Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:54

Ehm..ze had zelf ook nogal ongelukkige uitspraken in de politiek. Om daar nu anderen de schuld voor te geven..(uiteraard keur ik niet hun gedrag goed)

Ik ben geen Kaag fan, ben blij dat ze uit de politiek gaat en hoop dat ze beter op haar plek is in de nieuwe functie.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:00

Ik ben blij voor Gaza, dat ze zo'n kundige diplomaat gevonden hebben die bereid is om deze ondankbare klus op zich te nemen.

Ik ben nu niet direct een Kaagfan, maar ze maakte wel indruk op mij in positieve zin.
Een combinatie van rust met keihard onderhandelen. En ondertussen heel erg precies met haar woorden.

En haar integriteit.
Aftreden als minister van buitenlandse zaken was beslist geen lolletje - maar ze deed het.
Na een motie van afkeuring.
(Je moest de bestuurders de kost geven, die na een motie van wantrouwen blijven zitten... "Dan ging het je niet goed".)

Jammer dat haar nieuwe leiderschap niet echt uit de verf kon komen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:03

Ik ben geen fan, waarom zou je fan zijn van een politicus. Maar heb ook wel veel respect voor Kaag en snap de aversie tegen haar totaal niet.
Ja, ze deed wat onhandige uitspraken, maar in de verste verte niet in de categorie kopvoddentax of asieltsunamie. Of 'heks'. Die man die zulke dingen zei kreeg 37 zetels tijdens de laatste verkiezingen..

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:18

Elisa2 schreef:
Ehm..ze had zelf ook nogal ongelukkige uitspraken in de politiek. Om daar nu anderen de schuld voor te geven..(uiteraard keur ik niet hun gedrag goed)

Ik ben geen Kaag fan, ben blij dat ze uit de politiek gaat en hoop dat ze beter op haar plek is in de nieuwe functie.

Geeft zij anderen de schuld dan? ik heb wat gemist denk ik.

Iedereen heeft weleens ongelukkige uitspraken. Dat maakt haar geen minder kundig politicus imo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:19

lies schreef:
Ik ben geen fan, waarom zou je fan zijn van een politicus. Maar heb ook wel veel respect voor Kaag en snap de aversie tegen haar totaal niet.
Ja, ze deed wat onhandige uitspraken, maar in de verste verte niet in de categorie kopvoddentax of asieltsunamie. Of 'heks'. Die man die zulke dingen zei kreeg 37 zetels tijdens de laatste verkiezingen..

En dat zijn ook stemmen geweest om een signaal af te geven naar het beleid wat de afgelopen jaren is gevoerd waarvoor d66 mede verantwoordelijk voor is geweest.
Nieuwe bestuurscultuur? Mijn reet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:21

;) Stiekempjes moest ik wel lachen om 'heks'.

Ik hoor het als 'een vrouw die zo krachtig is, dat ik het alleen als magie kan zien'.

(De spreker bedoelde het als scheldwoord. 'Het zij zo', zegt iets over hem. Dat hij boos is dat hij niet tegen haar op kon.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:20

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:

Geeft zij anderen de schuld dan? ik heb wat gemist denk ik.

Iedereen heeft weleens ongelukkige uitspraken. Dat maakt haar geen minder kundig politicus imo.

Lees het topic even terug, het is nu net zo alsof Kaag nooit iets fout heeft gedaan. Daar ben ik het niet mee eens.

Kaag liet in ieder geval duidelijk zien heel erg ver van de burger af te staan en dat is niet handig voor een politicus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:28

Goed dan.
Uitgebreide zoekfunctie.
'Elisa2' en 'Kaag'.

Één opmerking over de energiecrisis, mw Kaag zou gezegd hebben dat we wel meer mogen betalen 'en dan heb je niet door dat je veel mensen in de armoede stort'.

Verder wat gemopper dat je haar 'niets vindt'.
Dat mag je vinden, maar ik vind het een saai topic worden zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:38

En wat voegt dit toe?

