Askja schreef:Tiepvoudt, jij denkt te lezen dat ik van de boeren af wil omdat je een subjectieve invulling geeft aan mij woorden. Prima hoor, ik wil het nog wel een keer herhalen: ik vind níet dat de boeren maar moeten verdwijnen.
Dus het is toch beter voor iedereen als wij blijven met ons traditionele melkveebedrijf? Gelukkig, ik interpreteerde jouw post dus helemaal verkeerd
Askja schreef:Wel lijkt het mij zeer wenselijk dat er dwingender maatregelen komen tegen schaalvergroting en traditionele (vervuilende) bedrijvigheid in kwetsbare gebieden. Desnoods sanering.
Verder hoop ik de omvorming richting kleinschalig en kringloop een minder vrijblijvend karakter krijgt. De omvorming die nu plaatsvindt is vooral te danken aan een groep boeren die intrinsiek gemotiveerd is om te veranderen. Dat geldt zeker niet voor alle boeren, er is nu eenmaal een aanzienlijke groep die totaal het belang niet inziet van verandering.
Verder vind ik dat het percentage landbouwgrond naar beneden moet. Dat kan bijvoorbeeld, het is al eerder gezegd, als landschaps- en natuurbeheer een taak wordt voor boeren, een onderdeel van hun totale bedrijfsvoering.
78% van de jonge boeren wil stappen maken richting kringlooplandbouw of is daar al mee bezig. Ik krijg bijna het idee dat je graag wil dat boeren de hakken in het zand zetten. Correct me if I'm wrong.
Ik weet dat ik in de herhaling val, maar tgv de stikstofcrisis is het tegenovergestelde van wat men graag wil, (kleinschalig) in gang gezet. Kleine bedrijven kunnen onmogelijk de investeringen doen die o.a. een provincie Brabant hen oplegt. Tegelijkertijd krijgt in diezelfde provincie een Amercentrale een vergunning om nog eens voor 400 melkveebedrijven extra stikstof uit te stoten. Aan de rand van de Biesbosch nota bene. De kleine bedrijven verdwijnen, de grote gaan verder. Niets kleinschaligheid. Ben jij het daarmee eens?
Askja schreef:Uit het artikel:
Citaat:
Boer Jan Duijndam denkt dat de traditionele landbouw er nog niet helemaal aan toe is. "Ze zitten nog in een ontkenningsfase. Maar uiteindelijk zullen ze wel onze kant op moeten komen. De landbouw die we toe nu toe hebben, waarbij roofbouw op de aarde wordt gepleegd, houdt een keer op."
En waar baseert hij deze uitspraak op? Compleet voorbijgaand aan het feit dat 78% van de jonge boeren stappen wil maken richting kringlooplandbouw of daar al mee bezig is. Compleet voorbijgaand aan het feit dat het NAJK (die zit tjokvol met traditionele jonge rooflandbouwers) hogere ambities heeft voor het klimaat, dan het kabinet. Zo kan ik ook blijven bashen.