Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:59

Maar het buitensluiten van bepaalde partijen waar wel heel veel mensen op gestemd hebben vind ik niet democratisch.Dat is mijn mening onafhankelijk van mijn eigen stemkeuze.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:03

Pvv sluit in de praktijk weer andere partijen en complete groepen zelfs uit. Ze hebben iets meer dan 10% van de stemmen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:10

De vier partijen (VVD, D66, CDA en CU) die gaan praten over het vormen van een nieuw kabinet willen een "beknopt" regeerakkoord opstellen, zegt informateur Johan Remkes bij de presentatie van zijn eindverslag. Ze hopen dat de fracties van PvdA, GroenLinks, Volt, SGP en fractie den Haan in de beginfase van de coalitieonderhandelingen inhoudelijk willen meewerken of in een latere fase bewindspersonen willen leveren.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... e-coalitie

ben benieuwd wie en wat moet ik me hierbij moet voorstellen,

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:24

anjali schreef:
Maar het buitensluiten van bepaalde partijen waar wel heel veel mensen op gestemd hebben vind ik niet democratisch.Dat is mijn mening onafhankelijk van mijn eigen stemkeuze.

Ik stem juist op een partij die de PVV en tegenwoordig ook FvD uitsluit.
Ik wil absoluut niet, dat deze partijen in een regering terecht komen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:32

anjali schreef:

Tja, voordeel van veel stemmen krijgen. Uiteindelijk zullen ze toch ergens compromissen sluiten willen ze een kabinet vormen. En dan vertegenwoordigen ze toch een meerderheid van Nederland.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:24

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:33

juval schreef:
[

ik begrijp wel dat het technisch mogelijk is, maar ze zijn demissionair met een zeer goede reden. Ik zou het heel bizar vinden als we straks gewoon doorgaan met Rutte IV, alsof er niets is gebeurd. Zal wel aan mij liggen.

Ik hoop(te) op nieuwe verkiezingen.

Ze zijn demissionair geworden voor de verkiezingen en zijn gewoon opnieuw door ons gekozen. Wij hebben voor Rutte gekozen. Kun je hun de schuld niet van geven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:07

Benzz schreef:
Wij hebben voor Rutte gekozen
Nuanceer dit ajb. De meerderheid heeft voor Rutte gekozen. Laat dat WIJ maar weg. :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:19

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:
Nuanceer dit ajb. De meerderheid heeft voor Rutte gekozen. Laat dat WIJ maar weg. :j

Minderheid

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:26

Exitium schreef:
pien_2010 schreef:

Minderheid

*Grootste groep Nederlanders.

En het kabinet vertegenwoordigt de meerderheid van Nederland.

Potato potato, tomato tomato, maar komt er op neer dat het gewoon democratisch is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:31

Nee, minderheid. Er zijn ruim tien miljoen stemmen uitgebracht en een kleine twee miljoen zijn naar Rutte gegaan. Dat hij en de VVD de meeste stemmen gehaald hebben van alle partijen, wil niet zeggen dat de meerderheid op hem gestemd heeft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:39

Exitium schreef:
Nee, minderheid. Er zijn ruim tien miljoen stemmen uitgebracht en een kleine twee miljoen zijn naar Rutte gegaan. Dat hij en de VVD de meeste stemmen gehaald hebben van alle partijen, wil niet zeggen dat de meerderheid op hem gestemd heeft.

Dat zeg ik ook niet. Relatief aan de andere groepen, heeft VVD de stemmen van de grootste groep Nederlanders binnengehaald. Dus de meeste stemmen tov andere partijen. En samen met de andere partijen in het kabinet, vertegenwoordigen ze –in normale kabinetsconstructies- de meerderheid van de stemmers.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:44

anjali schreef:

We kiezen geen regering, we kiezen een volksvertegenwoordiging. En ze vertegenwoordigen gewoon hun kiezers in de 1e en 2e kamer. Ze hebben namens hun kiezers de mogelijkheid om over wetsvoorstellen te stemmen, ze hebben de mogelijkheid om zelf wetsvoorstellen te maken en ze kunnen namens hun kiezers moties indienen om wetsvoorstellen te veranderen. Er wordt ze democratisch gezien dus helemaal niks in de weg gelegd.