Het is juist saai als iedereen het met elkaar eens is. ;-)

Zoekfunctie op Google wbt Kaag en uitspraken is denk ik ook nuttiger.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:51

Welke politicus staat wel dicht bij de burger? Denk dat er een enorme minderheid is. Ik vraag me ook altijd af wat dat nu concreet betekend? Of betekend het dat iemand gediskwalificeerd wordt als politicus omdat we deze persoon niet zo sympathiek vinden?
Alleen als je naar salaris kijkt denk ik dat de meeste ver verwijderd zijn van de ervaringen in het leven van Jan Modaal. Ik zou ook niet iemand willen die dicht bij de burger staat. Inlevingsvermogen en weten wat er speelt vind ik noodzakelijk. Maar iemand die dichtbij die dichtbij de burger staat vind ik altijd een beetje een geromantiseerde uitspraak

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:54

Nee hoor, niks persoonlijks aan.

Maar als je vindt dat Nederlanders gewoon niet moeten zeuren en in de kou moeten gaan zitten terwijl je zelf 3 huizen bezit en nooit in de kou hoeft te zitten dan heb je het niet helemaal begrepen.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... g-246513w/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:56

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:34

Bedankt voor het delen Elisa. Ik kende ze niet allemaal. Kan helaas niet verder lezen in het artikel omdat ik geen abonnee ben. Snap wel dat kaag soms als tikkeltje elitair kan worden gezien. Sommige uitspraken kwamen idd niet zo lekker uit de verf.

Ik denk dat context wel veel uitmaakt. Ik snap wel waarom ze iets in die strekking zou zeggen. Eerlijk gezegd denk ik dat ze ook soms zegt wat gezegd moet worden en anderen niet durven om geen gezichtsverlies te lijden en stemmen te verliezen. Dat vind ik leiderschap. De waarheid zeggen: ook al doet het even pijn. Wel even gegoogled maar vind de uitspraken niet zo wereldschokkend?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:42

Elisa2 schreef:

Maar als je vindt dat Nederlanders gewoon niet moeten zeuren en in de kou moeten gaan zitten terwijl je zelf 3 huizen bezit en nooit in de kou hoeft te zitten dan heb je het niet helemaal begrepen.

EW is een conservatief liberaal tijdschrift die Kaag veels te links vindt. Staat achter betaalmuur.
Of iemand drie huizen heeft of nul zegt niets over de kwaliteiten van een persoon. Dus vind ik altijd zo flauw. Heb het over de inhoud.

Wat ik me wel kan voorstellen is het volgende. Kaag heeft in het verleden "verbonden" en met lange termijn visie "opgebouwd" in haar functies. Dan kom je opeens in een democratie regering functie.
Bekend is van democratiën (bron kleindochter bijna afgestudeerd diplomaat) dat democratiën beleid hebben voor een aantal jaren. In Nederland is dat vier jaar. De lange termijn visie is er niet want levert geen kiezers op. Dat geldt ongeacht voor welke partij gewonnen heeft cq geregeerd heeft. Een diplomaat geeft geen waarde oordelen. Dus ze heeft dat als feit benoemd en dat heeft zelfs een ingewikkelde naam die ik vergeten ben.

Maar ik ben geen diplomaat. Ik stoor me al jaren aan dat enorme korte termijn denken. Dat is dus blijkbaar inherent aan een democratie. Ik vind dat dus een zwakte aanbod van de democratie.

Terugkomend op Kaag. Het zou wel eens kunnen zijn, dat Kaag met dat korte termijn denken, de oppervlakkigheid van de Nederlandse politiek, moeite mee had, dus niet aan kon passen.
Want zij bleef keurig, deed haar werk met inhoud en ik denk over een tijd dat eruit gaat komen dat ze het als minister van Financiën goed heeft gedaan.

Wilders kon ze aan, hetgeen hij niet kon hebben, vandaar het "Heks" gedoe. Schanda, zo onbeschoft voor de Tweede Kamer.

Er waren geen schandalen in het ministerie van Financiën, het ging allemaal geruisloos, ondanks dat zij zich moest verantwoorden over haar achtergrond hetgeen nog nooit gevraagd is aan haar mannelijke voorgangers. -O-
Zij heeft ook economie gestudeerd dus wist waar ze mee bezig was, heeft ze toch maar verteld na de hausse van kritiek bij haar aanvang.

Van meet af aan waren er problemen. Het begon al met haar man , na haar aankomst in Nederland, die niet zou deugen. Ongekend dat een mannelijke politici op de partner werd afgerekend cq bevraagd door het volk. :r vond ik ervan.
Ze heeft gelijk na overleg met Joodse organisaties al het vertrouwen gekregen .

De toon was gezet.

