Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:18

elnienjo schreef:
We hoeven niet te stoppen met hulp, maar ons eigen land de afgrond in jagen lijkt me ook niet de bedoeling.

Even een oprechte vraag: woon jij nu wel of niet in Nederland, elnienjo?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:21

chevax schreef:
elnienjo schreef:
We hoeven niet te stoppen met hulp, maar ons eigen land de afgrond in jagen lijkt me ook niet de bedoeling.

Even een oprechte vraag: woon jij nu wel of niet in Nederland, elnienjo?

Het antwoord op je vraag is toch duidelijk uit de quote.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:03

elnienjo schreef:

Nee, omdat eerder in dit topic (of in een ander) werd gezegd dat jij niet in NL woont. En daarom vraag ik het gewoon.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:12

chevax schreef:
elnienjo schreef:

Nee, omdat eerder in dit topic (of in een ander) werd gezegd dat jij niet in NL woont. En daarom vraag ik het gewoon.

Denk dat je me verwisselt met iemand anders, ik woon gewoon in Nederland maar kan wel in België tanken. ;)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:17

OleJon schreef:
Babsiej schreef:
Ik had jouw naam er ook bijgezet.

Jouw ellende stelt echt niets voor, vergeleken bij oorlogsgeweld. Je hebt nog mogelijkheden genoeg om te bezuinigen.

Wat weet jij er nou van hoe erg een ander zijn ellende is?
Daar kun jij niet over oordelen.

Extra documenten invullen om nog eens 500 euro te ontvangen, tegenover mensen in oorlog, doodsangst, uitgemoorde gezinnen, alles kwijt.

Please get alive. Slachtoffer gedoe allemaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 00:25

Babsiej schreef:
Extra documenten invullen om nog eens 500 euro te ontvangen, tegenover mensen in oorlog, doodsangst, uitgemoorde gezinnen, alles kwijt.

Please get alive. Slachtoffer gedoe allemaal.

Eng : ja levend, anders gaat reageren hier een beetje moeilijk. a life is een ander verhaal.

Empathie, etc. met anderen moet ruimte voor zijn in het emotionele emmertje. Iets met piramide van Maslov e.d.
Chronische stress door bv levensomstandigheden maakt emmertje permanent vol. Je kan dus niet van even wie dan ook eisen dat die compassie heeft met derden, daarvoor moeten mensen een zekere basis zekerheid hebben en die is niet vanzelfsprekend, zelfs in een veilig land als Nederland.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 06:02

elnienjo schreef:
Denk dat je me verwisselt met iemand anders, ik woon gewoon in Nederland maar kan wel in België tanken. ;)

Same here. Wij wonen 5 min vanaf België en het scheelt met de diesel nu rij €12,- op een tank en met onze andere bedrijfsauto zo’n €15,- per tank. Ik reed nooit om om te tanken toen het ‘n paar euro verschil opleverde. Dochter rijdt dan met de ene auto, vriend met de andere en dan betalen we (afgerond) bijna €30 minder. Dan vind ik het de moeite om even die paar minuten om te rijden.
Of soms zoals die kant op moet en de tank van de bmw is ver leeg, vraag ik altijd of ze daar even mee wil gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:27

Ik woon een 40 minuten bij de Duitse grens vandaan (midden in Drenthe) en nog kan het uit om in Duitsland te tanken :+

Een vriendin van mij huurt waarin de energiekosten ook in de huurprijs zijn meegenomen. Die wil al tijden verhuizen, maar inmiddels blijft ze zitten waar ze zit omdat nu een energiecontract afsluiten haar in de financiele ellende gaat brengen. Dus das ook een interessante afweging allemaal := Woongenot of geldzorgen := In beide gevallen stress voor nu. En verder precies buiten alle toeslagen vallen.

sterregoud

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:32

Nederland zou net als de omringende landen een prijsplafond moeten vastleggen voor stroom en gas.
Dit is echt essentieel.

Ook mensen die een paar tientjes, of honderdjes boven de huidige 1300 verdienen kunnen fors in de knel komen door de steeds stijgende energieprijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:34

Het probleem met een prijsplafond is tweeledig:
1. de overheid zal het verschil moeten betalen en dat doen ze met jouw geld
2. de prijs kunstmatig laag houden zet niet aan tot meer besparen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:39

enzino schreef:
Het probleem met een prijsplafond is tweeledig:
1. de overheid zal het verschil moeten betalen en dat doen ze met jouw geld
2. de prijs kunstmatig laag houden zet niet aan tot meer besparen

Eens.

