Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:04

karuna schreef:
Dat is geen geldige reden kwa bv zelfverdediging maar domweg invasie en oorlog.

De wereldleiders zijn gek geworden. Nu china nog japan binnenvallen en meneer oen zuid korea en dan is de sjit compleet -O- en staat de hele wereld in de fik. Afrika maakt zichzelf al af nu geloof ik %)

Maar ondertussen voeren het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk bombardementen uit in Syrië.
https://nos.nl/artikel/2596914-vk-en-fr ... x-in-syrie
Dat is dan toch ook een oorlogsdaad?

BigOne

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:06

Die aanvallen van uk en fr zijn op een leeg IS complex waarvan ze de tunnels hebben opgeblazen .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:14

Bovendien zal de huidige Syrische regering daarvan vooraf op de hoogte zijn gesteld, lijkt me? Die zitten ook niet te wachten op een heropleving van IS.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:15

Ik las dat vanmorgen en dacht eerst ook mm waarom opeens. Maar dit blijkt onbruikbaar maken zijn ter voorkoming van. En in overleg met. En wordt er al lang gepatrouilleerd in dat gebied ook. In mijn ogen totaal anders als de president van een ander land ontvoeren en aangeven dat je de olievelden gaat gebruiken en je een land gaat besturen "tot er iets beters is"

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:15

Amerika zit te springen om zware stookolie, die zij zelf niet hebben. Om de economie draaiende te houden, hebben ze die specifieke oliesoort nodig. In plaats van ervoor te betalen, vallen ze gewoon het land binnen. Wat erbij komt is dat Amerika, Midden en Zuid Amerika min of meer als vazalstaten zien, zoiets als Wit Rusland. Analoog als wat Rusland deed in de Oekraïne, met het juiste verhaaltje erbij kan je er gewoon mee weg komen. De wereld is mijn ogen compleet van het padje af.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:49

Maduro & vrouw zijn wel de eerste geïmporteerde Venezolanen ipv gedeporteerd :roll: .

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:41

nikkel schreef:
Amerika zit te springen om zware stookolie, die zij zelf niet hebben. Om de economie draaiende te houden, hebben ze die specifieke oliesoort nodig. In plaats van ervoor te betalen, vallen ze gewoon het land binnen. Wat erbij komt is dat Amerika, Midden en Zuid Amerika min of meer als vazalstaten zien, zoiets als Wit Rusland. Analoog als wat Rusland deed in de Oekraïne, met het juiste verhaaltje erbij kan je er gewoon mee weg komen. De wereld is mijn ogen compleet van het padje af.

Dit klopt op meerdere niveaus niet. Ten eerste: de VS ‘zit niet te springen’ om zware stookolie. De Amerikaanse raffinage‑ en energiemix is de afgelopen tien jaar juist verschoven naar lichtere olie en LNG, waardoor zware stookolie veel minder strategisch is dan vroeger. Het idee dat de VS een land zou binnenvallen puur voor een oliesoort die ze nauwelijks gebruiken, is dus economisch onlogisch.

Ten tweede: de vergelijking met Rusland‑Oekraïne gaat mank. Rusland viel een soeverein land binnen om territorium te annexeren. De VS heeft in Latijns‑Amerika een lange, soms problematische geschiedenis, maar dat is iets totaal anders dan een grootschalige militaire invasie om grondgebied te veroveren. Dat verschil wegpoetsen maakt de analyse niet sterker.

En ten derde: ‘vazalstaten’ is een karikatuur. Latijns‑Amerikaanse landen hebben de afgelopen decennia juist steeds meer autonomie opgebouwd, eigen handelsblokken gevormd en zich regelmatig tegen Washington uitgesproken. Dat past niet bij het beeld van een soort Wit‑Rusland‑constructie.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:03

Wat is de reden dat er weinig productie was van olie in Venezuela?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:19

Geen kennis, sancties en als ik het goed heb is de boel genationaliseerd, dus dan komt er geen buitenlands bedrijf met de nodige kennis helpen, want die riskeerd dan investeringen die zich niet terugverdienen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:01

Venezuela produceert weinig omdat de sector intern is ingestort: decennia van wanbeheer, nationalisaties, het wegjagen van expertise, verrotte infrastructuur en een olie die technisch extreem moeilijk te winnen is. Zelfs vóór sancties lag de productie al in vrije val.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:36

Welke andere reden is er dan voor de inval.? Benzz, de kennis die jij blijkbaar hebt, hebben anderen ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:42

Trumps ego en afleiding van iets (epstein gedoe?).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:44

tamary schreef:
Trumps ego en afleiding van iets (epstein gedoe?).

