steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:25

Kinke schreef:
kun je even quoten waar ik zeg dat die ontwikkeling moet stoppen?

Dit dus. Zodra er weerwoord komt uit de agrarische wereld, wordt dat irritant snel gezien alsof we massaal de kont tegen de krib gooien. Ondertussen zijn de ambities van het NAJK voor het klimaat nog altijd groter dan die van het kabinet. Maar dat komt niet op de voorpagina van Trouw/De Telegraaf/NRC Next of op het journaal.

Daarom heb ik, aan de niet-agrariërs onder ons, al meerdere malen de tip gegeven om eens vakbladen te lezen. Kan gewoon online, kost niets. Staat vol met items over duurzaamheid, klimaat en milieu.

Da's pas een win-win situatie voor ons allemaal :)*

Dinopino

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:49

Tiepfoudt dat is hun patroon. Ze verwijten de anderen dat ze niet inhoudelijk zijn en geen antwoorden geven of dat ze alles verkeerd impleteren. Je kunt ellelange verhalen schrijven, daar pakken ze alleen uit waar ze op kunnen hakken. Ze verwijten ons wat ze zelf de hele tijd doen. En die ervaring heb ik met een paar bokkers die ook in een ander topic zitten waar ik weleens post.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:09

Jessix schreef:
Er is nog steeds niemand in dit topic geweest die de boeren niet steunt. Alleen verschillen mensen in het wat en hoe over dit onderwerp. Aangezien het een discussieforum is worden de meningen besproken. Het staat iedereen vrij om mee te doen of af te haken.

Door de belachelijke acties van de boeren steun ik de boeren niet meer! De boeren hebben te makkelijk gedacht over uitbreiding, de overheid is te onduidelijk geweest. Misschien kunnen een aantal boeren een paardenstal beginnen. Hier is de omgeving is een grote koeienboer die wel wat leuks heeft opgezet met paarden erbij. Liefhebbers kan ik de link van de website wel geven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:43

Dat heeft mijn vader 30 jaar geleden gedaan. Dat is een hele andere tak van sport.
En dan had mijn familie al generaties lang harddravers.

Is net zoiets als zeggen dat iemand postbode is ook wel in de zorg kan gaan werken.

Tuurlijk kan dat, maar of het is wat iemand echt goed kan en gelukkig van word?

Daarnaast ben je wat naief als je denkt dat je met paarden tegenwoordig nog wel makkelijk wat kan. Ook daar moet je aan allerlei regels voldoen waardoor je amper nog kan groeien.

Meeste boeren bedrijven mogen max 10 of 15 paarden houden, met als eis dat dat niet hun hoofdinkomsten zijn.

Ook daarin zit je dan dus 'vast' als ondernemer, want de vergunning voor een groot aantal paarden krijg je amper meer.

Uitbreiding is, ook in de aanverwante takken, gewoon niet meer haalbaar in NL. Dan zul je echt moeten emigreren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:56

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:46

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:54

IMANDRA schreef:
juval schreef:
https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... --525257E/

En als er dan mooie duurzame initiatieven zijn, dan wil.de consument het niet kopen.

Het is me even onduidelijk, maar waar is die melk ergens te koop?

Even doorklikken naar de Facebook pagina en je had het kunnen zien.. Supermarkten in en rond Amstelveen zo te lezen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:56

Hier in de buurt zijn er een aantal boeren die inmiddels een melktap begonnen zijn, kun je voor een paar cent een litertje melk rechtstreeks uit de melktap tappen. Leuk idee maar ik zie maar weinig mensen die daar voor kiezen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:09

Froukje schreef:
IMANDRA schreef:

Het is me even onduidelijk, maar waar is die melk ergens te koop?

Even doorklikken naar de Facebook pagina en je had het kunnen zien.. Supermarkten in en rond Amstelveen zo te lezen.

Bedankt. Zie dat die ook bij mijn supermarkt te koop zijn, misschien die maar eens overwegen dan :j. Ik ben het met het artikel eens dat er meer reclame moet komen (maar ja met welk geld weet ik ook niet): aan de verpakking is niet af te zien dat het 'groene' melk is. Ik kende het ook niet eens, terwijl ik toch in die regio woon.
Op zich is ook wel te zien dat supermarkten hier best aan mee willen werken, gezien die bij de AH en Jumbo in ieder geval te koop is (al weet ik natuurlijk niet de afspraken die hierover gemaakt zijn).