Maar ook:

Mensen worden nu gedwongen om kritisch te kijken naar gas/energieverbruik en gebruik auto. Tegelijkertijd breng je hiermee wel mensen in de knel: Sommigen hebben de auto nodig (gebrek aan OV), anderen hebben niet de mogelijkheid om te verduurzamen, anderen zitten al op het minimum qua inkomen. Waar trek je dan een grens en wat is die grens. Waarin zit hier de oplossing? We zitten in een neerwaartse spiraal in dat opzicht. En ik ben geen econoom.... Dus dé oplossing hierin? Ik zou het niet weten. Weet wel dat ik geluk heb dat ik niet altijd de auto hoef te gebruiken (thuiswerken), mijn energiecontract afgelopen juli voor een jaar vast heb kunnen zetten, in het bezit ben van zonnepanelen en een modaal inkomen. En toch ben ik al aan het schuiven, dan vraag ik mij af wat er mogelijk is voor de kleinste inkomens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:45

sterregoud schreef:
Nederland zou net als de omringende landen een prijsplafond moeten vastleggen voor stroom en gas.
Dit is echt essentieel.

Ook mensen die een paar tientjes, of honderdjes boven de huidige 1300 verdienen kunnen fors in de knel komen door de steeds stijgende energieprijzen.

Zeker. Die grens van 1300 is ook gewoon stom.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:46

Ik zou als overheid vooral het geld inzetten om deze mensen die het niet kunnen betalen (daar is vast een realistische grens op toe te passen) te ondersteunen met verduurzaming. Je zou zelfs een systeem kunnen invoeren dat hun energiekosten de komende jaren 'vast' staan (op een redelijke prijs natuurlijk) en dat de overheid hetgeen wat ze besparen -want verduurzaming betekent minder energiekosten voor een gezin- weer in het subsidiepotje kan steken voor de volgende.

Daarnaast: OV weer aanpakken, zodat deze veel aantrekkelijker wordt. Minder duur, betere verbindingen (ook op het platteland).

En op de korte termijn wat verlossing op een andere manier, zodat mensen zich niet in de schulden werken hiermee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:00

De eerste 1000 kuub gas zou gewoon op het prijsniveau van een jaar geleden vastgezet moeten worden. Kan makkelijk als de overheidsbelastingen een stuk naar beneden gedaan worden ipv enkel een aalmoes op de btw.
Met elektra ook duurder maken tref je juist de mensen die geinvesteerd hebben in verwarmen op elektra, dus dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Vind het ronduit schokkend dat de coalitie het aangevraagde koopkrachtdebat door alle oppositie, verworpen heeft. Zo schaamteloos gaat dit kabinet met ons om. Alle landen om ons heen doen tenminste iets voor de bevolking, wij mogen in de stront zakken.
Snap niet dat Nederlanders dit allemaal zo gelaten over zich heen laten komen. Ik had gehoopt dat de boerenprotesten aanstekelijk zouden werken en de grote massa ook op de barricades zou springen om dit kabinet figuurlijk uit te roken en met pek en veren weg te jagen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:02

Elnienjo, het volk heeft zelf voor dit kabinet gestemd, anders was het er niet gekomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:03

Maar d3 belasting is al naar beneden gegaan he? Dat werd begin van dit jaar al gedaan. En dan sinds juli nog wat meer. Ja, er wordt nog steeds belasting over betaald, maar hij is wel lager.

Dat heb ik teouwens ook al eerder geschreven nav een reactie van jou, dat dat al gebeurd is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-08-22 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:03

Dat zou wel reeel zijn inderdaad. Een bepaald aantal kuubs tegen een lage prijs en daarboven duurder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:04

Ik moet door alle duurder wordende dingen een vreselijke keuze maken waarschijnlijk zeer binnenkort. Een keuze die ik liever niet had gemaakt maar het is of dit doen of over een poosje in geldproblemen komen omdat de maand langer wordt dan mijn inkomen. Wat goddorie niet nodig zou moeten zijn want op zich het inkomen zou genoeg moeten zijn, maar ja net buiten de toeslagen grens waardoor ik in mijn eentje overal voor opdraai. Waar ik twee jaar geleden nog ruim 500 euro overhield is dat nu gewoon niet meer.

