Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sassy4barrel schreef:dat er niet uit kunnen klinkt ook best eng... want eigenlijk kan een wolf overal in als hij echt wil. Maar hoe reageert hij in paniek als hij er niet meer uit kan.. we willen qua wolfwerendhekwerk het gallagher advies aanhouden maar dan wel niet met het gallagher merk voor alles. Even qua prijzen vergelijken.
tienus63 schreef:Grote aanval Elspeet achter wolfwerend raster.
In totaal 14 schapen gedood.Citaat:Elspeet, Gelderland
08-11-2024
Vannacht 14 schapen gegrepen in Elspeet.
7 waren al overleden. Nog 7 schapen moesten geëuthanaseerd worden.
Stonden achter wolfwerend raster.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1F9nrgRiou/?
SusanH schreef:Er zijn volgens mij geen gebieden meer op de Veluwe waar geen roedel zit.
Ik reed vanmorgen vanaf Wekerom via Lunteren naar huis. Langs de Hessenweg staat een groot anti wolf spandoek langs de weg, van Nowolvesbenelux.
Kaja schreef:Het is moeilijk te verteren dat de wolf is binnen gelaten met het oog op biodiversiteit, waardoor deze meer zou gaan floreren en een goede uitwerking zou hebben op het gehele ecosysteem, dit nu dus niet de juiste uitwerking zou hebben. Natuurbegrazingsprojecten ondervinden grote hinder van de wolf, omdat de kuddes op een dusdanige manier opgesloten moeten worden om aanvallen zover mogelijk te voorkomen. Het beschermen van de kuddes en aanvallen van de wolf kost veel geld en er zijn gebieden die niet meer juist begraasd kunnen worden waardoor bijvoorbeeld heides dichtgroeien.
Elisa2 schreef:Keebish schreef:Ik ga binnenkort een weekend weg met paard naar de Veluwe (het noorden). Niet helemaal over nagedacht dat de wolf daar rondloopt, omdat ik zelf niet uit de regio kom en de berichten mij daardoor ook niet bereiken.
Paard overdags op de weide en 's nachts op stal; is dat veilig genoeg, denken jullie?
En overdags een lange rit maken, wat is jullie ervaring de laatste tijd geweest? Ik kan het zo moeilijk inschatten, maar begin wel zenuwachtig te worden
Paarden pas naar buiten doen als het goed licht is en voor het donker binnen zetten.
Inderdaad bij een rit liever niet alleen gaan en het liefst in gebieden waar geen roedel zit. Goed om je heen blijven kijken en ik zie niet te diep het bos in gaan.
Kaja schreef:Het is moeilijk te verteren dat de wolf is binnen gelaten met het oog op biodiversiteit, waardoor deze meer zou gaan floreren en een goede uitwerking zou hebben op het gehele ecosysteem, dit nu dus niet de juiste uitwerking zou hebben. Natuurbegrazingsprojecten ondervinden grote hinder van de wolf, omdat de kuddes op een dusdanige manier opgesloten moeten worden om aanvallen zover mogelijk te voorkomen. Het beschermen van de kuddes en aanvallen van de wolf kost veel geld en er zijn gebieden die niet meer juist begraasd kunnen worden waardoor bijvoorbeeld heides dichtgroeien.
anca schreef:Daarom heb ik ronde deurknoppen. Mijn vorige hond maakte ook alles open. De huidige schuift ook zo de deuren op zij. Kan zijn neus er tussen dan kan de deur open.
Vreselijk weer van die aanvallen. Ik heb gelukkig geen weidevee meer maar ik zou nu denk ik een dubbele afrastering maken met een meter ertussen. ( zodat ik er nog net met de maaier tussen door kan ) . Op beide een klap stroom en uitwijkdraden erboven.
Wat een wereld
Maaaarije schreef:Mijn vorige hond maakte ook elke deur open. Zowel met normale klink als draai maar ook keuken lades/kasten en koelkast en vriezer.![]()
Om ook nog even een ontopic post te doen;
Met de aangevallen hond uit Zandhuizen gaat het met de dag wat beter. Ze reageert wel feller op dingen maar lichamelijk gaat het steeds beter.
Ook de schapen hebben ze hier sinds de aanval binnen gehaald.
Vanmorgen is er weer een wolf gezien.
Citaat:8 november 2024/Nederland
Edese schaapherder waarschuwt na toename aanvallen van wolven: ‘Overdag is het een linke boel’
EDE ,,Het wordt steeds gevaarlijker om hier op de hei te lopen met mijn schapen.” Herder Aart van den Brandhof zegt dit na twee aanvallen door wolven afgelopen week. Vorige week woensdag ging het om één wolf, op donderdag waren ze met zijn tweeën. ,,Ze naderden de kudde op minder dan twintig meter. Ik heb ze gelukkig op beide dagen weg kunnen krijgen.” De beproefde methode van de Edese herder is hard schreeuwen, zwaaien en toeteren. Tot op heden is dat gelukt.
De nachtverblijven van de schapen zijn met schrik- en staaldraden beschermd. ,,Dat werkt super. We hebben filmopnames van een groepje wolven die buiten de omheining staan te kijken.” Overdag is het een ander verhaal. Een boer die aan het werk was op de hei heeft een video gemaakt van een roedel met 10 tot 14 wolven. ,,Een of twee kunnen we er nog wel verjagen, maar als ze in een groep gaan aanvallen....”
De wolf is van nature schuw en dat er af en toe een schaap gepakt zal worden, daar kan Van den Brandhof mee leven. ,,Het wordt met deze aantallen wolven linke boel. Als herder loop je vaak alleen op de hei. Ik heb ook de verantwoordelijkheid voor de hulpherders. Als het zo doorgaat weet ik niet of we over vijf jaar nog wel kunnen bestaan.”
https://www.edestad.nl/lokaal/natuur-en ... VjXye2T21g