Over de melktap: ik neem aan dat mensen hiervoor naar de boer moeten komen? Dus 'alleen' voor melk ergens heengaan? Dat zie ik de meeste mensen idd niet doen. Die bereik je toch eigenlijk alleen in en rond de supermarkt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:20

Bij de boer idd, net als de eieren langs de kant van de weg waar je voor moet rijden ed.
Aan de andere kant, wij moeten sowieso rijden voor de supermarkt want hier zit helemaal niks dus als mensen dan echt zouden willen is een ritje langs de boer niet eens zo gek ver om.

Ben benieuwd of het in de zomer beter loopt, fietsers die er langs komen, het een leuk idee vinden en het eens uitproberen.

Maar goed, hier verkopen ze in de AH nu biologisch varkensvlees van een lokale boer maar het verkoopt amper. Mensen willen gewoon niet betalen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:35

Tiepvoudt, jij denkt te lezen dat ik van de boeren af wil omdat je een subjectieve invulling geeft aan mij woorden. Prima hoor, ik wil het nog wel een keer herhalen: ik vind níet dat de boeren maar moeten verdwijnen.

Wel lijkt het mij zeer wenselijk dat er dwingender maatregelen komen tegen schaalvergroting en traditionele (vervuilende) bedrijvigheid in kwetsbare gebieden. Desnoods sanering.
Verder hoop ik de omvorming richting kleinschalig en kringloop een minder vrijblijvend karakter krijgt. De omvorming die nu plaatsvindt is vooral te danken aan een groep boeren die intrinsiek gemotiveerd is om te veranderen. Dat geldt zeker niet voor alle boeren, er is nu eenmaal een aanzienlijke groep die totaal het belang niet inziet van verandering.
Verder vind ik dat het percentage landbouwgrond naar beneden moet. Dat kan bijvoorbeeld, het is al eerder gezegd, als landschaps- en natuurbeheer een taak wordt voor boeren, een onderdeel van hun totale bedrijfsvoering.

In dit kader hier een interessant artikel, het stond vanochtend op de NOS-site:
https://www.nos.nl/l/m/2318568

Uit het artikel:
Citaat:
Boer Jan Duijndam denkt dat de traditionele landbouw er nog niet helemaal aan toe is. "Ze zitten nog in een ontkenningsfase. Maar uiteindelijk zullen ze wel onze kant op moeten komen. De landbouw die we toe nu toe hebben, waarbij roofbouw op de aarde wordt gepleegd, houdt een keer op."

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:39

Froukje schreef:
Bij de boer idd, net als de eieren langs de kant van de weg waar je voor moet rijden ed.
Aan de andere kant, wij moeten sowieso rijden voor de supermarkt want hier zit helemaal niks dus als mensen dan echt zouden willen is een ritje langs de boer niet eens zo gek ver om.

Ben benieuwd of het in de zomer beter loopt, fietsers die er langs komen, het een leuk idee vinden en het eens uitproberen.

Maar goed, hier verkopen ze in de AH nu biologisch varkensvlees van een lokale boer maar het verkoopt amper. Mensen willen gewoon niet betalen.

Gemiddeld zit een supermarkt 1km van iemand af. Dus de meeste mensen hoeven niet ver te rijden/lopen/fietsen en als ze goede melk en eieren in de supermarkt kunnen krijgen is er geen motivatie om verder weg te rijden.

@Askja: mooi artikel!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:41

Askja schreef:
Tiepvoudt, jij denkt te lezen dat ik van de boeren af wil omdat je een subjectieve invulling geeft aan mij woorden. Prima hoor, ik wil het nog wel een keer herhalen: ik vind níet dat de boeren maar moeten verdwijnen.