Staatsrechtelijk gezien is het de grootste onzin om te bewerend dat ze als tweede partij of als grote winnaars (wat ze helemaal niet waren) het recht hebben om in het kabinet te zitten. In Nederland hebben we de gewoonte om een meerderheidskabinet te vormen uit partijen die voldoende overeenkomsten tussen hun programma's zien om samen in zo'n kabinet te gaan zitten. En aangezien de andere partijen die overeenkomsten niet met de PVV of FvD zien, omdat die een aantal programmapunten hebben waarmee die andere partijen niet geassocieerd willen worden, kan er met hun geen kabinet gevormd worden. En dat is volledig democratisch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:53

Hmmm, Claudia de Brey vertelde het in haar oudejaarsavond conference, maar het wordt ook gewoon tot aan de universiteit aan toe zo onderwezen :
'democratie is dat de meerderheid beslist met respect voor de gevoelens en belangen van de minderheid'.

Binnen deze definitie is het uiterst democratisch om de VVD buiten de regering te houden na het wanbeleid dat de toeslagen affaire mogelijk maakte.
Minderheden, bijvoorbeeld mensen met buitenlandse achternamen, 1x een foutje en je bent schuldig totdat je zelf je onschuld weet te bepleiten, terwijl de overheid jou tegenwerkt...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:57

Ja, dat zeg ik. Wat voor de PVV geldt, geldt natuurlijk net zo goed voor de VVD. Alleen denken de andere partijen dat ze wel met de VVD een regeerakkoord kunnen schrijven, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook moeten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:05

Ik weet nog niet zo zeker of dit wel doorgaat ,ze hebben de CU nog niet binnenboord. Alsnog nieuwe verkiezingen zal me niet verbazen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:17

Als de formatie doorgaat en we krijgen een rutte 4 is dit een grote klap in het gezicht voor een heleboel mensen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:18

Nieuwe verkiezingen schiet niemand wat mee op, zo ver gaan ze het niet laten komen. Dan hebben we deze situatie over een jaar weer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:27

purny schreef:
Als de formatie doorgaat en we krijgen een rutte 4 is dit een grote klap in het gezicht voor een heleboel mensen

Nee hoor.
VVD is nog steeds de grootste partij en het huidige kabinet heeft weer de meerderheid behaald.
Dus het merendeel van de mensen is toch tevreden of wil geen ander kabinet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:31

Heleboel is niet per definitie de meerderheid. Los daarvan stemt iemand die op bijvoorbeeld het D66 stemt op D66, niet op de coalitie met andere partijen. Het kan prima zo zijn dat een deel van de mensen die op de coalitiepartijen gestemd hebben, voortzetting van de huidige coalitie niet ziet zitten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:35

Electra63 schreef:
purny schreef:

Nee hoor.
VVD is nog steeds de grootste partij en het huidige kabinet heeft weer de meerderheid behaald.
Dus het merendeel van de mensen is toch tevreden of wil geen ander kabinet.

Omdat de verkiezingen ook gewoon op een heel verkeerd moment zijn gehouden. Het meerendeel van de mensen heeft toch echt alleen naar het corona beleid gekeken ipv naar het liegen en bedriegen van Rutte.
Bovendien was de VVD al de grootste. Er hadden hele gekke dingen moeten gebeuren wilden ze niet meer de grootste worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:39

Uhm….verkiezingen zijn normaliter elke 4 jaar in maart?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:44

Cowboy55 schreef:

Maar dit jaar was het gewoon niet het goede moment om verkiezingen te houden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:46

De provinciale Staten kiezen we op een vast moment en de gemeenteraad en het Europees parlement -
maar de Tweede Kamer kan 'op elk moment'.
De val van Rutte III was te dicht bij het al geplande moment, maar als een kabinet valt is het een goede gewoonte 'om naar de kiezer te gaan'.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:47

purny schreef:
Cowboy55 schreef:

Maar dit jaar was het gewoon niet het goede moment om verkiezingen te houden

Wellicht heb je gelijk maar het kan niet anders. Grondwet en zo.