRA ook al heel erg duidelijk heeft uitgelegd, maar het komt maar niet aan.
@Elisa, ik ervaar dat precies omgekeerd! Grappig he? Alleen gaat het bij mij niet over war wel of niet in mijn straatje past, maar dat we het bij de feiten houden en geen mensen of organisaties verdacht gaan maken als daar geen aanleiding voor is. En dat gaat niet specifiek over Timmermans. Probeer eens inhoudelijk, je kan het!

Dat is alsof je zegt dat homoseksualiteit te "genezen" is, terwijl ook dit al lang en breed is bewezen niet te kunnen.