Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:33

pien_2010 schreef:
Enzino, als jij zegt in dit topic dat nu de neonazi's worden bewapend in Ukraine, dan is dat zo naar in de huidige situatie en zo passend in het straatje vd Russen, dat ik die uitspraak "zum kotsen" vind en jij voor mij als het om je standpunten gaat volledig door de mand bent gevallen. Ik ga je verder negeren want ik vind het niet ok wat je doet.

Ik heb het expliciet alleen over het Azov regiment.
Maar doe jij je ogen maar dicht, zoek niets op, en juich voor een regiment met neonazi's.

Afbeelding

Citaat:
Just as disturbing, neo-Nazis are part of some of Ukraine’s growing ranks of volunteer battalions. They are battle-hardened after waging some of the toughest street fighting against Moscow-backed separatists in eastern Ukraine following Putin’s Crimean invasion in 2014. One is the Azov Battalion, founded by an avowed white supremacist who claimed Ukraine’s national purpose was to rid the country of Jews and other inferior races. In 2018, the U.S. Congress stipulated that its aid to Ukraine couldn’t be used “to provide arms, training or other assistance to the Azov Battalion.” Even so, Azov is now an official member of the Ukraine National Guard.

https://www.nbcnews.com/think/opinion/u ... cna1290946

Karl66 schreef:
Maar als jij dat als een overwinning voor jou wil boeken, be my guest.

^) ^) ^)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-22 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:34

sterregoud schreef:
Een goed artikel van een hoogleraar over confictbeheersing en de startende oorlog.
(link)

Sterk stuk, kan me er volledig in vinden.
De reactie zou minder emotioneel moeten zijn en beter doordacht.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:34

Karl66 schreef:
Een soeverein land mag gewoon zijn eigen keuzes maken en als een buurland dat een beperking van zijn invloed vindt, dan is dat echt pech voor dat buurland. En dat ze eigen keuzes willen maken is niet zo raar als je zo lang gekoloniseerd bent geweest door datzelfde buurland.

Dat buurland ziet het anders, en is bereid om die visie militair te verdedigen.
Toen Indonesië destijds riep: "wij gaan zelf verder en we kiezen een andere koers dan Nederland", toen vond Nederland daar ook dingen van.
Dat hebben we toen ook politioneel militair geprobeerd tegen te houden, waardoor de facto een oorlogssituatie ontstond.

Heel hard met zijn allen roepen dat we vinden dat een land geen eigendom is van een grote, gewapende buur, daar kunnen we misschien theoretisch en moreel gelijk in hebben, maar in de praktijk hoeft die buurman alleen maar zijn wapens in te zetten om zijn standpunt hard te maken, en het wordt ineens een heel onaangename discussie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:42

Gaan we nu echt alle oorlogen die er in het verleden waren hier analyseren?
Maak daar aub een ander topic voor aan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:42

Een interessante tweet van president Macron

https://mobile.twitter.com/EmmanuelMacron

Citaat:
Avec le chancelier allemand, nous avons échangé ce matin avec le président chinois sur les conséquences dramatiques de la guerre en Ukraine. Pour un cessez-le-feu et la garantie d'un accès des populations à l'aide humanitaire, le Président Xi a apporté son soutien à notre action.

Citaat:
Samen met de Duitse bondskanselier hebben wij vanochtend met de Chinese president van gedachten gewisseld over de dramatische gevolgen van de oorlog in Oekraïne. President Xi steunde onze inspanningen om een staakt-het-vuren tot stand te brengen en de toegang tot humanitaire hulp voor de bevolking te waarborgen.

Gisteren met mijn vriendin gesproken die eerst wat anti Macron was en nu aangaf dat ze vond dat hij het heel goed deed. Macron blijkt te stijgen als het om het president schap gaat en ik hoop zo dat hij gekozen wordt want anders wordt het Marie Le Pen of Semmour (uiterst recht) en om daar nu de veiligheid van Europa van af te laten hangen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:44

Tja, net even met kennis in Moskou gepraat. We deleten beide elke keer ons gesprek. Ze geeft aan nog bronnen te hebben om aan nieuws te komen maar dat ze haar telefoon elke keer opschoont zodra ze naar buiten gaat want controle. En één verkeerd woord is voldoende om opgepakt te worden. Ze is blij al jaren op Instagram te zitten want de meeste Russen hebben geen idee wat Poetin uitvreet .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:45

