Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:28

Over een tijdje zullen ze ook wel staldeuren open maken.
Schuifdeuren drukken ze open als ze niet vergrendeld zijn, en klinken springen ze wel open.

Wij hebben een schuifdeur van 4x 3,50 mtr bij onze schuur. Al onze honden drukken die open als ie niet vergrendeld is.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:41

Ze zijn super slim. We hebben een wolfhond die maakt echt alle deuren en klinken open; je moet met een sleutel het slot dicht maken; zo niet dan krijgt ze het open. Dus ik geloof je gelijk als je zegt dat ze binnenkort de staldeuren open maken. En dat wolfwerend hekwerk is voor hen een makkelijk sprongetje. Kost geen moeite

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:55

Daarom heb ik ronde deurknoppen. Mijn vorige hond maakte ook alles open. De huidige schuift ook zo de deuren op zij. Kan zijn neus er tussen dan kan de deur open.

Vreselijk weer van die aanvallen. Ik heb gelukkig geen weidevee meer maar ik zou nu denk ik een dubbele afrastering maken met een meter ertussen. ( zodat ik er nog net met de maaier tussen door kan ) . Op beide een klap stroom en uitwijkdraden erboven.
Wat een wereld

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:58

Bij mij wordt 25 november eindelijk de wolf werende omheining gezet. Duurde even… eerst voordat we het eens waren en daarna voordat ik aan de beurt was. Maar fijn! Dan is dat straks klaar. En kan de subsidie aanvraag de deur uit.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:59

Sassy4barrel schreef:
dat er niet uit kunnen klinkt ook best eng... want eigenlijk kan een wolf overal in als hij echt wil. Maar hoe reageert hij in paniek als hij er niet meer uit kan.. we willen qua wolfwerendhekwerk het gallagher advies aanhouden maar dan wel niet met het gallagher merk voor alles. Even qua prijzen vergelijken.

Nou dit dus: in wolfwerend gesprongen, moeilijk om er weer uit te komen. Vanuit de stress en paniek pakken ze nog meer schapen.

tienus63 schreef:
Grote aanval Elspeet achter wolfwerend raster.
In totaal 14 schapen gedood.
Citaat:
Elspeet, Gelderland
08-11-2024

Vannacht 14 schapen gegrepen in Elspeet.
7 waren al overleden. Nog 7 schapen moesten geëuthanaseerd worden.

Stonden achter wolfwerend raster.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1F9nrgRiou/?

Sassy: je hebt een wolfshond. Heeft die nu bewust een felgekleurde halsband of tuigje om? Om te voorkomen dat mensen hem aanzien voor wolf?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:05

Ja ze heeft altijd haar rode halsband om. Ze loopt ook nooit los (altijd aan de riem) op de enkele keer dat ze zelf de deur heeft opengemaakt en een rondje door de wijk ging doen. Met als gevolg dat er een paniek bericht vanuit school kwam dat er een wolf rondom de school liep (waarschijnlijk was ze de kinderen geur gevolgd naar school ) dus we checken nu dubbel dat we de deuren echt op slot hebben gedaan. Ze is gelukkig super lief; met alles; katten, alle dieren (ook paarden) kindervriend ect dus dat scheelt enorm en ze was ook binnen half uurtje zelf weer naar huis gekomen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:27

SusanH schreef:
Er zijn volgens mij geen gebieden meer op de Veluwe waar geen roedel zit.

Ik reed vanmorgen vanaf Wekerom via Lunteren naar huis. Langs de Hessenweg staat een groot anti wolf spandoek langs de weg, van Nowolvesbenelux.

Oh goedzo, die hingen hier eerder ook meer in de buurt van Wekerom maar waren even weggehaald van de zomer.

Hm dat die honden en wolven zo slim zijn is helemaal niet zo'n goed vooruitzicht.

Wat fijn Jessix!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:34

Wij hadden vroeger ook een hond die alle deuren met een deurklink open kreeg. Mijn ouders hebben uiteindelijk overal sloten op de binnendeuren gezet. Was zo'n slimme hond.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:31

Het is moeilijk te verteren dat de wolf is binnen gelaten met het oog op biodiversiteit, waardoor deze meer zou gaan floreren en een goede uitwerking zou hebben op het gehele ecosysteem, dit nu dus niet de juiste uitwerking zou hebben. Natuurbegrazingsprojecten ondervinden grote hinder van de wolf, omdat de kuddes op een dusdanige manier opgesloten moeten worden om aanvallen zover mogelijk te voorkomen. Het beschermen van de kuddes en aanvallen van de wolf kost veel geld en er zijn gebieden die niet meer juist begraasd kunnen worden waardoor bijvoorbeeld heides dichtgroeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:50

En dat alles past precies in het straatje/denkwijze van degenen die dit bedacht hebben...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:01

Kaja schreef:
Het is moeilijk te verteren dat de wolf is binnen gelaten met het oog op biodiversiteit, waardoor deze meer zou gaan floreren en een goede uitwerking zou hebben op het gehele ecosysteem, dit nu dus niet de juiste uitwerking zou hebben. Natuurbegrazingsprojecten ondervinden grote hinder van de wolf, omdat de kuddes op een dusdanige manier opgesloten moeten worden om aanvallen zover mogelijk te voorkomen. Het beschermen van de kuddes en aanvallen van de wolf kost veel geld en er zijn gebieden die niet meer juist begraasd kunnen worden waardoor bijvoorbeeld heides dichtgroeien.

Ik geloof niet meer dat de wolf voor de biodiversiteit binnen gelaten is….

Eerder om mensen te ontmoedigen om nog dieren te houden. Helaas, |( |(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:47

Elisa2 schreef:
Keebish schreef:
Ik ga binnenkort een weekend weg met paard naar de Veluwe (het noorden). Niet helemaal over nagedacht dat de wolf daar rondloopt, omdat ik zelf niet uit de regio kom en de berichten mij daardoor ook niet bereiken.

Paard overdags op de weide en 's nachts op stal; is dat veilig genoeg, denken jullie?

En overdags een lange rit maken, wat is jullie ervaring de laatste tijd geweest? Ik kan het zo moeilijk inschatten, maar begin wel zenuwachtig te worden :

Paarden pas naar buiten doen als het goed licht is en voor het donker binnen zetten.

Inderdaad bij een rit liever niet alleen gaan en het liefst in gebieden waar geen roedel zit. Goed om je heen blijven kijken en ik zie niet te diep het bos in gaan.

Ik woon in wolvengebied en doe eigenlijk alles nog.
Iedereen hier ook.
Zeker te paard en zeker met 2 ruiters.

Het enige waar ik rekening mee houd zijn de honden.
Ik ga wat minder de echt stille afgelegen stukken in.
En sowieso niet rond schemering.

Mijn omheining is gisteren en vandaag geplaatst. Rustiger gevoel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:51

Fijn Ninx dat je omheining staat. Wat is het geworden?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:07

Kaja schreef:

Het rare is dat men de boeren aanpakt voor oa stikstof, dit helpt de heide namelijk om zeep. De natuurorganisaties hameren er ook op, hele gebieden hier worden weer opengelegd met het oog op nieuwe heidegroei. Aan de andere kant vind men het geen probleem dat begrazing achteruit gaat en wild verdwijnt. Staat allemaal weer zo haaks op elkaar, onbegrijpelijk. Nog even en de Beekse Bergen kan de deuren wel open laten staan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:11

anca schreef:
Daarom heb ik ronde deurknoppen. Mijn vorige hond maakte ook alles open. De huidige schuift ook zo de deuren op zij. Kan zijn neus er tussen dan kan de deur open.

Vreselijk weer van die aanvallen. Ik heb gelukkig geen weidevee meer maar ik zou nu denk ik een dubbele afrastering maken met een meter ertussen. ( zodat ik er nog net met de maaier tussen door kan ) . Op beide een klap stroom en uitwijkdraden erboven.
Wat een wereld

Onze Tsjechische wolfhond deed de ronde knoppen ook openen. Auto deuren vanuit binnen als buiten opende hij ook. Volledig de klink eruit halen was enigste optie. Tot hij de deur dicht sprong en ik zelf opgesloten zat in de voerkamer...gelukkig met mobiele telefoon!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:49

Ja dat heb ik ook vaker gehoord dat zelfs ronde knoppen open gemaakt werden. Zo slim waren mijn herders gelukkig niet. :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:09

Daar zijn onze ragdolls ook heel bedreven in :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:13

Ja onze hond springt ook deuren open.
Klink omhoog werkt ook niet.
Niet handig.
Schuurdeur maakt hij ook open met zijn neus.
Maar de achterdeur is hij altijd te lomp en duwt hij juist dicht.

Dus ja een wolf kan dat ook.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:21

:+ mijn herder heeft een deur volledig gesloopt om bij haar bal te komen. Er was een kind zo grappig geweest om de bal door het kattenluik te gooien. Dus ik kon op pad voor een andere deur en kattenluik. Draaiknoppen moeten echt stroef gaan anders krijgt ze het ook open.

Klinken en schuifdeuren zijn easy...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:37

Mijn vorige hond maakte ook elke deur open. Zowel met normale klink als draai maar ook keuken lades/kasten en koelkast en vriezer. :+

Om ook nog even een ontopic post te doen;
Met de aangevallen hond uit Zandhuizen gaat het met de dag wat beter. Ze reageert wel feller op dingen maar lichamelijk gaat het steeds beter.
Ook de schapen hebben ze hier sinds de aanval binnen gehaald.
Vanmorgen is er weer een wolf gezien.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:43

Maaaarije schreef:
Mijn vorige hond maakte ook elke deur open. Zowel met normale klink als draai maar ook keuken lades/kasten en koelkast en vriezer. :+

Om ook nog even een ontopic post te doen;
Met de aangevallen hond uit Zandhuizen gaat het met de dag wat beter. Ze reageert wel feller op dingen maar lichamelijk gaat het steeds beter.
Ook de schapen hebben ze hier sinds de aanval binnen gehaald.
Vanmorgen is er weer een wolf gezien.

Klein stukje verderop loopt een jonge vos. Hoorde dat die wel voor goudjakhals is aangezien.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:52

Als iemand pakweg 10 jaar geleden dit scenario geschetst had, roedels wolven in de bossen, dagelijks verscheurde schapen, afgeslachte pony’s, belaagde koeien en paarden en zelfs gedode en gewonde honden. En dan heb ik het nog niet eens over een kind dat verwond is geraakt. Had iemand dit 10 jaar geleden voorspeld dan hadden we die persoon toch keihard uitgelachen?

Onbegrijpelijk toch dat dit geaccepteerd wordt?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:57

Ik krijg net de nieuwsbrief van diermens studies Amsterdam over een filmfestival: https://centrum-voor-diermens-studies.e ... myzjhskkkc
Er staat een film bij over een herder in de Pyreneen met de last van de zich uitbreidende berenpopulatie en de felle discussies tussen voor- en tegenstanders.. Lijkt erg op hoe het hier gaat met de wolven natuurlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:14

Heel bijzonder dat die wolvenkenner de la Haye niet weet hoe een wild zwijn eruit ziet. Is die man überhaupt weleens in het bos geweest?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 23:38

Overdag op de heide wordt linke boel voor de schapen aldus Edese schaapsherder

Citaat:
8 november 2024/Nederland
Edese schaapherder waarschuwt na toename aanvallen van wolven: ‘Overdag is het een linke boel’
EDE ,,Het wordt steeds gevaarlijker om hier op de hei te lopen met mijn schapen.” Herder Aart van den Brandhof zegt dit na twee aanvallen door wolven afgelopen week. Vorige week woensdag ging het om één wolf, op donderdag waren ze met zijn tweeën. ,,Ze naderden de kudde op minder dan twintig meter. Ik heb ze gelukkig op beide dagen weg kunnen krijgen.” De beproefde methode van de Edese herder is hard schreeuwen, zwaaien en toeteren. Tot op heden is dat gelukt.
De nachtverblijven van de schapen zijn met schrik- en staaldraden beschermd. ,,Dat werkt super. We hebben filmopnames van een groepje wolven die buiten de omheining staan te kijken.” Overdag is het een ander verhaal. Een boer die aan het werk was op de hei heeft een video gemaakt van een roedel met 10 tot 14 wolven. ,,Een of twee kunnen we er nog wel verjagen, maar als ze in een groep gaan aanvallen....”

De wolf is van nature schuw en dat er af en toe een schaap gepakt zal worden, daar kan Van den Brandhof mee leven. ,,Het wordt met deze aantallen wolven linke boel. Als herder loop je vaak alleen op de hei. Ik heb ook de verantwoordelijkheid voor de hulpherders. Als het zo doorgaat weet ik niet of we over vijf jaar nog wel kunnen bestaan.”
https://www.edestad.nl/lokaal/natuur-en ... VjXye2T21g

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1MfBPb ... tid=WC7FNe