Ik denk voornamelijk macht. En dat vloeit voort uit Trumps ego.
Hij wil samen met Rubio de macht van Rusland en China terugdringen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:54

Psych hier zegt : aandacht en hebzucht. :

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:40

Aandacht en hebzucht zal ongetwijfeld mee spelen, maar ik heb ook al een ander verhaal gelezen.

De olie is 'bijvangst'; Amerika doet weinig meer met deze ruwe olie en heeft ook nog maar 2 raffinaderij-bedrijven om er iets bruikbaars van te maken en met deze lage olieprijs zijn er hoogst waarschijnlijk ook geen ondernemers die willen investeren in de dure (en milieubelastende) omzettingsprocessen.

Drugs is ook een drugreden :) De cocaïne uit Venezuela is niet een groot probleem in de VS (meeste gaat naar Europa), dat is fentanyl en dat komt via de Chinese grondstoffen uit Mexico.

Ik heb gelezen dat als de Venezulaanse olie via de Bric's landen verhandeld én betaald gaat worden de (Amerikaanse) oliedollars weleens vervangen kunnen gaan worden door het BRIC 'unit' betaalsysteem/'munteenheid'.

Hiermee gaat Amerika een gigantische omzet mislopen en zullen veel landen niet meer investeren in de aandelen/bonds en die hebben ze -gezien de kelderende inflatie- hard nodig.

Verder lees ik nog iets over Cuba en Rubio (=Cubaanse vluchteling) en hoe Cuba nu afhankelijk is van Venezuela op veel gebieden en dat de VS al járen bezig is om Cuba op de knieën te krijgen (een hoop oud zeer) en nu er geen charismatische leider meer is dat ook niet zo moeilijk meer zal zijn.

Dus 2 vliegen in één klap.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:50

BRIC's is een ezelsbruggetje voor opkomende economieën, is wensdroom uit gekomen, maar de eenheid onderling is ver te zoeken en daarmee ook een stabiele handelsmunt.
Euro is op dat punt aantrekkelijker, ivm stabiele munt met begrotingsregels.

Wel kan het verwijderen van Maduro een excuus zijn om de Venezolanen in de VS terug te sturen, reden vlucht is immers weg (ja simplistische BS, maar meer heeft MAGA niet nodig). Al die feestende mensen in de vs kunnen wel eens rap van een koude kermis thuis komen.

Dat Cuba op de lijst staat kan best, en het zal niet de enige in dat gebied zijn. Vraag is hoe lang de VS overeind blijft als ze de keihard werkende, belasting betalende arbeiders die geen aanspraak (kunnen) maken op het sociale vangnet terug sturen, samen met het incompetent maken en/of afbreken van de overheidsinstanties incl. het leger.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:05

Ik heb ook gelezen dat Cuba op de lijst staat en dat wordt door diverse bronnen bevestigd. Ook dat Rubio daar op aan stuurt, wat blijkt dat het weer niet zo'n fijne jongen is. Ook het de dollarization verhaal heb ik op meerdere plekken gelezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:08

Rubio is één van de mensen achter Trump die weten waar ze mee bezig zijn. Dat hoeft niet altijd in het 'landsbelang' te zijn. Hij heeft duidelijk een 'beef' met Cuba vanwege zijn herkomst en voedt alleen maar de haat die de VS heeft naar Cuba toe sinds Castro.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:13

Voor de VS is het extreem belangrijk dat olie in dollars betaald blijft worden, en dus de wereldmunt blijft.

Wanneer olieproducerende landen voor een betaling anders dan in dollar kiezen, betekent dat een enorm (financieel) probleem voor de VS.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:17

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:18

mysa schreef:
Bovendien zal de huidige Syrische regering daarvan vooraf op de hoogte zijn gesteld, lijkt me? Die zitten ook niet te wachten op een heropleving van IS.

Dat staat nergens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:33

_San87_ schreef:
Voor de VS is het extreem belangrijk dat olie in dollars betaald blijft worden, en dus de wereldmunt blijft.

Wanneer olieproducerende landen voor een betaling anders dan in dollar kiezen, betekent dat een enorm (financieel) probleem voor de VS.

Klopt !

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:09

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:19

eerst Cuba nog ff

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:24

Kinke schreef:
eerst Cuba nog ff