Dus het is toch beter voor iedereen als wij blijven met ons traditionele melkveebedrijf? Gelukkig, ik interpreteerde jouw post dus helemaal verkeerd :)

Askja schreef:
Wel lijkt het mij zeer wenselijk dat er dwingender maatregelen komen tegen schaalvergroting en traditionele (vervuilende) bedrijvigheid in kwetsbare gebieden. Desnoods sanering.
Verder hoop ik de omvorming richting kleinschalig en kringloop een minder vrijblijvend karakter krijgt. De omvorming die nu plaatsvindt is vooral te danken aan een groep boeren die intrinsiek gemotiveerd is om te veranderen. Dat geldt zeker niet voor alle boeren, er is nu eenmaal een aanzienlijke groep die totaal het belang niet inziet van verandering.
Verder vind ik dat het percentage landbouwgrond naar beneden moet. Dat kan bijvoorbeeld, het is al eerder gezegd, als landschaps- en natuurbeheer een taak wordt voor boeren, een onderdeel van hun totale bedrijfsvoering.

78% van de jonge boeren wil stappen maken richting kringlooplandbouw of is daar al mee bezig. Ik krijg bijna het idee dat je graag wil dat boeren de hakken in het zand zetten. Correct me if I'm wrong.

Ik weet dat ik in de herhaling val, maar tgv de stikstofcrisis is het tegenovergestelde van wat men graag wil, (kleinschalig) in gang gezet. Kleine bedrijven kunnen onmogelijk de investeringen doen die o.a. een provincie Brabant hen oplegt. Tegelijkertijd krijgt in diezelfde provincie een Amercentrale een vergunning om nog eens voor 400 melkveebedrijven extra stikstof uit te stoten. Aan de rand van de Biesbosch nota bene. De kleine bedrijven verdwijnen, de grote gaan verder. Niets kleinschaligheid. Ben jij het daarmee eens?

Askja schreef:
Uit het artikel:
Citaat:
Boer Jan Duijndam denkt dat de traditionele landbouw er nog niet helemaal aan toe is. "Ze zitten nog in een ontkenningsfase. Maar uiteindelijk zullen ze wel onze kant op moeten komen. De landbouw die we toe nu toe hebben, waarbij roofbouw op de aarde wordt gepleegd, houdt een keer op."

En waar baseert hij deze uitspraak op? Compleet voorbijgaand aan het feit dat 78% van de jonge boeren stappen wil maken richting kringlooplandbouw of daar al mee bezig is. Compleet voorbijgaand aan het feit dat het NAJK (die zit tjokvol met traditionele jonge rooflandbouwers) hogere ambities heeft voor het klimaat, dan het kabinet. Zo kan ik ook blijven bashen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:12

Je noemt 78% van de jonge boeren. Misschien heeft het te maken met de verdeling van leeftijd?
Zijn jonge boeren in de minderheid? Meederheid? Hoeveel procent van de boeren (in zijn algemeen dus) wil die stappen maken?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:25

De transitie naar kringlooplandbouw is niet iets dat van de een op de andere dag of in 1 jaar gebeurd is, dat gaat een proces zijn van (tientallen?) jaren. Het zijn dus juist de jonge boeren die de omslag naar kringlooplandbouw (moeten) maken, en daarom denk ik dat het meer relevant is om te weten hoe die groep erin staat. In het onderzoek dat ik noemde, was de gemiddelde leeftijd 27 jaar. Rond die leeftijd worden de meeste bedrijven overgenomen van ouders.

Een oudere boer zonder opvolger is er tegen die tijd niet meer, dus wat maakt het uit dat er in die groep wellicht (!) meer weerstand is tegen kringlooplandbouw? Jonge boeren die het wel zien zitten om een bedrijf over te nemen, zijn dus in grote meerderheid vóór kringlooplandbouw.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:29

Tiepfoudt schreef:
De transitie naar kringlooplandbouw is niet iets dat van de een op de andere dag of in 1 jaar gebeurd is, dat gaat een proces zijn van (tientallen?) jaren. Het zijn dus juist de jonge boeren die de omslag naar kringlooplandbouw (moeten) maken, en daarom denk ik het meer relevant is om te weten hoe die groep erin staat. In het onderzoek dat ik noemde, was de gemiddelde leeftijd 27 jaar. Rond die leeftijd worden de meeste bedrijven overgenomen van ouders.

Een oudere boer zonder opvolger is er tegen die tijd niet meer, dus wat maakt het uit dat er in die groep wellicht (!) meer weerstand is tegen kringlooplandbouw? Jonge boeren die het wel zien zitten om een bedrijf over te nemen, zijn dus in grote meerderheid vóór kringlooplandbouw.