Die Azov-lui zijn op dit moment gewoon nuttig. En de afgelopen jaren zullen ze wel de separatisten dwars gezeten hebben. Misschien heeft de oekraïnse overheid gedacht: useful idiots. Niet verstandig trouwens, maar wel begrijpelijk daar het maar om een klein groepje gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:47

bigone schreef:
Tja, net even met kennis in Moskou gepraat. We deleten beide elke keer ons gesprek. Ze geeft aan nog bronnen te hebben om aan nieuws te komen maar dat ze haar telefoon elke keer opschoont zodra ze naar buiten gaat want controle. En één verkeerd woord is voldoende om opgepakt te worden. Ze is blij al jaren op Instagram te zitten want de meeste Russen hebben geen idee wat Poetin uitvreet .

De jeugd is heel erg goed op de hoogte en ons contact zegt het zelfde. Wel vertelde zij dat er meer en meer kritiek komt op het hele gebeuren in Oekraïne. Verder is zij ook erg voorzichtig en net als haar vrienden wachten ze op betere tijden waarvan ze hopen dat deze gauw gaan aanbreken.

Recente tweet van Zelenski (15 minuten geleden)
https://mobile.twitter.com/ZelenskyyUa

Citaat:
Володимир Зеленський@ZelenskyyUa·14mTalked to @MinPres. Told about the humanitarian situation in , casualties among civilians, the course of evacuation and delivery of humanitarian aid. Thanked the Netherlands for its uncompromising stance on sanctions pressure on Russia and support for ’s accession to the #EU

Vertaald:
Citaat:
Володимир Зеленський@ZelenskyyUa-14mGesprek met @MinPres. Vertelde over de humanitaire situatie in , slachtoffers onder de burgerbevolking, het verloop van evacuatie en levering van humanitaire hulp. Bedankte Nederland voor zijn compromisloze opstelling inzake sanctiedruk op Rusland en steun voor de toetreding van tot de #EU

En deze kwam ik ook nog tegen waarin de wereldbank schrijft dat ze snel met een ondersteunende reactie komen richting Ukraïne

https://mobile.twitter.com/WorldBank/st ... 9448123392

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:01

mysa schreef:
Die Azov-lui zijn op dit moment gewoon nuttig. En de afgelopen jaren zullen ze wel de separatisten dwars gezeten hebben. Misschien heeft de oekraïnse overheid gedacht: useful idiots. Niet verstandig trouwens, maar wel begrijpelijk daar het maar om een klein groepje gaat.

Dit is geen klein onbelangrijk groepje dat slechts wat "useful idiots" zijn op dit moment. Uit het artikel dat ik hierboven heb gelinked:

Citaat:
In another ominous development, Ukraine has in recent years erected a glut of statues honoring Ukrainian nationalists whose legacies are tainted by their indisputable record as Nazi proxies. The Forward newspaper cataloged some of these deplorables, including Stepan Bandera, leader of the Organization of Ukrainian Nationalists (OUN), whose followers acted as local militia members for the SS and German army. “Ukraine has several dozen monuments and scores of street names glorifying this Nazi collaborator, enough to require two separate Wikipedia pages,” the Forward wrote.

Another frequent honoree is Roman Shukhevych, revered as a Ukrainian freedom fighter but also the leader of a feared Nazi auxiliary police unit that the Forward notes was “responsible for butchering thousands of Jews and … Poles.” Statues have also been raised for Yaroslav Stetsko, a one-time chair of the OUN, who wrote “I insist on the extermination of the Jews in Ukraine.”

Far-right groups have also gained political currency in the past decade, none more chilling than Svoboda (formerly the Social National Party of Ukraine), whose leader claimed the country was controlled by a “Muscovite-Jewish mafia” and whose deputy used an antisemitic slur to describe Ukrainian-born Jewish actor Mila Kunis. Svoboda has sent several members to Ukraine’s Parliament, including one who called the Holocaust a “bright period” in human history, according to Foreign Policy.