Het heeft nogal grote gevolgen want als er iets niet helemaal goed gaat verlopen raak ik thuisloos dan. %) Met een minder dan modaal inkomen gewoon geen fatsoenlijke woonruimte meer kunnen betalen. Want net overal geen recht meer op. Echt top geregeld maar dan vooral medelijden moeten hebben met de mensen uit oekraine, hoe gruwelijk hun lot nu ook is. Die wel een woning hier krijgen die ze kunnen betalen. (Waarom de eerdere vluchtelingen uit syrie bijvoorbeeld niet) En ik kan dadelijk gewoon nergens aankloppen voor hulp als het misloopt. En ik ben daarin niet de enige vrees ik.
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-08-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:06

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:06

MyWishMax schreef:
Maar d3 belasting is al naar beneden gegaan he? Dat werd begin van dit jaar al gedaan. En dan sinds juli nog wat meer. Ja, er wordt nog steeds belasting over betaald, maar hij is wel lager.

Dat heb ik teouwens ook al eerder geschreven nav een reactie van jou, dat dat al gebeurd is.

We betalen nog steeds vele malen meer dan de buurlanden terwijl we zelf notabene bovenop een gasbron zitten! Dat betekent dat de overheidsbelasting hierop veel en veel te hoog is. Het gaat niet enkel om die paar procent btw, de rest van die belasting mag wel een flink pak lager.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:08

Welke keuze moet je dan maken Karuna? Camper weg? Huis verkopen?
Elnienjo, ik ben het nooit met je eens maar je opmerking om de eerste 1000 kuub tegen lagere prijs te leveren is een hele goede, simpel na te rekenen en daarnaast huurbazen aanpakken om zo snel mogelijk energiebesparende maatregelen te doen .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 12-08-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:08

MyWishMax schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... chouwingen

Er zijn al maatregelen genomen. Het is niet genoeg voor een grote groep maar ze zijn wel bezig geweest

Die gemiddeld 400 euro die ze je toewerpen is net genoeg om 2 maanden van te compenseren. En dat nog als je het geluk hebt dat je energieprijs 'slechts' verdubbeld is. Als je nieuw moet afsluiten betaal je het 3 of zelfs 4-voudige daarvan!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:09

nikkel schreef:
Elnienjo, het volk heeft zelf voor dit kabinet gestemd, anders was het er niet gekomen.

Degenen die op deze partijen hebben gestemd moeten zich idd de ogen uit de kop schamen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:10

Camper is niet van mij. Ik mag hem gebruiken ja. En ja dan zal ik mijn huis moeten verkopen om niet structureel in de problemen te komen als het zo duur blijft. %) en hopen dat ik ergens van de overwaarde iets kan vinden waar ik kan gaan wonen en blijven wonen zonder dat een gemeente daarvan gaat beslissen dat je er niet meer mag wonen. Ik doe mijn best om dat te voorkomen maar als ik geen oplossing vind is dat de enige uitweg die ik heb. ;( ik kan het nog even redden maar bij nog hogere prijzen heb ik geen keuze meer.

De gemeentelijke lasten, zorgkosten, de energie, boodschappen, brandstof alles vreet gewoon bijna 500 euro meer op in vergelijk met twee jaar geleden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:15

Je leest niet. De energie belasting is omlaag. En de btw ook van 21 procent naar 9 procent. Dus jouw beweringen kloppen niet. De belasting is wel omlaag en niet enkel de btw.

Die hoge energieprijzen en rekening komen niet enkel door de belastingen. Zelfs als die 0 zouden zijn zijn de prijzen bizar, want het gas en energie zijn gewoon enorm duur op het moment. Dat dat niet te betalen is hoef je mij niet te vertellen. Maar het is wel handig om gewoon de feiten te bespreken en geen dingen te roepen die niet kloppen.

Zou er meer moeten gebeuren, ja. Maar hoe dat kan zonder dat we het alsnog op ons bord krijgen geen idee