Dus die oudere boeren zetten wel hun hakken in het zand omdat ze het bedrijf toch niet meer door kunnen geven/verkopen aan de jongere generatie? Dat is feitelijk wat je zegt.
Ik weet niet hoe het zit onder oudere boeren, of boeren gemiddeld, daar was ik juist benieuwd naar.

Ik vind het persoonlijk ook geen goede houding om te denken 'het bedrijf stopt met mij, ik ga de komende 10-20 jaar dat ik dit bedrijf run lekker geen innovaties meer toepassen ten behoeve van het milieu of de maatschappij'. Even kort door de bocht qua opmerking hoor ;). Een boer van ±40 is niet jong, maar kan wellicht toch nog tientallen jaren door, afhankelijk van zijn of haar gezondheid.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:07

IMANDRA schreef:
Dus die oudere boeren zetten wel hun hakken in het zand omdat ze het bedrijf toch niet meer door kunnen geven/verkopen aan de jongere generatie? Dat is feitelijk wat je zegt.
Ik weet niet hoe het zit onder oudere boeren, of boeren gemiddeld, daar was ik juist benieuwd naar.

Ik vind het persoonlijk ook geen goede houding om te denken 'het bedrijf stopt met mij, ik ga de komende 10-20 jaar dat ik dit bedrijf run lekker geen innovaties meer toepassen ten behoeve van het milieu of de maatschappij'. Even kort door de bocht qua opmerking hoor ;). Een boer van ±40 is niet jong, maar kan wellicht toch nog tientallen jaren door, afhankelijk van zijn of haar gezondheid.

Tevergeefs zette ik een uitroepteken achter het woordje 'wellicht'. Het was zomaar een gokje dat er onder oudere boeren misschien iets meer weerstand is tov kringlooplandbouw, gebaseerd op mijn kennisen- en vriendenkring. Zeg ik dat alle oudere boeren hun hakken in het zand zetten? Nee.

Het zijn denk ik vooral de oudere boeren zonder opvolger die minder bereid zijn om tonnen te investeren in een toekomstbestendig bedrijf. Daarbij is het niet alleen van belang of de boer het wel of niet wil, hij of zij heeft ook nog met een bank te maken die daarin mee zal moeten doen. En, moet die boer maar hopen dat er tzt een opvolger uit de lucht komt vallen die het bedrijf (waarin volop is geïnvesteerd) kan kopen? In deze roerige tijden? Wie geeft die garantie? Niemand. Oudere boeren mét opvolger zijn weer een heel ander verhaal. Die hebben juist alle reden om hun bedrijf te verduurzamen, zodat hun zoon/dochter ermee verder kan.

Bovenstaande scenario's zijn niet gebaseerd op onderzoeken/enquêtes maar op wat ik zie in onze omgeving.

Ik blijf het bijzonder vinden dat jullie zo stug blijven focussen op het handjevol boeren dat misschien niet mee wil of kan (!) in de transitie naar kringlooplandbouw. De grote meerderheid van de toekomstige boeren is voor en heeft hogere ambities voor het klimaat dan het huidige kabinet. Kunnen we daar niet gewoon heel blij mee zijn? Met deze manier van discussiëren lijkt het alsof het voor sommigen nooit genoeg is.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 14-01-20 13:12, in het totaal 6 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:07

Ik vind die boeren van Amstel melk helemaal geen leuke verpakking hebben. Dat kan zomaar veel invloed op de verkopen hebben. Ik zou een wat groene verpakking verwachten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:10

Tiepvoudt, kun je een concrete bron geven voor dat percentage van 78%?
Want als je dat zo stellig brengt, mag dat ook wel onderbouwd worden.

Overigens kreeg ik wat betreft die veronderstelde massaal gedeelde veranderingsgezindheid wel een beetje een andere indruk tijdens de boerenacties. Gezien de uitlatingen van veel protesterende boeren. Dat was gewoon 100% kont tegen de krib. Om maar te zwijgen van de soms onverholen haat tegenover politici en bewindslieden die de veranderingen aan willen zwengelen.

Maar dat hoeven we dus niet zo serieus te nemen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:18

Maar typfoudt, een 'middelbare' boer kan nog 10-20 jaar zijn bedrijf leiden, misschien wel langer. Het gaat dus -denk ik, nogmaals, ik heb geen cijfers- nog even duren voordat de jongere boeren de meerderheid hebben. Moeten we al die jaren maar gewoon bij de pakken neer gaan zitten omdat -op dit moment, nogmaals, denk ik- een groot aantal boeren niet willen veranderen omdat ze geen opvolger hebben? Wbt 'kunnen': ik ben ook gewoon van mening dat de overheid een groot aandeel heeft gehad in de huidige crisis, dus mogen zij wat mijn part wel extra financieren om die kringlooplandbouw te kunnen faciliteren.

Het is niet voor niks een crisis. We moeten nu gaan veranderen en aanpassen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:23

Citaat:
Je noemt 78% van de jonge boeren. Misschien heeft het te maken met de verdeling van leeftijd?
Zijn jonge boeren in de minderheid? Meederheid? Hoeveel procent van de boeren (in zijn algemeen dus) wil die stappen maken?

Twee jaar geleden vroeg Trouw (onderzoek 'de staat van de boer') of boeren 'natuurvriendelijker' (... wat dit verder ook zijn moge) zouden werken als de consument ervoor zou betalen.

De vraag werd aan jong en oud gesteld.
80% antwoordde 'ja'.
(En wellicht dacht de andere twintig procent dat het gewoon niet nog natuurlijker kon, gewoon omdat ze al jaren "biologisch" werken...)

Het percentage verbaast mij dus niet.
En mogelijk dat er weinig verschil is qua leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-01-20 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:24

@Askja: Die bron staat in de post waarin ik dat percentage voor het eerst noemde, gemiddelde leeftijd is (nogmaals) 27 jaar ;)

Enig idee trouwens wat het NAJK is en doet?

Jammer dat je mijn vorige vraag negeert. Is het misschien een optie dat de protesterende boeren boos zijn dat hun toekomst op het spel staat, terwijl industrie en luchtvaart buiten schot blijft (lees: een uitstoot van 400 melkveebedrijven extra aan de rand van de Biesbosch)? Als je mij daarnaar vraagt, word ik ook woest en kan ik heel radicaal overkomen. Radicaal als in dat ik het zó oneerlijk vind wat er momenteel gaande is, dat de wil om te investeren om in een heel rooskleurig scenario wellicht een paar honderd kilo stikstof op jaarbasis te reduceren, gedaald is tot een dieptepunt. Wat hebben onze investeringen voor zin? Terwijl ik diep in mijn hart echt wel stappen wil maken. Sterker nog, we hebben net een ton geïnvesteerd in een emissiearme vloer en gaan dit jaar voor het eerst proberen om mest met water te mengen. Met de voervoorlichter zijn we in gesprek om de hoeveelheid eiwit in het voer te verlagen, om ook op die manier te proberen onze stikstofuitstoot te verminderen. Daar zijn wij op dit moment mee bezig. Tegelijkertijd ben ik minstens net zo boos als heel veel protesterende boeren die soms uit hun slof schieten.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 14-01-20 14:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:24

Tiepfoudt schreef:
De grote meerderheid van de toekomstige boeren is voor en heeft hogere ambities voor het klimaat dan het huidige kabinet. Kunnen we daar niet gewoon heel blij mee zijn? Met deze manier van discussiëren lijkt het alsof het voor sommigen nooit genoeg is.

Ik zou daar héél blij mee zijn, als het daadwerkelijk zo is. En daar twijfel ik eerlijk gezegd aan want het komt niet overeen met wat ik lees, zie en hoor. Zéker niet tijdens de acties. Daar deden een hoop jonge boeren aan mee die zich nou niet bepaald profileerden als milieu- en klimaatbewust. Niet bepaald, zoals ik het eerder omschreef, intrinsiek gemotiveerd om te veranderen.

Dus ook voor deze stellige uitspraak zou ik dan toch wat concrete onderbouwingen en bronnen willen zien.
Wie zijn die 'toekomstige boeren'? Zijn dat jonge boeren die net of sinds enkele jaren begonnen zijn, of zijn ze zover nog niet, zijn het middelbare scholieren?
En hoe en door wie is hun standpunt precies vastgesteld? Wat was de vraag die ze voorgelegd kregen? Wie stelde de vraag?
Hoe representatief was de ondervraagde groep?
Dat soort dingen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:29

Askja schreef:
Ik zou daar héél blij mee zijn, als het daadwerkelijk zo is. En daar twijfel ik eerlijk gezegd aan want het komt niet overeen met wat ik lees, zie en hoor. Zéker niet tijdens de acties. Daar deden een hoop jonge boeren aan mee die zich nou niet bepaald profileerden als milieu- en klimaatbewust. Niet bepaald, zoals ik het eerder omschreef, intrinsiek gemotiveerd om te veranderen.