Hier nog een andere bron met uitgebreide details en onderbouwing:
https://geohistory.today/azov-movement-ukraine/
Citaat:
The Azov Battalion began after the separatist conflict broke out in eastern Ukraine in 2014 (OpenDemocracy, 2016). The group was created by members of two closely related ultra-nationalist and neo-Nazi organizations: the Social-National Assembly and the Patriot of Ukraine (Miller, 2018), and it quickly gained a reputation for helping the underequipped Ukrainian military forces. Azov eventually became an official regiment in Ukraine’s National Guard.

Allebei de artikelen zijn het lezen waard indien je dingen die niet in je straatje meteen afwijst en veroordeeld.

Of tot zoverre het Amerikaanse congres betrouwbaar is:

Afbeelding

Ja, dat gaat wel wat verder dan wikipedia Babootje.

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:05

Ieder zijn eigen mening, maar deze vind ik toch wat ver gezocht:

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:06

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:08

enzino schreef:

[ [url=m/Z5pEC5.png]Afbeelding[/url] ]

:roll: Knollenboer in Loon op Zand zegt: "De prijzen van 2e-hands Lada's zijn de reden voor deze oorlog".

Heb altijd al geacht dat Santa veel te veel vrije tijd had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:11

Ik gooi hem er even in als screenprint Hannanas, want niet iedereen neemt de moeite links te openen indien het hun denkbeeld niet bevestigd:

Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:12

We zijn allemaal mensen. Russen of Oekraïners. Niemand moet geweld gebruiken, daar is in het algemeen een consensus. Ik zou in dit conflict geen partij kunnen kiezen. Daarvoor wantrouw ik beide kanten teveel.

Je kunt geen enkele media in oorlogstijd betrouwbaar noemen. Fakes zijn zo gemakkelijk gemaakt.Loop met een buitenlands accent langs een gebouw in Europa wat afgebroken is en beschuldig de russen. Hoe kun je zeker van zijn wat je ziet. En welke reden zouden ze hebben om eerlijk naar buiten te treden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:13

Ja, foute boel dus dat regiment. Wat moet ik er verder nog over zeggen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:18

Hannanas schreef:
Hier meer over dat bataljon
https://www.hln.be/buitenland/dit-is-az ... ~ad0f58f7/

Echter, overal in oorlogen gebeurd het dat vijanden van vijanden hun handen ineenslaan.

Blijft de vraag of dat goed is..

NL heeft in Syrie terreurgroep Ahrar al-Sham gesponsord.
Naar eigen zeggen omdat ze gematigd waren en democratische beginselen steunden. (Als het niet zo om te janken was, had ik erom kunnen lachen)

Daarna ging deze fijne gematigde groep met onze mooie spullen even een compleet dorp met burgers uitmoorden
En toen een paar journalisten dit uit wilde zoeken, werd het hele programma ineens staatsgeheim. :Y)

Imo zou je ver uit deze sh*t moeten blijven en niet neonazi's gaan sponsoren omdat ze het je nu wel uitkomt dat ze een geweer kunnen vasthouden.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 08-03-22 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:18

Hannanas schreef:
Hier meer over dat bataljon
https://www.hln.be/buitenland/dit-is-az ... ~ad0f58f7/

Echter, overal in oorlogen gebeurd het dat vijanden van vijanden hun handen ineenslaan.

Tja, 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend'.

Ik vind het goed dat er een kritische noot wordt aangehaald door enzino en eigenlijk waardeer ik die stem ook best wel in het topic. Het westen heeft toch indirect veel steken laten vallen en ik denk dat er in enkele jaren ongetwijfeld onderzoeken gaan komen naar wat het westen beter had kunnen doen qua reageren op de oorlog en indirect aansteken van. Voorkomen had denk ik niet kunnen gebeuren, gezien de nationalisering van Oekraïne als natie die zich lostrekt van zowel de Poolse als Russische bezettingsgeschiedenis, maar dat het westen een rolletje heeft gespeeld is onlosmakelijk. Of dat nou een terechte beredenering is op z'n Poetin is nog maar de vraag, maar we onderschatten duidelijk hoe Rusland onze acties 'tegen' ons en andere landen kan gebruiken.

Daarentegen...

Dinopino schreef:
We zijn allemaal mensen. Russen of Oekraïners. Niemand moet geweld gebruiken, daar is in het algemeen een consensus. Ik zou in dit conflict geen partij kunnen kiezen. Daarvoor wantrouw ik beide kanten teveel.