Een diplomaat zegt nooit wat ze zelf denken. Dat mag namelijk niet (bron klein dochter). Je vertegenwoordigt je land ongeacht wat je vindt van politici etc. Je eigen achtergrond doet niet ter zake. Het gaat puur over hoe jij je werk doet, je functie, je land vertegenwoordigt vaak onder moeilijke omstandigheden. Denk bv diplomaat zijn in het Midden Oosten, en landen met een dictatuur.

Ik denk zelf dat een diplomaat in de Nederlandse politiek het extra moeilijk heeft gezien bovenstaande.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:46

Janneke2 schreef:
Één opmerking over de energiecrisis, mw Kaag zou gezegd hebben dat we wel meer mogen betalen 'en dan heb je niet door dat je veel mensen in de armoede stort'.

Maar dat is toch juist wat Rechts Nederland zo graag wil.
Daarom snap ik niet dat uitgerekend rechts Nederland zo boos op haar is.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/s ... -te-willen

Gelukkig heeft ze ook een heleboel goede dingen voor de onderkant gedaan.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 27-12-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:53

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Maar dat is toch juist wat Rechts Nederland zo graag wil. Zoveel mogelijk mensen in de armpede.
Daarom snap ik niet dat uitgerekend rechts Nederland zo boos op haar is.

Dank je wel Loretta. Ik kon deze niet meer terug vinden. Ze heeft het gewoon heel goed gedaan. Maar werkelijk beoordeling zin was afwezig want ze kon toch bij voorbaat niets goeds doen. Schande en ik vind het heel veel zeggen over de bekrompenheid, geneuzel, weinig diepgang van de politieke cultuur in Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:55

Met Kaag was toch dat haar man bij de PLO zit of heeft gezeten, en wat voor een organisatie dat is, en dat ze iets heeft gezegd over de joodse illegale kolonisten?
Ik heb geen verstand van wereldpolitiek, dit heb ik zojuist gegoogled..
is er dan iets voor te zeggen of is dat allemaal onzin? (ik heb geen idee)

https://www.haaretz.com/world-news/euro ... e611e30000

https://en.wikipedia.org/wiki/Palestine ... ganization

https://www.petities.com/wij_willen_gee ... n_den_haag
(dat zullen wel mensen zijn die plo en hamas door elkaar halen denk)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:59

pien_2010 schreef:
Dank je wel Loretta. Ik kon deze niet meer terug vinden. Ze heeft het gewoon heel goed gedaan. Maar werkelijk beoordeling zin was afwezig want ze kon toch bij voorbaat niets goeds doen. Schande en ik vind het heel veel zeggen over de bekrompenheid, geneuzel, weinig diepgang van de politieke cultuur in Nederland.

Tegenwoordig is het vooral belangrijk dat politici de show kunnen stelen op TV en internet. De inhoud doet er niet zoveel meer toe. Wilders is daar heel erg goed in. Ook Rutte was een kei in het bespelen van de kiezers. De domme Nederlanders zijn er 13 jaar op rij met open ogen in getrapt.

Kaag en Timmermans hebben beide hetzelfde probleem. Ze weten de show niet te stelen. Jammer dat het om dat soort dingen draait helaas.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:59

Citaat:
Met Kaag was toch dat haar man bij de PLO zit of heeft gezeten, en wat voor een organisatie dat is, en dat ze iets heeft gezegd over de joodse illegale kolonisten?

De man van Kaag was tandarts.
Hier zijn biografie. Hij is van onbesproken gedrag

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Anis_al-Qaq

Eens Loretta.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:01

Loretta schreef:

Gelukkig heeft ze ook een heleboel goede dingen voor de onderkant gedaan.

daar staat precies ook niet hoe dat gebeurt is en wat de gevolgen daarvan zijn.
Ik vind wel een artikel waarop staat dat ze niet meer geld wilde uitgeven aan armoede bestrijding dmv staatschuld ,maar dat van de belastingen halen en ergens te bezuinigen (maar waar dan)
https://www.accountant.nl/nieuws/2023/8 ... lanbureau/
dat zal dan daar misschien wel mee te maken hebben

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:01

Eens Loretta. Zo jammer dat er vooral achter populistisch geblaat aan wordt gegaan i.p.v. echte deskundigheid en inhoud.

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:03

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:

EW is een conservatief liberaal tijdschrift die Kaag veels te links vindt. Staat achter betaalmuur.
Of iemand drie huizen heeft of nul zegt niets over de kwaliteiten van een persoon. Dus vind ik altijd zo flauw. Heb het over de inhoud.

Wat ik me wel kan voorstellen is het volgende. Kaag heeft in het verleden "verbonden" en met lange termijn visie "opgebouwd" in haar functies. Dan kom je opeens in een democratie regering functie.
Bekend is van democratiën (bron kleindochter bijna afgestudeerd diplomaat) dat democratiën beleid hebben voor een aantal jaren. In Nederland is dat vier jaar. De lange termijn visie is er niet want levert geen kiezers op. Dat geldt ongeacht voor welke partij gewonnen heeft cq geregeerd heeft. Een diplomaat geeft geen waarde oordelen. Dus ze heeft dat als feit benoemd en dat heeft zelfs een ingewikkelde naam die ik vergeten ben.

Maar ik ben geen diplomaat. Ik stoor me al jaren aan dat enorme korte termijn denken. Dat is dus blijkbaar inherent aan een democratie. Ik vind dat dus een zwakte aanbod van de democratie.

Terugkomend op Kaag. Het zou wel eens kunnen zijn, dat Kaag met dat korte termijn denken, de oppervlakkigheid van de Nederlandse politiek, moeite mee had, dus niet aan kon passen.
Want zij bleef keurig, deed haar werk met inhoud en ik denk over een tijd dat eruit gaat komen dat ze het als minister van Financiën goed heeft gedaan.

Wilders kon ze aan, hetgeen hij niet kon hebben, vandaar het "Heks" gedoe. Schanda, zo onbeschoft voor de Tweede Kamer.

Er waren geen schandalen in het ministerie van Financiën, het ging allemaal geruisloos, ondanks dat zij zich moest verantwoorden over haar achtergrond hetgeen nog nooit gevraagd is aan haar mannelijke voorgangers. -O-
Zij heeft ook economie gestudeerd dus wist waar ze mee bezig was, heeft ze toch maar verteld na de hausse van kritiek bij haar aanvang.

Van meet af aan waren er problemen. Het begon al met haar man , na haar aankomst in Nederland, die niet zou deugen. Ongekend dat een mannelijke politici op de partner werd afgerekend cq bevraagd door het volk. :r vond ik ervan.
Ze heeft gelijk na overleg met Joodse organisaties al het vertrouwen gekregen .

De toon was gezet.

Een diplomaat zegt nooit wat ze zelf denken. Dat mag namelijk niet (bron klein dochter). Je vertegenwoordigt je land ongeacht wat je vindt van politici etc. Je eigen achtergrond doet niet ter zake. Het gaat puur over hoe jij je werk doet, je functie, je land vertegenwoordigt vaak onder moeilijke omstandigheden. Denk bv diplomaat zijn in het Midden Oosten, en landen met een dictatuur.

Ik denk zelf dat een diplomaat in de Nederlandse politiek het extra moeilijk heeft gezien bovenstaande.

Hele mooie post :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:11

pien_2010 schreef:
Citaat:

De man van Kaag was tandarts.
Hier zijn biografie. Hij is van onbesproken gedrag

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Anis_al-Qaq

Eens Loretta.

Maar is de PLO dan niet van onbesproken gedrag?
https://jonet.nl/vertrekkende-kaag-en-j ... e-relatie/

en dit komt van de NPO website:
Veel kritiek was er op Kaag omdat zij getrouwd is met Anis al-Qaq, oud-politicus voor de Palestijnse Bevrijdingsbeweging (PLO) en omdat er een foto van haar gezin circuleerde met Yasser Arafat. Door deze foto wordt zij uiteindelijk het mikpunt van bedreigingen.

Edit: wikipedia is niet perse altijd een hele betrouwbare bron

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:15

Iedere Palestijn had met de PLO te maken. Hetzelfde als tijdens Nazi Duitsland dat iedere Duits kind lid was van de Hitler Jugend.
Kijk gewoon naar zijn biografie. Kijk naar zijn geschokte veroordeling als het ging om een aanslag in zijn tijd.
Wat moet hij nog meer doen?
Zich verontschuldigen dat hij Palestijn is?
Dat is toch raar?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:19

zijn kinderen 'oud politicus'? Is dat zo als je lid was van de Hitler Jugend?

Overigens, IK vind er niks van he, maar er wordt HIER gevraagd wat het commentaar op Kaag was, en dát heb ik even opgezocht.. :j
Ik heb geen verstand van wereldpolitiek en nederlandse politiek