Dus ook voor deze stellige uitspraak zou ik dan toch wat concrete onderbouwingen en bronnen willen zien.
Wie zijn die 'toekomstige boeren'? Zijn dat jonge boeren die net of sinds enkele jaren begonnen zijn, of zijn ze zover nog niet, zijn het middelbare scholieren?
En hoe en door wie is hun standpunt precies vastgesteld? Wat was de vraag die ze voorgelegd kregen? Wie stelde de vraag?
Hoe representatief was de ondervraagde groep?
Dat soort dingen.

Zie de bron die ik gegeven heb ;)

Dit is trouwens precies de reden waarom ik al vaker de tip heb gegeven om eens vakbladen te lezen. Kan gewoon online. Kost niets en je krijgt er niks van. Dan zou je écht op de hoogte zijn en heb je een degelijke basis om een waardevolle mening te vormen. NAJK? Ik denk dat de meesten hier niet eens weten wat dat is. Helaas komen zij niet aan het woord op het journaal en in de krant. Daarvoor moet je iets verder kijken dan je neus lang is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:30

Tiepfoudt schreef:
@Askja: Die bron staat in de post waarin ik dat percentage voor het eerst noemde ;)

Enig idee trouwens wat het NAJK is en doet?

Jammer dat je mijn vorige vraag negeert. Is het misschien een optie dat de protesterende boeren boos zijn dat hun toekomst op het spel staat, terwijl industrie en luchtvaart buiten schot blijft (lees: een uitstoot van 400 melkveebedrijven extra aan de rand van de Biesbosch)? Als je mij daarnaar vraagt, word ik ook woest en kan ik heel radicaal overkomen. Radicaal als in dat ik zó oneerlijk vind wat er momenteel gaande is, dat de wil om te investeren om in een heel rooskleurig scenario wellicht een paar honderd kilo stikstof op jaarbasis te reduceren, gedaald is tot een dieptepunt. Wat hebben onze investeringen voor zin? Terwijl ik diep in mijn hart echt wel stappen wil maken. Sterker nog, we hebben net een ton geïnvesteerd in een emissiearme vloer en gaan dit jaar voor het eerst proberen om mest met water te mengen. Met de voervoorlichter zijn we in gesprek om de hoeveelheid eiwit in het voer te verlagen, om ook op die manier te proberen onze stikstofuitstoot te verminderen. Daar zijn wij op dit moment mee bezig. Tegelijkertijd ben ik minstens net zo boos als heel veel protesterende boeren die soms uit hun slof schieten.

Een belangenvereniging voor jonge boeren toch?

Hun toekomst staat zeker op het spel. Als ze echter meewerken en veranderen dan kunnen zij (dan wel op een andere manier) verder. Verandering zal er sowieso moeten komen.

Overigens ben ik het er ook niet mee eens dat alleen boeren aangepakt moeten worden: ook andere industrieën zullen moeten aanpassen. Echter is uit die cijfers gebleken dat de agrarische sector de grootste vervuilende sector was op stikstofgebied. Ja, dat wordt nu nagerekend en ja ik heb je argumenten gehoord dat niet alles hierin is meegenomen. Toch zijn dit de cijfers die we hebben en die zullen ze niet zomaar verzonnen hebben zodat ze boeren kunnen pesten. Conclusie: de boer van nu moet zich gaan aanpassen. Mét (financiële) hulp van de overheid.

Hoezo zouden jouw investeringen geen zin hebben? Je helpt mee aan een lagere stikstofuitstoot, wat goed is voor de natuur. Moeten de rest van de bedrijven volgen? Zeker. Maar nu zijn de boeren aan zet. Laat zien hoe het moet en hoe het kan, maak afspraken en ga volledig voor groen. Geef het goede voorbeeld, en als je dat voorbeeld geeft kan je tegen andere industrieën zeggen: "kijk, wij kunnen het. Nu jullie nog." en daar druk achter zetten.