Je kunt geen enkele media in oorlogstijd betrouwbaar noemen. Fakes zijn zo gemakkelijk gemaakt.Loop met een buitenlands accent langs een gebouw in Europa wat afgebroken is en beschuldig de russen. Hoe kun je zeker van zijn wat je ziet. En welke reden zouden ze hebben om eerlijk naar buiten te treden.

Rusland is wel een imperialistisch land met behoorlijk wat chauvinisme (deels gefundeerd in jarenlange staatspropaganda) dat historisch gezien al vaker van dit soort invallen heeft gedaan. Of nouja, historisch... je hoeft er niet heel ver voor terug te kijken. Oekraïne is hier het duidelijke slachtoffer van een Russische invasie. Dat je daar geen kant in wil kiezen, daar vind ik wel wat van...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:25

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:26

mysa schreef:

Ze lijken op Putin's Tsjetsjenen.....maar dan anders? :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:30

Hiraeth dat mag je vinden. Aangezien ik niet in Rusland woon en geen mensen persoonlijk ken, en de bronnen die met nieuws komen niet vertrouw, ga ik geen partij kiezen. Misschien kan je de WII nog iets van geschiedenis begrijpen. De mensen werden opgejut tegen de joden, die brachten ziektes en die waren gevaarlijk. En nu worden de mensen tegen de Russen opgejut en het nieuws van die kant is ook weer totaal anders. Wanneer je vind dat ik een mening en kant moet gaan kiezen. Zou zo mooi zijn wanneer de wereld zwart wit zou zijn. Je hebt de goede en de slechte. En het is volgens dit topic wel duidelijk wie de slechten zijn. En dat vind ik persoonlijk gevaarlijk. Houd in je achterhoofd dat je nooit 100 procent zeker kan zijn van wat je ziet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:32

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:

Ze lijken op Putin's Tsjetsjenen.....maar dan anders? :+

Precies, die gedachte kwam ook bij mij op. ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:35

enzino schreef:

[ [url=m/Z5pEC5.png]Afbeelding[/url] ]

Kirill... Maar ook een useful idiot om de zwaar-orthodoxen mee te krijgen. Is dikke vrienden met Poetin.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:44

Dinopino schreef:
Hiraeth dat mag je vinden. Aangezien ik niet in Rusland woon en geen mensen persoonlijk ken, en de bronnen die met nieuws komen niet vertrouw, ga ik geen partij kiezen. Misschien kan je de WII nog iets van geschiedenis begrijpen. De mensen werden opgejut tegen de joden, die brachten ziektes en die waren gevaarlijk. En nu worden de mensen tegen de Russen opgejut en het nieuws van die kant is ook weer totaal anders. Wanneer je vind dat ik een mening en kant moet gaan kiezen. Zou zo mooi zijn wanneer de wereld zwart wit zou zijn. Je hebt de goede en de slechte. En het is volgens dit topic wel duidelijk wie de slechten zijn. En dat vind ik persoonlijk gevaarlijk. Houd in je achterhoofd dat je nooit 100 procent zeker kan zijn van wat je ziet.
Goede post. Maar als een heel erg groot deel van de wereld er zo overdenkt, dan neig ik er toch wel naar om dat te geloven, juist zelfs. Dit in tegenstelling tot wanneer de/een bewering van(uit) een kleine hoek komt.

8nnemiek

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:51

Ik heb juist helemaal niet het idee dat mensen tegen de Russen worden opgejut. Integendeel, overal lees je juist dat heel veel Russen tegen de oorlog zijn, dat het triest is hoe de oorlog de burgers in Rusland treft, en hoe de Russen voor de gek worden gehouden via nepnieuws. Ik zie nauwelijks dat mensen tegen de Russische burger worden opgejut.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:53

Ernstige bezorgdheid bij het internationaal atoomagentschap over de kerncentrale in handen vd Russen.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220308 ... e=facebook

Klopt Annemiek.

In ons internationaal discord groep idem dito. Iedereen is erg bezorgd over "onze" Rus, want Powtin houdt niet van tegenstanders. Heel veel Russen zijn tegen de oorlog.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-03-22 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt